4AT transmissie probleem
Re: 4AT transmissie probleem
de computer gaf geen gerelateerde errors voor en na de tests (ook fijn om te weten). nou kan ik hem natuurlijk toch laten flushen voor die 300,- , maar de kans dat dit niets uitmaakt is reeel.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Rare zaak.
Doet hij dit altijd?
En wat als je handmatig schakeld?
Ik bedoel dan : 1-2-3-4[-5?)
Ook al door een dealer laten uitlezen?
Eric
Doet hij dit altijd?
En wat als je handmatig schakeld?
Ik bedoel dan : 1-2-3-4[-5?)
Ook al door een dealer laten uitlezen?
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Als ik handmatig schakel dan bonkt hij ook. Ja het is raar, daarom wil ik hele bak laten vervangen. Dat is economischer dan eerst wat repararen en dan toch die bak moeten vervangen.
Kan een slechte bak ook mijn hoge brandstof verbruik verklaren? ik rijd bij 100 km 120km/u 1:10 terwijl ik hier 1:13 zou verwachten.
Kan een slechte bak ook mijn hoge brandstof verbruik verklaren? ik rijd bij 100 km 120km/u 1:10 terwijl ik hier 1:13 zou verwachten.
Re: 4AT transmissie probleem
Is een samenspel tussen motor en bak...als je motor niet lekker loopt in een bepaald toerengebied en je geeft wat extra gas schakeld de bak soms 2 versnellingen terug i.p.v. 1.FFW schreef:Als ik handmatig schakel dan bonkt hij ook. Ja het is raar, daarom wil ik hele bak laten vervangen. Dat is economischer dan eerst wat repararen en dan toch die bak moeten vervangen.
Kan een slechte bak ook mijn hoge brandstof verbruik verklaren? ik rijd bij 100 km 120km/u 1:10 terwijl ik hier 1:13 zou verwachten.
Had ik ook tussen de 2 a 3 duizend toeren...dit kenmerkt zich vaak als je een flauw heuveltje oprijd.
Ik heb de lambdasonde vervangen en mijn verbruik ging van 1:11 naar 1:13... http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... nde#p31557
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... ambdasonde
Louis had een vergelijkbaar probleem http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... g+probleem
Wanneer is voor het laatst de olie in de bak geflushed/vervangen?
Bougies zijn ook nog top?
Haal alle stekkers die van de motor naar de bak gaan los en maak ze schoon
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Maar, doet hij het altijd?
Eric
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Ik neem alle adviezen ter harte. ik heb ook een eerste prijsindicatie van een tweedehands bak : 2300,- (excl montage)
en dan wordt proberen om te flushen wel weer interessant.
en dan wordt proberen om te flushen wel weer interessant.
Re: 4AT transmissie probleem
Flushen is geen tovenarij,maar verse automatenolie heeft een sterk reinigende werking...maar ouwe ''snot'' dat er al weet niet hoelang inzit
Bij @Cirque is na het flushen zijn probleem na 2 weken verdwenen(1 pagina terug)
Het is het proberen waard...samen met de andere tips.
Gr. Quikfit
Bij @Cirque is na het flushen zijn probleem na 2 weken verdwenen(1 pagina terug)
Het is het proberen waard...samen met de andere tips.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
Ik heb vandaag de automaat laten flushen.
Het hele proces nam ongeveer 90 minuten in beslag : eerst de oude olie er uit, dan chemicalien erin om de bak te reinigen en dan verse olie er in.
Het resultaat is erg minimaal, ik schakel wel iets soepeler over tussen versnellingen, maar de bonk blijft bij de kickdowns op de snelweg. Ik lijk nu wel 1:11,5 te rijden ipv de 1:10 van eerst. Mijn portemonee lijkt het meest geflushed
Het hele proces nam ongeveer 90 minuten in beslag : eerst de oude olie er uit, dan chemicalien erin om de bak te reinigen en dan verse olie er in.
Het resultaat is erg minimaal, ik schakel wel iets soepeler over tussen versnellingen, maar de bonk blijft bij de kickdowns op de snelweg. Ik lijk nu wel 1:11,5 te rijden ipv de 1:10 van eerst. Mijn portemonee lijkt het meest geflushed
Re: 4AT transmissie probleem
Hallo,
Ach, bij 300 km per week / 15000 per jaar, zijn de kosten al weer terug....
Er zijn slechtere rendementen denkbaar.
Ik hoop dat het wat simpels is.
Even er mee doorrijden?
De bak kun je altijd nog vervangen als het erger word.
Zit de bak wel goed in zijn ophanging?
Benno
Ach, bij 300 km per week / 15000 per jaar, zijn de kosten al weer terug....
Er zijn slechtere rendementen denkbaar.
Ik hoop dat het wat simpels is.
Even er mee doorrijden?
De bak kun je altijd nog vervangen als het erger word.
Zit de bak wel goed in zijn ophanging?
Benno
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Mijn automaat revisie kostte toen onder de 2000€.
Bij een subaruspecialist.
Eric
Bij een subaruspecialist.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Was de oude olie erg smerig Het is mogelijk dat in de loop van de kilometers de bak beter begint te worden vanwege de goede reinigende eigenschappen van de automaat-olieFFW schreef:Ik heb vandaag de automaat laten flushen.
Het hele proces nam ongeveer 90 minuten in beslag : eerst de oude olie er uit, dan chemicalien erin om de bak te reinigen en dan verse olie er in.
Het resultaat is erg minimaal, ik schakel wel iets soepeler over tussen versnellingen, maar de bonk blijft bij de kickdowns op de snelweg. Ik lijk nu wel 1:11,5 te rijden ipv de 1:10 van eerst. Mijn portemonee lijkt het meest geflushed
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
een paar weken na de flush ben ik wel tevreden over het resultaat, het bonken blijft al is het wel minder geworden. Op de snelweg rijdt de auto ongeveer 1:14 en in de stad 1:10.
Klopt het dat AWD verandert in FWD bij hogere snelheden?
Klopt het dat AWD verandert in FWD bij hogere snelheden?
Re: 4AT transmissie probleem
Nog een keer verversen en een vers filtertje...(niet flushen) Wat is de km stand...en hoeveel heb je nu gereden
''Klopt het dat AWD verandert in FWD bij hogere snelheden?''
Heb ik zelf geen ervaring mee...hoe kom je daar op
Gr. Quikfit
''Klopt het dat AWD verandert in FWD bij hogere snelheden?''
Heb ik zelf geen ervaring mee...hoe kom je daar op
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Blijft gewoon fulltime 4WD.
Tis een subaru he.
Eric
Tis een subaru he.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Al geprobeerd om zelf even de vloeistof te wisselen (of laten wisselen)? Filter niet vergeten, zit op zijkant bak.
Als de vloeistof nog nooit is vervangen, maar niet wil flushen, volg dan volgende procedure:
- motor goed warmrijden
- peil controleren met draaiende motor om er zeker van de te zijn dat het peil oké is
- vloeistof aflaten en afmeten hoeveel eruit is gegaan
- zelfde hoeveel verse erin
Herhaal dit proces 3 keer om een zo groot mogelijke hoeveel nieuwe vloeistof erin te krijgen, de bak bevat zo'n 9l en er komt max 4l uit.
Succes
Als de vloeistof nog nooit is vervangen, maar niet wil flushen, volg dan volgende procedure:
- motor goed warmrijden
- peil controleren met draaiende motor om er zeker van de te zijn dat het peil oké is
- vloeistof aflaten en afmeten hoeveel eruit is gegaan
- zelfde hoeveel verse erin
Herhaal dit proces 3 keer om een zo groot mogelijke hoeveel nieuwe vloeistof erin te krijgen, de bak bevat zo'n 9l en er komt max 4l uit.
Succes
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: 4AT transmissie probleem
FFW schreef:een paar weken na de flush ben ik wel tevreden over het resultaat, het bonken blijft al is het wel minder geworden. Op de snelweg rijdt de auto ongeveer 1:14 en in de stad 1:10.
Klopt het dat AWD verandert in FWD bij hogere snelheden?
Bij een automaat kan je in de zekeringkast(onder de motorkap)een zekering plaatsen...en dan heb je FWD
Misschien zit er bij jouw een storing in(omdat je dit zelf opperde)
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
Gister de automaat laten flushen, had wat vage dingen en 235000km. Auto rijdt soepeler weg, de bonk bij koude bak tussen 60 en 80 is weg. Bak schakelt soepeler. Al met al tevreden en de prijs valt ook mee, €290 inclusief olie en filter. (15l olie à 13,50 is toch 202,50. Plus filter à €35 maakt €237). Voor die €60 wil ik dan niet meer krom liggen om de ouwe olie te verdunnen....... Nu afwachten oft het resultaat stand houdt
Re: 4AT transmissie probleem
Hartstikke goed Pollux!
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
De juiste soort van kroon, weet zo ff niet meer welke maar moest wel apart besteld worden.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Moet je wel zeker weten, de electronische 4wd koppeling vereist speciale olie.
Kan anders stuk gaan.
Eric
Kan anders stuk gaan.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Dat is mij bekend, jij als monteur weet toch dat garages zeer betrouwbaar zijn? Heb dit gevraagd en kwam ook uit hun gegevens. Ze hebben de olie speciaal besteld, de standaard dexron hadden ze wel op voorraad. Filter is ook niet bij de standaard leveranciers verkrijgbaar, maar lang leve het www!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 4AT transmissie probleem
Ik weet het, garages maken nooit fouten
Ik werkte ook altijd foutloos.
Heb je een origineel filter laten monteren
of zo'n bijna imitatie filter.
Eric
Ik werkte ook altijd foutloos.
Heb je een origineel filter laten monteren
of zo'n bijna imitatie filter.
Eric
Re: 4AT transmissie probleem
Voor die prijs moet het wel een bijna imitatie zijn..... Ben daar niet zo bang voor, ze shoppen tegenwoordig allemaal. Als je niet het allergoedkoopste neemt, is het meestal wel in orde.
Re: 4AT transmissie probleem
Beste allemaal,
inmiddels heb ik een manual/beschrijving die de werking van de 4 EAT versnellingsbak beschrijft. Mocht je belangstelling hebben stuur ff een berichtje dan mail deze. Misschien is er ook een mogelijkheid deze ergens op het forum te plaatsen?
groeten, Cirque
inmiddels heb ik een manual/beschrijving die de werking van de 4 EAT versnellingsbak beschrijft. Mocht je belangstelling hebben stuur ff een berichtje dan mail deze. Misschien is er ook een mogelijkheid deze ergens op het forum te plaatsen?
groeten, Cirque
Re: 4AT transmissie probleem
Heb het even opgezocht,ik heb 28,91 ex 21% BTW betaald voor een origineel Subaru ATF filter...Pollux schreef:Voor die prijs moet het wel een bijna imitatie zijn..... Ben daar niet zo bang voor, ze shoppen tegenwoordig allemaal. Als je niet het allergoedkoopste neemt, is het meestal wel in orde.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
PM!Cirque schreef:Beste allemaal,
inmiddels heb ik een manual/beschrijving die de werking van de 4 EAT versnellingsbak beschrijft. Mocht je belangstelling hebben stuur ff een berichtje dan mail deze. Misschien is er ook een mogelijkheid deze ergens op het forum te plaatsen?
groeten, Cirque
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: 4AT transmissie probleem
Dan is de prijs voor mijn filter niet zo raar.... Geloof niet dat ik voor die prijs bij de dealer kan spoelen.....quikfit schreef:Heb het even opgezocht,ik heb 28,91 ex 21% BTW betaald voor een origineel Subaru ATF filter...Pollux schreef:Voor die prijs moet het wel een bijna imitatie zijn..... Ben daar niet zo bang voor, ze shoppen tegenwoordig allemaal. Als je niet het allergoedkoopste neemt, is het meestal wel in orde.
Gr. Quikfit