Pagina 1 van 1

Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 25 aug 2015 21:26
door RoelvdH
Hallo,

zojuist heb ik mij aangemeld op dit forum. Directe aanleiding is een probleem waarvoor ik advies zoek. Ik rijd nu enkele jaren met veel plezier in een Legacy en de visco koppeling, die mijn vierwielaandrijving regelt, is kapot. Vervanging kost ruim 1.000 euro en ik ben op zoek naar een slim alternatief. Heeft iemand nog een werkend exemplaar liggen?

Of, een meer creatieve oplossing waarvoor ik nog geen antwoord zie op de fora is de volgende: Stel dat het binnenwerk uit de visco koppeling wordt gehaald, heb ik dan gewoon een twee-wiel aangedreven auto waarvan ik nog jaren plezier kan hebben of zie ik dan iets over het hoofd? Mijn Subaru dealer was verrast door mijn vraag en gaat er ook mee aan de slag. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die van een 4WD een 2WD wil maken. Bij andere merken kan dit ook.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

groet,

Roel

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 25 aug 2015 21:44
door erichendri
Vervangen van een visco kost echt niet meer als 1000 euro hoor.
Ten eerste hoeft de versnellingsbak er niet af.
Neem eens contact op met schalkwijk in Oudewater.
Die heeft de laatste tijd een paar middendiffs vervangen.
Wat is trouwens je klacht dat hij vervangen moet worden of is
het het bekende wringen in scherpe bochten en met parkeren.
Je 2de vraag, als je je binnenwerk uit de visco haalt (als dat gaat?) dan
heb je nog steeds een 4WD maar wel eentje die blijft staan als door
omstandigheden 1 wiel doordraait.
De visco heft dit probleem op door te sperren en dan gaat de kracht naar
de as met grip en dan kan je toch nog wegkomen.
Wordt natuurlijk anders als je beide linker wielen doordraaien.
Dan helpt alleen nog een eventuele viscodiff in je achteras.

Eric

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 26 aug 2015 06:04
door Justy1300AWD
erichendri schreef:Vervangen van een visco kost echt niet meer als 1000 euro hoor.
Ten eerste hoeft de versnellingsbak er niet af.
Neem eens contact op met schalkwijk in Oudewater.
Die heeft de laatste tijd een paar middendiffs vervangen.
Wat is trouwens je klacht dat hij vervangen moet worden of is
het het bekende wringen in scherpe bochten en met parkeren.
Je 2de vraag, als je je binnenwerk uit de visco haalt (als dat gaat?) dan
heb je nog steeds een 4WD maar wel eentje die blijft staan als door
omstandigheden 1 wiel doordraait.

De visco heft dit probleem op door te sperren en dan gaat de kracht naar
de as met grip en dan kan je toch nog wegkomen.
Wordt natuurlijk anders als je beide linker wielen doordraaien.
Dan helpt alleen nog een eventuele viscodiff in je achteras.

Eric
Eric, stel jij voor om die Lega om te bouwen naar hetzelfde 4WD systeem als de Justy 4WD? Dat zou ik iig niet doen als je alleen op de weg rijdt, 50/50 4WD split verkracht je aandrijflijn sneller dan een Justy z'n plaatwerk die s'winters pekel ziet. (zelfde geld ook met de Justy 4WD, je moet 4WD niet aanzetten op droog wegdek omdat de aandrijflijn gaat opwinden en dus alles keihard slijt)

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 26 aug 2015 07:37
door SP-Boxer
Als het onderdeel 800 euro is, wat best eens excl. btw zou kunnen zijn, dan is ruim 1000 euro toch niet zo'n raar bedrag incl. arbeidsloon?

Ik heb eens over een alternatief gedacht, door het volledige staartstuk incl. middendiff van een phase I versnellingsbak te monteren. De visco's van een phase I gaan maar zeer zelden stuk, waar de phase II er vaker last van heeft.

Ombouwen naar 2WD is met deze bak niet echt een reële optie mi.

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 26 aug 2015 09:25
door RoelvdH
hallo Eric, Justy en SP-boxer

dank voor jullie reacties. Het is inderdaad het bekende "bokken" bij scherpere bochten. Volgens mijn garage (Huisman in Twello) zit de visco koppeling vast.
Als ik Eric goed begrijp over het demonteren van de visco koppeling dan kun je daarmee verder rijden. En Justy geeft aan dat dit leidt tot slijtage. Lijkt me ook niet de bedoeling. Het alternatief dat SP-boxer biedt is voor mij te technisch en zal ik eens voorleggen aan mijn dealer (Huisman in Twello). Ik zal ook eens contact opnemen met Schalkwijk, hoewel ik eigenlijk erg tevreden ben over mijn dealer. Ze denken daar prima met mij mee. Als een visco koppeling 800 euro ex BTW kost dan is 1000 euro ook reëel, helemaal mee eens, maar het blijft 1000 euro. Ik zoek naar een manier om voor een lagere investering toch door te kunnen rijden. Een tweedehands koppeling is dan ook een optie.

groet,

Roel

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 26 aug 2015 09:33
door SP-Boxer
Heeft één van de VW-mannen niet nog een staartstuk liggen?

Oww, en of die 800 in- of excl. is weet ik niet hoor, maar het zou kunnen ;)
Het onderdeel is in ieder geval behoorlijk aan de prijs en als je er dan arbeid bij telt (ja, de bak kan blijven zitten) en nog een liter of 5 aan bakolie, dan is 1000 niet vreemd. Maar veel blijft het wel :)

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 26 aug 2015 10:43
door erichendri
Goed lezen wat ik geschreven hebt Justyboy. :geek:
Er wordt niks vastgezet in de visco of middendiff dus het blijft gewoon
een 4WD die niet meer gesperd kan worden.

@Roel, Neem aan dat de banden spanning goed is, dat de uitlijning goed is en dat
er 4 banden van dezelfde merk en soort onder zitten en met bijna gelijke profieldiepte.
Wanneer is dat bokken gekomen, meeste defecte visco's remmen ontzettend af als
je maximaal instuurd tijdens het parkeren of keren op de weg.

Eric :mrgreen:

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 26 aug 2015 11:08
door RoelvdH
Hallo Eric,

het bokken was er al toen ik de auto kocht, ruim twee jaar geleden. Toen was het heel licht en alleen bij maximaal uitsturen. Je voelde het dan in het stuur, alsof er een band iets aanloopt in de kas. De verklaring die ik kreeg is dat dit normaal is bij wat oudere 4WD's en dat dit te maken had met de loopvlakken van de vier wielen die niet synchroon zijn. Inmiddels is het probleem verergerd en is nu het verhaal dat de visco koppeling vast zit. Dit zou twee jaar geleden nog niet het geval zijn geweest.

Verder begrijp ik uit jouw reactie dat het "bewerken" van de koppeling nog steeds een alternatief is dat niet leidt tot extra slijtage. Enige nadeel is dat de auto stilstaat zodra één wiel slipt. Daar zou ik mee kunnen leven.

groet,

Roel

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 26 aug 2015 12:13
door erichendri
Dan is de verkopende garage/partij er goedkoop van afgekomen.

Eric

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 31 aug 2015 13:33
door Rolegs
De meeste problemen zoals omschreven komen voort uit het feit dat er teveel verschil zit in de profieldieptes. Meet de omtrek van de banden, (even opkrikken)zit er méér dan 1cm verschil in dan banden wisselen. Ik spreek uit ervaring... Ik dacht ook in het verleden een probleem te hebben. Bij Subaru vd Boon Alphen is chef werkplaats meegereden, vertelde mij dat ik een bakrevisie moest hebben. Toen Ganzeboom transmissies gesproken, deze meldde mij het verhaal van bandomtrek. Banden vervangen, en probleem opgelost.

Het is in ieder geval de moeite waard om te proberen.


Succes,

Robin.

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 31 aug 2015 15:32
door freeman
wat gebeurt er als je gewoon de aandrijfas tussen versnellingsbak en achterdiff er tussen uit haalt? ( als noodoplossing)

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 31 aug 2015 20:08
door Justy1300AWD
freeman schreef:wat gebeurt er als je gewoon de aandrijfas tussen versnellingsbak en achterdiff er tussen uit haalt? ( als noodoplossing)
Niks as far I know, behalve dat je FWD hebt, en dat zuigt ballen tov AWD.

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 31 aug 2015 20:48
door erichendri
Dan blijf je ook staan.
Weet niet hoe erg de visco stuk is en of hij
nog reageert op toerenverschil.

Eric

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 31 aug 2015 20:54
door freeman
erichendri schreef:Dan blijf je ook staan.
Weet niet hoe erg de visco stuk is en of hij
nog reageert op toerenverschil.

Eric

Je kan toch niet blijven staan. Je visco heeft dan geen invloed meer dus dan maakt het niet uit of hij stuk is. Ik denk zoals justy1300awd dat je dan gewoon fwd hebt.

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 31 aug 2015 20:57
door SP-Boxer
Je aandrijfas is tevens afdichting van de bak. Als je de as eruit trekt en gaat rijden, dan verlies je je bakolie!

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 31 aug 2015 21:25
door erichendri
Achteras eruit halen geeft hetzelfde effect als
bij een FWD een voorwiel opkrikken.

En justy moet maar eens een paar autotechnische boeken
gaan lezen. :mrgreen:

Eric

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 31 aug 2015 21:29
door freeman
Weer wat geleerd

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 22 feb 2016 18:13
door Justy1300AWD
erichendri schreef:Achteras eruit halen geeft hetzelfde effect als
bij een FWD een voorwiel opkrikken.

En justy moet maar eens een paar autotechnische boeken
gaan lezen. :mrgreen:

Eric
Of jij kan een minder debiele reactie geven, klaphark. Ik heb geen Subaru en zoveel met auto's doe ik nou ook weer niet, heb het al te druk met twee fietsen en twee Zweedse wasmachines.

tl;dr: ik roep maar wat.

(damn, zie nu dat Eric's post uit Augustus vorig jaar komt en dat ik er nooit op gereageerd had)

Re: Visco koppeling vierwielaandrijving

Geplaatst: 22 feb 2016 20:53
door erichendri
Geeft niet en mijn opmerkingen zijn niet hatelijk bedoelt.
Maar soms is een beetje kennis handig als je reageert.

Eric