Automaat schakelt niet bijtijds op.

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Automaat schakelt niet bijtijds op.

Bericht door the dude »

Wanneer ik voor de 1e keer van de dag wegrijd, schakelt de automaat van de Outback niet soepeltjes op. Blijft "hangen" in de 1e trap. Na enkele honderden meters te hebben gereden schakelt ie weer prima de rest van de dag. Oliepeil = OK. Kan/moet dit soms evt.bijgesteld worden?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Automaat schakelt niet bijtijds op.

Bericht door Bram_R »

the dude schreef:Wanneer ik voor de 1e keer van de dag wegrijd, schakelt de automaat van de Outback niet soepeltjes op. Blijft "hangen" in de 1e trap. Na enkele honderden meters te hebben gereden schakelt ie weer prima de rest van de dag. Oliepeil = OK. Kan/moet dit soms evt.bijgesteld worden?
Dit zal denk ik wel met de temperatuur van de olie te maken hebben, koud is die dan nog wat dik.

M.b.t. afstellen heb ik geen suggestie.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Automaat schakelt niet bijtijds op.

Bericht door niksnut »

klopt dat wel bram. laatst te horen gekregen dat atf olie juist dikker wordt naarmate het warmer wordt. wellicht doet Jan er niet verkeerd aan de bakolie eens te verversen gezien de kilometer stand. mijn baas heeft afgelopen zomer ook de automaat bij 300.000 naar de kl...n gereden met een caravan erachter. was wel een Volvo V70 , maar toch.......
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Automaat schakelt niet bijtijds op.

Bericht door Rudy »

Schakeld de bak vannuit de 1 niet direct op naar hogere versnellingen of zit er vertraging in het moment tussen de D selecteren en het werkelijk aanrijden van de auto?
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Automaat schakelt niet bijtijds op.

Bericht door the dude »

Vandaag: Starten, in D zetten en gas geven. Alles werkt naar behoren, zoals de auotmaat altijd al deed. Ik rijd ook altijd in D, zoals voorgeschreven.

Onderweg naar en van Hongarije, bleef het toerental wel lang hoog; 3000/3500trm. Dat is in mijn beleving te wijten aan de omstandigheden. Totaalgew., heuvels, vals plat etc. Is ook wel wennen aan automaat-rijden, hoor......

Maar nu deze "probleempjes" optraden in het wegrijden,terwijl er geen gewicht in t spel is......... vreemd.

Maar zoals gezegd, op dit moment gaat t weer normaal :?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Automaat schakelt niet bijtijds op.

Bericht door LeoneTurbo »

Koude en vervuilde olie. Dus nodig eens wisselen, is behoudt van de bak!
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Automaat schakelt niet bijtijds op.

Bericht door niksnut »

Marnix schreef:Koude en vervuilde olie. Dus nodig eens wisselen, is behoudt van de bak!
couldn't agree more !! dus Jan , aan de bak (letterlijk dan he) :)
Plaats reactie