Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door Bram_R »

mijn partner-in-crime Lars uit Noorwegen rijdt al een tijdje rond in een EJ20-XT.
Hij heeft een Autronic, FMIC, VF34 turbo op 2 bar max. druk. Verleden week ge-G-Tech'd op 311 pk aan de wielen.

Helaas heeft 'ie gisteren zijn standaard Forester bak in de 2e versnelling gestript. Foto's op http://www.imprezadriver.com/phpBB2/vie ... 442#152442

Nu is zijn vraag: wat zijn de opties om deze eerste versnellingen van sterkere tandwielen te voorzien? Zijn motorcombo heeft nog wel iets mee potentie, maar de bak is nu limiterend.

Of is een andere, sterkere 5 bak dan een betere optie?

Bram

p.s. zie hieronder voor zijn XT tijdens een track day.
Afbeelding
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door LeoneTurbo »

Vijfbak van de WRX vanaf 2003 is sterker.

Maar in principe gaat het gewoon goed zolang je het mechaniek met gevoel bedient en geen clutch-dumps of sprints doet.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door SP-Boxer »

311pk aan de wielen is natuurlijk wel zo'n 400 krukas pk's. Weet niet hoeveel koppel, maar dat wordt toch al snel kritiek voor de 5-bak.

Er zijn hele dure alternatieven, maar zoals Marnix al aangeeft is een stukje gevoel het belangrijkst.
Als hij de auto ook gebruikt om mee te sprinten, dan zou ik sowieso adviseren om met een standaard koppeling te rijden. Sterkere koppeling belast de bak alleen nog maar meer.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door Bram_R »

Van wat ik begrepen had was hij wat op sneeuw aan het driften, toen hij opeens op een heel glad stuk kwam waardoor de XT volop in de toerenbegrenzer schoot, daarna weer grip gekregen en dus bak flinke opdoffer gehad.

Op SCN staat momenteel een PAR 5 bak aangeboden, met rechte vertanding dus. Echter wel flink duur en die vertanding maakt nogal herrie.
Zijn er meerdere opties dan PAR die zoiets kunnen leveren?

Een geheel andere bak ik ook een optie natuurlijk, maar upgraden van de huidige heeft de voorkeur.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door SP-Boxer »

Zijn er niet ook upgrades van Modena?

Zo'n PAR set is inderdaad een duurder alternatief. Geloof dat je daar nieuw al snel aan de 5000,- zit :shock: Voor dat geld kocht ik een 6-bak.

Ik denk persoonlijk dat de bak vervangen toch de goedkoopste oplossing is. Maar ik heb geen kijk in het budget van Lars.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:Zijn er niet ook upgrades van Modena?

Ik denk persoonlijk dat de bak vervangen toch de goedkoopste oplossing is. Maar ik heb geen kijk in het budget van Lars.
Hoewel hij student is (elektrotechniek dacht ik) zit het met zijn budget wel goed meestal. Dus er zijn wel wat opties.

Nog deze link binnengekregen:
http://hioctaneracing.com.au/eshop/prod ... cts_id=517
Gemaakt door Pfitzner Performance Australia. Iemand bekend hiermee. Ze hebben nog meer setjes met versterkte tandwielen 1/2 of 1-4 http://www.ppgearbox.com.au/page.asp?pa ... rent3id=31?

Wat is dat precies, die 1e en 2e 'helical (syncro)'?
In ieder geval 'gaat' deze set tot 460pk volgens info.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door SP-Boxer »

Ik ken het niet, maar helical wil zeggen dat het schuine vertanding is volgens mij. Niet zoals die PAR set dus. Geen dogbox ;)

Als de set inderdaad gegarandeerd is tot 460pk, dan zou ik toch kiezen voor een uitgebreide set en niet enkel de 1e en 2e! Juist 3, 4 en 5 krijgen het meest op hun donder bij koppelpieken!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door Bram_R »

de bakcode van Lars is trouwens:

52-TY752XY3BA

en dit is zo'n dual range geval.

Passen WRX assen/tandwielen ook in een GTT/Legacy bak?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door LeoneTurbo »

Een dual-range back is GEEN turbo bak en ook een stuk zwakker, zeker qua huis. Hij kan dus beter eerst op zoek naar een 'echte' bak (waarschijnlijk heeft hij dan ook geen hydraulisch bediende koppeling?!?!)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door SP-Boxer »

:shock: Dat is nog knap dat hij het zo lang heeft volgehouden :shock:

Kan wel hydraulische koppeling zijn mits het een Legacy III of Forester bak is natuurlijk. Maar gezien het feit dat het bij jou ook wel wat tijd vroeg om de zaak aan te passen... Het zal toch niet :?

Hoe lang heeft hij hier mee gereden?
Ik zou een bak van na 2003 zoeken. Liefst MY06 of MY07. En kijken hoe lang dat heel blijft. Daarna kun je altijd nog een diepte investering doen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Een dual-range back is GEEN turbo bak en ook een stuk zwakker, zeker qua huis. Hij kan dus beter eerst op zoek naar een 'echte' bak (waarschijnlijk heeft hij dan ook geen hydraulisch bediende koppeling?!?!)
Dat klopt idd, rijdt nog gewoon rond met kabelbediende koppeling.

Jullie advies heb ik overgedragen aan hem en een betere bak als basis is idd het verstandigste.

@ Marnix, als je nog een sterke bak over hebt met bijbehorend (LS) diff, laat maar weten he.
Nog zo'n Forester S-Turbo bak zou mooi zijn :)

En klopt het idd dat je die PAR en PPG sets nou ook in een Legacy turbo of GTT bak kan bouwen?

Bram
Laatst gewijzigd door Bram_R op 20 nov 2008 00:12, 2 keer totaal gewijzigd.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door SP-Boxer »

Volgens mij is het binnenwerk van alle 5 bakken uitwisselbaar.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:Volgens mij is het binnenwerk van alle 5 bakken uitwisselbaar.
dit klopt volgens mij. Alleen hebben de bakken van GTT MY99-up en WRX een sterkere behuizing waardoor ze beter geschikt zijn als je met de grotere vermogens aan de gang gaat.

Ik heb Gerrit van NMB nog aan de lijn gehad vandaag, en die zei wel dat de sets weer niet toepasbaar zijn op de Forester S-turbo bakken. Hoezo dat? Waarin verschilt dat? Het kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.
Verder aardige kerel. Stelt klanttevredenheid volgens mij boven zijn verkopen.

Ik denk trouwens dat ik mijn Legacy Turbo reserve bak maar naar Noorwegen op ga sturen. Wat zou ik voor zoiets mogen vragen?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door LeoneTurbo »

Gerrit is niet van NMB :mrgreen: maar zelfstandig en inderdaad (meestal) erg vriendelijk en informatief.

Gebruikte bak 500 euro is zeker gangbaar. Forester Turbo bak verschilt in feit dat de oliepomp erop zit maar die zit volgens mij in het transfergedeelte van de bak en niet de het verswnellingstandwielgedeelte.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Gerrit is niet van NMB :mrgreen: maar zelfstandig en inderdaad (meestal) erg vriendelijk en informatief.
dan was dit dus niet Gerrit, wel NMB motoren en ook vriendelijk en informatief :)

ik ga nu kijken wat zo'n ding kost om te versturen naar Noorwegen en dan maak ik wel een mooi totaalprijsje voor hem.

bedankt,

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door SP-Boxer »

Ik dacht ook al toen ik het las :lol: Kan alleen maar Eric geweest zijn dan ;)

Sterkere behuizing van de latere bakken is inderdaad correct.

Wat ik me nu afvraag is het voordeel van die oliepomp op de Forester bak. Een GTT/WRX bak heeft toch geen gebrek aan smering?
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door LeoneTurbo »

Koelere bakolie en daardoor betere smering en lagere belasting van de tandwielen misschien?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door SP-Boxer »

Ben wel nieuwsgierig naar de temperatuur van de bakolie bij een snelwegrit in de hoogste versnelling.

Nog maar een extra metertje plaatsen dan :D
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Gerrit is niet van NMB :mrgreen: maar zelfstandig en inderdaad (meestal) erg vriendelijk en informatief.

Gebruikte bak 500 euro is zeker gangbaar. Forester Turbo bak verschilt in feit dat de oliepomp erop zit maar die zit volgens mij in het transfergedeelte van de bak en niet de het verswnellingstandwielgedeelte.
Marnix, wat voor soort oliekoeler zit er eigenlijk op een Forester?
Net als bij een auto met automaatbak een extra sectie in de radiateur, of heeft die echt een apart koelertje?
Ik neem trouwens aan dat alle motoroliekoelers gebruikt kunnen worden voor de transmissie-olie?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Sterkere tandwielen set t.b.v. Legacy I Turbo transmissie

Bericht door LeoneTurbo »

Standaard netzoals bij automaat op radiateur. Koeler kan ook maar dan wel met thermostaat!
Plaats reactie