Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door quikfit »

boswachterfan schreef:Maaaarrrrr, merk je wat van de behandeling van de bak?
Gelukkig merk ik geen verschil. ;) Als je echt verschil merkt was de oude olie waarschijnlijk ''pindakaas''....of de bak versleten... :o

Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door boswachterfan »

Ja, da's ook weer waar.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

het schakelen gaat veel soepeler en zonder schokken / zijdezacht. Maar er zijn ook tegenstanders die aangeven dat een te oude bak er defect door kan raken, regelmatig een flush -100.000 km?- zou dat voorkomen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door erichendri »

Gewoon de olie volgens schema verversen.
Bij subaru is dat elke 50000 km.
En dan ook gelijk dat bakfilter vervangen wat aan de buitenkant zit.
Veel bakken van andere merken hebben niet zo'n filter.
Subarubak blijft daardoor veel schoner.
Wil je echt schonere olie, dan ververs je alleen de olie na een week nog een keer.
Is nog altijd goedkoper als flushen.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 07 mei 2019 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

kijk dat filter aan de buitenkant scheelt idd. Flushen is rond de 300 euro. filtertje zal niet veel kosten daarentegen.
Dan gaan we dat maar eens aanpakken volgende week. En meteen het voordifferentieel dan ook maar.

8,4 liter voor de bak, altijd weer afwachten hoeveel je er uit krijgt.
1,2 voor het diff. Gaat lukken denkt ik.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door quikfit »

Automaat filter kost 3 a 4 tientjes...bij mij kwam er 4,8 liter uit met verversen en het beetje uit het filter maakt 5 liter.
Als je 2 flesjes diff olie haalt van 1 liter hou je 0,8 liter over...en dat is precies genoeg voor je achterdiff ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

nette gemiddeldes hoor: het kan dus wel.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

de spullen voor de bak en dif besteld: morgen is alles binnen en dan kunnen we de laatste dingetjes aan de forester doen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

vandaag zo n 3.7 liter afgetapt en ja hoor: bruine bonensoep na 50k. hoe dan ook schakelt hij nu echt anders en vlotter, alleen bij
de laatste versnelling nog een schokje. Zit er eigenlijk een ecu op de bak?
de diff voor ook meteen gedaan maar daar ging 1.4 liter liter in. Bij 1.2. haalde hij net het minium niet.

prettig dat alles weer op orde is nu!
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door erichendri »

Schokje is van de lock-up, heft de slip op.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

? dat betekent dat hij lol heeft van zijn frisse olie? sowieso zag het er niet uit natuurlijk, die oude bonensoep.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door erichendri »

Oh ja, bak heeft een eigen ecu.
Deze regelt ook de mate van .4wd.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

nog maar eens bedankt voor alle tips en antwoorden. Voorlopig ff niks want ik kan niet verzinnen
wat ik nog aan de forester moet doen dan gewoon rijden. Oh ja: de rechter voorvork kraakt
in de uiterste stand. Ik heb nog een setje goede veren liggen -had de vorige eigenaar er al bij gedaan-.
Maar: off topic.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

nou ja zeg: wat een verschil vandaag. Na een tijdje rijden merk ik dat ie echt een stuk beter schakelt.
Hij reageert ook sneller op het gas met terugschakelen. Volgende week nog maar eens verversen en ben
benieuwd naar de kleur van de atf.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door quikfit »

Tsja...wat een beetje onderhoud kan doen.
De meeste die geen/niet voldoende onderhoud uitvoeren hebben vaak de smoes ''hij rijd prima''...totdat ze merken dat ie ook perfect kan rijden. ;)
Bij mij zit de automaatolie er alweer bijna 40 duizend in....''time flies when you driving Subaru''. :lol:
Ik ga van de week weer een nieuw filtertje monteren en verversen en zal een paar fotootjes maken van mijn ''bonensoep''. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

ik verwacht alleen niet dat ie na 485.000 km nog zo mooi kan lopen en schakelen. Het is echt wel een kanjer van een merk aan het worden in
mijn ogen. Saab ben ik gewend: echt niet slecht en een stuk sneller maar soeb is ook wat hoor.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door aze2000 »

Aanstaande dinsdag ben ik aan de beurt bij Autrans in Tilburg,

Ik was echt opzoek naar een club die mij het juiste gevoel gaf en ik deze partij het gunde om aan mijn Sub te komen.

div partijen aangeschreven wat het kosten en welke olie zij gebruikte en of het filter meenamen.
En daat zat behoorlijk verschil in, van prijzen 275 tot zn 400€ zeg maar, de de helft vertelde mij dat het filter niet nodig was,
en er was er zelfs een die zij dat er geen filter in zit!!!

En ook een club die vertelde dat het filter in de bak zit wat moeilijk bereikbaar was en dus nvt.

Autrans was voor mij de enige partij die het filter mee nam!! en ook de communicatie was profesioneel en vriendelijk,, de dame belde om nog even wat extra info te vergaren voor de juiste materialen en behandeling.

Heb vrijdag nog een mail gestuurd ( had nog een dubbel gevoel bij het zien van het filter extern op de bak, ofdat ze wel de karterpan er onder uit haalde en schoon maakte inc magneet.

Wat denk je krijg ik een keurige mail terug, dat uiteraard dat wordt gedaan, en dat zij voor echt de jusite aanpak gaan en geen halve oplossing..

Heb ik problemen met de bak,, nou ja en nee,, ik vind dat hij soms wat bonkt en zeker op lage toeren,, en zeker als hij in de lock up gaat, olie is nooit vervangen zag ik na de aankoop en hij heeft nu 150k gelopen..hopen dat hij er beter van gaat schakelen dat de oude olie er uit is. heb een vito voor mn werk en daar gaat de bak olie elke 100k er uit en nieuw er in,,

zal na dinsdag laten weten wat mijn ervaring op locatie is,

groet robert
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door quikfit »

Hmm...na 150.000 is het wel eens tijd voor verse olie,grote kans dat ie beter gaat schakelen. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

is bij dit MY ook de interval 60K?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door aze2000 »

Tja blijft altijd een dingetje het "onderhoud"

Heb de wagen net gekocht, met alle rekeningen er bij van aankoop tot recent laatste beurt, bij de dealer, maar waarom geen olie van de automaat,, is mij nog een vraag..

Heb zelf wel het achter differentieel olie vervangen,, van de week voor even nog vervangen en dan is dat voor t eerst gedaan.

Toch lees je veel over dat spoelen niet ok is omdat je dan vuil gaat verplaatsen op plekken waar je het niet wil hebben.
Zal dinsdag het daar ook eens voorleggen en kijken wat hun antwoord is op deze vaag.

maar ik moet ook wel zeggen nu ik er een paar honderd heb mee gereden dat zo i zo de automaat wat relater gaat schakelen,, ik denk dat er de laatse jaren amper mee gereden is en ook nog eens korte stukken.

dus de verwachting is hoog met de spoel beurt





quikfit schreef:Hmm...na 150.000 is het wel eens tijd voor verse olie,grote kans dat ie beter gaat schakelen. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door aze2000 »

staat er zo i zo een interval voor bij de dealer?

ik heb met mn civic aangehouden 1x per jaar olie verversen bij grote beurt, altijd goed,, of je moet heeeel weinig rijden minder dan 10 a 15k dan zou je het om het jaar kunnen doen,, of eens per jaar de olie andere jaar olie en filter.


ReinO schreef:is bij dit MY ook de interval 60K?
Groet Robert
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

60.000 voor de forester my 2000. Deze heeft een filter buiten de bak: dat scheelt flushen.
Bij flush wordt er net zo lang reinigingsvloeistof gebruikt totdat alle vuil er uit is -incl het interne filter- .
Mocht de bak niet meer goed zijn dan heb je idd kans op sneller overlijden: het is geen probleemoplosser maar eigenlijk gewoon onderhoud van de bak.

Ergens op het forum staat of je wel of geen extern filter hebt: maar die zie je vanzelf. Waar je je spullen koopt weten ze dat ook wel.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door aze2000 »

ik denk zelf dat ik geen problemen heb met de bak,, niet dat ik me kan voorstellen tenminste.

olie is ook zeker niet zwart en stinkt ook niet, maar na 150k vind ik dat hij wel aan een spoel beurt toe is idd, en dan jaarlijks bijhouden.
het filter zit idd aan de buitenkant,, zeek goed overnagedacht bij subaru, en er zal een internfilter zitten achter de carterpan.

zal proberen dinsdag even wat foto's te maken en met jullie te delen.



ReinO schreef:60.000 voor de forester my 2000. Deze heeft een filter buiten de bak: dat scheelt flushen.
Bij flush wordt er net zo lang reinigingsvloeistof gebruikt totdat alle vuil er uit is -incl het interne filter- .
Mocht de bak niet meer goed zijn dan heb je idd kans op sneller overlijden: het is geen probleemoplosser maar eigenlijk gewoon onderhoud van de bak.

Ergens op het forum staat of je wel of geen extern filter hebt: maar die zie je vanzelf. Waar je je spullen koopt weten ze dat ook wel.
Groet Robert
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

de olie wordt niet zwart maar bruin en doet dan niet veel meer voor al die plaatjes en gaatjes. Die 60 euro moeten wel kunnen toch?
neem gelijk je voordif mee. achterdif al gedaan toch?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door aze2000 »

ja klopt achter heb ik van de week gedaan, maar was vergeten om olie mee te nemen voor voor,, dacht dat voor 80w90 is gaat? achter heb ik 75w90 ingedaan.

en dan dinsdag de automaat spoelen en niewe filter,, dan heb ik alles weer op nivo qua olie.

ben ook gelijk de bodem ene met tectyl aan het doen en ML voor in alle gaten en kieren. en bij het plaatsen van een trekhaak ook alle bevestigingen even ingespoten die roesten bij 2 kilometer vaak al :lol:

verder had hij al een beurt gehad dus onzin om dan weer nieuwe olie en filters te gaan doen.

op mijn lijstje staat nog te doen:

nieuw raam rubber op de deur bij de spiegel,, maakt veel wind geruis en is iets gescheurd ,, voor 60€ heb je nieuw rubber.
rubber strip voor op de achter bumper
oem spoilertje voor op de klep
en liefst een demper voor net iets meer boxer geluid, maar heb nog geen idee welke demper de beste voor mij is,, heb nu 3 merken uit te kiezen.





ReinO schreef:de olie wordt niet zwart maar bruin en doet dan niet veel meer voor al die plaatjes en gaatjes. Die 60 euro moeten wel kunnen toch?
neem gelijk je voordif mee. achterdif al gedaan toch?
Groet Robert
Gebruikersavatar
fougueux
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 dec 2013 17:00

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door fougueux »

Ik heb goede ervaringen met automaticgear.nl. zitten in Andelst. hebben een jaar of 3 terug onze Forster automaat gereviseerd .
2013 - present, Forester 2.0 2000 LPG 373150 km
2013 - present, Legacy 2.5 1997 LPG 307800 km (met de VUT)
2018 - present, Legacy 3.0R 2004 175.000 km ( ex UK,)
2018 - present, Outback 3.0R 2006 LPG 262.000 km ( ex UK, vervanger voor de forester)
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

eeuh, maar dit is gewoon onderhoud dat kunnen we zelf meestal. Zeker bij de forester: je kunt overal goed bij. -meestal-
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door aze2000 »

tja daar is geen spoelen tegen op gewassen,,, waarom is de bak onderhande genomen dan? en wat waren de kosten hiervan voor ons algemeene beeld



fougueux schreef:Ik heb goede ervaringen met automaticgear.nl. zitten in Andelst. hebben een jaar of 3 terug onze Forster automaat gereviseerd .
Groet Robert
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door ReinO »

de bakolie was bruine bonensoep geworden, dus vandaar verversen. Volgende week nog een keer. en dan zou het schoon moeten zijn.
Maar het schakelen gaat nu totaal anders en beter!
ik doe het allemaal zelf en heb de beschikking over een brug enz.
Dat uitdruppelen duurde wel ff vond ik. Voor het vullen van de dif moet het luchtfliterhuis er af.
Bij mij had iemand een gasstekker boven de peilstok bevestigd. Losbreken ging lastig. tja wat moet zoiets kosten?
Uurtje brug bezet? 70 euro aan filter en olie.... . Zeg het maar.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Automaat Forester 2006 flushen/spoelen

Bericht door aze2000 »

Kosten hier van? En waarom revisie

fougueux schreef:Ik heb goede ervaringen met automaticgear.nl. zitten in Andelst. hebben een jaar of 3 terug onze Forster automaat gereviseerd .
Groet Robert
Plaats reactie