aandrijfassen
aandrijfassen
Heb een vraag en weinig tot geen verstand van auto's en hoop bij jullie, autokenners, wijzer te worden.
Ik heb een Subaru Forester bifuel uit 2008. Sinds enige tijd maakt hij een bonkend geluid voor, als ik het stuur geheel draai en naar beide zijden.
Hij doet dit alleen als hij warm is, dus een aantal kilometers heb gereden. Het is echter progressief; 2 maanden geleden was het nog na zo'n 150 km, nu is het al na zo'n 30 km.
Ben woonachtig in Italie en heb mijn garage al herhaalde malen laten kijken. Er zit helemaal geen speling op de wielen.
Ze hebben al een paar keer nieuw vet gedaan in de cups, maar daar zit het hem dus niet in.
Kan het zijn dat de assen versleten zijn, zonder dat er speling op de wielen zit?
En mochten het inderdaad de aandrijfassen zijn, wat kost het vervangen daarvan bij benadering (richtprijs)?
Ze hebben ook nog aan het differentieel gedacht en de olie bekeken, maar die was zo goed als niet vervuild door slijtage van de assen.
Wel nieuwe dikkere olie erop gedaan, ook alles zonder resultaat.
Kan iemand nog een andere oorzaak bedenken?
Dank u wel,
Resie van Poppel
Ik heb een Subaru Forester bifuel uit 2008. Sinds enige tijd maakt hij een bonkend geluid voor, als ik het stuur geheel draai en naar beide zijden.
Hij doet dit alleen als hij warm is, dus een aantal kilometers heb gereden. Het is echter progressief; 2 maanden geleden was het nog na zo'n 150 km, nu is het al na zo'n 30 km.
Ben woonachtig in Italie en heb mijn garage al herhaalde malen laten kijken. Er zit helemaal geen speling op de wielen.
Ze hebben al een paar keer nieuw vet gedaan in de cups, maar daar zit het hem dus niet in.
Kan het zijn dat de assen versleten zijn, zonder dat er speling op de wielen zit?
En mochten het inderdaad de aandrijfassen zijn, wat kost het vervangen daarvan bij benadering (richtprijs)?
Ze hebben ook nog aan het differentieel gedacht en de olie bekeken, maar die was zo goed als niet vervuild door slijtage van de assen.
Wel nieuwe dikkere olie erop gedaan, ook alles zonder resultaat.
Kan iemand nog een andere oorzaak bedenken?
Dank u wel,
Resie van Poppel
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: aandrijfassen
Ik denk bij deze klacht aan je visco, deze zit op de middendif.
als hij spert dan gaat de aandrijflijn ook bonken als je je stuur maximaal verdraaid hebt.
Hiervan zal je geen slijpsel aantreffen in de versnellingsbak olie omdat deze visco
een dicht onderdeel is met eigen (gel) vloeistof.
Normaal wordt hij warm door toerental verschil (als de wielen doorslippen) tussen
de vooras en achteras en gaat hij sperren maar als hij defect is reageert hij ook op
de temperatuur van de versnellingsbak.
Een visco kost ongeveer 700 euro ex montage volgens mij, versnellingsbak hoeft
er niet voor af omdat hij achteraan zit, in het staartstuk.
Wel moet de cardanas naar de achteras gedemonteerd worden.
Het komt regelmatig voor dat de visco stuk gaat.
Laat er naar kijken bij een subaru garage in Italië.
Eric
als hij spert dan gaat de aandrijflijn ook bonken als je je stuur maximaal verdraaid hebt.
Hiervan zal je geen slijpsel aantreffen in de versnellingsbak olie omdat deze visco
een dicht onderdeel is met eigen (gel) vloeistof.
Normaal wordt hij warm door toerental verschil (als de wielen doorslippen) tussen
de vooras en achteras en gaat hij sperren maar als hij defect is reageert hij ook op
de temperatuur van de versnellingsbak.
Een visco kost ongeveer 700 euro ex montage volgens mij, versnellingsbak hoeft
er niet voor af omdat hij achteraan zit, in het staartstuk.
Wel moet de cardanas naar de achteras gedemonteerd worden.
Het komt regelmatig voor dat de visco stuk gaat.
Laat er naar kijken bij een subaru garage in Italië.
Eric
Re: aandrijfassen
Dank je, Eric.
We gaan hier eens mee aan de slag.
Groet, Resie.
We gaan hier eens mee aan de slag.
Groet, Resie.
Re: aandrijfassen
Dit lijkt op het probleem wat ik ook heb, echter heb ik er permanent last van. Dealer zegt dat het het centraal differentieel is. Verkoopdealer heeft de auto bij een revisiebedrijf (ATR in Montfoort) gebracht en deze constateerden 'een' versleten onderdeel (niet het centr diff) welke inmiddels vervangen is. Morgen hoor ik meer.
Re: aandrijfassen
Nou, in ons geval lijkt Eric gelijk te hebben, althans dat hoop ik en ga ik vanuit.
Vandaag is de visco verwijderd en die was inderdaad kapot!
Nieuwe is besteld en nu hopen dat het probleem is opgelost!
Eric, de monteur was erg blij met jou oplossing, had er meteen vertrouwen in.
Hij had al bij de Subaru dealer geinformeerd, maar zij hadden geen oplossing.
Een echte Subaru garage is hier nogal een eind uit de buurt, en normaal gesproken zijn we erg blij met onze garage.
Ze wisten alleen hier alleen geen raad mee.
Wordt vervolgd.
Vandaag is de visco verwijderd en die was inderdaad kapot!
Nieuwe is besteld en nu hopen dat het probleem is opgelost!
Eric, de monteur was erg blij met jou oplossing, had er meteen vertrouwen in.
Hij had al bij de Subaru dealer geinformeerd, maar zij hadden geen oplossing.
Een echte Subaru garage is hier nogal een eind uit de buurt, en normaal gesproken zijn we erg blij met onze garage.
Ze wisten alleen hier alleen geen raad mee.
Wordt vervolgd.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: aandrijfassen
Volgende keer ook nog even vermelden wat voor versnellingsbak
onder de auto zit.
Met jouw klacht gokte ik een handbak en dat klopte achteraf.
We wachten het af, maar een beetje garage had dit ook kunnen bedenken
of controleren op de brug.
En anders zal je een keertje wat verder moeten rijden voor een goede diagnose.
Kost je hooguit een tientje of vijf en het repareren kan je
dan altijd nog bij je eigengarage laten doen.
Eventueel na een prijsopgave van beide bedrijven.
Eric
onder de auto zit.
Met jouw klacht gokte ik een handbak en dat klopte achteraf.
We wachten het af, maar een beetje garage had dit ook kunnen bedenken
of controleren op de brug.
En anders zal je een keertje wat verder moeten rijden voor een goede diagnose.
Kost je hooguit een tientje of vijf en het repareren kan je
dan altijd nog bij je eigengarage laten doen.
Eventueel na een prijsopgave van beide bedrijven.
Eric
Re: aandrijfassen
Dank je wel, Eric.
Er is een nieuwe visco geplaatst en hij rijdt weer perfect.
Alleen nu hebben we nog een ander klein probleempje (hoop ik).
Er branden 3 lampjes, altijd tegelijk, maar ze branden de ene keer wel de andere keer niet.
De lampjes zijn van de: waarschuwingslampje hellingrem, waarschuwingslampje voor voertuigdynamica-regelsysteem en waarschuwingslampje antiblokkersysteem.
Een vriend van mij denkt nu dat er een stekkertje los zit omdat ze allemaal branden.
Misschien met de reparatie losgegaan, of zit dat op een hele andere plek?
Heb je hier ook nog zo'n goede tip over? En mocht het een stekkertje zijn, kunnen we dat dan zelf verhelpen?
Dank je, Resie
Er is een nieuwe visco geplaatst en hij rijdt weer perfect.
Alleen nu hebben we nog een ander klein probleempje (hoop ik).
Er branden 3 lampjes, altijd tegelijk, maar ze branden de ene keer wel de andere keer niet.
De lampjes zijn van de: waarschuwingslampje hellingrem, waarschuwingslampje voor voertuigdynamica-regelsysteem en waarschuwingslampje antiblokkersysteem.
Een vriend van mij denkt nu dat er een stekkertje los zit omdat ze allemaal branden.
Misschien met de reparatie losgegaan, of zit dat op een hele andere plek?
Heb je hier ook nog zo'n goede tip over? En mocht het een stekkertje zijn, kunnen we dat dan zelf verhelpen?
Dank je, Resie
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: aandrijfassen
Zoek het in de stekkers naar bak.
Vergeten of slecht contact.
Eric
Vergeten of slecht contact.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 03 jun 2014 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: aandrijfassen
Dank je, mensen.
Remolie lijkt op orde voor zover we kunnen zien, dus we gaan naar de stekkers kijken.
Remolie lijkt op orde voor zover we kunnen zien, dus we gaan naar de stekkers kijken.