Forester schokt bij schakelen

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sparky
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jan 2014 13:32

Forester schokt bij schakelen

Bericht door Sparky »

Sinds Oktober 2013 ben ik in bezit van een Subaru Forester van 1999. De Subaru heb ik gekocht bij de Subaru dealer in Oudewater voor een lage prijs, ik wist dan ook dat hij hier en daar wat probleempjes had.

Een van de problemen was dat de koppeling een heel hoog aangrijppunt had, het was daardoor enorm lastig om te schakelen, omdat de koppeling bij het opkomen bijna direct aangreep en de hele auto dus een schok kreeg (bij elke versnelling). Of enorm begon te slippen en pas heel laat aangreep. De koppeling kon ik trouwens niet laten slippen door plankgas op te trekken in z'n 5 met 40km/u.

Uiteindelijk besloten om om die rede de hele koppeling te laten vervangen. Om daarmee het koppelingsprobleem op te lossen. Nu is dat inmiddels gebeurt. Hij schakelt inmiddels stukken beter. Maar nog steeds bij het schakelen van 1 naar 2, en soms 2 naar 3 krijgt de auto een "schok" bij het optrekken.

Wat zou dit kunnen zijn?

Ik heb al is wat gegoogled, maar niets gevonden specifiek voor Subaru. Wel dat het misschien het cardanaslager (hardyschijf) kan zijn? Maar heeft een Subaru dit? En zo ja, is dit makkelijk te vervangen? Of heeft het misschien te maken met een motor- of versnellingbak steun wat versleten is?

Nog twee toevoegingen: 1. de versnellingsbak en achterdifferentieel olie zijn een maand terug vervangen. 2. de achterwiellagers maken een luid schurend geluid, die worden dit weekend vervangen, maar van wat ik lees op internet kan dit cardanaslager ook dit geluid geven.
1999 Subaru Forester
1997 Subaru Legacy Automaat
1994 Subaru Legacy Sedan
1997 Subaru Legacy Outback op LPG
1999 Subaru Legacy Outback
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester schokt bij schakelen

Bericht door erichendri »

laat een kenner naar je wiellagers luisteren, eventueel ook naar je cardan.
Die schok, is dat als je je voet al van je koppelingspedaal hebt?

Eric
Gebruikersavatar
Sparky
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jan 2014 13:32

Re: Forester schokt bij schakelen

Bericht door Sparky »

Uiteindelijk na Woensdag het bericht geplaatst te hebben in de middag de Subaru dealer in Oudewater opgebeld. Die gaf aan dat ik 't eerst maar is moest zoeken bij bougiekabels. Dus gelijk ook maar een setje bougiekabels besteld (setje wat erop zat was een combinatie van kabels uit 1998 en 2004), met het plan om die van het weekend ook maar te vervangen.

Maar helaas, donderdag middag op weg naar het ziekenhuis hield de auto opeens heel erg in, ik had geen idee wat het was en ik kon op dat moment niet stoppen. Bij het eerst volgende tankstation stopte ik en er kwam rook bij het linkervoorwiel vandaan. De velg was gloeiend heet, dus waarschijnlijk de remklauw die vast zat.

Dus even een uurtje gestaan daar om de boel af te laten koelen, en daarna naar de garage gereden. Daar vonden ze uit dat inderdaad de remklauw linksvoor niet goed terugkwam bij het loslaten van de rem.

Uiteindelijk de auto daar achtergelaten en zaterdag weer opgehaald. Beide remklauwen voor zijn nu gereviseerd, wiellager is vervangen, bougiekabels erin, maar helaas het schakelprobleem blijft. Ik heb de jongen van de garage mee laten rijden maar die zei dat ik me er maar niet zoveel zorgen om moest maken... (dat stelt me alleen helaas niet gerust).

Waar ik zelf later achterkwam op de brug is dat het achtercardan enorm los zit, ik kan hem met m'n hand flink heen en weer bewegen, het lijkt erop dat dat rubber lager in het midden niet goed meer is. Ook kan ik de aandrijfas zelf bijna een halve slag draaien (zonder dat de wielen draaien), is dit normaal? (de kruiskoppelingen hebben geen speling zover ik kan zien).

Wat wel een tegenvaller is, is dat ze na een complete check van de auto erachter gekomen zijn dat er twee versleten motorsteunen zijn, en het stuurhuis heeft flinke speling. Die laatste kan nog wel gereviseerd worden, maar ik wacht maar af wat zoiets moet gaan kosten. Ze bellen me morgen wat dat gaat kosten...

En dus baal ik enorm. Nadat ik recentelijk de koppeling, schokbrekers (voor en achter), veren achter, remschijven en blokken, bougies, bougiekabels, stabilizator rubbers en koppelingen, rubbers van de voorste draagarmen en de distributieriem met waterpomp heb vervangen is dit de zoveelste kostenpost. Ik hoop maar dat het de investering waard is, en ik heb hierna nog een paar jaar met de auto kan rondrijden.

@erichendri: de schok komt op het moment dat de ik koppeling op laat komen en de motor aangrijpt, net alsof hij niet wil koppelen (alsof ik niet kan rijden en de koppeling gewoon laat schieten). Als ik met een fluwelenvoetje schakel met wat extra gas erbij dan gaat het wel goed.
1999 Subaru Forester
1997 Subaru Legacy Automaat
1994 Subaru Legacy Sedan
1997 Subaru Legacy Outback op LPG
1999 Subaru Legacy Outback
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester schokt bij schakelen

Bericht door erichendri »

Welke garage heeft al die mankementen bedacht???
Zitten er gewoon niet een paar subaru eigenaardigheden tussen?

Eric
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Forester schokt bij schakelen

Bericht door Wout-P11 »

Ik lees dat ze 2 versleten motorsteunen geconstateerd hebben. Dit kan ook een schok bij lastwissels veroorzaken doordat de motor teveel kan bewegen.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester schokt bij schakelen

Bericht door erichendri »

Trouwens, wanneer is de auto APK gekeurd.
Wat je daar opnoemt zijn een aantal APK controle punten.

Eric
Plaats reactie