Forester 99 startmotor

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Forester 99 startmotor

Bericht door HEZ »

Mijn Forester geeft na het starten nog ff zo'n rotgeluidje alsof er iets blijft hangen. Ik wil niet voor verrassingen komen te staan maar a. kan het kwaad en b. is een startmotor goed zelf te vervangen?
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door the dude »

Om met B. te beginnen; nee, niet moeilijk. Gewoon alles wat je aan dat ding ziet aan kabeltjes losmaken. De flens vd startmotor zit met zo'n 3 a 4 bouten cq moeren op de motor gemonteerd. Mss dat ie wat verkleefd ad motor zit, maar in principe kan je m zo wegnemen.

Dan ben je gelijk zover dat je met A. verder kan.......inspekteren of er braampjes ah rondsel zit vd startmotor. Waarschijnlijk niet, maar des te meer aan de starterkrans. Die zie je in het gat wat vrijgekomen is bij het wegnemen vd startmotor.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door HEZ »

the dude schreef: Dan ben je gelijk zover dat je met A. verder kan.......inspekteren of er braampjes ah rondsel zit vd startmotor. Waarschijnlijk niet, maar des te meer aan de starterkrans. Die zie je in het gat wat vrijgekomen is bij het wegnemen vd startmotor.
Voordat ik de boel openhaal: is de starterkrans bij Subaru makkelijk te verdraaien of moet je deze vervangen?
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door Verzamelaar »

the dude schreef:Om met B. te beginnen; nee, niet moeilijk. Gewoon alles wat je aan dat ding ziet aan kabeltjes losmaken. De flens vd startmotor zit met zo'n 3 a 4 bouten cq moeren op de motor gemonteerd. Mss dat ie wat verkleefd ad motor zit, maar in principe kan je m zo wegnemen.

Dan ben je gelijk zover dat je met A. verder kan.......inspekteren of er braampjes ah rondsel zit vd startmotor. Waarschijnlijk niet, maar des te meer aan de starterkrans. Die zie je in het gat wat vrijgekomen is bij het wegnemen vd startmotor.
Ik weet niet aan wat voor auto's jij sleutelt maar op een Subaru zit deze t/m 1998 met één bout en één moer vast, daarna met twee bouten.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door the dude »

HEZ schreef:
the dude schreef: Dan ben je gelijk zover dat je met A. verder kan.......inspekteren of er braampjes ah rondsel zit vd startmotor. Waarschijnlijk niet, maar des te meer aan de starterkrans. Die zie je in het gat wat vrijgekomen is bij het wegnemen vd startmotor.
Voordat ik de boel openhaal: is de starterkrans bij Subaru makkelijk te verdraaien of moet je deze vervangen?
Op de gok weer door Verzamelaar verbeterd en afgekat te worden (hij neemt zelf niet de moeite om TS 2e vraag te beantwoorden); auto in z'n vrij zetten,evt bougies wat losdraaien(hoef je niet door de compressie te draaien) en met een dopsleutel op de grote moer vd krukaspoelie kun je de krans in de rondte krijgen.
Klusje gaat makkelijker met 2 man. 1 draaien, 1 inspekteren.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door erichendri »

Ben tegen los draaien van bougies en als iemand vraagt hoe een startmotor vastzit heeft hij zelf nog niet eerst gekeken.
Als hij wel eerst had gekeken en een beetje technische kennis heeft had hij ook niet deze vraag gesteld.
Je moet inderdaad met zijn tweeën de klus doen, 1 draait de motor rond, de andere kijkt met
een spiegeltje en een lamp naar de krans op beschadigingen.
Meestal zit de beschadiging op één plaats.
Weet niet of de starterkrans los vervangen kan worden anders moet er een ander vliegwiel op.
Versnellingsbak moet er uiteraard vanaf voor deze wisseltruc.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door Verzamelaar »

the dude schreef:Op de gok weer door Verzamelaar verbeterd en afgekat te worden (hij neemt zelf niet de moeite om TS 2e vraag te beantwoorden); auto in z'n vrij zetten,evt bougies wat losdraaien(hoef je niet door de compressie te draaien) en met een dopsleutel op de grote moer vd krukaspoelie kun je de krans in de rondte krijgen.
Klusje gaat makkelijker met 2 man. 1 draaien, 1 inspekteren.
Het was niet mijn bedoeling iemand af te katten maar er wordt zoveel verkeerde informatie op het internet verspreid daar krijg ik een punthoofd van...

Starterkrans is niet los te vervangen, dus ander vliegwiel (handbak) of koppelomvormer (automaat) nodig.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door erichendri »

De automaat heeft ook een vliegwiel, alleen een heel dun en ielig ding
waar een starterkrans op zit.
Hier op monteer je de koppel omvormer.

eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door Verzamelaar »

Dat ielige ding is de flex plate. De starterkrans zit op de koppelomvormer.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door erichendri »

Volgens mij heb je het fout.
Of ik, bij mazda zat de krans namelijk op het dunne plaatje, niet op de omvormer.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door Verzamelaar »

Volgens mij is dit een Subaru forum :)

Afbeelding
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door RJS »

Ik heb laatst mijn startmotor laten reviseren, vanwege hetzelfde euvel. Uitbouwen en inbouwen was zeer simpel. Haal de slangen van het luchtfilterhuis, draai de twee bouten los waarmee het huis aan de steunen zit vastgeschroefd, maat 10. Haal aan de achterzijde van de startmotor de draden los, de een is met een schuifje bevestigd, de andere met een moer, maat 13. Draai de twee bouten los waarmee de startmotor is bevestigd. Beetje gepruts tussen de slangen door, maar niet moeilijk. Trek de startmotor van het blok en wurm heb tussen de slangen door naar boven. Inbouwen in omgekeerde volgorde. Kwartiertje werk!
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door the dude »

Volgens mij hadden we dat stadium al gehad, behalve de motorkap openen.

Ps: die zit aan voorkant. ;)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door Verzamelaar »

Vergeet niet de accupool los te maken...
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door HEZ »

Hahaha, sorry mensen. Het is zeker niet mijn bedoeling om maar wat raak te vragen. Het is meer dat ik niet zomaar iets los wil trekken en er achteraf achter komen dat ik dat misschien beter niet had kunnen doen. Ik sleutel dagelijks maar niet aan auto's.
Ik hoorde het rare geluid, daarna heb ik hier en via Google wat meer info gezocht over hoe de startmotor werkt en wat er stuk kan zijn. (en uiteraard ook onder de motorkap gekeken :lol: )
Ik meende voor de specifieke Subaru info de vraag hier ook nog maar te moeten stellen om niet van een koude kermis thuis te komen. De auto wordt immers iedere dag gebruikt voor woon werk.

Dus, om maar weer even on-topic te komen, als ik het goed begrijp kan het dus zo zijn dat ik nu de startmotor vervang maar daarmee het probleem niet weg is?
Bij een bedrijf in mijn woonplaats hebben ze gereviseerde ruilstartmotoren voor € 130,- dus dat is nog wel te overzien.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Forester 99 startmotor

Bericht door dj rene »

voor die €130 mag je bij mij een paar gebruikte ophalen. :mrgreen:
Heb hier nog wel liggen van een Legacy II, mag voor een spotprijsje weg.

Groet René 8-)
Plaats reactie