Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Richard58
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2014 23:08

Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door Richard58 »

Hallo,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Impreza 2.0R Sport hatchback van nov. 2007.
Ik heb een vraag over het evt. terugschakelen naar de lage gearing.
Ik rijd op een heuvel of berg ong. 80 km/u in de hoge gearing met de caravan erachter (vierde versnelling). Als ik merk, dat de auto terugzakt in toerental, dien ik dan terug te schakelen naar 3 in de hoge gearing of kan ik dan naar de lage gearing?
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door Vincentkluitje »

Ik zou terug schakelen naar de 3e versnelling in hoge gearing. Dat zal die dan vast kunnen trekken.

Is dat niet het geval probeer het dan gewoon eens uit.. je merkt vanzelf wanneer de auto met belading het lekkerst naar boven tuft
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door SP-Boxer »

Het kan beide natuurlijk.
Het is een afweging. De stap naar 3 hoog is een grotere stap dan naar 4 laag. Je zult dus zelf moeten inschatten wat op dat moment het beste bij de situatie past.

Zelf gebruik ik de lage gearing eigenlijk enkel in de eerste 3 versnellingen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door eduard »

SP-Boxer schreef:Het kan beide natuurlijk.
Het is een afweging. De stap naar 3 hoog is een grotere stap dan naar 4 laag. Je zult dus zelf moeten inschatten wat op dat moment het beste bij de situatie past.

Zelf gebruik ik de lage gearing eigenlijk enkel in de eerste 3 versnellingen.
Mee eens. De situatie inschatten, want zelf moet ik met de Forester vaak ook terug naar zijn 3. In lage toerental hebben de boxers het moeilijk. Moet je bijvoorbeeld heel snel terugschakelen omdat je de situatie te krap hebt ingeschat of er rijdt een vrachtwagen voor je die snel terug valt in snelheid dan is het inschakelen van de lage gearing sneller zonder al teveel verlies aan snelheid maar je koppel neemt hier wel behoorlijk toe.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door Vincentkluitje »

Inderdaad gewoon uitproberen kom je er snel genoeg achter wat op dat moment het fijnst rijdt. En idd situatie afhankelijk zoals SP-Boxer al aangeeft.
Richard58
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2014 23:08

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door Richard58 »

Allen alvast hartelijk dank voor het meedenken. Het is voor mij de eerste Subaru, dus is voor mij de hoge en lage gearing nieuw (evenals vierwielaandrijving). Tot nu toe Duits en Italiaans gereden. De laatste 4 jaar Citroën C5. Ik hoorde echter positieve geluiden over Subaru (betrouwbaar, vierwielaandrijving, hoge/lage gearing). Bovendien heb ik een caravan (1300 kg. max.). Dus heb ik de overstap gemaakt naar Subaru.

Kan ik in de vierde versnelling (hoge gearing) op een heuvel naar de lage gearing (dus ook vier)?
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door Vincentkluitje »

Ja dat kan, ik meen dat je tot een snelheid van 80km/h kunt schakelen tussen hoog en laag.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door eduard »

Vincentkluitje schreef:Ja dat kan, ik meen dat je tot een snelheid van 80km/h kunt schakelen tussen hoog en laag.
Rijd zelf met de Forester bj 2009 en hier is de Max snelheid niet belangrijk. Meestal duurt het maar even om de (lange) heuvel/berg op te komen daarna schakel je al snel weer naar de normale gearing.
Pas bij zeer intensief gebruik kan de versnellingsbak warm aanlopen maar ik verwacht dat dit niet zal gebeuren met caravan bij een lange heuvel/berg in bijvoorbeeld Zwitserland of Oostenrijk. In de Sahara Tunesië heb ik hier geen last van gehad, terwijl de lage gearing veel is gebruikt.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Vincentkluitje
Berichten: 230
Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door Vincentkluitje »

Misschien dat dat dan voor de nieuwere Subaru zo is?

Ik meen her en der gelezen te hebben dat het in en uitschakelen kon tot 80 km/h.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door SP-Boxer »

Ik dacht dat in- en uitschakelen inderdaad tot max. 80km/h werd voorgeschreven. Je kunt er echter wel gewoon harder dan dat mee rijden.
De begrenzing op het in- en uitschakelen zal wel iets met de rechte vertanding te maken hebben. De auto staat het wel gewoon toe namelijk...
"I feel Legacy"
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door Verzamelaar »

Mijn ervaring met hoog/laag (Legacy uit 1992) was dat je dat gewoon prima door alle snelheidsbereiken kunt doen mits het toerental niet te hoog stijgt.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback

Bericht door erichendri »

Ik zou gewoon de lage gearing gebruiken met wegrijden en tot de 3de versnling.
De koppelvergroting heb je eigenlijk alleen in de eerste versnelling met de lage gearing ook ingeschakeld.
Voor de rest liggen de lage gearing versnelingen net tussen de normale versnellingen in.
Vergeet niet dat deze extra vertraginging ook een extra wrijvingsverlies geeft.

Eric
Plaats reactie