Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Hallo,
Ik ben sinds kort eigenaar van een Impreza 2.0R Sport hatchback van nov. 2007.
Ik heb een vraag over het evt. terugschakelen naar de lage gearing.
Ik rijd op een heuvel of berg ong. 80 km/u in de hoge gearing met de caravan erachter (vierde versnelling). Als ik merk, dat de auto terugzakt in toerental, dien ik dan terug te schakelen naar 3 in de hoge gearing of kan ik dan naar de lage gearing?
Ik ben sinds kort eigenaar van een Impreza 2.0R Sport hatchback van nov. 2007.
Ik heb een vraag over het evt. terugschakelen naar de lage gearing.
Ik rijd op een heuvel of berg ong. 80 km/u in de hoge gearing met de caravan erachter (vierde versnelling). Als ik merk, dat de auto terugzakt in toerental, dien ik dan terug te schakelen naar 3 in de hoge gearing of kan ik dan naar de lage gearing?
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Ik zou terug schakelen naar de 3e versnelling in hoge gearing. Dat zal die dan vast kunnen trekken.
Is dat niet het geval probeer het dan gewoon eens uit.. je merkt vanzelf wanneer de auto met belading het lekkerst naar boven tuft
Is dat niet het geval probeer het dan gewoon eens uit.. je merkt vanzelf wanneer de auto met belading het lekkerst naar boven tuft
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Het kan beide natuurlijk.
Het is een afweging. De stap naar 3 hoog is een grotere stap dan naar 4 laag. Je zult dus zelf moeten inschatten wat op dat moment het beste bij de situatie past.
Zelf gebruik ik de lage gearing eigenlijk enkel in de eerste 3 versnellingen.
Het is een afweging. De stap naar 3 hoog is een grotere stap dan naar 4 laag. Je zult dus zelf moeten inschatten wat op dat moment het beste bij de situatie past.
Zelf gebruik ik de lage gearing eigenlijk enkel in de eerste 3 versnellingen.
"I feel Legacy"
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Mee eens. De situatie inschatten, want zelf moet ik met de Forester vaak ook terug naar zijn 3. In lage toerental hebben de boxers het moeilijk. Moet je bijvoorbeeld heel snel terugschakelen omdat je de situatie te krap hebt ingeschat of er rijdt een vrachtwagen voor je die snel terug valt in snelheid dan is het inschakelen van de lage gearing sneller zonder al teveel verlies aan snelheid maar je koppel neemt hier wel behoorlijk toe.SP-Boxer schreef:Het kan beide natuurlijk.
Het is een afweging. De stap naar 3 hoog is een grotere stap dan naar 4 laag. Je zult dus zelf moeten inschatten wat op dat moment het beste bij de situatie past.
Zelf gebruik ik de lage gearing eigenlijk enkel in de eerste 3 versnellingen.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Inderdaad gewoon uitproberen kom je er snel genoeg achter wat op dat moment het fijnst rijdt. En idd situatie afhankelijk zoals SP-Boxer al aangeeft.
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Allen alvast hartelijk dank voor het meedenken. Het is voor mij de eerste Subaru, dus is voor mij de hoge en lage gearing nieuw (evenals vierwielaandrijving). Tot nu toe Duits en Italiaans gereden. De laatste 4 jaar Citroën C5. Ik hoorde echter positieve geluiden over Subaru (betrouwbaar, vierwielaandrijving, hoge/lage gearing). Bovendien heb ik een caravan (1300 kg. max.). Dus heb ik de overstap gemaakt naar Subaru.
Kan ik in de vierde versnelling (hoge gearing) op een heuvel naar de lage gearing (dus ook vier)?
Kan ik in de vierde versnelling (hoge gearing) op een heuvel naar de lage gearing (dus ook vier)?
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Ja dat kan, ik meen dat je tot een snelheid van 80km/h kunt schakelen tussen hoog en laag.
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Rijd zelf met de Forester bj 2009 en hier is de Max snelheid niet belangrijk. Meestal duurt het maar even om de (lange) heuvel/berg op te komen daarna schakel je al snel weer naar de normale gearing.Vincentkluitje schreef:Ja dat kan, ik meen dat je tot een snelheid van 80km/h kunt schakelen tussen hoog en laag.
Pas bij zeer intensief gebruik kan de versnellingsbak warm aanlopen maar ik verwacht dat dit niet zal gebeuren met caravan bij een lange heuvel/berg in bijvoorbeeld Zwitserland of Oostenrijk. In de Sahara Tunesië heb ik hier geen last van gehad, terwijl de lage gearing veel is gebruikt.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Misschien dat dat dan voor de nieuwere Subaru zo is?
Ik meen her en der gelezen te hebben dat het in en uitschakelen kon tot 80 km/h.
Ik meen her en der gelezen te hebben dat het in en uitschakelen kon tot 80 km/h.
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Ik dacht dat in- en uitschakelen inderdaad tot max. 80km/h werd voorgeschreven. Je kunt er echter wel gewoon harder dan dat mee rijden.
De begrenzing op het in- en uitschakelen zal wel iets met de rechte vertanding te maken hebben. De auto staat het wel gewoon toe namelijk...
De begrenzing op het in- en uitschakelen zal wel iets met de rechte vertanding te maken hebben. De auto staat het wel gewoon toe namelijk...
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Mijn ervaring met hoog/laag (Legacy uit 1992) was dat je dat gewoon prima door alle snelheidsbereiken kunt doen mits het toerental niet te hoog stijgt.
Gewoon omdat het kan.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Lage gearing Impreza 2.0R hatchback
Ik zou gewoon de lage gearing gebruiken met wegrijden en tot de 3de versnling.
De koppelvergroting heb je eigenlijk alleen in de eerste versnelling met de lage gearing ook ingeschakeld.
Voor de rest liggen de lage gearing versnelingen net tussen de normale versnellingen in.
Vergeet niet dat deze extra vertraginging ook een extra wrijvingsverlies geeft.
Eric
De koppelvergroting heb je eigenlijk alleen in de eerste versnelling met de lage gearing ook ingeschakeld.
Voor de rest liggen de lage gearing versnelingen net tussen de normale versnellingen in.
Vergeet niet dat deze extra vertraginging ook een extra wrijvingsverlies geeft.
Eric