vivio ecvt "inhouden" bij koude/natte motor

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
pecot
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2014 19:29

vivio ecvt "inhouden" bij koude/natte motor

Bericht door pecot »

Dag Allemaal,

Ik was zo blij met mijn Viviootje maar ik begin te denken dat de vorige eigenaar hem net op tijd heeft weggedaan :cry: . Anyway, hopelijk kunnen jullie mij een duwtje de goede richting in helpen. Ik heb al het een en ander op internet gezocht en naast veel meldingen dat de ECVT nou niet echt de beste bak is ook de diagnosehandleiding van de justy evct gevonden. Verder veel problemen en oplossingen gevonden maar niet echt het probleem hieronder.

Het probleem:
vanochtend (nat weer en koude motor) wilde de auto niet harder als 60. Het motortje maakte de toeren wel maar de versnelling bleef weg vanaf ~30km/h. Tot die tijd voelde het gewoon normaal. Na ~3-4km voelde je dat er iets "greep" waardoor er weer als normaal gereden kon worden. Vlak voor het grijpen was het even wel/niet voor een paar keer en daarna gewoon weer draaien als vanouds. Vanmiddag de terugweg precies hetzelfde. Op mijn weg van 10km enkele reis zijn er nogal wat stoplichten op een 80km weg dus dat is een mooie testcase ;) . Tot op heden heb ik de auto nog niet vol gas gezet vanwege twijfels over de leeftijd van de distributiesnaar (net de onderdelen binnen dus dat wordt klussen dit weekend). Heeft iemand een suggestie in welke hoek ik zoeken moet? Kijk ik hier naar dure zaken zoals de koppeling / duwband of doet nieuwe transmissieolie of iets afstellen wonderen? Kan het iets met vocht te maken hebben? In de 100km die ik met het autootje gereden heb merk ik wel dat de afstelling van het gas op het randje zit. Wanneer je voor het stoplicht staat merk je dat de auto af en toe even een tikje vooruit wil.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: vivio ecvt "inhouden" bij koude/natte motor

Bericht door SP-Boxer »

Geen zorgen, dat is zo verholpen ;)

Het is een soort stotteren wat hij gaat doen zodra je bij vochtig weer wat meer toeren maakt. Bij mij begon het meestal koud en was het na een paar kilometer weg.

Het kunnen 2 dingen zijn.
- De verdeler, rotor en heel belangrijk, de pakking van de rotor.
- De bougiekabels hebben hun beste tijd gehad.

Ik heb dezelfde klacht met beide oorzaken gehad. Volgens mij staan de onderdeelnummers al ergens op dit forum. Als ik er aan toe kom, zoek ik ze later nog even voor je op.


Maak je over de distributieriem geen zorgen. Officieel moet deze elke 50k km vervangen worden. Ik rijd 40k km per jaar en heb de riem 80k km geleden vervangen!
Overigens tikt het blokje bij mij met enige regelmaat (bijna dagelijks) de 9000rpm, dus die riem heeft wel wat reserves ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: vivio ecvt "inhouden" bij koude/natte motor

Bericht door niksnut »

9000 :o :o :shock: waar zit de grens dan ??
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: vivio ecvt "inhouden" bij koude/natte motor

Bericht door SP-Boxer »

9000 :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: vivio ecvt "inhouden" bij koude/natte motor

Bericht door Louis »

Dat zijn toerentallen die eerder bij een motorfiets passen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
pecot
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2014 19:29

Re: vivio ecvt "inhouden" bij koude/natte motor

Bericht door pecot »

Dag Allemaal,

Vriendelijk bedankt voor de reacties! 9000 toeren is wel wat veel :o . Daar heb ik het blokkie nog niet naar toegejaagd. Het leek ook alsof het niet van het motortje af kwam. Deze liep als een zonnetje. Het voelde alsof de trekkracht weg was en daarna na een beetje op/af op/af ineens weer terug kwam. Het voelde alsof iets dat slipt weer grip kreeg. De motor daalde dan ook iets in toeren en de auto begon weer te versnellen. Vanavond heb ik dit niet meer gevoeld. Misschien toch iets met vocht? Nu was het namelijk redelijk droog..

Als het goed is geef ik hem samen met een collega morgen een beurtje waarbij ik toch ook maar meteen de bakolie vervang. Ik zal meteen eens kijken bij de rotor hoe dat eruit ziet.
Ik geloof graag dat de distributiesnaar best wat kan hebben maar volgens mij zit deze er al 18.5 jaar omheen :mrgreen:. Dan zijn het niet de kilometers die gaan tellen maar meer de droogtescheurtjes. toch?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: vivio ecvt "inhouden" bij koude/natte motor

Bericht door SP-Boxer »

@Louis: met een 660cc 4-pitter is het ook net een motorfietsblok ;)


De distributieriem kost niet de wereld en er zit maar één spanrol gemonteerd. Als je vermoed dat het nog eerste montage is, dan zou ik hem zeker vervangen.
"I feel Legacy"
Plaats reactie