Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellingen.

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
jakkes
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2013 19:34

Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellingen.

Bericht door jakkes »

Sinds enkele weken ben ik in bezit van een Subaru Forester Automaat bj. 4-2000, met 139.986 km op de teller (volgens NAP).

Op zich ben ik tot nog toe meer dan tevreden over mijn eerste Subaru, maar helaas heeft zich inmiddels ook een probleem geopenbaard.

Als ik "koud" start en de automatische versnellingsbak in de D (of 3,2,1) zet, reageert deze normaal. Wat dus wil zeggen dat de auto voorwaarts gaat bij gas geven. Echter als de motor/versnellingsbak warm is, komt het zeer regelmatig voor, dat wanneer ik de automaat in de D,3,2 of 1 zet en vervolgens gas geef, er niets gebeurd. M.a.w. het lijkt erop dat deze in de neutraal stand blijft "hangen" op dat moment en dus niet voorwaarts wil/kan.
Dit gebeurt zowel als ik vanuit de P(arkeerstand), als ook wanneer ik vanuit de N(eutraalstand) de voorwaartse versnellingen inschakel.
Als ik vervolgens wat gas geef (en ondertussen lichtelijk wat peentjes begin te zweten, als ik achteruit ben gereden en midden op een drukke weg sta) schiet de automaat na pakweg 15 seconden meestal wel in de op dat moment geselecteerde versnelling.

Nu weet ik niet wanneer de laatste keer de olie van de automaat is vervangen en/of verversing daarvan het probleem misschien kan oplossen?

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of kan iemand mij misschien zeggen wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door erichendri »

Jakkes. :mrgreen:

Is het na 10 - 15 seconden schieten in de versnelling of begint hij heel
langzaam vooruit te kruipen.
Denk dat de o-ringen in de koppeling versleten zijn.
Heb ik ook gehadIs goed te maken maar is niet goedkoop.
Bij mijn auto overkwam het mij toen hij 250000 km gereden had.
Rijdt nu al weer 2 jaar als een zonnetje en 50000 km verder.

Eric
jakkes
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2013 19:34

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door jakkes »

Dank voor je snelle reactie!

Klinkt helaas erg herkenbaar. Na 10 - 15 seconden schiet de automaat inderdaad in de versnelling en/of begint hij heel
langzaam vooruit te kruipen.

Wat zijn volgens jou de geschatte reparatiekosten bij zowel een garagebedrijf als een beun?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door erichendri »

Je hebt een berichtje.

Eric
jakkes
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2013 19:34

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door jakkes »

Zoals het er nu naar uitziet, is het probleem van het haperen van de automaat, voorzichtig gezegd. misschien opgelost. En dit zonder revisie of uitwisseling van de bak!
Ben net terug van een "lange" rit, zonder dat het probleem zich ook maar een keer heeft geopenbaard.

Wat ik gedaan heb is het volgende. Ik heb de olie ververst en het oliefilter vervangen. Hiervoor heb ik de oude olie vervangen voor een relatief wat goedkopere olie, t.w. Valvoline ATF-type D (Dexron II). Dit om, A uit te proberen of het probleem met de bak door verversing van de olie opgelost kan worden, en B om tevens de bak schoon te spoelen met de nieuwe olie.

Vervolgens ga ik deze olie na pakweg 1000 kilometer weer aflaten, het filter nogmaals vernieuwen, en de bak opnieuw vullen, maar dan met Valvoline Maxlife ATF. Deze is speciaal voor transmissies met hogere kilometerstanden, althans volgens Valvoline.....!?

Ik zal jullie op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Rolegs
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2013 16:44

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door Rolegs »

Ik zou de bak eens laten spoelen. Heb ik bij ons in de garage ook gedaan, en bij mij heeft dat wat kleine problemen doen oplossen. Mijn bak schakelde niet soepel, vooral tussen 2 en 3 en tussen voor en achteruit was soms een grote pauze merkbaar. Dit is nu weg. Bak schakeld weer soepel en reageerd beter op versnellen of vertragen. (op of neer schakelen)
Eigenlijk zou men de automaat moeten laten spoelen voordat er problemen zijn, en meenemen in het reguliere onderhoud. Voordeel van spoelen is, dat alle olie gewisseld wordt, en niet alleen de olie die in het carter zit.

De garage waar ik werk heeft z'n machine van Snap-On. Wij servicen vooral Mercedes G wagens. Subaru is uiteraard ook geen probleem. (Of welk ander merk dan ook)

groet,

Robin.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door erichendri »

En hoe halen jullie die spoel vloeistof uit de bak etc……
Lijkt mij niet goed om te laten zitten.

Eric
Arie mouwrie
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2014 18:26

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door Arie mouwrie »

Het klinkt mischien beetje simpel. Maar een subaru bak hoef je eigenlijk niks aan te doen. Echter wel de olie verwisselen. Het filter dus ook niet! Zeker bij bergritten en sportief rijden op tijd wisselen met de juiste atf olie. Veel garages doen er te veel in.....als je goed bij houdt. Niks aan de hand

Oliepijl dient in bepaalde stand van automaat gemeten te worden. Met pomp aan
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door erichendri »

Als je de aut.bakolie gaat verversen doe dan ook het filter.
Deze zit aan de buitenkant en schijnt hetzelfde te zijn als de motoroliefilter.
volgens onderhoudsschema moet dit elke 50000 km gebeuren, net als de diff olies.

Eric
Arie mouwrie
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2014 18:26

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door Arie mouwrie »

Is bij de forester het automaat filter zelfde als moter filter? Bij de legacy en outback zeker niet. Kost ook 35 euro...
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door Verzamelaar »

Dat filter is zeker niet hetzelfde! AT filter is 38325AA032 (ca. €30 incl BTW), motorolie filter is 15208AA12A (ca. €7,50 incl. BTW).
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door erichendri »

Ik heb het wel over het filter wat aan de buitenkant zit
van de automaat bak.
Is een zwart (?) filter wat je erop draait.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door Verzamelaar »

Ja is het nummer voor het externe filter. Nummer voor inwendige filter (heb wel eens gehoord dat sommige bouwjaren dat hebben) heb ik niet.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door SP-Boxer »

Alleen is de genoemde prijs voor de 15208AA12A van ca. 7,50 niet helemaal meer actueel bij de dealers in NL.
Momenteel zit deze eerder rond de belachelijke prijs van €15,- :shock:

Maargoed, dat is het motoroliefilter en dat is offtopic hier.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Automaat hapert bij inschakelen voorwaartse versnellinge

Bericht door Mark »

je lost al heel veel op met het vervangen van de olie en het filter.

Het spoelen gaat als volgt:

http://www.powerflush.nl/automaat-spoelen/

Dit is dan een GS Powerflush.

http://tunex.rtrk.nl/?scid=24761&kw=780 ... 0220542351

Dit is volgens een bepaalde beproefde methode.

Misschien kunnen we wel een Subaru spoeldag doen!! Hebben ze met Volvo en Mercedes ook al eens gedaan. Dit dan tegen een gereduceerde prijs.
Plaats reactie