Koppeling Versleten?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 07 feb 2013 10:14
Koppeling Versleten?
Hallo allemaal,
Ik heb sterk het vermoeden dat de koppeling is versleten. Als ik namelijk flink gas geef loopt de toerenteller harder op dan de snelheid en je hoort hem geluid maken als een automaat terwijl we dat toch echt niet hebben.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is iemand die samen met mij de koppeling wil vervangen. Ik heb geen idee hoeveel tijd dat in beslag neemt en wat erbij komt kijken maar het lijkt mij zo leuk om het met een ervaringsdeskundige te doen.
Maar voor een goedkopere mogelijkheid dan onze dealer in Heemskerk sta ik zeer open. Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt!
Groet,
Laurens
Ik heb sterk het vermoeden dat de koppeling is versleten. Als ik namelijk flink gas geef loopt de toerenteller harder op dan de snelheid en je hoort hem geluid maken als een automaat terwijl we dat toch echt niet hebben.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is iemand die samen met mij de koppeling wil vervangen. Ik heb geen idee hoeveel tijd dat in beslag neemt en wat erbij komt kijken maar het lijkt mij zo leuk om het met een ervaringsdeskundige te doen.
Maar voor een goedkopere mogelijkheid dan onze dealer in Heemskerk sta ik zeer open. Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt!
Groet,
Laurens
Re: Koppeling Versleten?
kan je niet helpen helaas , maar tis echt niet moeilijk
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Koppeling Versleten?
Ik heb hier een subaru legacy 2.0 boxer diesel.
bouwjaar 2008 80.000 km.
koppeling heeft het begeven.
kosten: materiaal + werkuren: 1620 euro.
Net bij onze officiele dealer langs geweest.
Kan het dat die koppeling nu al defect is en is
dat een aanneembare herstelprijs?
bouwjaar 2008 80.000 km.
koppeling heeft het begeven.
kosten: materiaal + werkuren: 1620 euro.
Net bij onze officiele dealer langs geweest.
Kan het dat die koppeling nu al defect is en is
dat een aanneembare herstelprijs?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koppeling Versleten?
Vincent.
Wordt het tweedelig vliegwiel soms ook vervangen??
Dat is dat rammel ding.
80.000 km is wel snel, kan ook door olie lekkage komen.
Eric
Wordt het tweedelig vliegwiel soms ook vervangen??
Dat is dat rammel ding.
80.000 km is wel snel, kan ook door olie lekkage komen.
Eric
Re: Koppeling Versleten?
WTF?!vincent schreef:Ik heb hier een subaru legacy 2.0 boxer diesel.
bouwjaar 2008 80.000 km.
koppeling heeft het begeven.
kosten: materiaal + werkuren: 1620 euro.
Net bij onze officiele dealer langs geweest.
Kan het dat die koppeling nu al defect is en is
dat een aanneembare herstelprijs?
Bij een benzine boxer is dat de helft goedkoper... en de koppeling gaat twee keer zo lang mee.
Heb ik al twee keer laten doen bij de merkdealer.
Is de koppeling van een dieselmotor dan zo anders/zwak? Daar gaat je besparing.
Ik zou rondvragen bij veel verschillende garages.
Groeten, Louis
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Koppeling Versleten?
@vincent:
ik sluit mij bij de opmerking van Eric aan. Als de koppeling moet worden vervangen, willen ze ook graag het dubbelmassavliegwiel vervangen. Bij mij (Legacy touring 2.0 LX) zouden de kosten destijds ook richting € 1900 zijn gelopen. Ik heb echter gekozen voor het plaatsen van een enkelmassavliegwiel, waardoor de kosten éénmalig terugliepen tot ongeveer € 1100. Het voordeel is dat dit vliegwiel nooit meer hoeft te worden vervangen en de kosten voor een volgende vervanging van de koppeling beperkt blijft tot rond € 800.
Nadeel is dat door de arme afstelling van de motoren i.v.m. de milieueisen het schokken rond nullast van de motor verergert. Hoe dit zich uit bij de diesel-Legacy weet ik niet.
Subaru is overigens niet het enige merk dat hier last van heeft. Het regent meldingen op fora vanuit het VAG-domein over een vogeltje onder de motorkap bij het opkomen van de koppelingpedaal. Dit was ook bij mij het signaal dat er iets mis was.
Ik heb me laten vertellen dat Toyota een zogenaamd taxi-set in hun assortiment heeft. Hierbij wordt het "af-fabriek" geplaatste dubbelmassavliegwiel vervangen door een enkelmassavliegwiel.
Ook de opmerking van Eric over olie snijdt hout. Als de krukaskeerring aan de achterzijde lekt komt er de olie bij de koppeling. Ik heb deze preventief gelijk met de koppeling laten vervangen.
Ik hoop dat je hiermee iets verder komt in de beslissing.
Groeten, fijne feestdagen en een goed uiteinde,
René (Bokserx3)
ik sluit mij bij de opmerking van Eric aan. Als de koppeling moet worden vervangen, willen ze ook graag het dubbelmassavliegwiel vervangen. Bij mij (Legacy touring 2.0 LX) zouden de kosten destijds ook richting € 1900 zijn gelopen. Ik heb echter gekozen voor het plaatsen van een enkelmassavliegwiel, waardoor de kosten éénmalig terugliepen tot ongeveer € 1100. Het voordeel is dat dit vliegwiel nooit meer hoeft te worden vervangen en de kosten voor een volgende vervanging van de koppeling beperkt blijft tot rond € 800.
Nadeel is dat door de arme afstelling van de motoren i.v.m. de milieueisen het schokken rond nullast van de motor verergert. Hoe dit zich uit bij de diesel-Legacy weet ik niet.
Subaru is overigens niet het enige merk dat hier last van heeft. Het regent meldingen op fora vanuit het VAG-domein over een vogeltje onder de motorkap bij het opkomen van de koppelingpedaal. Dit was ook bij mij het signaal dat er iets mis was.
Ik heb me laten vertellen dat Toyota een zogenaamd taxi-set in hun assortiment heeft. Hierbij wordt het "af-fabriek" geplaatste dubbelmassavliegwiel vervangen door een enkelmassavliegwiel.
Ook de opmerking van Eric over olie snijdt hout. Als de krukaskeerring aan de achterzijde lekt komt er de olie bij de koppeling. Ik heb deze preventief gelijk met de koppeling laten vervangen.
Ik hoop dat je hiermee iets verder komt in de beslissing.
Groeten, fijne feestdagen en een goed uiteinde,
René (Bokserx3)
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Koppeling Versleten?
goedenavond heren,
om even de thread over koppelingen te (mis)gebruiken hier voor:
met de legacy IV (2005 touring wagon 2.0R) heb ik ook een vrij zware koppelingspedaal, en bij lage toeren wil ie soms happen.
af en toe een vogeltje onder de motorkap, maar de koppeling slipt niet!
welke koppeling zou ik dan het beste kunnen laten plaatsen (ik denk aan komplete set met krukas keerring) en een nieuwe slave als het ontlucht niet lekker gaat?
wat kan ik verwachten qua kosten en moet dit bij een dubaru dealer/service punt, of kan dit bij "iedere" garage?
ik oon in Assen en heb de keuze uit Van Veen (service punt) en een dealer Luth Tangenberg.
jullie advies is gewaardeerd
om even de thread over koppelingen te (mis)gebruiken hier voor:
met de legacy IV (2005 touring wagon 2.0R) heb ik ook een vrij zware koppelingspedaal, en bij lage toeren wil ie soms happen.
af en toe een vogeltje onder de motorkap, maar de koppeling slipt niet!
welke koppeling zou ik dan het beste kunnen laten plaatsen (ik denk aan komplete set met krukas keerring) en een nieuwe slave als het ontlucht niet lekker gaat?
wat kan ik verwachten qua kosten en moet dit bij een dubaru dealer/service punt, of kan dit bij "iedere" garage?
ik oon in Assen en heb de keuze uit Van Veen (service punt) en een dealer Luth Tangenberg.
jullie advies is gewaardeerd
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koppeling Versleten?
Tsja, zou wel naar een subarudealer of subaruspecialist gaan.
Heb zrlf goede ervaringen met garage nuland in Volkel.
Ergens anders kan je wel eens veel duurder uitzijn.
Bel ze en leg uit wat je wil.
Eventueel gelijk een normaal vliegwiel.
Eric
Heb zrlf goede ervaringen met garage nuland in Volkel.
Ergens anders kan je wel eens veel duurder uitzijn.
Bel ze en leg uit wat je wil.
Eventueel gelijk een normaal vliegwiel.
Eric
Re: Koppeling Versleten?
Als dat vliegwiel het zelfde is al wat wij (de VW boy's ) van de motor halen kun je die vast ergens hier op het forum krijgen/kopen.
De meeste jongens hier kopen denk ik een compleet aangepast vliegwiel, dus is dat andere denk ik wel over.
Heb zelf op de EZ30D ook een vliegwiel van een 1991 2.2 Legacy zitten.
Bij mij zat er zo'n flexiplate ding op.
Dus misschien kunnen jullie hier weer iets besparen.
Dus even bij de boy's in het urabus gedeelte vragen.
Groet René
De meeste jongens hier kopen denk ik een compleet aangepast vliegwiel, dus is dat andere denk ik wel over.
Heb zelf op de EZ30D ook een vliegwiel van een 1991 2.2 Legacy zitten.
Bij mij zat er zo'n flexiplate ding op.
Dus misschien kunnen jullie hier weer iets besparen.
Dus even bij de boy's in het urabus gedeelte vragen.
Groet René
Re: Koppeling Versleten?
Ik kan die van mij echt niet missen. Ik gebruik hem als parasolvoet
Re: Koppeling Versleten?
Heb bij 160k ook het vogeltje uit de Leg 2.0R 2007 G3 laten halen.
Zit nu een traditionele enkelmassa in. Bij dealer Tuijp laten doen.
Ik dacht iets van 1200 pleuro's.
Teller staat nu op 260k en geen enkel probleem gehad.
Leg is helaas net verkocht. Maar er is een Out 2.5 CVT (dus zonder birdies) 2010 voor terug gekomen.
Voor wie interesse heeft heb ik vlgs. mij nog ergens een PDF met welk vliegwiel/koppeling geschikt is.
Greetz, Q
Zit nu een traditionele enkelmassa in. Bij dealer Tuijp laten doen.
Ik dacht iets van 1200 pleuro's.
Teller staat nu op 260k en geen enkel probleem gehad.
Leg is helaas net verkocht. Maar er is een Out 2.5 CVT (dus zonder birdies) 2010 voor terug gekomen.
Voor wie interesse heeft heb ik vlgs. mij nog ergens een PDF met welk vliegwiel/koppeling geschikt is.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Koppeling Versleten?
daar heb ik wel belang bij.Mr.Q schreef:Voor wie interesse heeft heb ik vlgs. mij nog ergens een PDF met welk vliegwiel/koppeling geschikt is
gisteren bij de brezan in Appingedam geweest en daar kunnen ze een koppelingset bestaande uit normale vliegwiel+gevoerde plaat+andere plaat+druklager voor 525 euri incl... is dat duur? en voor enkel de enkelmassa vliegwiel was dat leverbaar voor 1600 euri. daar zakt me de broek vanaf... wat er ook is dat klopt niet.
koppelingcilinder vergeleken van mijn 2011 forester met mijn legacy 4, die dingen zijn identiek (verbreed mijn zoek criteria)
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Koppeling Versleten?
goedemiddag heren,
vanmiddag de legacy opgehaald bij de garage Luth-Tangenberg in Assen; op verzoek de koppeling laten vervangen met druklager en krukas keerring, echter de krukas keerring was nog in bijzonder goede staat dat ze die hebben laten zitten. gaat nooit stuk zeggen ze. das mooi, daar houd ik ze aan.
verder was de druklager goed uitgedroogd en knarsde lichtelijk met draaien. ook een glimmende rand aan de koppelingszijde, dus het piepen was wel terug te vinden!
koppeling hoefde niet ontlucht te worden, de pedalen hoefde niet gesmeerd te worden, en de koppeling ging lekker soepel!
en bijna vogel noch happen meer met kruipen.
een wel bestede 685 euri totaal (heb de koppeling mee gekregen met druklager als bewijs). de koppeling zelf ziet er zoals gezegd nog goed uit, kan nog wel wat kms mee; dus mocht er iemand baat bij hebben, dan heb ik er eentje liggen.
kortom: zwaar koppelen en piepend geluid was gevolg van druklager.
vanmiddag de legacy opgehaald bij de garage Luth-Tangenberg in Assen; op verzoek de koppeling laten vervangen met druklager en krukas keerring, echter de krukas keerring was nog in bijzonder goede staat dat ze die hebben laten zitten. gaat nooit stuk zeggen ze. das mooi, daar houd ik ze aan.
verder was de druklager goed uitgedroogd en knarsde lichtelijk met draaien. ook een glimmende rand aan de koppelingszijde, dus het piepen was wel terug te vinden!
koppeling hoefde niet ontlucht te worden, de pedalen hoefde niet gesmeerd te worden, en de koppeling ging lekker soepel!
en bijna vogel noch happen meer met kruipen.
een wel bestede 685 euri totaal (heb de koppeling mee gekregen met druklager als bewijs). de koppeling zelf ziet er zoals gezegd nog goed uit, kan nog wel wat kms mee; dus mocht er iemand baat bij hebben, dan heb ik er eentje liggen.
kortom: zwaar koppelen en piepend geluid was gevolg van druklager.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Koppeling Versleten?
Naarmate een koppeling slijt gaat het pedaal zwaarder met intrappen.
Na vervanging trap je het pedaal zowat door de bodem zo licht
gaat hij dan ten opzichte wat je gewend was.
Eric
Na vervanging trap je het pedaal zowat door de bodem zo licht
gaat hij dan ten opzichte wat je gewend was.
Eric
Re: Koppeling Versleten?
Dat ook en je bak zal soepeler schakelen erna.
Mag ook wel, is een prijzig klusje.
Mag ook wel, is een prijzig klusje.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Koppeling Versleten?
en dat had ik ook gelezen in een van jouw eerdere posts, en inderdaad gaat ie nu merkbaar veel lichter!erichendri schreef:Naarmate een koppeling slijt gaat het pedaal zwaarder met intrappen.
en idd dat mag ook wel voor dit prijzig klusje...kan er voorlopig mee door