Aandrijfashoes MiniJumbo
Aandrijfashoes MiniJumbo
Heeft iemand een idee of de aandrijfashoes (wielzijde) van een MiniJumbo net zo vervangen wordt als die van een Legacy?
Dus: as er onderuit bakzijde demonteren en dan via die kant de hoes vervangen? Of kan ik nu de homokineet aan de wielzijde gewoon losmaken en op die manier de hoes vervangen?
Dus: as er onderuit bakzijde demonteren en dan via die kant de hoes vervangen? Of kan ik nu de homokineet aan de wielzijde gewoon losmaken en op die manier de hoes vervangen?
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Volgens mij hetzelfde als Legacy. Maar haal de as eronderuit en snij eerst de kapotte hoes eraf dan kan je zien of je die kant ook los kan maken en de bakhoes kan laten zitten.
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Ok, dan hoop ik dat ik zonder pendrijver (nog steeds niet aangeschaft ) de as loskrijg van zijn asstomp.
Dit heeft me bij de Legacy al een keer een halve dag gekost...
Dit heeft me bij de Legacy al een keer een halve dag gekost...
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Ik heb gisteren een set pendrijvers gekocht bij de gamma,
van 3,4,5,6,7 en 8 mm , 18.99 euro en 5 jaar garantie !!!!
Onmisbaar !
van 3,4,5,6,7 en 8 mm , 18.99 euro en 5 jaar garantie !!!!
Onmisbaar !
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Diezelfde set ga ik dus morgen ook halen Heb er al vaker naar staan kijken, maar zo stom geweest om nooit mee te nemen.
Nare is nu dat ik of vrij moet gaan nemen, of nog een week moet wachten om er weer iets aan te kunnen doen!
Nare is nu dat ik of vrij moet gaan nemen, of nog een week moet wachten om er weer iets aan te kunnen doen!
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Valt me een beetje tegen van jou Marcel, je weet toch dat goed gereedschap het halve werk is.
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Ja, ik weet het inderdaad. Heb het broodnodige ook wel voor het grijpen liggen, maar om de een of andere reden vond ik 19,- tot vandaag toch nog te veel
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Ha, ik dacht dat zoiets 70 euro zou zijn, dus toen ik 19 zag was ik heeeel blij !! (echt)
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Ja, een wat is nou goedkoper? Een dagje vrij of een dat setje?
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Ik ga vanmiddag 2uurtjes eerder weg van het werk, dan heb ik nog ff om bij daglicht te sleutelen. En ja, ik ben me er maar wat van bewust dat het niet echt een handige actie was
Maareuh, met mijn salaris zou een dag vrij onderhand nog goedkoper zijn
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Onno heeft gister bij mij een gescheurde homokineethoes van zijn Justy vervangen.
Hij kan je vast vertellen welke gereedschappen we allemaal hebben gebruikt, en waar je verder nog een beetje op moet letten om alles vlot te laten verlopen (aanvulling op document van Ricardo/JustyFever).
Ik neem voor het gemak maar even aan dat Justy en MiniJumbo grotendeels hetzelfde in elkaar zitten qua voorwielophanging.
Bram
p.s. ik denk dat als je je Turbo wil gaan restaureren, je nog wel meer dan E 19,- aan gereedschapskosten kwijt gaan zijn hoor... Wat je nodig hebt gewoon kopen, besparen op gereedschappen gaat je altijd opbreken...
p.s.2. met wat kleine tegenslagen is die 2 uur nog aan de krappe kant hoor! Vraag maar aan Onno, hij komt morgenavond de andere kant doen...
Hij kan je vast vertellen welke gereedschappen we allemaal hebben gebruikt, en waar je verder nog een beetje op moet letten om alles vlot te laten verlopen (aanvulling op document van Ricardo/JustyFever).
Ik neem voor het gemak maar even aan dat Justy en MiniJumbo grotendeels hetzelfde in elkaar zitten qua voorwielophanging.
Bram
p.s. ik denk dat als je je Turbo wil gaan restaureren, je nog wel meer dan E 19,- aan gereedschapskosten kwijt gaan zijn hoor... Wat je nodig hebt gewoon kopen, besparen op gereedschappen gaat je altijd opbreken...
p.s.2. met wat kleine tegenslagen is die 2 uur nog aan de krappe kant hoor! Vraag maar aan Onno, hij komt morgenavond de andere kant doen...
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Ik heb gister het geheel al wel bekeken en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bougies vast te wisselen. (zat er dus gewoon 1 los in )
Zo ver ik het kon beoordelen, is het net zoals bij de Legacy. Op de asstomp geborgd. En aan de wielzijde lijkt het een kwestie van centrale moer los en de veerpoot los. Dan de as eronderuit en de hoes op gelijke wijze vervangen als bij de Legacy.
Centrale moer zat gigantisch vast. De (electrische) slagmoersleutel had er op 340Nm nog moeite mee, maar hij kwam los en dat zonder een druppeltje zweet
Wat ik me bedacht: Bij de MJ zit er een kroonmoer met een ring op de centrale as. Als ik nu met de momentsleutel die moer op 190Nm trek (legacy waarde), dan zit een heel groot deel in de wrijving van die ring. Er is geen nieuwe meegeleverd zoals bij de Legacy setjes het geval is
Zo ver ik het kon beoordelen, is het net zoals bij de Legacy. Op de asstomp geborgd. En aan de wielzijde lijkt het een kwestie van centrale moer los en de veerpoot los. Dan de as eronderuit en de hoes op gelijke wijze vervangen als bij de Legacy.
Centrale moer zat gigantisch vast. De (electrische) slagmoersleutel had er op 340Nm nog moeite mee, maar hij kwam los en dat zonder een druppeltje zweet
Wat ik me bedacht: Bij de MJ zit er een kroonmoer met een ring op de centrale as. Als ik nu met de momentsleutel die moer op 190Nm trek (legacy waarde), dan zit een heel groot deel in de wrijving van die ring. Er is geen nieuwe meegeleverd zoals bij de Legacy setjes het geval is
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
het principe is inderdaad hetzelfde, maar met alle kleine dingetjes bij mekaar heeft Onno er gister toch ook wel zeker 3,5 uur over gedaan en dit is nog met mijn hulp en gereedschappen erbij (waar nodig).SP-Boxer schreef:Ik heb gister het geheel al wel bekeken en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bougies vast te wisselen. (zat er dus gewoon 1 los in )
Zo ver ik het kon beoordelen, is het net zoals bij de Legacy. Op de asstomp geborgd. En aan de wielzijde lijkt het een kwestie van centrale moer los en de veerpoot los. Dan de as eronderuit en de hoes op gelijke wijze vervangen als bij de Legacy.
Centrale moer zat gigantisch vast. De (electrische) slagmoersleutel had er op 340Nm nog moeite mee, maar hij kwam los en dat zonder een druppeltje zweet
Wat ik me bedacht: Bij de MJ zit er een kroonmoer met een ring op de centrale as. Als ik nu met de momentsleutel die moer op 190Nm trek (legacy waarde), dan zit een heel groot deel in de wrijving van die ring. Er is geen nieuwe meegeleverd zoals bij de Legacy setjes het geval is
Wat het een beetje lastig maakt is dat de schokbreker in het fusee valt, net als bij de XT, terwijl bij Legacy/Impreza deze met twee bouten vast zit, zodat je het fusee 'weg kan klappen'.
We hebben nu Ricardo's instructie opgevolgd door de fuseekogel uit het fusee te halen, maar 'met een paar tikjes op de draagarm' kwam die nou niet echt los.
Ook de aandrijfas zat aardig strak in de lagers. We hebben met een soort trekker/bus de aandrijfas erin getrokken.
Alles bij mekaar nog best even prutsen, maar niet onmogelijk hoor
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Even snel,
- Spie uit centrale moer, moer loshalen, wielbouten los.
- Auto opkrikken, voor het gemak de naaf, remklauw en remschijf aan de kant/eraf.
- 1 bout waarmee draag arm in fusee klemt los.
- In de snede een stukje ijzer tikken zodat deze wijd gaat staan.
- Dan met breekijzer druk erop zetten en hameren op de draagarm.
- Fusee los van draagarm, spie uit de as bakzijde slaan.
- Kooi van de as afschuiven door fusee naar buiten te bewegen,
- Op de as timmeren zodat deze uit het lager komt.
- Je ding doen met de hoezen.
- dan komt er iets lastigs, de as door het wiellager terugduwen... Succes!
Bram had een formidabel busje waardoor we de as door het lager heen trokken.
Ook daar hadden we een wringijzer nodig om de as door het lager te trekken omdat
het aandraaien van de moer onvoldoende was...
Wat een karwei!
- Spie uit centrale moer, moer loshalen, wielbouten los.
- Auto opkrikken, voor het gemak de naaf, remklauw en remschijf aan de kant/eraf.
- 1 bout waarmee draag arm in fusee klemt los.
- In de snede een stukje ijzer tikken zodat deze wijd gaat staan.
- Dan met breekijzer druk erop zetten en hameren op de draagarm.
- Fusee los van draagarm, spie uit de as bakzijde slaan.
- Kooi van de as afschuiven door fusee naar buiten te bewegen,
- Op de as timmeren zodat deze uit het lager komt.
- Je ding doen met de hoezen.
- dan komt er iets lastigs, de as door het wiellager terugduwen... Succes!
Bram had een formidabel busje waardoor we de as door het lager heen trokken.
Ook daar hadden we een wringijzer nodig om de as door het lager te trekken omdat
het aandraaien van de moer onvoldoende was...
Wat een karwei!
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
De MiniJumbo gaat niet op die manier. Het is precies zo als bij de Legacy! Na eerst een zoektocht naar de drijfpennen (zaten niet in het assortiment van de plaatselijke Gamma ), toch thuisgekomen met een setje.
Borgpen eruit was een fluitje van een cent, maar toen begon de ellende... De bouten van de schokbreker kwamen niet los. De bovenste na bijna 10 minuten met de slagmoersleutel en de onderste dus niet! Uiteindelijk met een stang op het gereedschap toch losgekregen, maar toen waren we al bijna 2 uur verder.
Stuurstang ook gedemonteerd en een poging gedaan om de as eruit te trekken. Eerst de bakzijde van de asstomp af getrokken en toen wrikken om de as onder de auto uit te krijgen. (Het was inmiddels al donker)
Na weer bijna een uur ontdekt dat de as achter het blok langs wat ruimte had en toen lag hij zo naast de auto.
Nu ligt hij in de gang en ga ik langzaamaan maar eens de hoes wisselen.
En dan straks nog met de zaklamp aan de slag om de auto vanavond weer rijdend te krijgen. Voor de volgende keer weet ik in ieder geval dat er een ruimte achter het blok zit.
Borgpen eruit was een fluitje van een cent, maar toen begon de ellende... De bouten van de schokbreker kwamen niet los. De bovenste na bijna 10 minuten met de slagmoersleutel en de onderste dus niet! Uiteindelijk met een stang op het gereedschap toch losgekregen, maar toen waren we al bijna 2 uur verder.
Stuurstang ook gedemonteerd en een poging gedaan om de as eruit te trekken. Eerst de bakzijde van de asstomp af getrokken en toen wrikken om de as onder de auto uit te krijgen. (Het was inmiddels al donker)
Na weer bijna een uur ontdekt dat de as achter het blok langs wat ruimte had en toen lag hij zo naast de auto.
Nu ligt hij in de gang en ga ik langzaamaan maar eens de hoes wisselen.
En dan straks nog met de zaklamp aan de slag om de auto vanavond weer rijdend te krijgen. Voor de volgende keer weet ik in ieder geval dat er een ruimte achter het blok zit.
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Owja, weet iemand wat de functie is van die rubber ring die op de aandrijfas gemonteerd zit??? Die zit ook met zo'n metalen klem om de as geklemd.
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Nog uitlijnen of zo !?Subonno schreef:Even snel,
- Spie uit centrale moer, moer loshalen, wielbouten los.
- Auto opkrikken, voor het gemak de naaf, remklauw en remschijf aan de kant/eraf.
- 1 bout waarmee draag arm in fusee klemt los.
- In de snede een stukje ijzer tikken zodat deze wijd gaat staan.
- Dan met breekijzer druk erop zetten en hameren op de draagarm.
- Fusee los van draagarm, spie uit de as bakzijde slaan.
- Kooi van de as afschuiven door fusee naar buiten te bewegen,
- Op de as timmeren zodat deze uit het lager komt.
- Je ding doen met de hoezen.
- dan komt er iets lastigs, de as door het wiellager terugduwen... Succes!
Bram had een formidabel busje waardoor we de as door het lager heen trokken.
Ook daar hadden we een wringijzer nodig om de as door het lager te trekken omdat
het aandraaien van de moer onvoldoende was...
Wat een karwei!
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Hij is weer klaar
Morgen dus op naar het APK station en hopelijk weer knallen
Zowel de moer op de fuseekogel, als op de stuurkogel zitten er een beetje gammel op Beide wel goed uitgelijnd en de borgpen ging er prima doorheen, maar het draad van de stuurkogel blijft draaien en de moer op de fuseekogel lijkt dol...
Voorlopig maar ff aankijken. De borgpen van de fuseekogel wordt pas belast als ik loskom en de stuurkogel zit toch stevig op zijn plek én gebord. Kortom, ik durf het wel aan.
Wel zwaar waardeloos, bij de Legacy heb ik dit soort geneuzel nooit, maar bij dit hok is alles ZO fragiel
Morgen dus op naar het APK station en hopelijk weer knallen
Zowel de moer op de fuseekogel, als op de stuurkogel zitten er een beetje gammel op Beide wel goed uitgelijnd en de borgpen ging er prima doorheen, maar het draad van de stuurkogel blijft draaien en de moer op de fuseekogel lijkt dol...
Voorlopig maar ff aankijken. De borgpen van de fuseekogel wordt pas belast als ik loskom en de stuurkogel zit toch stevig op zijn plek én gebord. Kortom, ik durf het wel aan.
Wel zwaar waardeloos, bij de Legacy heb ik dit soort geneuzel nooit, maar bij dit hok is alles ZO fragiel
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
als die moeren mee blijven draaien, heeft dat conische stuk van je stuurkogel nog te weinig weerstand in de stuurarm. Geef er met een kunststof hamer een paar zachte tikken op, of oefen er wat druk op met bijv. een hefboom. Als die eenmaal voldoende druk heeft, trekt de moer hem wel verder goed aan.
Zorg ook dat die niet teveel is ingevet, dan krijg je hem (soms) ook niet vast.
Bram
Zorg ook dat die niet teveel is ingevet, dan krijg je hem (soms) ook niet vast.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Net wat Bram zegt, eerst weten hoe de constructie is, dan pas commentaar leverenSP-Boxer schreef:Wel zwaar waardeloos, bij de Legacy heb ik dit soort geneuzel nooit, maar bij dit hok is alles ZO fragiel
Met een slagmoersleutel krijg je 'm wel strak erop, zou ik ook wel even doen, dat goed vastzetten, je wilt niet alleen op een (uiteraard niet vernieuwd) borgpennetje vertrouwen op die onderdelen.
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Heren, de moer op de stuurkogel is met de slagmoersleutel vast gezet, maar dat ding kan ik ook niet te hard laten slaan... Sleutel op 110Nm, en dan nog meedraaien. Ik durf erop te vertrouwen dat die stuurkogel goed zit. Dan maar meedraaien. De speling is 0.
De fuseekogel daar zat ik echter verkeerd mee. Aan die moer wordt juist telkens getrokken Binnenkort dan toch maar die kogels vervangen. Zit toch niet lekker als ik weet dat de fusee zo vast zit
PS. En de borgpennetjes zijn uiteraard wel allemaal vervangen. Als de ophanging dan toch aan een borgpennetje bungelt, dan wel aan een nieuwe
PS. 2 Hoe de constructie in elkaar zit weet ik na zoveel keer ook wel. Alleen de Legacy werkt gewoon wat makkelijker mee. :P
De fuseekogel daar zat ik echter verkeerd mee. Aan die moer wordt juist telkens getrokken Binnenkort dan toch maar die kogels vervangen. Zit toch niet lekker als ik weet dat de fusee zo vast zit
PS. En de borgpennetjes zijn uiteraard wel allemaal vervangen. Als de ophanging dan toch aan een borgpennetje bungelt, dan wel aan een nieuwe
PS. 2 Hoe de constructie in elkaar zit weet ik na zoveel keer ook wel. Alleen de Legacy werkt gewoon wat makkelijker mee. :P
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Je bedoelt, de Legacy is foolproof ?
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
En? Goedgekeurd? Ik heb vanmorgen de kat weer onder de Vivio geplaatst (uurtje werk inclusief het demonteren van d ekat van een blok wat in de garage ligt) dus morgen even voor APK, hopelijk is CO bij mij dan wel goed.
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Jep, ik kan er weer een jaartje tegen!
En de Legacy is inderdaad, naast dat hij degelijk is gebouwd, erg foolproof
En de Legacy is inderdaad, naast dat hij degelijk is gebouwd, erg foolproof
"I feel Legacy"
Re: Aandrijfashoes MiniJumbo
Mooi ! Weer knorren met de Jumbo,