Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door Bram_R »

Jan, help me.

Mijn wielen van de XT vind ik te ver naar binnen staan na montage van de nieuwe naven/fusees en wielen.

Zie ook de foto:

Afbeelding

Als ik een latje tegen de band hou, past die precies binnen de spatbordrand (zowel voor als achter). Het latje is 20mm breed overigens. Hoeveel ruimte zit hier bij jouw standaard XT tussen?

Mijn huidige band 205mm, ga wellicht nog naar 215mm toe.

Jouw XT staat er momenteel behoorlijk goed bij met juiste velgen/banden/rijhoogte, noem het maar op, dus wil het graag kopieren!

Andere XT rijder input ook welkom natuurlijk.

gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door SP-Boxer »

Volgens mij hoort dat zo bij de XT.
Spacers zouden zeker niet mijn voorkeur hebben...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:Volgens mij hoort dat zo bij de XT.
Spacers zouden zeker niet mijn voorkeur hebben...
Ik kan het me niet meer zo goed herinneren, maar volgens mij stonden ze origineel nog wel iets beter in de kasten.
Maar origineel of niet, ik wil ze toch wat meer naar buiten, dit staat toch wat ielig zo.
En van de originele geometrie is toch al niet veel meer over, dus we doen het maar gewoon 8-)
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door the dude »

Ik zal mo. even voor je kijken, meten, fotootje of wat ook.... Ik zie nu je topic pas.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door Bram_R »

the dude schreef:Ik zal mo. even voor je kijken, meten, fotootje of wat ook.... Ik zie nu je topic pas.
Hij is er ook nog maar pas hoor haha, maar alvast bedankt!
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door the dude »

VELG  UITBOUW.jpg


Als bovenstaande niet de bedoeling is........ Met de banden 195 x 70-R14 en shocks van de Leone II met geflipte topmouts heb ik een stukje laminaat van 5mm dik langs de wangen gelegd. Schuift precies langs de spatbordrand verder naar binnen, zie foto.
13062011(007).jpg
Hier is de lat van de ene naar de andere kant van het spatbord gehouden. Ruimte ertussen is ca 4mm
13062011(004).jpg
Voor een goede beeldvorming nog een achteraanzicht:
13062011.jpg
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door Bram_R »

Ah top, dan zou ik dus toch nog wel iets van 15mm naar buiten kunnen.
Dat staat dan ook gelijk heel wat beter denk ik en lijkt het weer een beetje zoals het hoort.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door the dude »

Op de laatste foto LIJKT het alsof de wielen wat naar binnen staan, maar dat is bedrog. Lydia reed eergisteren met de XT weg en het viel me dan weer op hoe vierkant de achterzijde oogt. :okeee: Daaar werkt die hele brede kofferbak natuurlijk sterk aan mee.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door SP-Boxer »

In dat WRC project topic op SCN zag ik gisteren dat je ook hele dikke velgen in 4x140 kon krijgen. Dan had de 5x100 conversie aan de achterzijde niet nodig geweest :lol:
Jobert had het over officiële WRC velgen die steek 4x140 hadden :D
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:In dat WRC project topic op SCN zag ik gisteren dat je ook hele dikke velgen in 4x140 kon krijgen. Dan had de 5x100 conversie aan de achterzijde niet nodig geweest :lol:
Jobert had het over officiële WRC velgen die steek 4x140 hadden :D
En daar kom je nu mee haha. Gelukkig heb ik nog een XT staan...
Maar behalve de velgen moet je dan ook remmerij in 4x140 hebben. Maar zijn er dan naven die wel voor de Impreza lagers zijn, maar dan met 4x140 opname? Apart.
Voor de achterzijde had ik ook handrem en grote remmen nodig, dus toch wel die conversie nodig.

Ik heb altijd al gezegd dat de XT voor liep op zijn tijd, zelfs de steekmaat komt terug in de WRC :mrgreen:
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door SP-Boxer »

Ik neem aan dat de naven dan ook niet helemaal meer OEM zijn ;)
Maar een WRC aandrijflijntje is wel über natuurlijk. En dat dan met behoud van de OEM steek 8-)
"I feel Legacy"
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

Sorry Bram, ik kan niet kijken, want mijn xt staat bij een jongen die aan het lassen geweest is. Was meer werk aan dan gedacht, hij heeft de achteras enz los moeten halen omdat alles behoorlijk rot was, maar als het goed is krijg ik er foto's van, dus die krijgen jullie dan te zien.

Ik ben wel op zoek naar een remslang linksvoor, want die is beschadigd. Heeft iemand zo'n ding?

We proberen hem door de keuring te krijgen met de originele luchtvering, want dan kan ik op m'n gemak wachten op de voorpoten van Jan, en dan voor achter de kyb set bestellen die jij aangaf.

Willem.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door Bram_R »

wgroenev schreef:Sorry Bram, ik kan niet kijken, want mijn xt staat bij een jongen die aan het lassen geweest is. Was meer werk aan dan gedacht, hij heeft de achteras enz los moeten halen omdat alles behoorlijk rot was, maar als het goed is krijg ik er foto's van, dus die krijgen jullie dan te zien.

Ik ben wel op zoek naar een remslang linksvoor, want die is beschadigd. Heeft iemand zo'n ding?

We proberen hem door de keuring te krijgen met de originele luchtvering, want dan kan ik op m'n gemak wachten op de voorpoten van Jan, en dan voor achter de kyb set bestellen die jij aangaf.

Willem.
Ik heb intussen zo'n beetje al mijn XT spul als het gaat om aandrijflijn componenten weggedaan. Misschien heeft Jan nog een paar voorremmetjes toen ook meegenomen? Anders moet je ze nieuw bestellen, dan zijn ze ook zeker goed.

Let wel op, die KYB is alleen de dempers he, je zult zelf veren moeten regelen en ik denk ook de tophats. Top mounts kunnen van je luchtveren worden overgezet, de rubbers komen wel nieuw bij de dempes geloof ik.
De veren zijn een standaard 2,5inch maat, heb ik me laten vertellen, dus van Eibach of zoiets kun je die dan vinden. Neem ze iets korter dan de Leone veren, hoef je ook niet die topmounts te flippen.
Daarnaast heb je ook gelijk keuze in stugheid. Qua veerconstante zit je met 250 ppi wel goed geloof ik. Zal ik nog even nakijken.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

Ik heb bij vervangingsveren.nl al wel veren gezien, maar na vandaag twijfel ik toch wel een beetje aan al de beloftes van die websites.

Ik heb een heleboel sites (die gewoon de remslang erbij hebben staan) gebeld, maar niemand kan er een leveren.

Alleen Brezan kan er misschien een leveren met een levertijd van 3 tot 5 weken. En de subaru dealer vd Ploeg uit Kollumerzwaag kan er waarschijnlijk eentje leveren met een levertijd van minimaal 6 weken. LASTIG :mrgreen:
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door the dude »

Sorry Willem, maar ik heb geen remslangen. Het geval is dat "men" in de praktijk deze dingen voor t gemak doorknippen bij het slopen van een auto.
Bij het vervangen van de luchtveren daarentegen blijven ze natuurlijk bij de auto.

Zelf ben ik vernieuwen van een komplete set remklauwen+schijven de fout ingegaan. Ik vond de slangen nogal vol zitten met kleine scheurtjes en heb ze dus ook doorgeknipt. Ik dat dat ik ze zo bij Brezan nieuw kon halen :( Niet dus.
Ik heb toen zelf in Alkmaar (voor mij niet te ver rijden) nieuwe laten persen. Wat normaal niet gedaan wordt voor een particulier en ben nog gematst met korting. Kostten toen over de €200,00 /set.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

the dude schreef:Sorry Willem, maar ik heb geen remslangen. Het geval is dat "men" in de praktijk deze dingen voor t gemak doorknippen bij het slopen van een auto.
Bij het vervangen van de luchtveren daarentegen blijven ze natuurlijk bij de auto.

Zelf ben ik vernieuwen van een komplete set remklauwen+schijven de fout ingegaan. Ik vond de slangen nogal vol zitten met kleine scheurtjes en heb ze dus ook doorgeknipt. Ik dat dat ik ze zo bij Brezan nieuw kon halen :( Niet dus.
Ik heb toen zelf in Alkmaar (voor mij niet te ver rijden) nieuwe laten persen. Wat normaal niet gedaan wordt voor een particulier en ben nog gematst met korting. Kostten toen over de €200,00 /set.
Dan ga ik hem maar bestellen bij vd Ploeg :oops: Moet de auto maar eerst ff gekeurd worden met de beschadigde slang erop. Camoufleren. :mrgreen:
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

Bram_R schreef:
wgroenev schreef:Sorry Bram, ik kan niet kijken, want mijn xt staat bij een jongen die aan het lassen geweest is. Was meer werk aan dan gedacht, hij heeft de achteras enz los moeten halen omdat alles behoorlijk rot was, maar als het goed is krijg ik er foto's van, dus die krijgen jullie dan te zien.

Ik ben wel op zoek naar een remslang linksvoor, want die is beschadigd. Heeft iemand zo'n ding?

We proberen hem door de keuring te krijgen met de originele luchtvering, want dan kan ik op m'n gemak wachten op de voorpoten van Jan, en dan voor achter de kyb set bestellen die jij aangaf.

Willem.
Ik heb intussen zo'n beetje al mijn XT spul als het gaat om aandrijflijn componenten weggedaan. Misschien heeft Jan nog een paar voorremmetjes toen ook meegenomen? Anders moet je ze nieuw bestellen, dan zijn ze ook zeker goed.

Let wel op, die KYB is alleen de dempers he, je zult zelf veren moeten regelen en ik denk ook de tophats. Top mounts kunnen van je luchtveren worden overgezet, de rubbers komen wel nieuw bij de dempes geloof ik.
De veren zijn een standaard 2,5inch maat, heb ik me laten vertellen, dus van Eibach of zoiets kun je die dan vinden. Neem ze iets korter dan de Leone veren, hoef je ook niet die topmounts te flippen.
Daarnaast heb je ook gelijk keuze in stugheid. Qua veerconstante zit je met 250 ppi wel goed geloof ik. Zal ik nog even nakijken.

Oke Bram Mooi dat jij dit allemaal uitgezocht hebt, kom ik tenminste niet voor verassingen te staan. Ik hou wel van een beetje stug.
Toch gek dat die veerpoten ineens zo dweilen, want voordat ik de auto schorste reed die best strak. :?
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door the dude »

Dat ie is gaan dweilen is mss door ouderdom/indrogen van het rubber. Je XT heeft per slot van rekening OOK een tijd stilgestaan. Zit er dan toch een miniscuul gaatje in, ben je ook direkt de vereiste druk kwijt. Effect van een 1/2 lege fietsband; je kan erop wegkomen, maar soms is t net of je afglijd/wegglijd.

Je opmerking dat je op mijn shocks wacht kan ik niet goed plaatsen. Ik heb alleen maar luchtveren over, ga je dan achter toch conventionele vering plaatsen?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

the dude schreef:Dat ie is gaan dweilen is mss door ouderdom/indrogen van het rubber. Je XT heeft per slot van rekening OOK een tijd stilgestaan. Zit er dan toch een miniscuul gaatje in, ben je ook direkt de vereiste druk kwijt. Effect van een 1/2 lege fietsband; je kan erop wegkomen, maar soms is t net of je afglijd/wegglijd.

Je opmerking dat je op mijn shocks wacht kan ik niet goed plaatsen. Ik heb alleen maar luchtveren over, ga je dan achter toch conventionele vering plaatsen?
Ik dacht dat jij nog gewone veerpoten overhad voor de voorkant, maar dat was dan denk ik wishfull thinking.
Bij Japoto in Wirdum hebben ze ook nog een stel voor veerpoten van een Leone, maar die man kon niet zeggen of die goed waren. Moeten 50 euro kosten. Als alle luchtveerpoten die zo links en rechts rondzwerven stuk zijn, zal ik ook wel naar gewone overmoeten.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door SP-Boxer »

Of nieuwe kopen en er weer 20 jaar tegen kunnen ;)
"I feel Legacy"
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

SP-Boxer schreef:Of nieuwe kopen en er weer 20 jaar tegen kunnen ;)

Bedoel je nieuwe luchtvering? Die zijn toch niet meer te krijgen :o
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door SP-Boxer »

Volgens mij wel hoor! Als je wilt kan ik dit even uitzoeken incl. dealerprijs (mits leverbaar uiteraard)
Dan heb ik wel je chassisnr. nodig, Willem. (mag per PB)

Is misschien ook niet meer vandaag ivm. verhuizing. Heb de software niet op mijn werk.
"I feel Legacy"
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

SP-Boxer schreef:Volgens mij wel hoor! Als je wilt kan ik dit even uitzoeken incl. dealerprijs (mits leverbaar uiteraard)
Dan heb ik wel je chassisnr. nodig, Willem. (mag per PB)

Is misschien ook niet meer vandaag ivm. verhuizing. Heb de software niet op mijn werk.
De auto staat momenteel niet bij huis, maar bij degene die voor mij gelast heeft, die heeft ook de papieren, om te laten keuren.
Zo gauw ik ze heb, krijg je het chassisnummer.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door the dude »

Toch zou ik als ik jou was, gebruik maken van het aanbod van Bram en mij. Hij heeft goede voorveren en ik heb er nog een voorveer li.
Plus nog 2 achterveren die in begin juli hierheen komen. ALLES OP LUCHT, WILLEM! ;)

Dus je kan zowiezo eeen voorveer vervangen en origineel rijden.



Nieuw zie ik wel eens op Ebay voorbij komen, vraagprijs $300,00/st
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

the dude schreef:Toch zou ik als ik jou was, gebruik maken van het aanbod van Bram en mij. Hij heeft goede voorveren en ik heb er nog een voorveer li.
Plus nog 2 achterveren die in begin juli hierheen komen. ALLES OP LUCHT, WILLEM! ;)

Dus je kan zowiezo eeen voorveer vervangen en origineel rijden.



Nieuw zie ik wel eens op Ebay voorbij komen, vraagprijs $300,00/st
Lijkt me eigenlijk wel zo slim Jan, moeten we maar regelen.
Maar ik moet denk ik ook zorgen dat ik wat andere reserve-onderdelen van de xt op de kop tik, want als je iets nodig hebt kan je er op stel en sprong niet aankomen vrees ik. Ik heb de linkerluchtslan bij vd Ploeg besteld. Wiecher denkt dat hij er nog wel aan kan komen.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door justyfever »

Ja net als die mafkees van Texel zeker :mrgreen:
Gewoon voldoende reserve auto's hebben staan.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

justyfever schreef:Ja net als die mafkees van Texel zeker :mrgreen:
Gewoon voldoende reserve auto's hebben staan.
Dan moet ik ze zeker maar op elkaar stapelen. Met m,n garage waar er maar 1 in kan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door the dude »

wgroenev schreef:
the dude schreef:Toch zou ik als ik jou was, gebruik maken van het aanbod van Bram en mij. Hij heeft goede voorveren en ik heb er nog een voorveer li.
Plus nog 2 achterveren die in begin juli hierheen komen. ALLES OP LUCHT, WILLEM! ;)

Dus je kan zowiezo eeen voorveer vervangen en origineel rijden.



Nieuw zie ik wel eens op Ebay voorbij komen, vraagprijs $300,00/st
Lijkt me eigenlijk wel zo slim Jan, moeten we maar regelen.
Maar ik moet denk ik ook zorgen dat ik wat andere reserve-onderdelen van de xt op de kop tik, want als je iets nodig hebt kan je er op stel en sprong niet aankomen vrees ik. Ik heb de linkerluchtslan bij vd Ploeg besteld. Wiecher denkt dat hij er nog wel aan kan komen.
Het enige wat je echt voor reserve zou moeten gaan zoeken, zijn de conventionele veren. Met een luchtveer gewisseld EN nog een paar in reserve, heb je weer tijd gewonnen hiervoor.

Enne....ikk geloof dat je een li.REM slang bedoelt :D
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
wgroenev
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:53

Re: Hoeveel ruimte standaard bij XT in de wielkasten?

Bericht door wgroenev »

Enne....ikk geloof dat je een li.REM slang bedoelt


Was al een beetje laat, zeker :oops:

Tuurlijk een li.REM slang.
Plaats reactie