XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Hallo mensen,
Na 2 winters en 1 zomer heb ik mijn xt weer uit de garage en de schorsing gehaald.
Accu opgeladen, sleutel omdraaien en gelijk lopen. Wel een hoop herrie omdat de multiriem erg piepte. Na ca 1 minuut was dit over.
Stof eraf en naar de garage om te keuren.
Bij stationair lopen ineens een hoop herrie, blijkt de waterpomp stuk.
Ik kan zelf wel een beetje sleutelen, maar heb op het moment niet al te veel tijd, en ook geen ruimte, dus is er iemand zo goed om me te helpen met de xt.
Na eerst een nieuwe waterpomp gekregen te hebben kon de xt naar de keuring.
Afgekeurd.
co2 te hoog, iemand een tip?
links voor homokineet te ruim en rubber stuk Is besteld
rechter uitlaatspruitstuk lekt. pakking heb ik nog
Roest rechts voor en bij de achterbrug. Wordt gelast
Maar nu komt de hamvraag: Bij het rijden over hobbels en zo blijft de vóórkant 3 tot 4 keer doorveren. De boel komt wel omhoog, maar is blijkbaar niet stabiel genoeg.
Kan dit gerepareerd worden, en hoe, of moet ik net als Jan gedaan heeft Leone II veerpoten zien te krijgen. En zoja hoe kom ik daaraan.
Als iemand een idee heeft, hoor ik dat graag.
Groet.
Na 2 winters en 1 zomer heb ik mijn xt weer uit de garage en de schorsing gehaald.
Accu opgeladen, sleutel omdraaien en gelijk lopen. Wel een hoop herrie omdat de multiriem erg piepte. Na ca 1 minuut was dit over.
Stof eraf en naar de garage om te keuren.
Bij stationair lopen ineens een hoop herrie, blijkt de waterpomp stuk.
Ik kan zelf wel een beetje sleutelen, maar heb op het moment niet al te veel tijd, en ook geen ruimte, dus is er iemand zo goed om me te helpen met de xt.
Na eerst een nieuwe waterpomp gekregen te hebben kon de xt naar de keuring.
Afgekeurd.
co2 te hoog, iemand een tip?
links voor homokineet te ruim en rubber stuk Is besteld
rechter uitlaatspruitstuk lekt. pakking heb ik nog
Roest rechts voor en bij de achterbrug. Wordt gelast
Maar nu komt de hamvraag: Bij het rijden over hobbels en zo blijft de vóórkant 3 tot 4 keer doorveren. De boel komt wel omhoog, maar is blijkbaar niet stabiel genoeg.
Kan dit gerepareerd worden, en hoe, of moet ik net als Jan gedaan heeft Leone II veerpoten zien te krijgen. En zoja hoe kom ik daaraan.
Als iemand een idee heeft, hoor ik dat graag.
Groet.
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
ik denk dat het L2 poten worden. nieuwe zijn niet te vinden of onbetaalbaar en das de enige manier om je probleem op te lossen. neem aan dat je het topic van jan hebt gevolgd.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Ik vermoed dat jij nog steeds op luchtveren rijd? Als dat zo is heb ik voor jouw de 3 gebruikte, welke onder de Blauwe XT zaten. Behalve de re.voorveer. Repareren is onmogelijk en dat weet ik uit ervaring. Echt alles geprobeerd; noppes....Daarnaast heb ik ook nog een ander set voorveren.
Zijn erg makkelijk te vervangen trouwens. Luchtnippel bovenop en stekker onder de plastic wielkast beschermer losmaken. De 3 moertjes bovenop tot eindje losdraaien voor bewegingsruimte en de poot onderin uit de machet lichten. Vergeet niet eerst de remleiding uit te nemen (zaagsneetje in de houder. Wel uit het midden, want dan buigt het beter)
Heb je nog vragen, kan je bij deze ex-lucht rijder terecht.
Ik hoop dat je weer snel met de XT de weg op gaat; wordt het weer iets leuker op de weg met al dat eenheidsworst van heden
Zijn erg makkelijk te vervangen trouwens. Luchtnippel bovenop en stekker onder de plastic wielkast beschermer losmaken. De 3 moertjes bovenop tot eindje losdraaien voor bewegingsruimte en de poot onderin uit de machet lichten. Vergeet niet eerst de remleiding uit te nemen (zaagsneetje in de houder. Wel uit het midden, want dan buigt het beter)
Heb je nog vragen, kan je bij deze ex-lucht rijder terecht.
Ik hoop dat je weer snel met de XT de weg op gaat; wordt het weer iets leuker op de weg met al dat eenheidsworst van heden
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Goeie zaak een extra XT erbij op de weg.
Wat betreft je vragen:
co2 te hoog:
- misschien een koelwatertemperatuur sensor die verkeerde waarden doorgeeft?
- injectoren vervuild, hij heeft natuurlijk lang stil gestaan
- heb je nog met oude benzine bij de keuring gestaan?
Daarna dan even wat basischecks doen, even goed kijken hoe het staat met je ontstekingssysteem (bobine, bougiekabels, verdeler, bougies) en misschien gelijk even compressie meten als je met de bougies bezig bent. Na zo'n stalling kunnen de zuigerveren wel eens wat vastzitten in de zuigerveergroeven.
Wat betreft je veren, het klinkt alsof je dempers nogal gaar zijn, en dan rij je alleen op de luchtbalgen en die deinen wel even na.
Met een ander setje is het misschien iets beter, maar de meeste (lucht)veerpoten hebben hun beste tijd wel gehad. Een setje schroefveren van een Leone II kun je misschien nog iets makkelijker aan komen, hoewel je die ook niet veel ziet. Ik weet niet wat deze dingen nieuw kosten trouwens.
Voor de achterzijde zijn er wel Leone II KYB vervangingsdempers te koop trouwens, voor de voorzijde weet ik zo niet.
Succes ermee,
Bram
Wat betreft je vragen:
co2 te hoog:
- misschien een koelwatertemperatuur sensor die verkeerde waarden doorgeeft?
- injectoren vervuild, hij heeft natuurlijk lang stil gestaan
- heb je nog met oude benzine bij de keuring gestaan?
Daarna dan even wat basischecks doen, even goed kijken hoe het staat met je ontstekingssysteem (bobine, bougiekabels, verdeler, bougies) en misschien gelijk even compressie meten als je met de bougies bezig bent. Na zo'n stalling kunnen de zuigerveren wel eens wat vastzitten in de zuigerveergroeven.
Wat betreft je veren, het klinkt alsof je dempers nogal gaar zijn, en dan rij je alleen op de luchtbalgen en die deinen wel even na.
Met een ander setje is het misschien iets beter, maar de meeste (lucht)veerpoten hebben hun beste tijd wel gehad. Een setje schroefveren van een Leone II kun je misschien nog iets makkelijker aan komen, hoewel je die ook niet veel ziet. Ik weet niet wat deze dingen nieuw kosten trouwens.
Voor de achterzijde zijn er wel Leone II KYB vervangingsdempers te koop trouwens, voor de voorzijde weet ik zo niet.
Succes ermee,
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Bram_R schreef:Goeie zaak een extra XT erbij op de weg.
Wat betreft je vragen:
co2 te hoog:
- misschien een koelwatertemperatuur sensor die verkeerde waarden doorgeeft?
- injectoren vervuild, hij heeft natuurlijk lang stil gestaan
- heb je nog met oude benzine bij de keuring gestaan?
Daarna dan even wat basischecks doen, even goed kijken hoe het staat met je ontstekingssysteem (bobine, bougiekabels, verdeler, bougies) en misschien gelijk even compressie meten als je met de bougies bezig bent. Na zo'n stalling kunnen de zuigerveren wel eens wat vastzitten in de zuigerveergroeven.
Wat betreft je veren, het klinkt alsof je dempers nogal gaar zijn, en dan rij je alleen op de luchtbalgen en die deinen wel even na.
Met een ander setje is het misschien iets beter, maar de meeste (lucht)veerpoten hebben hun beste tijd wel gehad. Een setje schroefveren van een Leone II kun je misschien nog iets makkelijker aan komen, hoewel je die ook niet veel ziet. Ik weet niet wat deze dingen nieuw kosten trouwens.
Voor de achterzijde zijn er wel Leone II KYB vervangingsdempers te koop trouwens, voor de voorzijde weet ik zo niet.
Succes ermee,
Bram
Bedankt Bram voor de tips. Ja er zit nog oude benzine in. En ik heb nog nieuwe bougies liggen. Als die er in gaan, zal ik dus gelijk de compressie maar even laten meten. De balgen zijn heel slap, en als ik de auto uit zet zakt hij voor snel weg, dus zullen ze wel niet best meer zijn.
Kan ik er ook alleen vóór gewone vering onder zetten, en achter gewoon de luchtvering laten zitten?
Groet,
Willem
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Dag Jan,the dude schreef:Ik vermoed dat jij nog steeds op luchtveren rijd? Als dat zo is heb ik voor jouw de 3 gebruikte, welke onder de Blauwe XT zaten. Behalve de re.voorveer. Repareren is onmogelijk en dat weet ik uit ervaring. Echt alles geprobeerd; noppes....Daarnaast heb ik ook nog een ander set voorveren.
Zijn erg makkelijk te vervangen trouwens. Luchtnippel bovenop en stekker onder de plastic wielkast beschermer losmaken. De 3 moertjes bovenop tot eindje losdraaien voor bewegingsruimte en de poot onderin uit de machet lichten. Vergeet niet eerst de remleiding uit te nemen (zaagsneetje in de houder. Wel uit het midden, want dan buigt het beter)
Heb je nog vragen, kan je bij deze ex-lucht rijder terecht.
Ik hoop dat je weer snel met de XT de weg op gaat; wordt het weer iets leuker op de weg met al dat eenheidsworst van heden
Bedankt voor je welkom op dit forum.
En wat die andere voorveren betreft, wat wil je daar voor hebben?
Ik wil zeker weer graag snel op de weg met mijn xt. Als ik het goed gezien heb, is er op 3 juli weer een Japannerdag in Gemert. Daar wil ik eigenlijk ook wel naartoe.
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Dat dubbel-systeem van vering zou nog wel lukken dmv van afblinden van de luchtleidinkjes, maar of het verstandig is Beide hebben hun eigen karakteristiek en dat zou wel eens elkaar gaan tegenwerken.
Ik heb hier 1 voorbalg en 1 achterbalg liggen. De laatste kun je zowel li als re. monteren. De voorste is, nu komt het op mijn geheugen aan, voor de linkerkant. Dacht ik. Geloof ik. Weet niet zeker. Twijfel wel sterk nu....... Weet je wat, ik probeer nog even in foto's het op te zoeken.
De andere shocks komen begin juli met de blauwe XT mee uit Hongarije. 2 werkende achter en 1 li.voor.
Je kan zelf iig even uitvogelen waar de lekkage zit. Motor/luchtpomp laten draaien tot de XT op hoogte staat. Dan de wagen iets, evt met de hand, optillen en letten op een zacht sissend geluid.
succes, Jan
Ik heb hier 1 voorbalg en 1 achterbalg liggen. De laatste kun je zowel li als re. monteren. De voorste is, nu komt het op mijn geheugen aan, voor de linkerkant. Dacht ik. Geloof ik. Weet niet zeker. Twijfel wel sterk nu....... Weet je wat, ik probeer nog even in foto's het op te zoeken.
De andere shocks komen begin juli met de blauwe XT mee uit Hongarije. 2 werkende achter en 1 li.voor.
Je kan zelf iig even uitvogelen waar de lekkage zit. Motor/luchtpomp laten draaien tot de XT op hoogte staat. Dan de wagen iets, evt met de hand, optillen en letten op een zacht sissend geluid.
succes, Jan
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Ik heb ook nog een set voor luchtbalgen liggen dacht ik, mag je zo hebben. Staat onbekend.
Ik zal komend weekend kijken waar ze liggen.
Ik zal komend weekend kijken waar ze liggen.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Oke Bedankt vast Bram. :PBram_R schreef:Ik heb ook nog een set voor luchtbalgen liggen dacht ik, mag je zo hebben. Staat onbekend.
Ik zal komend weekend kijken waar ze liggen.
Maar dat van die schokdempers ? Ik dacht dat er alleen maar balgen onder zitten. Als er ook dempers opzitten, dan zou ik die toch kunnen vervangen. Als ik op internet kijk, dan zie ik wel voordempers, maar daar staat dan bij ex lucht en ex 6 cyl.
Weet jij hoe dat zit?
groet,
Willem.
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
the dude schreef:Dat dubbel-systeem van vering zou nog wel lukken dmv van afblinden van de luchtleidinkjes, maar of het verstandig is Beide hebben hun eigen karakteristiek en dat zou wel eens elkaar gaan tegenwerken.
Ik heb hier 1 voorbalg en 1 achterbalg liggen. De laatste kun je zowel li als re. monteren. De voorste is, nu komt het op mijn geheugen aan, voor de linkerkant. Dacht ik. Geloof ik. Weet niet zeker. Twijfel wel sterk nu....... Weet je wat, ik probeer nog even in foto's het op te zoeken.
De andere shocks komen begin juli met de blauwe XT mee uit Hongarije. 2 werkende achter en 1 li.voor.
Je kan zelf iig even uitvogelen waar de lekkage zit. Motor/luchtpomp laten draaien tot de XT op hoogte staat. Dan de wagen iets, evt met de hand, optillen en letten op een zacht sissend geluid.
succes, Jan
Goed Jan ik ga eerst wel ff luisteren. Eigenlijk wil ik de xt wel graag orgineel houden, maar als t niet gaat houdt alles op.
Mooie kleur trouwens die blauwe van jou.
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Jammer genoeg is een Subaru niet genoeg liefhebbersauto lijkt het soms. Bij andere merken zijn er vaak veel initiatieven om bijv. de luchtbalgen zelf te gaan produceren, maar dat is vooral interessant als je die wereldwijd een beetje kunt slijten.
Overigens zijn ze nieuw nog steeds te koop dacht ik, maar ca. 800,-/poot?
Overigens zijn ze nieuw nog steeds te koop dacht ik, maar ca. 800,-/poot?
"I feel Legacy"
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Ik heb nooit zo'n veerpoot met luchtvering uit elkaar gehad, maar het lijkt me logisch dat de luchtbalg de vering voor zijn rekening neemt, en een demperelement de demping.wgroenev schreef:Oke Bedankt vast Bram. :PBram_R schreef:Ik heb ook nog een set voor luchtbalgen liggen dacht ik, mag je zo hebben. Staat onbekend.
Ik zal komend weekend kijken waar ze liggen.
Maar dat van die schokdempers ? Ik dacht dat er alleen maar balgen onder zitten. Als er ook dempers opzitten, dan zou ik die toch kunnen vervangen. Als ik op internet kijk, dan zie ik wel voordempers, maar daar staat dan bij ex lucht en ex 6 cyl.
Weet jij hoe dat zit?
groet,
Willem.
Het is denk ik vergelijkbaar met een normale veerpoot, alleen is de schroefveer vervangen door een luchtbalg.
Bij mijn XT waren de luchtbalgen nog in prima staat, maar toch was die nogal deinerig. Vermoedelijk ook de dempers een beetje gaar, zodat je hoofdzakelijk op de luchtbalgen aan het deinen was.
Gelukkig heb ik met de 5x100 ombouw nu meer keuze op schokbrekergebied, dat vind ik nog een belangrijk bijkomend voordeel.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Klopt en er zitten ook nog eens optische meet-dingetjes etc.in. Wel heb ik een gescande opengewerkt systeem voor je.Bram_R schreef:
Ik heb nooit zo'n veerpoot met luchtvering uit elkaar gehad, maar het lijkt me logisch dat de luchtbalg de vering voor zijn rekening neemt, en een demperelement de demping.
Het is denk ik vergelijkbaar met een normale veerpoot, alleen is de schroefveer vervangen door een luchtbalg.
Bram
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Nog wijzer geworden van de foto? Toch wel even op de foto staan en met links even klikken (1x en nog 1x)
Ik ga trouwens eens werk van maken om de genoemde KYB schokbrekers aan te schaffen. Ook iets voor jou Willem?
Heb je al eens bij Hovingh, Groningen aangeklopt voor een set shocks en veren Leone II?
Ik ga trouwens eens werk van maken om de genoemde KYB schokbrekers aan te schaffen. Ook iets voor jou Willem?
Heb je al eens bij Hovingh, Groningen aangeklopt voor een set shocks en veren Leone II?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
the dude schreef:Nog wijzer geworden van de foto? Toch wel even op de foto staan en met links even klikken (1x en nog 1x)
Ik ga trouwens eens werk van maken om de genoemde KYB schokbrekers aan te schaffen. Ook iets voor jou Willem?
Heb je al eens bij Hovingh, Groningen aangeklopt voor een set shocks en veren Leone II?
Die kyb schokbrekers zijn in ieder geval niet zo gek duur, en volgens Bram zijn ze goed, Dus als dat met die luchtbalgen niks wordt, dan lijken ze me ook wel wat. Die tekening ziet er goed uit, maar ik heb die manual ook. Ik heb trouwens ook een Duitse manual uit 1988. Niet dat ik er al veel mee gedaan heb. Maar in het vervolg ga ik meer tijd aan die auto besteden. (als de kleinkinderen dat toelaten ).
Nee, die Hovingh ken ik helemaal niet.
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Die remslang was er gisteren al, bij vd Ploeg. Na 1 week, te gek toch. kostte € 44,65
Iedereen verbaasd dat ie er überhaupt was, en dan al na 1 week.
Iedereen verbaasd dat ie er überhaupt was, en dan al na 1 week.
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Nou, de XT staat weer voor de deur, gekeurd en wel.
Rechtsvoor een nieuwe homokineet
linksvoor een nieuwe remslang en een stuk remleiding
Een heleboel laswerk, nieuwe bougies en een nieuwe waterpomp.
Hij loopt nu wel schokkerig en plofferig. Ik heb maar eens v-power getankt, maar dat help niet erg. Als ie warm is, dan wordt het wel wat beter, maar dan moet ik toch flink de toeren erop houden, want anders wordt het schokken en in de uitlaat ploffen.
Ik denk dat ik maar eens een nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels koop.
Het turbo-balkje op het dashboard doet het ook niet meer, maar na een telefoontje naar degene die gesleuteld heeft, blijkt er een vacuumslangetje los te hangen. Dus ik ga maar eens zoeken waar dat op moet.
Rechtsvoor een nieuwe homokineet
linksvoor een nieuwe remslang en een stuk remleiding
Een heleboel laswerk, nieuwe bougies en een nieuwe waterpomp.
Hij loopt nu wel schokkerig en plofferig. Ik heb maar eens v-power getankt, maar dat help niet erg. Als ie warm is, dan wordt het wel wat beter, maar dan moet ik toch flink de toeren erop houden, want anders wordt het schokken en in de uitlaat ploffen.
Ik denk dat ik maar eens een nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels koop.
Het turbo-balkje op het dashboard doet het ook niet meer, maar na een telefoontje naar degene die gesleuteld heeft, blijkt er een vacuumslangetje los te hangen. Dus ik ga maar eens zoeken waar dat op moet.
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
We horen t wel als t niet te vinden is, Willem.
Fijn dat ie weer in de vaart is. Hoe staat het nu met de vering eigenlijk?
Fijn dat ie weer in de vaart is. Hoe staat het nu met de vering eigenlijk?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Bedankt Jan. De oude vering zit er weer onder. Veert wel een paar keer door, maar is wel mee te rijden. Maar ik moet er wel iets aan gaan doen. Jij had toch nog een paar balgen?
en Bram, ik wil die van jou ook wel graag hebben, als je ze gevonden hebt.
Moeten we maar afspreken wanneer ik ze op moet halen.
Groet,
en Bram, ik wil die van jou ook wel graag hebben, als je ze gevonden hebt.
Moeten we maar afspreken wanneer ik ze op moet halen.
Groet,
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
Op dit very moment is de blauwe XT onderweg van Hongarije via omgeving Doetinchem naar Beverwijk. APK
Als het goed is liggen de shocks achterin de bak, zoals ik had besproken met onze kennis. mss dropping daar, het is voor jou dan ook niet zo ver te rijden
Ik zal het nog even natrekken.
Als het goed is liggen de shocks achterin de bak, zoals ik had besproken met onze kennis. mss dropping daar, het is voor jou dan ook niet zo ver te rijden
Ik zal het nog even natrekken.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: XT na 2 winters en 1 zomer weer rijklaar maken.
De XT staat voor mijn deur met alle veren erin.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN