Een zoekende subaru rijder

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Een zoekende subaru rijder

Bericht door Han H »

Hoi allemaal,

Merkte tijdens lange snelwegritten dat mijn '99 Outback wat naar rechts trok, en ik de hele tijd zat tegen te sturen. Naar de bandenservice gegaan en laten uitlijnen. Ze vonden hem vrij netjes staan maar de 'toe-in' van het linker voorwiel was veel in verhouding tot het rechter. Dat hebben ze aangepast door het linker voorwiel bij te stellen (ik denk dus minder toe-in). Nu trekt de wagen niet meer merkbaar naar 1 kant op de snelweg, maar vind ik hem wel een beetje 'zoekend' rijden.

Ik heb het gevoel dat de voorwielen dus ietsje meer toe-in moeten staan, maar wel symmetrisch anders gaat ie natuurlijk weer de berm of de vangrail in. Lijkt mij dat ik dit zelf aan kan passen door de stuurstang lengtes te stellen (en dus niet weer naar de bandenservice hoef), maar vraag me af wat een beetje gangbare 'stappen' zijn om dit te doen, zodat ik niet 100 pogingen hoef te ondernemen voordat het eindelijk goed is (brug op, afstellen, brug af, testrijden, brug op, etc...).

Iemand ervaringen met zelf uitlijnen?

Dank,

Han
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Een zoekende subaru rijder

Bericht door Han H »

p.s. toe-in = toespoor in goed nederlands.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Een zoekende subaru rijder

Bericht door erichendri »

Trekken kan komen door askanteling of wielvlucht en zoeken door verkeerde sporing.
Plaats anders hier je rapport, heb je vast gekregen.
Spoorstokken stuurhuis zitten met elkaar verbonden, verdraai je
er 1 dan beïnvloed je de ander ook,heeft een centrerend effect met gevolgen voor het weggedrag.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een zoekende subaru rijder

Bericht door quikfit »

Zelf uitlijnen zou ik niet doen,zeker gezien je het net professioneel hebt laten doen...het zou dus goed moeten staan.
Als je een originele maat banden en velgen eronder hebt liggen kan het aan de banden liggen en/of je bandenspanning...of een rem komt niet goed vrij.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Een zoekende subaru rijder

Bericht door boswachterfan »

Ik heb een paar jaar geleden de gelegenheid gehad om een dagje mee te draaien bij een bandenboer en daar ook uitlijnen en dus afstellen van de spoorstangen gedaan. Je kunt dat echt niet uit de losse pols. Het aandraaien van de contramoer kan de boel al buiten de tolerantie brengen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Een zoekende subaru rijder

Bericht door Han H »

Geen rapport, was ook niet heel erg onder de indruk van de werkzaamheden daar...

Is wielvlucht in te stellen bij de '99 Outback/Mk3 legacy? Er werd mij verteld van niet. Maar rechts voor stond die wel iets buiten spec.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een zoekende subaru rijder

Bericht door quikfit »

Han H schreef:Is wielvlucht in te stellen bij de '99 Outback/Mk3 legacy? Er werd mij verteld van niet. Maar rechts voor stond die wel iets buiten spec.
Wielvlucht (camber) kan je instellen als er camberbouten zijn gemonteerd.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Een zoekende subaru rijder

Bericht door erichendri »

Wij gaven altijd een rapport mee en 1 ging in onze administratie.
Wielvlucht is te stellen voor.
Camberbouten zitten er al in, bij mijn legac's wel tenminste, waren type lll legacy's uit '99 en 1 van '00.

Eric
Han H
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 feb 2020 09:08

Re: Een zoekende subaru rijder

Bericht door Han H »

erichendri schreef:Trekken kan komen door askanteling of wielvlucht en zoeken door verkeerde sporing.
Plaats anders hier je rapport, heb je vast gekregen.
Spoorstokken stuurhuis zitten met elkaar verbonden, verdraai je
er 1 dan beïnvloed je de ander ook,heeft een centrerend effect met gevolgen voor het weggedrag.

Eric
Dank voor de info. Ik zal eens checken of die camberbouten er zitten. En ben dus nog op zoek naar een goede uitlijner regio Leiden/Katwijk... ging vroeger wel eens naar een zaak in Delft waar ik erg tevreden over was, dat zou ook nog kunnen. Maar kan me niet voorstellen dat er niks fatsoenlijks te vinden is dichter bij huis ... :shock:
Plaats reactie