Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Dit soort onderdelen overleven de auto en zet je weer over op de volgende.
Zo zet ik ook telkens onderdelen over als ik van auto wissel. Ben aan de derde Vivio en telkens verhuizen er een hele hoop onderdelen mee.
Toen ik mijn Legacy 2.5i verkocht gingen er ook wat onderdelen vanaf. Als ik het kon gebruiken op de Spec B zette ik het over, de rest heb ik verkocht.
Maar ik denk dat het voornaamste hier het verschil tussen hobby en gezond verstand is. In mijn geval weet ik dat ik toch trouw blijf aan Subaru en diverse auto's die ik heb staan. Dan maken de kosten minder uit. (Mijn eerste Legacy heb ik nog altijd. Gekocht voor €850,- en voor duizenden euro's aan onderdelen voor gekocht )
Zo zet ik ook telkens onderdelen over als ik van auto wissel. Ben aan de derde Vivio en telkens verhuizen er een hele hoop onderdelen mee.
Toen ik mijn Legacy 2.5i verkocht gingen er ook wat onderdelen vanaf. Als ik het kon gebruiken op de Spec B zette ik het over, de rest heb ik verkocht.
Maar ik denk dat het voornaamste hier het verschil tussen hobby en gezond verstand is. In mijn geval weet ik dat ik toch trouw blijf aan Subaru en diverse auto's die ik heb staan. Dan maken de kosten minder uit. (Mijn eerste Legacy heb ik nog altijd. Gekocht voor €850,- en voor duizenden euro's aan onderdelen voor gekocht )
"I feel Legacy"
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Je koopt toch geen auto omdat hij meer waard wordt.
Tis geen Wiesmann.
Tis een gebruiksvoorwerp.
En met deze vering heb je wel heel veel lol.
En lol is onbetaalbaar.
Tis geen Wiesmann.
Tis een gebruiksvoorwerp.
En met deze vering heb je wel heel veel lol.
En lol is onbetaalbaar.
Aju propje
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Ik verwacht niet dat mijn Forester ook maar een schijn van kans maakt om ooit een gewaardeerde klassieker te worden. Maar als ik toch nog een paar duizend euro meer ga uitgeven aan een auto, had ik net zo goed direct een meer terrein vaardige auto kunnen kopen. Voor die paar keer dat de mijne van de verharde weg af gaat, is het gewoon de moeite niet. Blijft wel dat het allemaal erg tot de verbeelding spreekt en ik zeker benieuwd ben wat je allemaal kan verbeteren aan zo'n Forester.Propje schreef:Je koopt toch geen auto omdat hij meer waard wordt.
Tis geen Wiesmann.
Tis een gebruiksvoorwerp.
En met deze vering heb je wel heel veel lol.
En lol is onbetaalbaar.
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Leuk filmpje!Levoi schreef:Nog iemand die iets leuks heeft gefabriceerd...en ook heel duur..
http://www.franavehicles.com/subarulongtravel.htm
[...]
misschien ga ik gewoon voor 1 inch en iets grotere banden. Het hoeft geen echt off road monster te worden.
Vorig jaar heb ik grotere banden gemonteerd op m'n gen IV Legacy: 215/55R17 ipv 215/45R17. Het was een beetje een gok, maar wel een die heel goed heeft uitgepakt! Dankzij die dikkere banden is het comfort toegenomen, net zoals de bodemvrijheid. Met iets minder dan 1 inch (2,15 cm om precies te zijn), maar da's nog altijd een toename van 15%.
Ik heb geen nadelige rij-eigenschappen kunnen ontdekken.
Maar de terreinvaardigheid die in het filmpje werd gedemonstreerd ga ik er niet mee halen, denk ik.
Laatst gewijzigd door Raph op 21 mei 2020 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
idd leuk filmpje, maar om op die manier de auto te slopen???
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Ja, dat is voor mij ook niet de bedoeling. Ik wil er in de zomer wat paden mee af, maar wens wel zonder al te veel reparaties terug te komen. Misschien wat banden, een skid plate en een kleine lift, dan moet het maar goed zijn.DucATIRadeon schreef:idd leuk filmpje, maar om op die manier de auto te slopen???
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Heb m.n forester verhoogd met liftkit.
Weet z.n naam niet meer.
Hij adverteert er nu ook mee op mp.
En Ironman veren rondom.
Andere shocks achter.
En grote wielen bf goodrich ik dacht 16 inch.
De auto is het probleem niet.
Het is de bodemspeling die je parten speelt.
Weet z.n naam niet meer.
Hij adverteert er nu ook mee op mp.
En Ironman veren rondom.
Andere shocks achter.
En grote wielen bf goodrich ik dacht 16 inch.
De auto is het probleem niet.
Het is de bodemspeling die je parten speelt.
Aju propje
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
En qua wegligging forester gedraagt zich nog prima.
Kan al glijdend over 4 wielen de stichtse rotonde nog rijden.met wat zal het zijn 80 90?
Kan al glijdend over 4 wielen de stichtse rotonde nog rijden.met wat zal het zijn 80 90?
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Mooie bijna kombocht he.
Eric
Eric
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Ik kan op MP die van madebymade vinden, heb jij die? Ben jij voor 1 of 2 inch gegaan? Volgend mij verschillen de meningen over de noodzaak van trailing arm spacers bij 1 inch. Was het simpel er op schroeven? van de utube filmpjes leer ik dat de theorie soms eenvoudiger is dan de praktijk....Propje schreef:En qua wegligging forester gedraagt zich nog prima.
Kan al glijdend over 4 wielen de stichtse rotonde nog rijden.met wat zal het zijn 80 90?
Vanuit een engineering standpunt wil je je draagarmen zo horizontaal mogelijk omdat er anders allemaal langskrachten op lagers etc komen dus neig naar 1 inch, maar als je dan alsnog trailing arm spacers nodig hebt en alles toch los hebt liggen....
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Bij 1 inch niet nodig, bij 2 inch wel nodig.
Belangrijk na montage is dat je alle bouten van de draagarmen losdraait.
Daarna op de wielen zet en dan vastzet, dan hebben de rubbers zich op die stand gezet.
Helaas een beetje lastig bij een auto van + 15 jaar.
Heb het zelf ook niet zo kunnen doen, kraakt wel iets, dat wel.
Heb bij de vorige groene legacy zo 2 inch rondgereden van 160k tot 360k, daarna tot 420 k met 3,5 inch.
Met de huidige grijze legacy van 270k tot heden (305k) en still running.
Nooit problemen met de apk keuring gehad.
Eric
Belangrijk na montage is dat je alle bouten van de draagarmen losdraait.
Daarna op de wielen zet en dan vastzet, dan hebben de rubbers zich op die stand gezet.
Helaas een beetje lastig bij een auto van + 15 jaar.
Heb het zelf ook niet zo kunnen doen, kraakt wel iets, dat wel.
Heb bij de vorige groene legacy zo 2 inch rondgereden van 160k tot 360k, daarna tot 420 k met 3,5 inch.
Met de huidige grijze legacy van 270k tot heden (305k) en still running.
Nooit problemen met de apk keuring gehad.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 22 mei 2020 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Yep die is het.
Denk dat ik 5 cm heb 2 inch.
Het gebakje rijd nog steeds.
Ik ben geen automonteur.
Maar ben er gewoon aan begonnen.
Achter ging makkelijk ook gelijk de veren en shocks vervangen.
Dat was het meeste werk dacht ik.
Toen voorkant dat ging wat minder makkelijk.
De aandrijfassen schoten uit het blok.
Met wat hulp van m.n zoon toch gelukt.
Toen de wielen opnieuw laten uitlijnen.
Hoefde niet veel aan te gebeuren.
En hij rijd prima.
Rij nu met 205/60 15 quadtrac5.
Beetje verkeerde maat.
Hoe dat komt weet ik ook niet.
Verkeerde band aangeklikt bij Opneo denk ik.
Dus nu rij ik rond met kleine bandjes staat een beetje maf omdat de auto verhoogd is.
Boeie.
Met bf goodrich wel oppassen met regen.
Echt drama.
Lijkt wel of je met michelin dessert op je motor rijd.
1 spat regen en je ligt al onderuit.
Bf goodrich is ook van michelin.
Ze gebruiken kneiterhard slijtvast rubber voir deze banden.
Wat dan weer ten nadeel is voor grip.
Denk dat ik 5 cm heb 2 inch.
Het gebakje rijd nog steeds.
Ik ben geen automonteur.
Maar ben er gewoon aan begonnen.
Achter ging makkelijk ook gelijk de veren en shocks vervangen.
Dat was het meeste werk dacht ik.
Toen voorkant dat ging wat minder makkelijk.
De aandrijfassen schoten uit het blok.
Met wat hulp van m.n zoon toch gelukt.
Toen de wielen opnieuw laten uitlijnen.
Hoefde niet veel aan te gebeuren.
En hij rijd prima.
Rij nu met 205/60 15 quadtrac5.
Beetje verkeerde maat.
Hoe dat komt weet ik ook niet.
Verkeerde band aangeklikt bij Opneo denk ik.
Dus nu rij ik rond met kleine bandjes staat een beetje maf omdat de auto verhoogd is.
Boeie.
Met bf goodrich wel oppassen met regen.
Echt drama.
Lijkt wel of je met michelin dessert op je motor rijd.
1 spat regen en je ligt al onderuit.
Bf goodrich is ook van michelin.
Ze gebruiken kneiterhard slijtvast rubber voir deze banden.
Wat dan weer ten nadeel is voor grip.
Aju propje
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Heb wel foto's geplaatst in mijn voorstel draadje.
Aju propje
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Ik ben aan het informeren bij hotbits. Zij hebben blijkbaar coilovers met 50mm lift. 1250 euro, maar moet nog even kijken wat daar precies bij in zit. Geen trailing arm spacers in order geval. Maar wel instelbaar qua hoogte en in principe ook de mogelijkheid grotere banden te monteren.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Coilovers, zijn dat niet de bovenste schotels?
Eric
Eric
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Wat een geld.
Bij madebymade iets van €300.
Bij madebymade iets van €300.
Aju propje
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Ik begrijp dat als een complete veerpoot. Maar de vraag staat even of zij dat ook zien. Het zou ook zomaar zonder veren kunnen zijn en dan wordt het grapje nog duurder. Hoe dan ook, het vragen is nog gratis...erichendri schreef:Coilovers, zijn dat niet de bovenste schotels?
Eric
Re: Instelbare veer/schokdempers voor off-road?
Ja, alleen een stuk staal tussen de veerpoot en carrosserie zetten is natuurlijk veel goedkoper. Maar niet instelbaar, en daar gaat het me nou net om. En wanneer de lengte van de veer en poot goed zijn afgestemd, blijft de maximale invering op dezelfde positie uitkomen als origineel, waardoor je netto op iets langere veerwegen uitkomt. En er zitten nieuwe veren en schokbrekers in dan, dus je mag verwachten dat die vervolgens nog een tijd meegaan. Hoe dan ook, ik heb nog niet besloten, dus misschien ben ik straks wel zat van zoeken en ga ik voor de eenvoudige oplossing.Propje schreef:Wat een geld.
Bij madebymade iets van €300.