remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door hummie »

Helemaal mee eens. Vaak genoeg gedaan.
Maar het gaat ook nogal eens niet zo vlekkeloos snel, zit er iets tegen.

Pas nog. Zuiger die niet met tang teruggeduwd kon worden, maar gedraaid moest worden met spec. gereedschap.
Of busjes of zuiger die ECHT vast zitten. Ook al eens gehad. Dan ben je wel langer bezig.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door snoef »

Heel erg bedankt voor de opbouwende reacties in deze discussie :okeee:

Naarmate ik er nu meer over heb gelezen, hier en elders, en bekeken op YouTube, komt de job steeds eenvoudiger over. Vooral het aanpakken van de geleidepennen moet zelfs door mij nu goed te doen zijn.
Met jullie adviezen zou ik er nu op zich ook niet voor terugdeinzen om een remklauwrevisie aan te pakken. Maar zo'n situatie als jij Hummie nu beschrijft, zou me er toch van kunnen weerhouden. Dan is het prettig als je een eigen ruimte hebt waar je kunt werken, met je spullen klaar voor het pakken en de rust om eventueel tussendoor een biertje te pakken. :D Die eigen ruimte heb ik niet, maar jullie reacties motiveren me wel dingen meer en meer zelf te gaan aanpakken. Nu heb ik de remklauwen voor toch maar volledig laten vervangen. Degene die aan mijn auto werkt, komt vanuit een dealeromgeving en dan wordt het al gauw vervangen in plaats van reviseren. De auto is acht jaar oud en gezien de staat van de achterklauwen toen die werden vervangen, was een volledige revisie van de voorklauwen vermoedelijk ook nodig geweest. Als je dat zelf kunt doen, scheelt dat natuurlijk enorm, maar als je het laat doen, kan dat qua werkuren ook weer uit de klauwen lopen.

Zelf doen kan niet alleen veel geld besparen, maar je krijgt ook veel meer voeling met je auto. Ik vind het een heel mooi vak en heb veel bewondering voor degenen die het vak bedrijven en zal er graag nog heel veel over leren, hoewel ik met 63 wel wat mag opschieten. :D

Vriendelijke groeten, Bart.
Laatst gewijzigd door snoef op 13 nov 2019 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door Tanisha »

Je bent nooit te oud om te leren!

Ik weet een hoop maar leer er regelmatig weer wat nieuws bij ;)
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door hummie »

snoef schreef:Maar zo'n situatie als jij Hummie nu beschrijft, zou me er toch van kunnen weerhouden.
Niet doen Bert. Nergens voor nodig.
Ik vernoemde wat vaker voorkomende hinderlijke problemen die je tegen kunt komen niet om je te weerhouden, maar om je vooraf alvast te informeren voor het geval je er tegenaan loopt zodat je er door komt. Beter dan denken dat het een makkie is en dan als 'beginner' geheel onverwachts tegen zo iets aanlopen en met handen in het haar zitten.

In zijn algemeenheid is bijna alles aan een auto goed te doen en lijkt vrij simpel, als er niet altijd wel een schroef of weet ik veel wat weer eens niet lekker los wil of net niet lekker past of zo. In basis is het allemaal makkelijk als het zou gaan zoals het moet, maar juist dat soort hindernisjes die nogal eens opduiken maken het moeilijker. Maar ook daar kom je doorheen als je weet wat en hoe.

Succes!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door *thomas* »

hummie schreef:Helemaal mee eens. Vaak genoeg gedaan.
Maar het gaat ook nogal eens niet zo vlekkeloos snel, zit er iets tegen.

Pas nog. Zuiger die niet met tang teruggeduwd kon worden, maar gedraaid moest worden met spec. gereedschap.
Of busjes of zuiger die ECHT vast zitten. Ook al eens gehad. Dan ben je wel langer bezig.
Oké, maar hier moet de zuiger niet gedraaid worden, gaat er zo in.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door hummie »

Daar gaat het even niet om. Dat waren maar wat voorbeeldjes rondom remmen dat het nog weleens tegen zit.
Overigens kwam ik ook wel vaker tegen dat de zuiger er niet zo makkelijk in ging, want de boel zit niet voor niets vast. Of dat de cylinder spontaan begon te lekken omdat deze overbelast is geweest omdat alles vast hing.
Dus je opmerking "gaat er zo in" gaat ook lang niet altijd op.

Als het zou gaan zoals het moet gaan is het prima te doen. Als er wat tegen zit, en vaak zit er toch wel wat tegen, dan heb je iets meer werk. Je kunt ook nog slechte geleiderbusjes tegen komen die hoognodig vervangen moeten worden omdat juist door speling de remblokken scheef afslijten, of de geleiderkanaaltjes die van binnen slecht zijn (speling=slijtage), of een zwetende of zelfs lekke zuiger, of te ver verroeste of beschadigde klauw, en hoe vaak zit de ontluchterschroef wel niet loeivast geroest om nog niet te beginnen over de toch ook niet te verwaarlozen keren dat deze ook nog afbreekt.
Wie vaak remmen gangbaar heeft gemaakt weet dat je nog wel eens meer tegen kunt komen. Ze zitten niet voor niets vast.

En daarmee wil ik niemand bang maken, maar bedacht maken op wat je zoal tegen komt. Ik heb het zelf ook allemaal geleerd omdat ik zulk soort hulp kreeg als ik weer eens vast liep, en ik denk (leerling) monteurs precies zo.
Ik ken er trouwens genoeg die zelf elke keer remblokjes vervangen en dan ook alleen dat, want nooit de boel schoon gangbaar maken en dus de boel een keer wel vast gaat zitten. En dan al helemaal ook de remschijf vergeten te onderhouden. En die roepen ook hard dat ze het kunnen.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Bericht door DucATIRadeon »

heb zelf nog nooit remklauwen van een auto in mn handen gehad dus weet niet van welk materiaal de zuigertjes zijn.
bij de oude Brembo remklauwen van motoren (jaren 70 tot ongeveer eind 80) zaten er gewoon stalen onbehandelde zuigers in de geanodiseerde behuizing, waar de stof manchetten altijd los kwamen en de zuigers gingen oxideren. met perslucht kreeg je ze niet vrij maar met de vetspuit wel.
in het begin ging je ze vaak heel licht schuren en de afdichting vrij van ingedrukte verontreiniging pulken. zuigertjes er in zonder afdichting en de speling meten, was dat meer dan 0,15 dan kon je niks anders doen dan de zuigers vervangen met andere stalen zuigers.

later, begin jaren 90 toen de zogenaamde Goldline klauwen in opmars kwamen en nu nog steeds op de meeste Italiaanse motoren terug te zien zijn (groter weliswaar maar toch: van P05 en P08 naar de P34/30 en later P34/34), zijn de zuigers lichtgewicht geworden en bestonden ze uit gepolijste geanodiseerde zuigers. scheelde redelijk wat gewicht ook nog! die dingen komen zelden tot nooit meer vast te zitten.

van de andere modellen met geleider pinnen kwam de manchetten ook vaak los en gingen die roesten tot aanlopende wiel en 1 kant versleten remblokken. pinnen eruit draaien (als je mazzel had gingen ze er zo uit andere was het uitboren en helicoil), in de boormachine doen en met schuurpapier glad maken, opnieuw insoppen met vet en monteren met nieuwe stof manchetten. ok, beetje meer speling op echter de klauw kwam er nooit schuin op door de zelf-centrerend constructie; de pinnen hielden de klauw enkel vast. heeeeeeeel veel Japanse motoren hebben zulke klauwen en motoren met spaakwielen of weinig inbouwruimte om dubbelwerkende klauw te monteren.

valt allemaal wel mee, denk dat ontluchten het meeste concentratie vergt om het potje vol te houden, al helemaal ivm abs...
dus, het kan moeilijk/tegenvallen, maar ook heel makkelijk. en vergeet niet: goed/juiste gereedschap is het halve werk en scheelt veel kopzorgen.
Plaats reactie