Pagina 1 van 2

remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 14:41
door snoef
Na een aantal fikse regenbuien en ook na een autowasbeurt, viel het me op dat mijn Forester SH, geparkeerd op een heuvel, niet in beweging kwam toen ik de handrem losmaakte. Na wegrijden met de motor aan, kwam de auto uiteraard wel vlot in beweging. Maar na de rit gecontroleerd hoe de schijven aanvoelden, bleek de rechter voorschijf warmer dan de linkerschijf. De voorwielen bewegen in vrij op de krik ook niet gemakkelijk. (Van mijn Saab herinner ik me dat de wielen wel gemakkelijk en los konden ronddraaien.)
Ik heb mijn achter remklauwen al eens laten vervangen, want die waren ook vastgekoekt en vermoed dus dat ik nu aan de beurt ben voor de voorwielen. Weet iemand van jullie wat een redelijk bedrag is voor vervangen remklauwen voor plus werkloon? Is dit ook zelf goed te doen, voor iemand die een beetje handig is?
Mijn garage vertelde me dat de remklauwen alleen al 230 euro edit: per stuk! kosten, bij elkaar plus werkloon zo'n 600 euro dus, maar als ik bijvoorbeeld bij remmenexpert ("originele" kwaliteit) of winparts kijk, kom ik meer in de richting van 150 euro per remklauw?

Alvast bedankt en vriendelijke groet, Bart.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 15:40
door quikfit
Revisie-setje is ook een optie...hier een paar willekeurige sites.
https://www.easycarparts.nl/montage-revisie/

https://www.importcarparts.co.uk/parts- ... earchPart=

Elk jaar de blokken er even uit halen,de geleidehulzen smeren en de zuigers even laten bewegen doet ook wonderen...en 5 jaarlijks de remvloeistof verversen,dan voorkom je een hoop remmenleed.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 15:47
door erichendri
Revisieset origineel kopen, zijn ±35€ en goed te doen als je handig bent.

Eric

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 15:53
door ReinO
eerst ff die tip van quikfit volgen, je kunt een dikker lijmklemgebruiken om de cylinders een paar keer in te duwen. Of door de zijnkant van de klauw met een stevige
schr draaier natuurlijk.
En wissel de remblokken ff van kant.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 15:57
door quikfit
ReinO schreef:En wissel de remblokken ff van kant.
Dat meen je toch niet serieus hé?

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 16:55
door Tanisha
Ik weet het niet hoor maar als ik lees hoe jullie met remmen omgaan mag er nog wel een anker mee op de achterklep! :lol:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 17:18
door snoef
Wat een fijne reacties allemaal al! Er gaat , gelukkig!, een wereld voor me open. Wat fijn dat er revisiesetjes bestaan en dat je het smeren zelfs al zelf zou kunnen doen. Edit: Ha, ik zie nu dat de revisiesetjes uit de te vervangen onderdelen bestaan. Zo handig / moedig ben ik ook weer niet. :D

"de geleidehulzen smeren en de zuigers even laten bewegen doet ook wonderen." Ik vermoed dat dit al voldoende is voor nu. Hoe gaat dit in zijn werk in de praktijk? Waar zet ik de lijmklem op Moerasruiter? Zijn de geleidehulzen de cilinders waarin de zuigers bewegen, of heeft dit met de blokken te maken? En waarmee smeren?

Al heel erg bedankt. Als jullie nog meer tips hebben, houd ik me natuurlijk aanbevolen.


Vriendelijke groet,
Bart

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 17:46
door Tanisha
Ik zou zeggen koop een goed boek zoals een hanes manual of een vraagbaak en bekijk of je het zelf ziet zitten.

Zie je het matig zitten maar vertrouw je het niet 100% zorg dan dat je hulp krijgt van iemand met ervaring.

Zie je het helemaal niet zitten om het zelf te doen is een handboek nog een goede investering omdat je een goed beeld kan vormen van wat er aan je auto vervangen moet worden.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 18:05
door quikfit
snoef schreef:Zijn de geleidehulzen de cilinders waarin de zuigers bewegen, of heeft dit met de blokken te maken? En waarmee smeren?
Geen van beide,de geleidehulzen zorgen ervoor dat je remklauw zijdelings kan bewegen. https://www.mvwautotechniek.nl/schijfrem/
Smeren doe je met siliconen-vet of remmen-vet...de cilinders zitten in de remklauw zelf.
Voor het monteren van de remblokken gebruik je kopervet.
Het lijkt me verstandig om het te laten doen als ik je zo hoor/lees. :idea:

Remklauw revisie-setje monteren. https://www.youtube.com/watch?v=XcYg7OhaxtI

Vastzittende remklauw. https://www.youtube.com/watch?v=C3N-aBP0fcs

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 18:06
door *thomas*
Tanisha schreef:Ik zou zeggen koop een goed boek zoals een hanes manual of een vraagbaak en bekijk of je het zelf ziet zitten.
Je bedoelt de haYnes manual. Die is er vrees ik alleen niet voor dit type Forester, maar de techniek loopt op veel vlakken gelijk met de oudere Foresters.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 19:51
door hummie
Welke regio zit je snoef?

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 20:22
door snoef
Wat een geweldige youtube tutorials Quikfit! Bedankt. Youtube maakt het uitblijven van de handboeken bijna goed. Zoals met zoveel: als je weet wat je doet, is het heel gemakkelijk :D. Ik zou er niet tegen op zien als ik het een paar keer gedaan had. Ik vind het erg mooi om te zien doen en ooit misschien zelf doen. Nu heb ik het gereedschap noch de werkruimte. Met de bedragen die ik al binnen een jaar heb uitgegeven, raak ik echter al wel erg gemotiveerd om dingen zelf te gaan doen... :D

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 20:31
door erichendri
Het is vaak een dikke roestrand tussen de hoes en afdichtring
die de zuiger zwaar doet gaan.
Die moet je wegschuren.
Wel alles met remmenvet monteren.
Zuiger kan je eruit halen door paar keer remmen.
Laat daarna met een stok je pedaal halverwege staan.
Dan loopt je remsysteem niet leeg want ontzettend lastig te ontluchten.
Ontluchten met dot4 vind je ook op youtube.
Ik zet zelf de klauw erop, dan stok weghalen en de ontluchtnippel draai ik open.
Gaat hij druppelen zit er geen lucht meer in.
Houdt wel het remvloeistof niveau in de reservoir in de gaten.
Daarna 1 of 2 keer druk trappen en nippel weer losdraaien en vast zetten.
Heb je vragen, stel ze gerust.

Eric

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 20:56
door snoef
Dat is fijne bruikbare extra informatie Eric. Bedankt. Ik zie nu ook in youtubes dat de geleiders zelf ook al het totale probleem kunnen zijn. Wat ik nu ook beter weet, is dat dit mij nu niet overkomt, maar gewoon een onderhoud ding is. Na een aantal jaar ben je gewoon aan de beurt, zeker als je niet steeds alles gesmeerd houdt. Dat maakt zelfs dit laten doen door mijn garage beter draagbaar :) . Misschien valt het mee en zijn het alleen de geleiders die smering behoeven. En als het de remklauwen zelf zijn die vastgekoekt zitten, weet ik in ieder geval waarvoor ik betaal.
Vriendelijke groet, Bart.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 22:20
door erichendri
Die pennen zijn ook een subaru dingetje maar meer merken hebben dat probleem.
Is ook gemakkelijk zelf te doen.
Rubbers hier van zitten in de subaru revisie kit, is voor 2 klauwen.
Pennen zijn meen ik een eurotje of 14.

Eric

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 04 nov 2019 23:05
door snoef
:okeee: merci!
erichendri schreef:Die pennen zijn ook een subaru dingetje maar meer merken hebben dat probleem.
Is ook gemakkelijk zelf te doen.
Rubbers hier van zitten in de subaru revisie kit, is voor 2 klauwen.
Pennen zijn meen ik een eurotje of 14.

Eric

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 06:41
door ReinO
en vergeet dat rempedaal niet, anders loopt je systeem leeg en ben je een tijd aan het ontluchten: langer dan de ingreep duurt zo te lezen :)

blokken wissel l & r: ja gewoon doen als er remverschil is. en dat zal er bij jou waarschijnlijk zijn :) Bedenk wel dat als je het niet voor elkaar krijgt je
een ambulance nodig bent om bij een garagist te komen. Durf je nog:) ?

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 08:28
door quikfit
ReinO schreef:blokken wissel l & r: ja gewoon doen als er remverschil is. en dat zal er bij jou waarschijnlijk zijn :)
Geen idee waarom je de blokken links en rechts zou moeten wisselen,de meesten die een auto repareren pakken de oorzaak aan...en dat zijn aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de zuigers in de klauw of de geleidepennen.Remblokken links en rechts wisselen is een ''waste of time''...en persoonlijk heb ik dat nog nooit iemand als oplossing horen aandragen.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 12:01
door snoef
Zuid Holland.
hummie schreef:Welke regio zit je snoef?

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 14:08
door aze2000
quikfit schreef:
ReinO schreef:En wissel de remblokken ff van kant.
Dat meen je toch niet serieus hé?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Dit soort technieken heb ik vaker gehoord :lol: :lol:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 16:35
door snoef
Even nog terugkomend..
De auto was 7 oktober 2019 bij de garage geweest voor onder andere de apk. Zelfs nog een steekproef inspectie apk gehad. Daarbij zijn bijvoorbeeld de wielen van de auto geweest. Op zo'n moment moet je dan toch ook kunnen voelen dat de wielen niet echt lekker vrij ronddraaien? Of kan dit vastkoeken echt in één maand zo verergerd zijn dat je de wielen haast niet meer rond krijgt als je de auto op de krik zet? Het gekke is dat de auto wel lekker rollend aanvoelde opgehaald van de apk, maar dat weet ik aan de ecu reset. Misschien dat voor de inspectie de remmen net met remreiniger waren schoongemaakt, waardoor iets lichtere loop?

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 18:02
door quikfit
snoef schreef:Even nog terkomend.. Of kan dit vastkoeken echt in één maand zo verergerd zijn dat je de wielen haast niet meer rond krijgt als je de auto op de krik zet? Het gekke is dat de auto wel lekker rollend aanvoelde opgehaald van de apk, maar dat weet ik aan de ecu reset.
Ja,het vast gaan zitten van remmen gaat geleidelijk of na een tijd stilstaan.
Lekker rollend aanvoelde...zou kunnen na de remmen-test maar kan ook tussen de oren zitten. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 19:44
door hummie
snoef schreef:Zuid Holland.
He, dat gaat net wat te ver worden denk ik om rendabel te blijven.
Was het dichterbij dan had ik je mijn hulp aangeboden.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 19:49
door hummie
aze2000 schreef:
quikfit schreef:
ReinO schreef:En wissel de remblokken ff van kant.
Dat meen je toch niet serieus hé?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Dit soort technieken heb ik vaker gehoord :lol: :lol:
Kan best verstandig zijn :okeee: totdat je zeker weet dat alles goed gangbaar gemaakt is en je zeker weet dat je nieuwe blokken niet ook meteen weer scheef slijten en te warm worden waardoor je ze meteen weg kunt gooien.
Als het eenmaal goed gangbaar is zitten de nieuwe blokjes er in no time alsnog onder. Als je er niet weer dik voor bij een garage hoeft te lappen. :D Want alleen nog blokjes vervangen stelt geen drol voor en is geen dure uren waard.

Ik vin ut zo dom nog nie ReinO. :okeee: Ff met de oude proberen. Een stuk slimmer dan nieuwe blokken meteen te verklooien en dan hard roepen dat je nog steeds nieuwe hebt.
Wie wil er nou rijden met remblokken die te warm gelopen geweest zijn? Maar ja, je hebt zulke :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 19:54
door snoef
Ik ontdekte het vastkoeken na ongeveer een week stilstaan met heel veel enorme regenbuien met veel wind...

Afgelopen jaar nog wat verder terugdenkend, realiseer ik me ook dat ik een keer flink heb moeten remmen toen ik op het allerlaatste moment had besloten toch een afslag aan de snelweg te nemen. De remmen stonken toen flink. De remblokken waren toen een paar maanden oud, maar ik rijd niet veel, dus nog betrekkelijk nieuw.
Morgen gaan de remmen "los" :D dus dan weet ik meer.



Ja,het vast gaan zitten van remmen gaat geleidelijk of na een tijd stilstaan.
Lekker rollend aanvoelde...zou kunnen na de remmen-test maar kan ook tussen de oren zitten. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:[/quote]

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 19:56
door snoef
Bedankt Hummie, wordt gewaardeerd.
hummie schreef:
snoef schreef:Zuid Holland.
He, dat gaat net wat te ver worden denk ik om rendabel te blijven.
Was het dichterbij dan had ik je mijn hulp aangeboden.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 05 nov 2019 20:00
door hummie
Dat het niet gaat lukken? :D Ik had het leuker gevonden als ik je wel even had kunnen helpen. :(

Remmen gangbaar maken stelt weinig voor. Is alleen even een klusje wat je goed en niet gehaast moet afwerken. Maak wel ook de geleider busjes goed schoon en glad, en vergeet de geleiderkanaaljes van de blokken niet. Cilindertjes niet lek?
Succes. :okeee:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 11 nov 2019 20:01
door ReinO
aanvulling: die cylinders helemaal terug drukken een paar keer (wel ff wat vloeistof aftappen boven en daarna weer bijvullen).
de schijven inspuiten met wd 40 en dan alles 'schoonbranden' door fikse remtests te doen.
Oh ja vorige week weer een remverschil voor de apk op kunnen lossen door de remblokken van kant te wisselen... . -and all the above-

scheelde nieuwe klauwen en blokken.. -is wel een beter verdienmodel bedenk ik me net- .

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 11 nov 2019 22:07
door erichendri
Bij een 4wd is het wat lastiger om te voelen of je rem niet aanloopt
Wanneer je de voorwielen opkrikt.
Want bij ronddraaien draait het andere wiel tegengesteld dus
die weerstand voel je dan ook.
Beste is met een tang de zuiger terugduwen.
Anders merk je het ook wel bij een stoplicht, bij rem los en zuiger vast rolt hij
niet iets door of terug.
Overigens kan heel hard remmen geen kwaad, is alleen goed, doe ik regelmatig.
Helpt ook om remverschil te voorkomen, is bij mij vaste prik onderweg
naar mijn garage voor de apk keuring.
Plakken komt ook voor bij vochtig weer en lang stilstaan.
Sommige blokken zijn daar wel gevoeliger voor.

Eric

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Geplaatst: 12 nov 2019 00:38
door quikfit
ReinO schreef:de schijven inspuiten met wd 40 en dan alles 'schoonbranden' door fikse remtests te doen.
Meen je dit serieus?...je bent niet lekker jij! :evil:

Gr.Quikfit :(