remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Veren, schokdempers, remmen en besturing
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor snoef » 05 Nov 2019 17:35

Even nog terugkomend..
De auto was 7 oktober 2019 bij de garage geweest voor onder andere de apk. Zelfs nog een steekproef inspectie apk gehad. Daarbij zijn bijvoorbeeld de wielen van de auto geweest. Op zo'n moment moet je dan toch ook kunnen voelen dat de wielen niet echt lekker vrij ronddraaien? Of kan dit vastkoeken echt in één maand zo verergerd zijn dat je de wielen haast niet meer rond krijgt als je de auto op de krik zet? Het gekke is dat de auto wel lekker rollend aanvoelde opgehaald van de apk, maar dat weet ik aan de ecu reset. Misschien dat voor de inspectie de remmen net met remreiniger waren schoongemaakt, waardoor iets lichtere loop?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor quikfit » 05 Nov 2019 19:02

snoef schreef:Even nog terkomend.. Of kan dit vastkoeken echt in één maand zo verergerd zijn dat je de wielen haast niet meer rond krijgt als je de auto op de krik zet? Het gekke is dat de auto wel lekker rollend aanvoelde opgehaald van de apk, maar dat weet ik aan de ecu reset.


Ja,het vast gaan zitten van remmen gaat geleidelijk of na een tijd stilstaan.
Lekker rollend aanvoelde...zou kunnen na de remmen-test maar kan ook tussen de oren zitten. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor hummie » 05 Nov 2019 20:44

snoef schreef:Zuid Holland.


He, dat gaat net wat te ver worden denk ik om rendabel te blijven.
Was het dichterbij dan had ik je mijn hulp aangeboden.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor hummie » 05 Nov 2019 20:49

aze2000 schreef:
quikfit schreef:
ReinO schreef:En wissel de remblokken ff van kant.


Dat meen je toch niet serieus hé?

Gr.Quikfit :mrgreen:


Dit soort technieken heb ik vaker gehoord :lol: :lol:


Kan best verstandig zijn :okeee: totdat je zeker weet dat alles goed gangbaar gemaakt is en je zeker weet dat je nieuwe blokken niet ook meteen weer scheef slijten en te warm worden waardoor je ze meteen weg kunt gooien.
Als het eenmaal goed gangbaar is zitten de nieuwe blokjes er in no time alsnog onder. Als je er niet weer dik voor bij een garage hoeft te lappen. :D Want alleen nog blokjes vervangen stelt geen drol voor en is geen dure uren waard.

Ik vin ut zo dom nog nie ReinO. :okeee: Ff met de oude proberen. Een stuk slimmer dan nieuwe blokken meteen te verklooien en dan hard roepen dat je nog steeds nieuwe hebt.
Wie wil er nou rijden met remblokken die te warm gelopen geweest zijn? Maar ja, je hebt zulke :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door hummie op 05 Nov 2019 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor snoef » 05 Nov 2019 20:54

Ik ontdekte het vastkoeken na ongeveer een week stilstaan met heel veel enorme regenbuien met veel wind...

Afgelopen jaar nog wat verder terugdenkend, realiseer ik me ook dat ik een keer flink heb moeten remmen toen ik op het allerlaatste moment had besloten toch een afslag aan de snelweg te nemen. De remmen stonken toen flink. De remblokken waren toen een paar maanden oud, maar ik rijd niet veel, dus nog betrekkelijk nieuw.
Morgen gaan de remmen "los" :D dus dan weet ik meer.



Ja,het vast gaan zitten van remmen gaat geleidelijk of na een tijd stilstaan.
Lekker rollend aanvoelde...zou kunnen na de remmen-test maar kan ook tussen de oren zitten. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:[/quote]
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor snoef » 05 Nov 2019 20:56

Bedankt Hummie, wordt gewaardeerd.

hummie schreef:
snoef schreef:Zuid Holland.


He, dat gaat net wat te ver worden denk ik om rendabel te blijven.
Was het dichterbij dan had ik je mijn hulp aangeboden.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor hummie » 05 Nov 2019 21:00

Dat het niet gaat lukken? :D Ik had het leuker gevonden als ik je wel even had kunnen helpen. :(

Remmen gangbaar maken stelt weinig voor. Is alleen even een klusje wat je goed en niet gehaast moet afwerken. Maak wel ook de geleider busjes goed schoon en glad, en vergeet de geleiderkanaaljes van de blokken niet. Cilindertjes niet lek?
Succes. :okeee:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
ReinO
Berichten: 435
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor ReinO » 11 Nov 2019 21:01

aanvulling: die cylinders helemaal terug drukken een paar keer (wel ff wat vloeistof aftappen boven en daarna weer bijvullen).
de schijven inspuiten met wd 40 en dan alles 'schoonbranden' door fikse remtests te doen.
Oh ja vorige week weer een remverschil voor de apk op kunnen lossen door de remblokken van kant te wisselen... . -and all the above-

scheelde nieuwe klauwen en blokken.. -is wel een beter verdienmodel bedenk ik me net- .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor erichendri » 11 Nov 2019 23:07

Bij een 4wd is het wat lastiger om te voelen of je rem niet aanloopt
Wanneer je de voorwielen opkrikt.
Want bij ronddraaien draait het andere wiel tegengesteld dus
die weerstand voel je dan ook.
Beste is met een tang de zuiger terugduwen.
Anders merk je het ook wel bij een stoplicht, bij rem los en zuiger vast rolt hij
niet iets door of terug.
Overigens kan heel hard remmen geen kwaad, is alleen goed, doe ik regelmatig.
Helpt ook om remverschil te voorkomen, is bij mij vaste prik onderweg
naar mijn garage voor de apk keuring.
Plakken komt ook voor bij vochtig weer en lang stilstaan.
Sommige blokken zijn daar wel gevoeliger voor.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor quikfit » 12 Nov 2019 01:38

ReinO schreef:de schijven inspuiten met wd 40 en dan alles 'schoonbranden' door fikse remtests te doen.


Meen je dit serieus?...je bent niet lekker jij! :evil:

Gr.Quikfit :(
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor Tanisha » 12 Nov 2019 08:56

quikfit schreef:
ReinO schreef:de schijven inspuiten met wd 40 en dan alles 'schoonbranden' door fikse remtests te doen.


Meen je dit serieus?...je bent niet lekker jij! :evil:

Gr.Quikfit :(


Meent hij wel wd40 kan je ook gebruiken om cilinderschachten mee te honen wat ik er dus mee doe scheelt me snijolie op voorraad te hebben.

De zelfde werking heeft het op remschijven wat soms handig kan zijn maar ik vervang ze liever. ;)
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor Tanisha » 12 Nov 2019 09:09

ReinO schreef:aanvulling: die cylinders helemaal terug drukken een paar keer (wel ff wat vloeistof aftappen boven en daarna weer bijvullen).
de schijven inspuiten met wd 40 en dan alles 'schoonbranden' door fikse remtests te doen.
Oh ja vorige week weer een remverschil voor de apk op kunnen lossen door de remblokken van kant te wisselen... . -and all the above-

scheelde nieuwe klauwen en blokken.. -is wel een beter verdienmodel bedenk ik me net- .


Remblokken van kant ruilen is idd een oude apk truck waar ik persoonlijk niet van houdt omdat het symptoom bestrijding is.
Beter kijk je de kant die op de remmen testbank achter bleef kompleet na en spoel je de remvloeistof je wilt niet weten wat voor slootwater daar uit kan komen.
Vaak is het verouderde remvloeistof in combinatie met wat roest op een remklauw waardoor de blokken klem zitten en niet kunnen bewegen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 435
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor ReinO » 12 Nov 2019 10:27

alles was keurig vers hoor, en het is maar net wat de klant wil. Die wd 40 truuk komt van een chef monteur en apk keurmeester.
Ik leer verschrikkelijk van die persoon. En allemaal veilig uiteraard. Gelijk een tegenhanger van de wegwerpcultuur.
Maar doe ermee wat je wilt.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor Tanisha » 12 Nov 2019 11:36

Laten we eerlijk zijn remmen zijn slijtage delen gaat daar iets mis en slijt het ongelijk gewoon in de ijzer bak en nieuwe er op is wel zo veilig!

Dure schijven kan je nog eens laten afdraaien maar tot zover ik de prijzen van Subaru heb gezien zeg ik lekker vervangen die hap.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor erichendri » 12 Nov 2019 12:26

Hmmm, je blijft lachen hier.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor quikfit » 12 Nov 2019 13:08

erichendri schreef:Hmmm, je blijft lachen hier.


Het is om te huilen,diep triest en ook nog eens gevaarlijk,dit soort aanbevelingen om vettigheid van wat voor aard dan ook op remschijven te spuiten zouden direct verwijderd moeten worden.
Prutsers zijn het...om het mild uit te drukken.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4488
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor SP-Boxer » 12 Nov 2019 13:47

Quikfit: Ik ben het met je eens dat dit soort aanbevelingen niet geschikt zijn voor de gemiddelde thuisklusser. Een waarschuwing bij een dergelijk advies is dan ook wel op zijn plaats.
Echter verwacht ik van jou, vanaf NU dat je andere forumleden met respect benaderd!!! Ik tref iets te veel reacties van jou aan waarin je op de man reageert.

Waarschuwen voor de risico's is prima, uitstekend zelfs, maar teksten als: "je bent niet lekker" en "prutsers" kun je achterwege laten.
Een aantal van jullie leggen de schuld telkens bij anderen neer, maar ga ook even bij je zelf te rade wat je bijdraagt aan nuttige info en gezelligheid!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 197
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor Tanisha » 12 Nov 2019 14:38

quikfit schreef:
erichendri schreef:Hmmm, je blijft lachen hier.


Het is om te huilen,diep triest en ook nog eens gevaarlijk,dit soort aanbevelingen om vettigheid van wat voor aard dan ook op remschijven te spuiten zouden direct verwijderd moeten worden.
Prutsers zijn het...om het mild uit te drukken.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Ik zou je eens in de eigenschappen van wd40 gaan verdiepen het is maar beperkt vet met cilinders honen geeft het een geweldig resultaat.

Hoewel ik zelf geen wd40 op remmen gebruik kan ik wel begrijpen dat het nieuwe schijfremmen heel rap kan in remmen.
Je zal er na wel de boel schoon moet maken met remmen reiniger.

Het is echter niet mijn manier ik rem ze liever langzaam in.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor hummie » 13 Nov 2019 00:37

WD40 zou ik ook niet gebruiken OP de blokken. Al ervaar ik ook regelmatig dat niet iedereen weet dat de smeerwerking van WD40 niet echt langdurig te noemen is (waar Tanisha volgens mij op doelt).
Ik zou gewoon de boel schoon maken, eventueel met wat remmenreiniger waar nodig. En afvetten inderdaad met het al genoemde kopervet.

Mijn "blokjes wisselen totdat de boel zeker goed is" was volgens mij geen afkeurenswaardige reactie (toch?), aangezien het tijdelijk betreft en ik ook aan geef tot vervanging over te gaan zodra alles prima gangbaar is. Hierbij hield ik er ook even rekening mee dat dit in dit geval mogelijk niet meteen gaat lukken omdat TS dat nog nooit gedaan heeft wat hem meteen nieuwe blokken zou kunnen kosten, terwijl als het door iemand gedaan zou worden waarbij het wel zeker meteen goed is kunnen ze ook gewoon meteen vernieuwd worden.

De waarschuwing ben ik het geheel mee eens.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
*thomas*
Berichten: 756
Lid geworden op: 11 Nov 2015 13:44
Type auto: Outback Gen 3 3.0R

Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

Berichtdoor *thomas* » 13 Nov 2019 08:56

De 'beste' manier van aanpak is in dit geval toch echt wel de volgende:

- open het reservoir van de remvloeistof
- duw de remzuiger van de klauw terug met een grote lijmklem (houd het niveau van de remvl goed in de gaten in het reservoir)
- maak de 2 bouten van de remklauw op de remklauwbracket los (dopje 12)
- demonteer de remblokken en maak deze schoon met een staalborseltje (zacht)
- maak ook de bracket waarin de blokken zitten schoon
- demonteer de geleidepinnen (dat zijn die met dat rubber hoesje, kan je gewoon lostrekken)
- maak ze schoon met remmenreiniger en monteer ze op dezelfde plaats met remmenvet
- doe kopervet op de achterzijde van de remblok die tegen de zuiger aankomt
- monteer het geheel

Als dit niet werkt, dan zit de zuiger echt vast en moet je de klauw gaan reviseren. Wat ik hier beschrijf, daar heeft een garage een uurtje werk aan (voor beide zijden van de wagen) en kost haast niets aan materiaal. Je kan het ook zelf proberen, ook dan niet meer dan twee uur werk als je het nog nooit gedaan hebt en je kan terwijl een biertje drinken ;) .

Terug naar “Chassis”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast