remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
-
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
- Type auto: Forester SH 2011 FB20 H5
- Locatie: Stad achter de Duinen
remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Na een aantal fikse regenbuien en ook na een autowasbeurt, viel het me op dat mijn Forester SH, geparkeerd op een heuvel, niet in beweging kwam toen ik de handrem losmaakte. Na wegrijden met de motor aan, kwam de auto uiteraard wel vlot in beweging. Maar na de rit gecontroleerd hoe de schijven aanvoelden, bleek de rechter voorschijf warmer dan de linkerschijf. De voorwielen bewegen in vrij op de krik ook niet gemakkelijk. (Van mijn Saab herinner ik me dat de wielen wel gemakkelijk en los konden ronddraaien.)
Ik heb mijn achter remklauwen al eens laten vervangen, want die waren ook vastgekoekt en vermoed dus dat ik nu aan de beurt ben voor de voorwielen. Weet iemand van jullie wat een redelijk bedrag is voor vervangen remklauwen voor plus werkloon? Is dit ook zelf goed te doen, voor iemand die een beetje handig is?
Mijn garage vertelde me dat de remklauwen alleen al 230 euro edit: per stuk! kosten, bij elkaar plus werkloon zo'n 600 euro dus, maar als ik bijvoorbeeld bij remmenexpert ("originele" kwaliteit) of winparts kijk, kom ik meer in de richting van 150 euro per remklauw?
Alvast bedankt en vriendelijke groet, Bart.
Ik heb mijn achter remklauwen al eens laten vervangen, want die waren ook vastgekoekt en vermoed dus dat ik nu aan de beurt ben voor de voorwielen. Weet iemand van jullie wat een redelijk bedrag is voor vervangen remklauwen voor plus werkloon? Is dit ook zelf goed te doen, voor iemand die een beetje handig is?
Mijn garage vertelde me dat de remklauwen alleen al 230 euro edit: per stuk! kosten, bij elkaar plus werkloon zo'n 600 euro dus, maar als ik bijvoorbeeld bij remmenexpert ("originele" kwaliteit) of winparts kijk, kom ik meer in de richting van 150 euro per remklauw?
Alvast bedankt en vriendelijke groet, Bart.
Laatst gewijzigd door snoef op 05 Nov 2019 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- quikfit
- Berichten: 3762
- Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
- Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
- Locatie: Noorwegen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Revisie-setje is ook een optie...hier een paar willekeurige sites.
https://www.easycarparts.nl/montage-revisie/
https://www.importcarparts.co.uk/parts- ... earchPart=
Elk jaar de blokken er even uit halen,de geleidehulzen smeren en de zuigers even laten bewegen doet ook wonderen...en 5 jaarlijks de remvloeistof verversen,dan voorkom je een hoop remmenleed.
Gr.Quikfit
https://www.easycarparts.nl/montage-revisie/
https://www.importcarparts.co.uk/parts- ... earchPart=
Elk jaar de blokken er even uit halen,de geleidehulzen smeren en de zuigers even laten bewegen doet ook wonderen...en 5 jaarlijks de remvloeistof verversen,dan voorkom je een hoop remmenleed.
Gr.Quikfit

Laatst gewijzigd door quikfit op 04 Nov 2019 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- erichendri
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
- Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug.
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Revisieset origineel kopen, zijn ±35€ en goed te doen als je handig bent.
Eric
Eric
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
- Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
- Locatie: Lelystad
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
eerst ff die tip van quikfit volgen, je kunt een dikker lijmklemgebruiken om de cylinders een paar keer in te duwen. Of door de zijnkant van de klauw met een stevige
schr draaier natuurlijk.
En wissel de remblokken ff van kant.
schr draaier natuurlijk.
En wissel de remblokken ff van kant.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
- quikfit
- Berichten: 3762
- Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
- Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
- Locatie: Noorwegen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
ReinO schreef:En wissel de remblokken ff van kant.
Dat meen je toch niet serieus hé?
Gr.Quikfit

- Tanisha
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
- Type auto: Subaru justy g3x
- Locatie: Friesland
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Ik weet het niet hoor maar als ik lees hoe jullie met remmen omgaan mag er nog wel een anker mee op de achterklep! 

Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
-
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
- Type auto: Forester SH 2011 FB20 H5
- Locatie: Stad achter de Duinen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Wat een fijne reacties allemaal al! Er gaat , gelukkig!, een wereld voor me open. Wat fijn dat er revisiesetjes bestaan en dat je het smeren zelfs al zelf zou kunnen doen. Edit: Ha, ik zie nu dat de revisiesetjes uit de te vervangen onderdelen bestaan. Zo handig / moedig ben ik ook weer niet.
"de geleidehulzen smeren en de zuigers even laten bewegen doet ook wonderen." Ik vermoed dat dit al voldoende is voor nu. Hoe gaat dit in zijn werk in de praktijk? Waar zet ik de lijmklem op Moerasruiter? Zijn de geleidehulzen de cilinders waarin de zuigers bewegen, of heeft dit met de blokken te maken? En waarmee smeren?
Al heel erg bedankt. Als jullie nog meer tips hebben, houd ik me natuurlijk aanbevolen.
Vriendelijke groet,
Bart

"de geleidehulzen smeren en de zuigers even laten bewegen doet ook wonderen." Ik vermoed dat dit al voldoende is voor nu. Hoe gaat dit in zijn werk in de praktijk? Waar zet ik de lijmklem op Moerasruiter? Zijn de geleidehulzen de cilinders waarin de zuigers bewegen, of heeft dit met de blokken te maken? En waarmee smeren?
Al heel erg bedankt. Als jullie nog meer tips hebben, houd ik me natuurlijk aanbevolen.
Vriendelijke groet,
Bart
- Tanisha
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
- Type auto: Subaru justy g3x
- Locatie: Friesland
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Ik zou zeggen koop een goed boek zoals een hanes manual of een vraagbaak en bekijk of je het zelf ziet zitten.
Zie je het matig zitten maar vertrouw je het niet 100% zorg dan dat je hulp krijgt van iemand met ervaring.
Zie je het helemaal niet zitten om het zelf te doen is een handboek nog een goede investering omdat je een goed beeld kan vormen van wat er aan je auto vervangen moet worden.
Zie je het matig zitten maar vertrouw je het niet 100% zorg dan dat je hulp krijgt van iemand met ervaring.
Zie je het helemaal niet zitten om het zelf te doen is een handboek nog een goede investering omdat je een goed beeld kan vormen van wat er aan je auto vervangen moet worden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
- quikfit
- Berichten: 3762
- Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
- Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
- Locatie: Noorwegen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
snoef schreef:Zijn de geleidehulzen de cilinders waarin de zuigers bewegen, of heeft dit met de blokken te maken? En waarmee smeren?
Geen van beide,de geleidehulzen zorgen ervoor dat je remklauw zijdelings kan bewegen. https://www.mvwautotechniek.nl/schijfrem/
Smeren doe je met siliconen-vet of remmen-vet...de cilinders zitten in de remklauw zelf.
Voor het monteren van de remblokken gebruik je kopervet.
Het lijkt me verstandig om het te laten doen als ik je zo hoor/lees.

Remklauw revisie-setje monteren. https://www.youtube.com/watch?v=XcYg7OhaxtI
Vastzittende remklauw. https://www.youtube.com/watch?v=C3N-aBP0fcs
Gr.Quikfit

Laatst gewijzigd door quikfit op 04 Nov 2019 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Tanisha schreef:Ik zou zeggen koop een goed boek zoals een hanes manual of een vraagbaak en bekijk of je het zelf ziet zitten.
Je bedoelt de haYnes manual. Die is er vrees ik alleen niet voor dit type Forester, maar de techniek loopt op veel vlakken gelijk met de oudere Foresters.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- hummie
- Berichten: 616
- Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
- Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
- Locatie: (NB)
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Welke regio zit je snoef?
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
-
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
- Type auto: Forester SH 2011 FB20 H5
- Locatie: Stad achter de Duinen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Wat een geweldige youtube tutorials Quikfit! Bedankt. Youtube maakt het uitblijven van de handboeken bijna goed. Zoals met zoveel: als je weet wat je doet, is het heel gemakkelijk
. Ik zou er niet tegen op zien als ik het een paar keer gedaan had. Ik vind het erg mooi om te zien doen en ooit misschien zelf doen. Nu heb ik het gereedschap noch de werkruimte. Met de bedragen die ik al binnen een jaar heb uitgegeven, raak ik echter al wel erg gemotiveerd om dingen zelf te gaan doen... 


- erichendri
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
- Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug.
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Het is vaak een dikke roestrand tussen de hoes en afdichtring
die de zuiger zwaar doet gaan.
Die moet je wegschuren.
Wel alles met remmenvet monteren.
Zuiger kan je eruit halen door paar keer remmen.
Laat daarna met een stok je pedaal halverwege staan.
Dan loopt je remsysteem niet leeg want ontzettend lastig te ontluchten.
Ontluchten met dot4 vind je ook op youtube.
Ik zet zelf de klauw erop, dan stok weghalen en de ontluchtnippel draai ik open.
Gaat hij druppelen zit er geen lucht meer in.
Houdt wel het remvloeistof niveau in de reservoir in de gaten.
Daarna 1 of 2 keer druk trappen en nippel weer losdraaien en vast zetten.
Heb je vragen, stel ze gerust.
Eric
die de zuiger zwaar doet gaan.
Die moet je wegschuren.
Wel alles met remmenvet monteren.
Zuiger kan je eruit halen door paar keer remmen.
Laat daarna met een stok je pedaal halverwege staan.
Dan loopt je remsysteem niet leeg want ontzettend lastig te ontluchten.
Ontluchten met dot4 vind je ook op youtube.
Ik zet zelf de klauw erop, dan stok weghalen en de ontluchtnippel draai ik open.
Gaat hij druppelen zit er geen lucht meer in.
Houdt wel het remvloeistof niveau in de reservoir in de gaten.
Daarna 1 of 2 keer druk trappen en nippel weer losdraaien en vast zetten.
Heb je vragen, stel ze gerust.
Eric
-
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
- Type auto: Forester SH 2011 FB20 H5
- Locatie: Stad achter de Duinen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Dat is fijne bruikbare extra informatie Eric. Bedankt. Ik zie nu ook in youtubes dat de geleiders zelf ook al het totale probleem kunnen zijn. Wat ik nu ook beter weet, is dat dit mij nu niet overkomt, maar gewoon een onderhoud ding is. Na een aantal jaar ben je gewoon aan de beurt, zeker als je niet steeds alles gesmeerd houdt. Dat maakt zelfs dit laten doen door mijn garage beter draagbaar
. Misschien valt het mee en zijn het alleen de geleiders die smering behoeven. En als het de remklauwen zelf zijn die vastgekoekt zitten, weet ik in ieder geval waarvoor ik betaal.
Vriendelijke groet, Bart.

Vriendelijke groet, Bart.
- erichendri
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
- Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug.
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Die pennen zijn ook een subaru dingetje maar meer merken hebben dat probleem.
Is ook gemakkelijk zelf te doen.
Rubbers hier van zitten in de subaru revisie kit, is voor 2 klauwen.
Pennen zijn meen ik een eurotje of 14.
Eric
Is ook gemakkelijk zelf te doen.
Rubbers hier van zitten in de subaru revisie kit, is voor 2 klauwen.
Pennen zijn meen ik een eurotje of 14.
Eric
-
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
- Type auto: Forester SH 2011 FB20 H5
- Locatie: Stad achter de Duinen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt

erichendri schreef:Die pennen zijn ook een subaru dingetje maar meer merken hebben dat probleem.
Is ook gemakkelijk zelf te doen.
Rubbers hier van zitten in de subaru revisie kit, is voor 2 klauwen.
Pennen zijn meen ik een eurotje of 14.
Eric
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
- Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
- Locatie: Lelystad
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
en vergeet dat rempedaal niet, anders loopt je systeem leeg en ben je een tijd aan het ontluchten: langer dan de ingreep duurt zo te lezen 
blokken wissel l & r: ja gewoon doen als er remverschil is. en dat zal er bij jou waarschijnlijk zijn
Bedenk wel dat als je het niet voor elkaar krijgt je
een ambulance nodig bent om bij een garagist te komen. Durf je nog:) ?

blokken wissel l & r: ja gewoon doen als er remverschil is. en dat zal er bij jou waarschijnlijk zijn

een ambulance nodig bent om bij een garagist te komen. Durf je nog:) ?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
- quikfit
- Berichten: 3762
- Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
- Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
- Locatie: Noorwegen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
ReinO schreef:blokken wissel l & r: ja gewoon doen als er remverschil is. en dat zal er bij jou waarschijnlijk zijn
Geen idee waarom je de blokken links en rechts zou moeten wisselen,de meesten die een auto repareren pakken de oorzaak aan...en dat zijn aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de zuigers in de klauw of de geleidepennen.Remblokken links en rechts wisselen is een ''waste of time''...en persoonlijk heb ik dat nog nooit iemand als oplossing horen aandragen.
Gr.Quikfit

-
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
- Type auto: Forester SH 2011 FB20 H5
- Locatie: Stad achter de Duinen
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
Zuid Holland.
hummie schreef:Welke regio zit je snoef?
Re: remschijven ongelijke temperatuur en vastgekoekt
quikfit schreef:ReinO schreef:En wissel de remblokken ff van kant.
Dat meen je toch niet serieus hé?
Gr.Quikfit
Dit soort technieken heb ik vaker gehoord


Groet Robert
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast