rammel in de ophanging

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

rammel in de ophanging

Bericht door marzon »

de forester turbo bljkt wat last te hebben van "gerammel" in de wielophanging, vooral achter, en alleen op hobbelige wegen. een drempel doet t m niet, veren en dergelijke doet i prima. wat kan dit zijn ?
zo op t eerste gezicht niets te zien.
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: rammel in de ophanging

Bericht door niksnut »

weet je zeker dat het de wielophanging is en niet de hitte schildjes
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: rammel in de ophanging

Bericht door marzon »

hitteschild rammel lijkt me veeeel lichter van toon
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: rammel in de ophanging

Bericht door niksnut »

dat kan jij beter beoordelen . hitte schildjes is gewoon een probleem bij alle subs maar anders de ophanging nalopen . ruimte in de bussen of een kapotte schokdemper.
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: rammel in de ophanging

Bericht door Subonno »

Controleer ook even de ophangpunten van de achterste stabilisator stang.
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: rammel in de ophanging

Bericht door marzon »

tnx,

ik ga komend weekend even de pootjes eronder zetten, die ophanging eens checken.
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: rammel in de ophanging

Bericht door marzon »

ik heb hem even omhoog gehad, en het wiel eraf, ik zie dus niets wat echt ruim is, de koevoet ertussen gaaf ook geen beeld van speling.
m'n schokbrekers zijn heel, veren zitten strak en de rubbers boven en onder de veer zijn gewoon op hun plek. qua demping zou ik concluderen dat ze dat ook nog doen. hij is soepel, maar deint niet.
die korte kunststof elleboogjes tussen de stabilisatie stang en de wiel stang hebben wel wat beweging (kantelen), dat is iets, maar geen rammel.
het enige wat niet zichtbaar is is eigenlijk de stabilisator zelf, als de wagen omhoog staat aan 1 kant dna staat daar natuurlijk spanning op, ik kom nu dus niet veel verder als dat die dan waarschijnlijk ruimte heeft in z'n rubbers op normale rij hoogte.

is er hier niemand die zo'n grapje eerder heeft uitgezocht ?
Nulla tenaci invia est via !
Peter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2013 19:37

Re: rammel in de ophanging

Bericht door Peter »

Ik heb ook last vann een "knakkend" geluid bij onregelmatige hobbels of slecht wegdek. Ik kan geen speling ontdekken op de ophanging of schokbrekers. Ik dacht zelf ook aan de stabilisatorstangen. Hoe kan ik dit controleren. ook ben ik op zoek naar een workshopmanual/werkplaatshandboek. weet iemand waar ik die kan downloaden? Alle info is welkom. Alvast bedankt namens deze nieuwe forumbezoeker!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: rammel in de ophanging

Bericht door erichendri »

Stabilisator pootjes kun je het beste controleren als je de
auto met beide achterwielen opkrikt.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: rammel in de ophanging

Bericht door niksnut »

sinds kort af en toe bij koud weg rijden een bonk als ik door een kuil rij. dus niet bij een hobbel. bij nader onderzoek op de brug is dit terug te leiden op de schok dempers. gek genoeg dempen ze afdoende en is er geen lekkage te ontdekken, maar vermoedelijk is door de jaren heen het vloeistof niveau iets te laag geworden. na een aantal keren diep inveren is het weg
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: rammel in de ophanging

Bericht door the dude »

Vergis ik me Mss, maar kunnen het de bumpstops zijn IN de schokdempers? Ik weet FF niet hoe oud jouw auto is.

En Mss iets wat in/onder de bank of stoel of kofferbak ligt te rammelen.?
Ik heb nog wel eens IN de gesloten kofferbak van n auto gelegen, omdat mn vader telkens een naar geluidje hoorde, met als eerder gemeld resultaat :geek:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Plaats reactie