ff Stoer doen.

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: ff Stoer doen.

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Waar vroeger bij subaru het vermogen naar de wiel met de minste grip ging
Toch wel het wiel met de minste grip? En niet naar het wiel zonder grip? Dat is toch juist weer wat subaru zo goed maak(te) ?
En naar het wiel met het minste grip? Toch naar alle wielen met grip, en dan wat meer naar dat wiel met nog net te weinig grip?

Want wat ik juist zie in vergelijkingsfilmpjes is dat vele andere merken en hun types juist te veel vermogen gooien naar het minst efficiënte wiel waardoor ze niet meer weg komen ... waar subaru juist wél weg komt.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ff Stoer doen.

Bericht door ReinO »

eric bedoelt het precies andersom.

Stoer verhaal: afgelopen week heeft de forester een caravan van 1500 kg voortgesleept. Op LPG 1 op 7.
Tegen de wind in niet harder dan 90, maar dat bleek op de terugweg ook wel zo n beetje zijn max qua sturen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: ff Stoer doen.

Bericht door aze2000 »

ReinO schreef:eric bedoelt het precies andersom.

Stoer verhaal: afgelopen week heeft de forester een caravan van 1500 kg voortgesleept. Op LPG 1 op 7.
Tegen de wind in niet harder dan 90, maar dat bleek op de terugweg ook wel zo n beetje zijn max qua sturen.
netjes 1:7 op lpg,,,, zijn veel mensen die je dat niet na doen zeker niet op lpg...

max 90 :? opzich prima ,, harder dan 100 vind ik zelf totaal niet nodig,,, maar als ik je goed lees kon je niet harder 90 :cry: oef.. tja dan heb je denk ik een 125 pk?
Groet Robert
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: ff Stoer doen.

Bericht door Tanisha »

De 9-5 er niet voor gehangen rein?
Of mag de sub meer trekken?
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ff Stoer doen.

Bericht door ReinO »

de 9-5 gaat pas volgende week voor de apk.... tegenwoordig krijg je pas bericht als het te laat is.
Ik moet daar nog ff aan wennen.
Die soeb mag 1500kg trekken-idd bij 125 pk ooit- en de 9-5 1750 kg. Bovendien is de saab een stuk sterker 260 pk en heeft die hd veren.
De saab doet 1 op 5 met dit soort tripjes op benzine dus qua geld is die soeb slimmer :)
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: ff Stoer doen.

Bericht door Tanisha »

Haha ja zuipen doen die 9-5 wel!
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: ff Stoer doen.

Bericht door Tanisha »

9-5 mag trouwens 1800 kilo geremd trekken.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ff Stoer doen.

Bericht door ReinO »

ah kijk, vandaar dat het hem/haar zo makkelijk afgaat. de grip op de camping van de soeb is wel beter:)
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ff Stoer doen.

Bericht door erichendri »

1:7 , bedoel je daarmee zuinig of veel.
Ik reed tussen de 1:5.5 en 1:6.5 met de caravan.
Volgend jaar knoop ik er 1 van 1600 kg achter, kijken hoe dat gaat.
Rijdt al zonder de 80% begrenzer rond.
Ander voordeel van de subaru is de lage gearing.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ff Stoer doen.

Bericht door ReinO »

verrassend zuinig omdat dat dat oude ding -458.000- op lpg een hoog treingewicht van 3200 kg trok.
de caravan was 1500kg gelijk max volgens kenteken. Die Legacy mag dus nog meer.... .
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ff Stoer doen.

Bericht door erichendri »

Mijn beide legacy's waren met 125 pk motor en bj 99 en 00.
Automaat mocht 1500 kg trekken, de huidige schakel 1600 kg.

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ff Stoer doen.

Bericht door ReinO »

handbak kan altijd meer hebben en dat is ook het enige bezwaarlijke om de forester te gebruiken: wel een belasting voor de bak
alhoewel hij keurig in de versnellingen bleef en niet ging zoeken.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ff Stoer doen.

Bericht door erichendri »

Heb je de caravan al eens gewogen op een weegbrug.
Die dingen wegen altjjd leeg al 100 kg zwaarder dan op je kenteken staat.

De legacy met automaat kon op de vlakke weg net aan in zijn 4 en lock-up.
Ging wel regelmatig uit de lock-up en bij viadauct naar zijn 3.
Maar eerlijk gezegd is net aan 2000 toeren veel te laag voor de motor.
Ik reed eigenlijk altijd wel in zijn 3 met rond de 3000 toeren.
Jammer vond ik dat hij daarin niet in de lock-up ging.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: ff Stoer doen.

Bericht door Tanisha »

Kan me de marketing van Subaru nog herinneren waarbij het hele modellen schema voor allerhande caravans werd gezet en geadverteerd werden als ideale trekauto compleet met demo dagen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ff Stoer doen.

Bericht door ReinO »

die carros is kansloos maar dat onderstel: echt top. en motorisering idem top. jammer dat die turbo er zo krap in past :)
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: ff Stoer doen.

Bericht door Tanisha »

Ik ben voor de justy g3x gegaan omdat die de bodemplaat deelt met de agila.
Vanaf de eerste keer dat ik de agila op de brug had werd het mij duidelijk dat de bodemplaat voor 4x4 ontworpen is.
Alles zit simpel maar goed in elkaar met goede wegligging en motoren met ketting want zoals je weet heb ik een hekel aan distributie riemen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ff Stoer doen.

Bericht door ReinO »

tis apart goed spul idd. het is allemaal ook niet superzwaar maar toch enorm strak in de bochten.
Het enige nadeel is het onderstuur dat ie niet communiceert met je, dat doet saab stukken
beter, je voelt dat ie gaat en dan kun je nog van alles corrigeren.
Met die soeb ben ik nu al 2 keer in de berm beland, de 1e keer zelfs langs een lantaarnpaal en net niet in de sloot.
Dus ik zoek nu iets veiligere oefenplekjes op.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: ff Stoer doen.

Bericht door Tanisha »

Saab is ook ontworpen om alles door te geven aan de bestuurder en is wat dat betreft ideaal.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ff Stoer doen.

Bericht door erichendri »

Het zusje van jouw subaru, de suzuki ignis (?) Is in heel veel landen ook als 4wd leverbaar.
Zal me niet verbazen dat het dezelfde bobemplaat als de swift is.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: ff Stoer doen.

Bericht door Tanisha »

Wagon r+, agila en ignis hebben zeker weten de zelfde bodemplaat.
De wagon r+ kan je ook met 4x4 krijgen agila niet.

Voor zover ik weet is de ignis in Japan als Swift verkocht.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Plaats reactie