ff Stoer doen.
ff Stoer doen.
als het hier mag tenminste van de mods -verwijderen kan altijd nog-
Eergisteren haalde een Z4 bmw cabrio me met veel omhaal vlak voor de rotonde. Hij vol in de remmen om grip te houden. De forester
ging zonder remmen door en lag een auto voor na de rotonde. Ik vrolijk zwaaien maar kreeg een enorm chagrijnige blik terug.
Hoe krijgen subaru onder dat goedkope blik toch zoveel wegligging voor elkaar ?
Het enige nadeel vind ik dat hij niet communiceert wanneer de grip op is. Dan ga je ineens met onderstuur rechtdoor... .
Been there done that
Eergisteren haalde een Z4 bmw cabrio me met veel omhaal vlak voor de rotonde. Hij vol in de remmen om grip te houden. De forester
ging zonder remmen door en lag een auto voor na de rotonde. Ik vrolijk zwaaien maar kreeg een enorm chagrijnige blik terug.
Hoe krijgen subaru onder dat goedkope blik toch zoveel wegligging voor elkaar ?
Het enige nadeel vind ik dat hij niet communiceert wanneer de grip op is. Dan ga je ineens met onderstuur rechtdoor... .
Been there done that
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: ff Stoer doen.
Voor zover ik weet/lees/hoor door zijn toch wel aparte en goede differencieelsysteem, en dan met name de verdeling/samenwerking over 4 wielen.
Meeste 4x4 heeft moeite met de combinatie tussen voor/achter tegelijk met links rechts.
Subaru kan zelfs alles naar 1 wiel gooien. Iets waar veel andere 4x4 moeite mee hebben en dan de verkeerde wielen gaan aandrijven. Dus altijd power op de juiste wielen.
Kijk maar eens op youtube naar vergelijkende filmpjes met andere 4x4's dan zie je snel wat ik bedoel (en hoe slecht sommige popi 4x4's presteren). Vooral bij hill-climbs uit stilstand kun je goed zien welke wielen grip hebben en welke gaan spinnen wat niet moet. Zoek bijvoorbeeld 'forester versus' of 'forester vs' of 'forester hill climb versus' of dergelijke.
Ik kan het zo snel niet terug vinden, maar ik zag een keer een filmpje waar een forester zich extreme offroad (in austr. outback) kon meten (kon bijhouden) aan 3 aloud geroemde laro3's die "overal" doorheen komen (mits forester verhoogd).
Officieel videootje over wegligging.
https://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0
Meeste 4x4 heeft moeite met de combinatie tussen voor/achter tegelijk met links rechts.
Subaru kan zelfs alles naar 1 wiel gooien. Iets waar veel andere 4x4 moeite mee hebben en dan de verkeerde wielen gaan aandrijven. Dus altijd power op de juiste wielen.
Kijk maar eens op youtube naar vergelijkende filmpjes met andere 4x4's dan zie je snel wat ik bedoel (en hoe slecht sommige popi 4x4's presteren). Vooral bij hill-climbs uit stilstand kun je goed zien welke wielen grip hebben en welke gaan spinnen wat niet moet. Zoek bijvoorbeeld 'forester versus' of 'forester vs' of 'forester hill climb versus' of dergelijke.
Ik kan het zo snel niet terug vinden, maar ik zag een keer een filmpje waar een forester zich extreme offroad (in austr. outback) kon meten (kon bijhouden) aan 3 aloud geroemde laro3's die "overal" doorheen komen (mits forester verhoogd).
Officieel videootje over wegligging.
https://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: ff Stoer doen.
Soms heb je geluk, soms niet.
Ligt ook heel erg van de type band af.
Gewicht auto en durf bestuurder.
Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.
Of zo goed als, ligt aan de visco.
De nieuwere modellen (± 2008 ->) remmen gewoon elk doordraaiend wiel af.
Eric
Ligt ook heel erg van de type band af.
Gewicht auto en durf bestuurder.
Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.
Of zo goed als, ligt aan de visco.
De nieuwere modellen (± 2008 ->) remmen gewoon elk doordraaiend wiel af.
Eric
Re: ff Stoer doen.
erichendri schreef:Soms heb je geluk, soms niet.
Ligt ook heel erg van de type band af.
Gewicht auto en durf bestuurder.
Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.
Of zo goed als, ligt aan de visco.
De nieuwere modellen (± 2008 ->) remmen gewoon elk doordraaiend wiel af.
Eric
klopt ,, best een groot nadeel idd,,
als je die filmpjes bekijk van de 2008 is dat eindelijk opgelost door Tracktion control ..
mijn vorige Honda 2wd had ook wel een leuk systeem vsv,,, die greep ook in op die manier als je in een bocht iets te gek deed..
Groet Robert
Re: ff Stoer doen.
Echt waar? Interessant.erichendri schreef:Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.
Ik had juist sterk de indruk dat subaru juist wel altijd grip had, waar andere merken meteen met verkeerde aandrijvingen gaan werken als 1 wiel in de weg zit. Ik had juist de indruk dat juist sommige andere auto's blijven staan zodra 1 verkeerd wiel spint, waar juist subaru wel blijft gaan.
En mijn persoonlijke ervaring is dat ik met een gerust hart in elke situatie duik, omdat hummie me er ook altijd doorheen sleept. Ik heb nog nooit stil gestaan (zie ik wel gebeuren bij anderen).
Re: ff Stoer doen.
hummie schreef:Echt waar? Interessant.erichendri schreef:Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.
Ik had juist sterk de indruk dat subaru juist wel altijd grip had, waar andere merken meteen met verkeerde aandrijvingen gaan werken als 1 wiel in de weg zit. Ik had juist de indruk dat juist sommige andere auto's blijven staan zodra 1 verkeerd wiel spint, waar juist subaru wel blijft gaan.
En mijn persoonlijke ervaring is dat ik met een gerust hart in elke situatie duik, omdat hummie me er ook altijd doorheen sleept. Ik heb nog nooit stil gestaan (zie ik wel gebeuren bij anderen).
heb jij een humm h1 of h2
Groet Robert
Re: ff Stoer doen.
Een mini hummertje. Type SF5. Zo een die net als zijn grote broer hummer overal doorheen komt.
Re: ff Stoer doen.
Elke off-road situatie is anders, maar met 1 wiel in de lucht kom je met elke Subaru nog wel van zijn plek. Daarvoor is tenslotte de sperrende werking van je visco.
Met een wiel van elke as in de lucht kom je in de oudere modellen niet zo ver. Al weet een beetje chauffeur zich dan ook nog wel te redden zonder vieze voeten te krijgen
Met een wiel van elke as in de lucht kom je in de oudere modellen niet zo ver. Al weet een beetje chauffeur zich dan ook nog wel te redden zonder vieze voeten te krijgen
"I feel Legacy"
Re: ff Stoer doen.
vanaf welk MY heeft ie een sperdif dan? is niet zo n goedkoop dingetje ook.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: ff Stoer doen.
Alle visco's sperren.
Sper in het voor of achterdiff is niet standaard in de oudere modellen. Ik beschreef echter het middendiff, omdat die de verdeling tussen de voor- en achteras regelt.
Sper in het voor of achterdiff is niet standaard in de oudere modellen. Ik beschreef echter het middendiff, omdat die de verdeling tussen de voor- en achteras regelt.
"I feel Legacy"
Re: ff Stoer doen.
Veranderd er ook nog iets in de differentieel tussen normale of low gear?
Ik meen bijvoorbeeld weleens ergens gelezen te hebben (misschien zelfs wel hier) dat bij normaal 60% naar de voorwielen gaat, maar dat dat bij low gear 50/50 wordt?
Ik meen bijvoorbeeld weleens ergens gelezen te hebben (misschien zelfs wel hier) dat bij normaal 60% naar de voorwielen gaat, maar dat dat bij low gear 50/50 wordt?
Re: ff Stoer doen.
Nee, met de low gear schakel je alleen een extra overbrenging in. De sperwerking blijft dan ongewijzigd.
Bij handbakken is de verdeling 50/50 totdat het visco gaat sperren.
Bij handbakken is de verdeling 50/50 totdat het visco gaat sperren.
"I feel Legacy"
Re: ff Stoer doen.
Ok. Duidelijk.
Maar handbak 50/50? Echt? Verbaasd me.
Waarom dat dan? Of bedoel je 50/50 dan alleen in Low?
Ik vind het niet erg overigens denk ik. 50/50 lijkt me zeker ook in terrein gunstiger.
Maar handbak 50/50? Echt? Verbaasd me.
Waarom dat dan? Of bedoel je 50/50 dan alleen in Low?
Ik vind het niet erg overigens denk ik. 50/50 lijkt me zeker ook in terrein gunstiger.
Re: ff Stoer doen.
50/50 in hi en low gear..
Ik verheug me weer op de komende winter met een pak sneeuw
Ik verheug me weer op de komende winter met een pak sneeuw
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: ff Stoer doen.
Ik niet...het is zo veel.Rene schreef:Ik verheug me weer op de komende winter met een pak sneeuw
Wel vier verse spijkerbanden gekocht.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: ff Stoer doen.
Niet te stoer doen hé rein je kan je vast nog wel ons ritje naar van der Veer herinneren waarbij een niet nader te noemen polo wel een paar kilometer nodig had om mij voor te komen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: ff Stoer doen.
Dat is DE reden waarom Subaru van oudsher al veel verder kwam in het terrein dan de quattro's, 4-motions, syncro's ed.hummie schreef:Maar handbak 50/50? Echt? Verbaasd me.
Waarom dat dan? Of bedoel je 50/50 dan alleen in Low?
De andere merken hadden vaak een achteras die pas heel laat bij geschakeld en dan slechts een klein deel van de aandrijving voor zijn rekening kon nemen. Subaru heeft in de basis echter 25% koppel op elk wiel beschikbaar op het moment dat er grip op alle 4 de wielen is. Zodra je grip dreigt te verliezen begint de aandrijving te zoeken naar een wiel met grip.
"I feel Legacy"
Re: ff Stoer doen.
Dat laatste was me al duidelijk, van lezen en wat ervaring nog niet erg langdurig maar al wel intensief. Waar ik dacht dat het moeilijk zou gaan worden was er weinig aan de hand.
Re: ff Stoer doen.
@Tanisha: eigenlijk ben ik het hard rijden helemaal zat door al die controles. En ja die polo was me er 1-tje -door het oog van de naald-.
Maar bochtjes rijden en accelereren is nog steeds leuk alleen is die subaru -hoe supergoed ook- niet communicatief in bochten.
Ben er nu al 2 keer met onderstuur afgegaan, dat overkomt me met de saab echt niet.
Straks ff een oude AMT magazine lezen waarin het onderstel van de subaru wordt besproken !
Maar bochtjes rijden en accelereren is nog steeds leuk alleen is die subaru -hoe supergoed ook- niet communicatief in bochten.
Ben er nu al 2 keer met onderstuur afgegaan, dat overkomt me met de saab echt niet.
Straks ff een oude AMT magazine lezen waarin het onderstel van de subaru wordt besproken !
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: ff Stoer doen.
Waar vroeger bij subaru het vermogen naar de wiel met de minste grip ging
gaat het tegenwoordig door remingrepen naar het wiel met de meeste grip.
En wat betreft andere merken, op audi na waren het altijd hang-on systemen, pas 4wd als
de voorwielen geen grip meer hebben en tot een gelimiteerde snelheid.
Maar de laatste jaren zie je inderdaad minder 4wd SUV's in de prijslijsten wegens de uitstoot.
Ook bij audi zie je dat hun quattro modellen bij normaal gebruik FWD zijn.
En wat betreft de lsd's , deze werken alleen als je nog rijdt, hangt je wiel in de lucht dan doet hij niks
of hooguit je doordraaiende wiel ietsie afremmen.
Eric
gaat het tegenwoordig door remingrepen naar het wiel met de meeste grip.
En wat betreft andere merken, op audi na waren het altijd hang-on systemen, pas 4wd als
de voorwielen geen grip meer hebben en tot een gelimiteerde snelheid.
Maar de laatste jaren zie je inderdaad minder 4wd SUV's in de prijslijsten wegens de uitstoot.
Ook bij audi zie je dat hun quattro modellen bij normaal gebruik FWD zijn.
En wat betreft de lsd's , deze werken alleen als je nog rijdt, hangt je wiel in de lucht dan doet hij niks
of hooguit je doordraaiende wiel ietsie afremmen.
Eric
Re: ff Stoer doen.
Mijn justy schakelt ook bij als de voorwielen doorslaan met een duw in de rug als gevolg.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: ff Stoer doen.
De G3X is dan ook door Suzuki ontwikkeld. Niet vergelijkbaar met de door Subaru in huis ontwikkelde systemen.
"I feel Legacy"
Re: ff Stoer doen.
Was in die jaren toch allemaal GM zo heb je een Subaru met Saab emblemen en een Opel met Subaru emblemen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: ff Stoer doen.
Maar dat zegt niets over wie het ontwikkeld heeft. Het is niet alsof die engineers ook maar bij elkaar in de buurt zitten.
Sterker nog, alle auto's die niet door Subaru zijn ontwikkeld, zijn ook niet terug te vinden in het onderdelen programma. Ik heb volgens mij nog een luchtfilter voor jouw auto liggen. Als je die besteld krijg je een Suzuki doos met Subaru sticker!
Sterker nog, alle auto's die niet door Subaru zijn ontwikkeld, zijn ook niet terug te vinden in het onderdelen programma. Ik heb volgens mij nog een luchtfilter voor jouw auto liggen. Als je die besteld krijg je een Suzuki doos met Subaru sticker!
"I feel Legacy"
Re: ff Stoer doen.
Toch zijn die gekke Zweden van Saab bezig geweest met Subaru om de 9-2 (Impreza) niet alleen een uiterlijke make over te geven maar ook het onderstel richting de Saab normen te krijgen.
4 jaar terug waren er 2 stuks 9-2 in Nederland en heb een ongeblazen uitvoering daarvan op een Saab meting gezien vond het erg jammer dat deze nooit officieel in Nederland geleverd is geweest.
4 jaar terug waren er 2 stuks 9-2 in Nederland en heb een ongeblazen uitvoering daarvan op een Saab meting gezien vond het erg jammer dat deze nooit officieel in Nederland geleverd is geweest.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: ff Stoer doen.
Toch wel het wiel met de minste grip? En niet naar het wiel zonder grip? Dat is toch juist weer wat subaru zo goed maak(te) ?erichendri schreef:Waar vroeger bij subaru het vermogen naar de wiel met de minste grip ging
En naar het wiel met het minste grip? Toch naar alle wielen met grip, en dan wat meer naar dat wiel met nog net te weinig grip?
Want wat ik juist zie in vergelijkingsfilmpjes is dat vele andere merken en hun types juist te veel vermogen gooien naar het minst efficiënte wiel waardoor ze niet meer weg komen ... waar subaru juist wél weg komt.
Re: ff Stoer doen.
eric bedoelt het precies andersom.
Stoer verhaal: afgelopen week heeft de forester een caravan van 1500 kg voortgesleept. Op LPG 1 op 7.
Tegen de wind in niet harder dan 90, maar dat bleek op de terugweg ook wel zo n beetje zijn max qua sturen.
Stoer verhaal: afgelopen week heeft de forester een caravan van 1500 kg voortgesleept. Op LPG 1 op 7.
Tegen de wind in niet harder dan 90, maar dat bleek op de terugweg ook wel zo n beetje zijn max qua sturen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: ff Stoer doen.
netjes 1:7 op lpg,,,, zijn veel mensen die je dat niet na doen zeker niet op lpg...ReinO schreef:eric bedoelt het precies andersom.
Stoer verhaal: afgelopen week heeft de forester een caravan van 1500 kg voortgesleept. Op LPG 1 op 7.
Tegen de wind in niet harder dan 90, maar dat bleek op de terugweg ook wel zo n beetje zijn max qua sturen.
max 90 opzich prima ,, harder dan 100 vind ik zelf totaal niet nodig,,, maar als ik je goed lees kon je niet harder 90 oef.. tja dan heb je denk ik een 125 pk?
Groet Robert
Re: ff Stoer doen.
De 9-5 er niet voor gehangen rein?
Of mag de sub meer trekken?
Of mag de sub meer trekken?
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: ff Stoer doen.
de 9-5 gaat pas volgende week voor de apk.... tegenwoordig krijg je pas bericht als het te laat is.
Ik moet daar nog ff aan wennen.
Die soeb mag 1500kg trekken-idd bij 125 pk ooit- en de 9-5 1750 kg. Bovendien is de saab een stuk sterker 260 pk en heeft die hd veren.
De saab doet 1 op 5 met dit soort tripjes op benzine dus qua geld is die soeb slimmer
Ik moet daar nog ff aan wennen.
Die soeb mag 1500kg trekken-idd bij 125 pk ooit- en de 9-5 1750 kg. Bovendien is de saab een stuk sterker 260 pk en heeft die hd veren.
De saab doet 1 op 5 met dit soort tripjes op benzine dus qua geld is die soeb slimmer
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken