ff Stoer doen.

Veren, schokdempers, remmen en besturing
ReinO
Berichten: 491
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

ff Stoer doen.

Berichtdoor ReinO » 01 Sep 2019 07:47

als het hier mag tenminste van de mods -verwijderen kan altijd nog-

Eergisteren haalde een Z4 bmw cabrio me met veel omhaal vlak voor de rotonde. Hij vol in de remmen om grip te houden. De forester
ging zonder remmen door en lag een auto voor na de rotonde. Ik vrolijk zwaaien maar kreeg een enorm chagrijnige blik terug.
Hoe krijgen subaru onder dat goedkope blik toch zoveel wegligging voor elkaar ?
Het enige nadeel vind ik dat hij niet communiceert wanneer de grip op is. Dan ga je ineens met onderstuur rechtdoor... .
Been there done that :)
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor hummie » 01 Sep 2019 13:32

Voor zover ik weet/lees/hoor door zijn toch wel aparte en goede differencieelsysteem, en dan met name de verdeling/samenwerking over 4 wielen.
Meeste 4x4 heeft moeite met de combinatie tussen voor/achter tegelijk met links rechts.
Subaru kan zelfs alles naar 1 wiel gooien. Iets waar veel andere 4x4 moeite mee hebben en dan de verkeerde wielen gaan aandrijven. Dus altijd power op de juiste wielen.

Kijk maar eens op youtube naar vergelijkende filmpjes met andere 4x4's dan zie je snel wat ik bedoel (en hoe slecht sommige popi 4x4's presteren). Vooral bij hill-climbs uit stilstand kun je goed zien welke wielen grip hebben en welke gaan spinnen wat niet moet. Zoek bijvoorbeeld 'forester versus' of 'forester vs' of 'forester hill climb versus' of dergelijke.
Ik kan het zo snel niet terug vinden, maar ik zag een keer een filmpje waar een forester zich extreme offroad (in austr. outback) kon meten (kon bijhouden) aan 3 aloud geroemde laro3's die "overal" doorheen komen (mits forester verhoogd).

Officieel videootje over wegligging.
https://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4791
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor erichendri » 01 Sep 2019 20:27

Soms heb je geluk, soms niet.
Ligt ook heel erg van de type band af.
Gewicht auto en durf bestuurder.
Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.
Of zo goed als, ligt aan de visco.
De nieuwere modellen (± 2008 ->) remmen gewoon elk doordraaiend wiel af.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor aze2000 » 01 Sep 2019 21:40

erichendri schreef:Soms heb je geluk, soms niet.
Ligt ook heel erg van de type band af.
Gewicht auto en durf bestuurder.
Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.
Of zo goed als, ligt aan de visco.
De nieuwere modellen (± 2008 ->) remmen gewoon elk doordraaiend wiel af.

Eric



klopt ,, best een groot nadeel idd,,

als je die filmpjes bekijk van de 2008 is dat eindelijk opgelost door Tracktion control ..

mijn vorige Honda 2wd had ook wel een leuk systeem vsv,,, die greep ook in op die manier als je in een bocht iets te gek deed..
Groet Robert
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor hummie » 02 Sep 2019 12:10

erichendri schreef:Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.


Echt waar? Interessant.
Ik had juist sterk de indruk dat subaru juist wel altijd grip had, waar andere merken meteen met verkeerde aandrijvingen gaan werken als 1 wiel in de weg zit. Ik had juist de indruk dat juist sommige andere auto's blijven staan zodra 1 verkeerd wiel spint, waar juist subaru wel blijft gaan.

En mijn persoonlijke ervaring is dat ik met een gerust hart in elke situatie duik, omdat hummie me er ook altijd doorheen sleept. Ik heb nog nooit stil gestaan (zie ik wel gebeuren bij anderen).
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor aze2000 » 02 Sep 2019 12:15

hummie schreef:
erichendri schreef:Overigens heeft onze 3diffs subaru 1 nadeel.
Krik 1 wiel op en je blijft staan.


Echt waar? Interessant.
Ik had juist sterk de indruk dat subaru juist wel altijd grip had, waar andere merken meteen met verkeerde aandrijvingen gaan werken als 1 wiel in de weg zit. Ik had juist de indruk dat juist sommige andere auto's blijven staan zodra 1 verkeerd wiel spint, waar juist subaru wel blijft gaan.

En mijn persoonlijke ervaring is dat ik met een gerust hart in elke situatie duik, omdat hummie me er ook altijd doorheen sleept. Ik heb nog nooit stil gestaan (zie ik wel gebeuren bij anderen).



heb jij een humm h1 of h2 :)
Groet Robert
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor hummie » 02 Sep 2019 12:35

Een mini hummertje. Type SF5. Zo een die net als zijn grote broer hummer overal doorheen komt. :mrgreen: :okeee:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4774
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor SP-Boxer » 02 Sep 2019 14:02

Elke off-road situatie is anders, maar met 1 wiel in de lucht kom je met elke Subaru nog wel van zijn plek. Daarvoor is tenslotte de sperrende werking van je visco.

Met een wiel van elke as in de lucht kom je in de oudere modellen niet zo ver. Al weet een beetje chauffeur zich dan ook nog wel te redden zonder vieze voeten te krijgen :mrgreen:
"I feel Legacy"
ReinO
Berichten: 491
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor ReinO » 06 Sep 2019 06:12

vanaf welk MY heeft ie een sperdif dan? is niet zo n goedkoop dingetje ook.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4774
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Sep 2019 07:37

Alle visco's sperren.
Sper in het voor of achterdiff is niet standaard in de oudere modellen. Ik beschreef echter het middendiff, omdat die de verdeling tussen de voor- en achteras regelt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor hummie » 06 Sep 2019 15:42

Veranderd er ook nog iets in de differentieel tussen normale of low gear?
Ik meen bijvoorbeeld weleens ergens gelezen te hebben (misschien zelfs wel hier) dat bij normaal 60% naar de voorwielen gaat, maar dat dat bij low gear 50/50 wordt?
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4774
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Sep 2019 15:58

Nee, met de low gear schakel je alleen een extra overbrenging in. De sperwerking blijft dan ongewijzigd.
Bij handbakken is de verdeling 50/50 totdat het visco gaat sperren.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor hummie » 06 Sep 2019 16:09

Ok. Duidelijk.

Maar handbak 50/50? Echt? Verbaasd me.
Waarom dat dan? Of bedoel je 50/50 dan alleen in Low?

Ik vind het niet erg overigens denk ik. 50/50 lijkt me zeker ook in terrein gunstiger.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Impreza Plus 1,6TS AWD MY05 Justy 1,3GX AWD MY00
Locatie: Emmen
Contact:

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor Rene » 06 Sep 2019 16:19

50/50 in hi en low gear..

Ik verheug me weer op de komende winter met een pak sneeuw ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3772
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor quikfit » 06 Sep 2019 19:07

Rene schreef:Ik verheug me weer op de komende winter met een pak sneeuw ;)


Ik niet...het is zo veel. :lol:
Wel vier verse spijkerbanden gekocht. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 337
Lid geworden op: 02 Sep 2019 22:43
Type auto: Subaru justy g3x
Locatie: Friesland

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor Tanisha » 06 Sep 2019 20:17

Niet te stoer doen hé rein je kan je vast nog wel ons ritje naar van der Veer herinneren waarbij een niet nader te noemen polo wel een paar kilometer nodig had om mij voor te komen. :lol:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Opel agila 1.2 2004
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4774
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor SP-Boxer » 06 Sep 2019 22:54

hummie schreef:Maar handbak 50/50? Echt? Verbaasd me.
Waarom dat dan? Of bedoel je 50/50 dan alleen in Low?


Dat is DE reden waarom Subaru van oudsher al veel verder kwam in het terrein dan de quattro's, 4-motions, syncro's ed.
De andere merken hadden vaak een achteras die pas heel laat bij geschakeld en dan slechts een klein deel van de aandrijving voor zijn rekening kon nemen. Subaru heeft in de basis echter 25% koppel op elk wiel beschikbaar op het moment dat er grip op alle 4 de wielen is. Zodra je grip dreigt te verliezen begint de aandrijving te zoeken naar een wiel met grip.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor hummie » 07 Sep 2019 00:27

Dat laatste was me al duidelijk, van lezen en wat ervaring nog niet erg langdurig maar al wel intensief. :mrgreen: Waar ik dacht dat het moeilijk zou gaan worden was er weinig aan de hand. 8-)
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
ReinO
Berichten: 491
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad
Locatie: Lelystad

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor ReinO » 07 Sep 2019 05:35

@Tanisha: eigenlijk ben ik het hard rijden helemaal zat door al die controles. En ja die polo was me er 1-tje -door het oog van de naald-.

Maar bochtjes rijden en accelereren is nog steeds leuk alleen is die subaru -hoe supergoed ook- niet communicatief in bochten.
Ben er nu al 2 keer met onderstuur afgegaan, dat overkomt me met de saab echt niet.

Straks ff een oude AMT magazine lezen waarin het onderstel van de subaru wordt besproken !
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4791
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: ff Stoer doen.

Berichtdoor erichendri » 10 Sep 2019 14:16

Waar vroeger bij subaru het vermogen naar de wiel met de minste grip ging
gaat het tegenwoordig door remingrepen naar het wiel met de meeste grip.
En wat betreft andere merken, op audi na waren het altijd hang-on systemen, pas 4wd als
de voorwielen geen grip meer hebben en tot een gelimiteerde snelheid.
Maar de laatste jaren zie je inderdaad minder 4wd SUV's in de prijslijsten wegens de uitstoot.
Ook bij audi zie je dat hun quattro modellen bij normaal gebruik FWD zijn.
En wat betreft de lsd's , deze werken alleen als je nog rijdt, hangt je wiel in de lucht dan doet hij niks
of hooguit je doordraaiende wiel ietsie afremmen.

Eric

Terug naar “Chassis”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten