adv. nieuwe schokbrekers / veren
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Bij die AL-KO neuswielen heb ik me altijd afgevraagd of de aangegeven waarde wel werkelijk de kogeldruk is, of de druk op het neuswiel.
De druk op het neuswiel is tenslotte hoger dan op de kogelkoppeling.
De druk op het neuswiel is tenslotte hoger dan op de kogelkoppeling.
"I feel Legacy"
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
eens,, en iemand die dat gaat bestrijden .... nou hier komt hij...SP-Boxer schreef:Bij die AL-KO neuswielen heb ik me altijd afgevraagd of de aangegeven waarde wel werkelijk de kogeldruk is, of de druk op het neuswiel.
De druk op het neuswiel is tenslotte hoger dan op de kogelkoppeling.
een momentsleutel met veer draai je altijd weer op 0,, en waarom simpel om de aanhaalmoment niet als 0 punt te zetten maar als werkelijke aanhaalmoment,,
wat krijg je als je je neuswiel ja buiten 3 dagen rijden dan op de grond zet met gewicht er op ,,, idd dan kan hij nooit meer het juiste aangeven ,,
ik ben ook voor om een losse poot onder de kop te zetten, of een plankje op de weegschaal
Groet Robert
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
De aangegeven waarde is inderdaad de druk op het neuswiel en moet je inderdaad nog corrigeren naar de werkelijke kogeldruk (kracht x arm sommetje) Dit staat ook in de Alko-handleiding.SP-Boxer schreef:Bij die AL-KO neuswielen heb ik me altijd afgevraagd of de aangegeven waarde wel werkelijk de kogeldruk is, of de druk op het neuswiel.
De druk op het neuswiel is tenslotte hoger dan op de kogelkoppeling.
@aze2000:
Ik begrijp weinig van je verhaal.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Hij bedoelt denk ik dat veren moe worden.
Mede daarom worden goede momentsleutels elk jaar geijkt.
Doe zelf ook altijd een pootje bij de kogel en op de
juiste hoogte van de autotrekhaak.
Hoger of lager heeft ook invloed op het gewicht.
Eric
Mede daarom worden goede momentsleutels elk jaar geijkt.
Doe zelf ook altijd een pootje bij de kogel en op de
juiste hoogte van de autotrekhaak.
Hoger of lager heeft ook invloed op het gewicht.
Eric
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
De veer in de AL-KO wordt voornamelijk statisch belast en zal niet snel last hebben van vermoeidheid.
Hoger of lager meten heeft weinig invloed op de kogeldrukmeting omdat de horizontale afstand tot de achter-as vrijwel niet veranderd.
Greetz, Q
Hoger of lager meten heeft weinig invloed op de kogeldrukmeting omdat de horizontale afstand tot de achter-as vrijwel niet veranderd.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Mr.Q schreef:De veer in de AL-KO wordt voornamelijk statisch belast en zal niet snel last hebben van vermoeidheid.
Hoger of lager meten heeft weinig invloed op de kogeldrukmeting omdat de horizontale afstand tot de achter-as vrijwel niet veranderd.
Greetz, Q
Eric heeft het even goed uitgelegd voor mij,, dank daar voor.
kijk druk op t neuswiel zal echt niet van een kilo meer of minder afhangen, maar meer dan 1 kg marge zou ik zeker niet gaan.
en of het nou statisch belast is of niet maakt voor een veer niet uit..
Al met al,, is het maar net wat goed voelt ,, maar ik zou zelf als de neuswiel vervangen moet worden lekker voor een goedkopere gaan en een druk meter gaan onder de kop.
Groet Robert
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Moet je ook nog een goede kogeldrukmeter hebben. Ik kreeg er twee van mijn zwager. Had ie voor me opgeduikeld. Gewoon, aardig van hem. Er zat 15 kilo verschil tussen
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
aze2000 schreef:
Eric heeft het even goed uitgelegd voor mij,, dank daar voor.
Ik hanteer een afleesnauwkeurigheid van ±5 kg. (met een los meetstokje onder kogelkoppeling ga je die afleesnauwkeurigheid van 1 kg nl. niet halen)aze2000 schreef:kijk druk op t neuswiel zal echt niet van een kilo meer of minder afhangen, maar meer dan 1 kg marge zou ik zeker niet gaan.
En inderdaad meten niet alle meetstokjes (en ook de AL-KO's) even nauwkeurig.
Maar de vermoeidheid is wel degelijk afhankelijk van het aantal lastwisselingen (oftewel "statisch" of "dynamisch")aze2000 schreef:en of het nou statisch belast is of niet maakt voor een veer niet uit..
Helemaal mee eens.aze2000 schreef:Al met al,, is het maar net wat goed voelt ,, maar ik zou zelf als de neuswiel vervangen moet worden lekker voor een goedkopere gaan en een druk meter gaan onder de kop.
Omdat wij veel rondtrekken, vind ik gebruiksgemak belangrijker. En wil ik niet elke keer met een meetstokje (op een evt. zachte ondergrond) mijn kogeldruk meten.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Dank, weer een mysterie opgelostMr.Q schreef:De aangegeven waarde is inderdaad de druk op het neuswiel en moet je inderdaad nog corrigeren naar de werkelijke kogeldruk (kracht x arm sommetje) Dit staat ook in de Alko-handleiding.
Die vraag gaat dus serieus al jaren met enige regelmaat door mijn hoofd. Maar kom weinig meer op de camping, dus ervaring van praktijkgebruikers nog niet kunnen vragen.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Ga volgend jaar weer caravannen.
Moet wel iets anders regelen want de huidige weegschaal boven is van glas.
Niet slim op de straat of camping.
Eric
Moet wel iets anders regelen want de huidige weegschaal boven is van glas.
Niet slim op de straat of camping.
Eric
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
SP-Boxer schreef:Dank, weer een mysterie opgelostMr.Q schreef:De aangegeven waarde is inderdaad de druk op het neuswiel en moet je inderdaad nog corrigeren naar de werkelijke kogeldruk (kracht x arm sommetje) Dit staat ook in de Alko-handleiding.
Die vraag gaat dus serieus al jaren met enige regelmaat door mijn hoofd. Maar kom weinig meer op de camping, dus ervaring van praktijkgebruikers nog niet kunnen vragen.
WAT ??? sleur jij geen carvan meer ??? hey je rij subaru,,, die hebben toch allemaal een caravan, bolhoed en corduroy broek hahahah
nou daar gaat het imago van de subaru rijder
Groet Robert
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Fervent tent kampeerder Laatste jaren alleen wat minder ivm. kleine kinderen.
Vroeger wel altijd met mijn ouders en sleurhut op pad.
Vroeger wel altijd met mijn ouders en sleurhut op pad.
"I feel Legacy"
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
maar wat staat er nu in het soeb boekje over de max kogeldruk?
Op internet staat voor de oudere modellen 80kg en de nieuwere zelfs 100kg en tot 2000kg sleurgewicht!
Op internet staat voor de oudere modellen 80kg en de nieuwere zelfs 100kg en tot 2000kg sleurgewicht!
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Bij mij komt er geen caravan achter, ook met kleine kinderen is het prima om met de tent te gaan. Toen ik de Forester kocht zat er zelfs geen eens een trekhaak onder, waarschijnlijk de enige in NederlandSP-Boxer schreef:Fervent tent kampeerder Laatste jaren alleen wat minder ivm. kleine kinderen.
Vroeger wel altijd met mijn ouders en sleurhut op pad.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Dat is wat de trekhaak kan/mag hebben,het gaat erom wat de auto mag trekken.ReinO schreef:maar wat staat er nu in het soeb boekje over de max kogeldruk?
Op internet staat voor de oudere modellen 80kg en de nieuwere zelfs 100kg en tot 2000kg sleurgewicht!
Volgens de link hieronder zou je 2135 kilo aan de haak mogen hangen terwijl de auto maar zo'n 1500 mag trekken.
https://www.trekhaakland.nl/Trekhaak-Su ... aste-kogel
De maximale kogeldruk staat aangegeven op het typeplaatje van de trekhaak.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Mijn "originele" AL-KO trekhaak mag 75kg kogeldruk hebben en volgens mij 2000kg trekken (net als de auto).
Boven de 75kg zou mijn voorkeur ook niet hebben met standaard achterveren.
Boven de 75kg zou mijn voorkeur ook niet hebben met standaard achterveren.
"I feel Legacy"
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
die achterveren van mijn forester kunnen maar net die 75 kilo aan, hij gaat kruipend over de drempels.
Geld voor HD is er helaas ff niet. Of heeft iemand een low budget setje over?
Geld voor HD is er helaas ff niet. Of heeft iemand een low budget setje over?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
HD? Mag ik een klinker kopen?ReinO schreef:Geld voor HD is er helaas ff niet. Of heeft iemand een low budget setje over?
Mensen die een setje ''over hebben'',hebben meestal niet voor niks een ander setje gemonteerd,je weet nooit wat je krijgt en of je er echt wat mee opschiet.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
quikfit schreef:Dat is wat de trekhaak kan/mag hebben,het gaat erom wat de auto mag trekken.ReinO schreef:maar wat staat er nu in het soeb boekje over de max kogeldruk?
Op internet staat voor de oudere modellen 80kg en de nieuwere zelfs 100kg en tot 2000kg sleurgewicht!
Volgens de link hieronder zou je 2135 kilo aan de haak mogen hangen terwijl de auto maar zo'n 1500 mag trekken.
https://www.trekhaakland.nl/Trekhaak-Su ... aste-kogel
De maximale kogeldruk staat aangegeven op het typeplaatje van de trekhaak.
Gr.Quikfit
mijn xt mag 75 kogel druk en 1950kg trek gewicht hebben .. met automaat..
je ziet idd bij subaru verschillene trekgewichten met een automaat,, best vreemd maar hier voor had ik honda,, en mijn diesel handbak was 1500kg en het model met automaat 1200kg ,, die zelfde automaar in een crv wel 1500kg... snap jij het ??
blijft apart die dat soms tot stand komt
Groet Robert
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Er spelen meerdere zaken mee en het is inderdaad lang niet logisch hoe trekgewicht tot stand komt...de fabrikant van de auto bepaalt op een gegeven moment wat het maximum toelaatbare trekgewicht gaat worden. Dat doet hij niet alleen op basis van de trekkracht van de motor, maar ook aan de hand van sterkteberekeningen en testen van de componenten en de capaciteit van het koelsysteem.Het vaststellen van het trekgewicht van een auto wordt bij sommige autofabrikanten uitsluitend gedaan door middel van een hellingtrekproef. Hierbij staat het trekken van een aanhanger meestal niet hoog in het prioriteitenlijstje van de autofabrikant. De eis is dat een volledig tot het maximum geladen combinatie (auto en aanhanger) op een helling van 12 procent vijf maal binnen vijf minuten moet starten en stoppen, met voldoende houdkracht van de handrem, voldoende vermogen om in beweging te komen en zonder de koppeling te vernielen.aze2000 schreef:mijn xt mag 75 kogel druk en 1950kg trek gewicht hebben .. met automaat..
je ziet idd bij subaru verschillene trekgewichten met een automaat,, best vreemd maar hier voor had ik honda,, en mijn diesel handbak was 1500kg en het model met automaat 1200kg ,, die zelfde automaar in een crv wel 1500kg... snap jij het ??
blijft apart die dat soms tot stand komt
Wat ook meespeelt is het gewicht van het trekkend voertuig,het vermogen en de remmen...Er bestaat dus geen vaste formule voor.
Bron: https://www.acsifreelife.nl/caravans/te ... t-bepaald/
https://www.amt.nl/ondernemen/artikel/1 ... -cookies=1
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Waar komt die 1950kg vandaan?
Dat mag een XT van die generatie nooit hebben. Of is dat de specificatie van de trekhaak?
Dat mag een XT van die generatie nooit hebben. Of is dat de specificatie van de trekhaak?
"I feel Legacy"
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Ongeremd 750 kilo,geremd mag ie inderdaad 1950 kilo trekken...maar of dat verstandig is,is weer wat anders.SP-Boxer schreef:Waar komt die 1950kg vandaan?
Dat mag een XT van die generatie nooit hebben. Of is dat de specificatie van de trekhaak?
De mijne mag met 158pk en trommelremmen achter 1500 kilo trekken.
De turbo met 177pk en schijfies achter mag 1950 trekken.
Vermogen en remmetjes willen nog wel eens tot hogere trekgewichten leiden,ik heb een Mazda 323 GT(meer vermogen en schijvies achter) gehad en die mocht 1300 kilo trekken terwijl de auto net 1000 kilo woog...totaal onverantwoord om met een (te) lichte auto zoveel te trekken.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Quikfit,
Net als vele anderen vergeet jij ook dat je met je gezin in de auto zit en de kofferbak vol.
Een stabiele auto en trekhaak is van meerdere dingen afhankelijk.
Een belangrijke is o.a. hoe de caravan beladen is.
Eric
Net als vele anderen vergeet jij ook dat je met je gezin in de auto zit en de kofferbak vol.
Een stabiele auto en trekhaak is van meerdere dingen afhankelijk.
Een belangrijke is o.a. hoe de caravan beladen is.
Eric
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
De keren dat ik een aanhanger erachter heb rij ik alleen,zonder bagage...en ik ben al helemaal geen caravan man.erichendri schreef:Quikfit,
Net als vele anderen vergeet jij ook dat je met je gezin in de auto zit en de kofferbak vol.
Een stabiele auto en trekhaak is van meerdere dingen afhankelijk.
Een belangrijke is o.a. hoe de caravan beladen is.
Eric
Ik begrijp je reactie eigenlijk niet zo...ik legde alleen uit aan SP-Boxer dat de auto van aze2000 1950 kilo mocht trekken...maar dat ik dat niet kan aanbevelen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Is denk ik vaak ook gebaseerd op platte aanhangers met zand.
Ik dacht dat jij er ook een caravan achter hing.
Hang je er wel iets zwaars achter rijdt met beleid.
Vaak valt het wel mee.
Eric
Ik dacht dat jij er ook een caravan achter hing.
Hang je er wel iets zwaars achter rijdt met beleid.
Vaak valt het wel mee.
Eric
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
mijn forester mag tot 1500kg en dat gaat net aan tot 90 km.u. daarboven gaat ook prima maar je voelt de beperking,
ok de achterveren kunnen beter. maar toch. de remmen en het onderstel zijn daar op berekend blijkbaar.
ok de achterveren kunnen beter. maar toch. de remmen en het onderstel zijn daar op berekend blijkbaar.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
Ik heb er een keertje 3000 kilo achter gehad...een pak hout van 5 meter van mijn werk naar huis.erichendri schreef:Is denk ik vaak ook gebaseerd op platte aanhangers met zand.
Ik dacht dat jij er ook een caravan achter hing.
Hang je er wel iets zwaars achter rijdt met beleid.
Vaak valt het wel mee.
Eric
Een kilometertje of 3 op een lege weg...ik was blij dat ik thuis was,sneller dan 50 en de kont begon te zwiepen.
Dat pak was zo lang dat ie de achterkant optilde,duidelijk niet ideaal beladen(was niet mogelijk).
Kogeldruk schat ik op -40.
Gr.Quikfit
P.S. ik ben een hotelman.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
quikfit schreef:Er spelen meerdere zaken mee en het is inderdaad lang niet logisch hoe trekgewicht tot stand komt...de fabrikant van de auto bepaalt op een gegeven moment wat het maximum toelaatbare trekgewicht gaat worden. Dat doet hij niet alleen op basis van de trekkracht van de motor, maar ook aan de hand van sterkteberekeningen en testen van de componenten en de capaciteit van het koelsysteem.Het vaststellen van het trekgewicht van een auto wordt bij sommige autofabrikanten uitsluitend gedaan door middel van een hellingtrekproef. Hierbij staat het trekken van een aanhanger meestal niet hoog in het prioriteitenlijstje van de autofabrikant. De eis is dat een volledig tot het maximum geladen combinatie (auto en aanhanger) op een helling van 12 procent vijf maal binnen vijf minuten moet starten en stoppen, met voldoende houdkracht van de handrem, voldoende vermogen om in beweging te komen en zonder de koppeling te vernielen.aze2000 schreef:mijn xt mag 75 kogel druk en 1950kg trek gewicht hebben .. met automaat..
je ziet idd bij subaru verschillene trekgewichten met een automaat,, best vreemd maar hier voor had ik honda,, en mijn diesel handbak was 1500kg en het model met automaat 1200kg ,, die zelfde automaar in een crv wel 1500kg... snap jij het ??
blijft apart die dat soms tot stand komt
Wat ook meespeelt is het gewicht van het trekkend voertuig,het vermogen en de remmen...Er bestaat dus geen vaste formule voor.
Bron: https://www.acsifreelife.nl/caravans/te ... t-bepaald/
https://www.amt.nl/ondernemen/artikel/1 ... -cookies=1
Gr.Quikfit
Blijft idd soms niet te snappen in het geheel,,,, maar de vraag is wil ik er 1950 achter hebben hahah nou liever niet ,,, en soms zie je wel eens van die trut eco motoren van 1.5 met een mega turbo er op die idd wel 15 of 1800kg mogen trekken ,,, de vraag is natuurlijk hoelang blijft het heel.
Maar dat is natuurlijk alleen dikke pech voor die gene die daar mee rijdt als het stuk gaat.
Groet Robert
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
quikfit schreef:Ik heb er een keertje 3000 kilo achter gehad...een pak hout van 5 meter van mijn werk naar huis.erichendri schreef:Is denk ik vaak ook gebaseerd op platte aanhangers met zand.
Ik dacht dat jij er ook een caravan achter hing.
Hang je er wel iets zwaars achter rijdt met beleid.
Vaak valt het wel mee.
Eric
Een kilometertje of 3 op een lege weg...ik was blij dat ik thuis was,sneller dan 50 en de kont begon te zwiepen.
Dat pak was zo lang dat ie de achterkant optilde,duidelijk niet ideaal beladen(was niet mogelijk).
Kogeldruk schat ik op -40.
Gr.Quikfit
P.S. ik ben een hotelman.
hahah juistttt,,, stuurt wel lekker licht ,,,, en al je aandrijf lagers in bonken
Groet Robert
Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren
op papier staat dat,,,,, laat dat nooit afhangen wat er op je trekhaak staat,,, is ook nvt ,,, de papieren stellen alles veilig binnen je verzekering,,, daarom zeg ik vaak mensen ga niet meer trekken dan je auto mag,,, daar boven ben je simpelweg niet verzekerd,, als we wat gebeurt .SP-Boxer schreef:Waar komt die 1950kg vandaan?
Dat mag een XT van die generatie nooit hebben. Of is dat de specificatie van de trekhaak?
net zoals die veel te zwaar beladen caravans,,, zo i zo knap waarom je zo veel mee zou willen nemen maar dat is en ander verhaal
Groet Robert