adv. nieuwe schokbrekers / veren

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

Vanavond even de remmen schoonmaken, en ja wel ook ik ben nu gelukkig na 15 jaar aan de beurt..

links achter demper lek.

Nu is er al meer over geschreven wat ik heb kunnen vinden is : Pedders dempers/veren of pregresive veren/dempers

wie heeft hier ervaring mee, begrijp dat orgineel vreselijk duur is en niet beter is dan een goed alternatief!!

graag jullie onbesproken adv :okeee:

groet robert
Bijlagen
IMG_6238.jpg
IMG_6237.jpg
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door erichendri »

Voor de apk mogen ze iets zweten mits ze nog goed dempen.
Zeiknat is afkeur.
Altijd per 2 vervangen.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Voor de apk mogen ze iets zweten mits ze nog goed dempen.
Zeiknat is afkeur.
Altijd per 2 vervangen.

Eric

klopt alles gaat per 2 bij mij :D ,,,

maar als ik iets nat zie, gaan ze er onder uit,, zeker na 15 jaar is alles toch niet meer zo veilig qua weg gedrag als dat het ooit nieuw was..

pedders zijn dan ook een mooi alternatief,, maar ben in onderzoek
Groet Robert
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door DucATIRadeon »

zover ik weet levert redders enkel de veren, niet de schokdemper.
dat zul je dan toch eerst moeten verhelpen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door quikfit »

KYB https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 11081.html

https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 11081.html

Maar je kan alle kanten op,geen handvol maar een land vol...merk,geen merk,duur of goedkoop...jij beslist uiteindelijk.
Succes met je zoektocht :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Propje »

Heb nog setje compleet shock en veer. achter Forester 2005 sg heet dat volgens mij.
Weet niet meer tis nog vroeg.
Heb ook nog 2 voor veren.
Aju propje
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:KYB https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 11081.html

https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 11081.html

Maar je kan alle kanten op,geen handvol maar een land vol...merk,geen merk,duur of goedkoop...jij beslist uiteindelijk.
Succes met je zoektocht :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:

het is idd voor elk bedrag heb je wat,,, :? mooiste is ervaring van iemand,, wat is goed , genoeg,, het beste.

meestal ga ik wel voor de beste,, maar goed ik ga nog opzoek,, en laat het uiteraard even weten
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

Propje schreef:Heb nog setje compleet shock en veer. achter Forester 2005 sg heet dat volgens mij.
Weet niet meer tis nog vroeg.
Heb ook nog 2 voor veren.

ok,, maar die zijn gebruikt uiteraad,, neem ik aan?
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:
Propje schreef:Heb nog setje compleet shock en veer. achter Forester 2005 sg heet dat volgens mij.Weet niet meer tis nog vroeg.Heb ook nog 2 voor veren.
ok,, maar die zijn gebruikt uiteraad,, neem ik aan?
Grote kans dat ze een jaartje minder oud zijn dan die van jouw...met gebruikte schokbrekers weet je nooit wat je koopt/krijgt...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
aze2000 schreef:
Propje schreef:Heb nog setje compleet shock en veer. achter Forester 2005 sg heet dat volgens mij.Weet niet meer tis nog vroeg.Heb ook nog 2 voor veren.
ok,, maar die zijn gebruikt uiteraad,, neem ik aan?
Grote kans dat ze een jaartje minder oud zijn dan die van jouw...met gebruikte schokbrekers weet je nooit wat je koopt/krijgt...

Gr.Quikfit :mrgreen:
klopt,, veren ,dempers, remmen mmm eigelijk alles koop ik nieuw :D

veelal als er iets stuk gaat dan is dat toch vaak een minder onderdeel of slijtage gevoelig,, of je moet iets op de sloop halen van een vrij nieuwe die in de prak ligt..
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door *thomas* »

Je hebt meerdere mogelijkheden. Bepaal eerst wat je met de wagen wil doen:

- origineel laten met weinig gewicht op de achterbank en in de kofferbak

=> KYB vervangingsveren (Kayaba, is voor zover ik weet OEM) en bijhorende veren (topmount kan je behouden). Je kan een kleine spacer bovenop de topmount plaatsen als je vindt dat hij optisch doorhangt

- verlagen voor dat sportievere gevoel

=> alles van een WRX of WRX STI van de jaren 2000 tot 2007 past zonder aanpassingen. Dus ook bijvoorbeeld Bilstein B6 of B8. Je zal dan wel Forester specifieke veren moeten gebruiken (STI pink springs) of achter een kleine spacer plaatsen. Impreza's zijn minder zwaar boven de achteras, dus je Forester zal doorhangen.

- verhogen voor de dolle offroad ritten

=> KYB dempers met King Springs veren (er zijn alternatieven)

- elk jaar een zware aanhanger trekken of zwaar beladen rondrijden

=> KYB dempers met zwaardere veren (ben ik minder in thuis, anderen op dit forum ongetwijfeld wel).

Let trouwens ook op of je al dan niet zelf-nivelerende dempers hebt op dit moment. Die zijn stervens duur bij de dealer (700 e per kant). Je kan die veren niet op een KYB (of andere aftermarket demper) monteren.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Propje »

Die van mij zijn niet stervens duur als je dat zo moet benoemen.
Maar wel gebruikt uit 2005.
En ze gaan een keer naar marktplaats.
Omdat ik het spul heb verhoogd.
En weinig behoefte voel om terug te bouwen.
Als de auto weg gaat gaat hij verbouwd weg.
Aju propje
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

*thomas* schreef:Je hebt meerdere mogelijkheden. Bepaal eerst wat je met de wagen wil doen:

- origineel laten met weinig gewicht op de achterbank en in de kofferbak

=> KYB vervangingsveren (Kayaba, is voor zover ik weet OEM) en bijhorende veren (topmount kan je behouden). Je kan een kleine spacer bovenop de topmount plaatsen als je vindt dat hij optisch doorhangt

- verlagen voor dat sportievere gevoel

=> alles van een WRX of WRX STI van de jaren 2000 tot 2007 past zonder aanpassingen. Dus ook bijvoorbeeld Bilstein B6 of B8. Je zal dan wel Forester specifieke veren moeten gebruiken (STI pink springs) of achter een kleine spacer plaatsen. Impreza's zijn minder zwaar boven de achteras, dus je Forester zal doorhangen.

- verhogen voor de dolle offroad ritten

=> KYB dempers met King Springs veren (er zijn alternatieven)

- elk jaar een zware aanhanger trekken of zwaar beladen rondrijden

=> KYB dempers met zwaardere veren (ben ik minder in thuis, anderen op dit forum ongetwijfeld wel).

Let trouwens ook op of je al dan niet zelf-nivelerende dempers hebt op dit moment. Die zijn stervens duur bij de dealer (700 e per kant). Je kan die veren niet op een KYB (of andere aftermarket demper) monteren.
Op de vraag wat ik met de wagen wil doen is ,, normaal rijden! dus geen dagelijks zware karren of caravans.

hij moet zeker niet lager komen,, heb een hekel aan die buikschuivers en nog vreselijk onpraktich ook :D dus eerder een keer nog wat omhoog. ;)

Ik heb er nu orgineel zelf-nivo er onder zitten en die zijn erg duur en moet ook wel zeggen dat ik de werking,, redelijk vind maar bij MB is dat toch beter dat bij belasting de wagen gelijk bij regelt.

tja wat dan wel,, eigenlijk wil ik minimaal achter alles compleet nieuw,, mag wel na 15 jaar oude wagen.

er is veel keus, en wat is goed?? wat met wel aansprak is van Pedders dat ze naar wens te verstellen zijn
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:er is veel keus, en wat is goed??
Die hint heb ik en Thomas al gegeven. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
aze2000 schreef:er is veel keus, en wat is goed??
Die hint heb ik en Thomas al gegeven. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
hahahah klopt,,

heb even zitten rekenen met de dempers en veren die jij had gestuurd,, kom ik rondom op zn 700 eurie's

voordeel van redders is dat ze vertelbaar zijn in hoogte en demping
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door quikfit »

aze2000 schreef:heb even zitten rekenen met de dempers en veren die jij had gestuurd,, kom ik rondom op zn 700 eurie's
Rondom wel ja...ik had begrepen dat je alleen achter wilde vervangen. :oops:
En dat verstellen doe je in de praktijk zelden tot nooit...wat kosten de Pedders rondom :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door *thomas* »

Als het inderdaad voor alledaags gebruik is en je wil de wagen niet lager leggen, dan zou ik kiezen voor KYB schokbrekers rondom, KYB veren vooraan en een verstevigde veer achter.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Propje »

Had de kayaba achter ergens tussen de 55 en 65 €
In engeland
Pedders zit je al snel 4x hoger in prijs.
Weet niet of ze 4x beter zijn?
Aju propje
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
aze2000 schreef:heb even zitten rekenen met de dempers en veren die jij had gestuurd,, kom ik rondom op zn 700 eurie's
Rondom wel ja...ik had begrepen dat je alleen achter wilde vervangen. :oops:
En dat verstellen doe je in de praktijk zelden tot nooit...wat kosten de Pedders rondom :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:

nou het is zo dat links achter wat zweet,,, nou of het apk afkeur is of niet,,, zeten is lek en weg met die troep dan.. remmen veren en dempers en banden horen bij veiligheid ,, klaar!!

dus omdat alles nu al 15 jaar oud is is het niet meer zo goed als dat het ooit was zo simpel is het gewoon,,, ben nog even in contact met iemand die had nog zo goed als nieuwe originele dempers liggen met veren voor achter,, maar blijft gebruikt en ik heb m een bod gedaan ,, maar hij vind dat ze meer waard zijn.

ik denk dat je blij moet wezen dat iemand dempers van een sub wil kopen.... want wanneer komt de volgende zou ik zeggen.

of ik ga voor alles nieuw lekker rond om en pas gelijk de veren ook wat aan dat hij minder over roll heeft door de bohten want zn forester is toch wel wat sletterig door de bochten,,,

Pedders betaal je rond om dempers en veren verstelbaar zn 8 a 900€ dus zo rond goed 200€ a 225 per wiel heb je een verbetering gedaan dan standaard wat er nu op zit.

las ook wel dat er geadv werdt om verstevigde achter veren te nemen van kyb de vraag is dan even wordt het rijgedrag dan beter,, minder overhellend in de bochten,,,

verder is het comfort prima,,, demping valt ook echt niet tegen,,

dus tis even horen of de orginele 2 de hands door gaan,, dan vervang ik even 1 demper ,, voor een die niet zweet, en dan kijk ik volgend jaar even.

heb namelijk ook nog wat ander verbouw punten die ik wil los laten op de Sub :lol:
Groet Robert
Gebruikersavatar
Gooikes
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 okt 2017 11:29

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Gooikes »

Ik heb precies hetzelfde: 15 jaar oude Foz met linksachter lekkende originele schokbreker met niet werkende niveauregeling.
Wel vaker lees ik dat KYB dempers aangeraden worden. Maar wat is er mis met merken die de helft goedkoper zijn?
Zijn die dingen in essentie niet allemaal hetzelfde?
"Zei er iemand modder?"
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door Propje »

Of wat is er mis met dempers die 5x zoveel kosten dempen die ook bewezen 5x beter??
Heb de Kayaba,s achteren ik rag er niet te zuinig mee als ik off road rij.
Wil ik meer comfort of nog harder off road kom ik al snel bij Reiger uit maar dan ben ik meer kwijt aan vering als wat m,n oude gebakje kost.
Aju propje
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

Gooikes schreef:Ik heb precies hetzelfde: 15 jaar oude Foz met linksachter lekkende originele schokbreker met niet werkende niveauregeling.
Wel vaker lees ik dat KYB dempers aangeraden worden. Maar wat is er mis met merken die de helft goedkoper zijn?
Zijn die dingen in essentie niet allemaal hetzelfde?
Ik heb geen idee of er wat mis mee is,, heb er geen ervaring mee.

in de essentie is elke demper het zelfde , de schokken opvangen en adempen,,, maar geloof mij,, heb een aantal jaren bij Koni in de keuken gekeken,, en er zit meer techniek in een demper dan je verwacht..

maar bijna de zelfde discussie over banden,, wat zijn goede banden of demper,, denk ook wat verwacht je van een demper en onder welke omstandigheden zet je ze in.
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

Propje schreef:Of wat is er mis met dempers die 5x zoveel kosten dempen die ook bewezen 5x beter??
Heb de Kayaba,s achteren ik rag er niet te zuinig mee als ik off road rij.
Wil ik meer comfort of nog harder off road kom ik al snel bij Reiger uit maar dan ben ik meer kwijt aan vering als wat m,n oude gebakje kost.

begrijp niet geheel de ractie, maar uiteraard graag nog even een korte uitleg is welkom, maar ofdat duurdere demper ook 5 x beter zijn,, ja zeker !! hahaha nee dat is flauw,

bedoel er mee dat niet elke demper het zelfde is uiteraard.. en dat er zeker verschil in zit,,,

probleem is alleen dat vele van ons meegroeien in de slijtage en je pas verschil merk als je het vervangen hebt door nieuw. :lol:

ik snap ook best wel dat de oem dempers duurder zijn,, daar zit een regeling op en ja dat kost geld,, das normaal daar krijg je ook zeker wat voor terug.

maar is het nodig dat dat er opzit,, tja dat is voor ieder aan zich. ik ben me aan t orienteren wie welke ervaring heeft,, ik vind de pedders wel een mooi alternatief om dat rondom te monteren.

maar heb geen haast, wil eerst een goed rond kijken wat de ervaringen zijn. :)
Groet Robert
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door boswachterfan »

Ik heb ooit contact gehad met JD shocks. Dit bedrijfje gaf aan de niveauregelaars te kunnen reviseren. 200 per stuk.

We hebben hier al eens een lang topic over gehad. Ik vind het een lastige keuze. Mijn bandenboer zei me niet te snel op gewone dempers over te gaan, ik zou de originele gaan missen volgens hem. Na dik drie ton vind ik het wel mooi dat ze het nog steeds fatsoenlijk doen. Met de caravan zakt hij wel wat, maar ze dempen dan zo stevig dat het bijna oncomfortabel is. Solo rijdt het dan weer zacht maar stevig gedempt. Ik vind het een mooi stukje techniek al zou ik nooit 1100 euro ervoor bij de dealer achterlaten (900 plus montage, enkele jaren geleden opgegeven).
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door erichendri »

Tuurlijk kunnen er standaard (lees gewone) dempers op je forester.
Je moet dan ook gelijk de veren vervangen want die zijn veeeeel slapper bij niveau dempers.
Bij lpg of trekhaak zou ik gelijk voor verzwaarde veren gaan.
In nieuwe dempers zit prijs verschil, net als verschil in demping.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door quikfit »

boswachterfan schreef:We hebben hier al eens een lang topic over gehad. Ik vind het een lastige keuze. Mijn bandenboer zei me niet te snel op gewone dempers over te gaan, ik zou de originele gaan missen volgens hem.
De bandenboer reed ook Subaru? Ik kan je garanderen dat dat je ze echt niet gaat missen,heerlijk een auto die altijd op rijhoogte staat i.p.v. een auto die achteroverhangt als je wegrijd en eerst de boel moet lopen oppompen.Hier de boel ooit eens vervangen voor KYB dempers en veren,de prijs van de ''oppomp schokbrekers'' is absurd en persoonlijk vind ik ze totaal geen meerwaarde hebben.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door boswachterfan »

De prijs is zeker absurd. Het lastige is dat het een persoonlijke voorkeur is. Misschien roep ik wel hetzelfde als jij als ik ze ooit wissel :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
FastFriend
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:09

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door FastFriend »

ik heb toevallig afgelopen zaterdag deze gemonteerd:

https://www.ebay.co.uk/itm/Subaru-Fores ... XQVERS7PWR

dit omdat met de caravan ophalen uit de stalling het neuswiel steeds over de straat ging bij elke drempel.
en idd, schokbreker rechtsachter lek , en ze waren 'moe'

deze waren echt binnen een week binnen
en tot nu toe zeer tevreden over rijgedrag.

morgen twee weken met de caravan weg, ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door quikfit »

FastFriend schreef:ik heb toevallig afgelopen zaterdag deze gemonteerd:

https://www.ebay.co.uk/itm/Subaru-Fores ... XQVERS7PWR

dit omdat met de caravan ophalen uit de stalling het neuswiel steeds over de straat ging bij elke drempel.
en idd, schokbreker rechtsachter lek , en ze waren 'moe'
deze waren echt binnen een week binnen
en tot nu toe zeer tevreden over rijgedrag.
morgen twee weken met de caravan weg, ik ben benieuwd
Mooi setje en ik wens je een prettige vakantie toe. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door ReinO »

wat weegt je caravan fastfriend?
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Plaats reactie