adv. verschillend remmen achter
Re: adv. verschillend remmen achter
Het is echt een mythe dat Subaru rijden duur is.
In de praktijk valt het verbruik van andere merken tegen, bij Subaru is het opgegeven verbruik redelijk betrouwbaar. Door AWD iets hoger, maar daar krijg je extra grip (= fun en veiligheid) voor terug.
Onderdelen zijn wat duurder, maar je hebt ze veel minder nodig. Per saldo pakt gewoonlijk het onderhoud aan een Subaru veel voordeliger uit dan bij andere merken.
En ja, iemand met kennis van zaken kan heel eenvoudig honderden euro's per jaar besparen. Ik ben er ook zo eentje. Al ligt het helemaal aan de auto waar ik aan sleutel.
De Viviootjes worden zo goedkoop mogelijk rijdend gehouden. Ja, daar is ook al ooit een gebruikt remblokje op gegaan! En recent heb ik een onderhoudsbeurt uitgevoerd (motorolie + filter, versnellingsbakolie, luchtfilter, brandstoffilter en bougies) voor €53,-!
Bij de Legacy's kies ik doorgaans wel weer voor wat duurdere originele onderdelen of beter. Dat beschouw ik ook meer als hobby. Maar dan nog moet je goed in de gaten houden waar je zaken koopt. De NL dealer is gewoon erg duur, maar originele delen kun je veelal veel goedkoper krijgen als je goed rondshopt.
In de praktijk valt het verbruik van andere merken tegen, bij Subaru is het opgegeven verbruik redelijk betrouwbaar. Door AWD iets hoger, maar daar krijg je extra grip (= fun en veiligheid) voor terug.
Onderdelen zijn wat duurder, maar je hebt ze veel minder nodig. Per saldo pakt gewoonlijk het onderhoud aan een Subaru veel voordeliger uit dan bij andere merken.
En ja, iemand met kennis van zaken kan heel eenvoudig honderden euro's per jaar besparen. Ik ben er ook zo eentje. Al ligt het helemaal aan de auto waar ik aan sleutel.
De Viviootjes worden zo goedkoop mogelijk rijdend gehouden. Ja, daar is ook al ooit een gebruikt remblokje op gegaan! En recent heb ik een onderhoudsbeurt uitgevoerd (motorolie + filter, versnellingsbakolie, luchtfilter, brandstoffilter en bougies) voor €53,-!
Bij de Legacy's kies ik doorgaans wel weer voor wat duurdere originele onderdelen of beter. Dat beschouw ik ook meer als hobby. Maar dan nog moet je goed in de gaten houden waar je zaken koopt. De NL dealer is gewoon erg duur, maar originele delen kun je veelal veel goedkoper krijgen als je goed rondshopt.
"I feel Legacy"
Re: adv. verschillend remmen achter
Bedankt voor je excusses. Dat betuigd van karakter en kan ik zeker op prijs stellen.aze2000 schreef:Het is hier uiteraard niemand om te doen om lelijk of afkrakend te reageren,, dat is dat verkeerd opgevat exuus voor mischien de verkeerde woord stelling!!
Jij was ook zeker niet de enige die "alleen maar belachelijk maakt" en die reactie was ook zeker niet in beginsel aan jou gericht.
Prima. Bijltje begraven wat mij betreft.
Zeker. Niet om te snoeven of af te troeven, maar om "ongelovigen" duidelijk te maken dat er andere opties bestaan dan "naar de garage rennen" en "monteurs/dealers klakkeloos geloven, want specialisten".aze2000 schreef:en ik geloof zeker dat jou wagens er prima bij staan ,, dat is alleen maar goed om te horen dat ze aandacht krijgen.
Waar iemand uiteindelijk voor kiest boeit mij niet eens. Als 1 iemand 1 keer zijn voordeel haalt met een tip van mij ben ik al blij en heb ik niet voor niets gereageerd. Gelukkig gebeurt dat ook vaker.
Volgens mij heb ik dat al duidelijk uitgelegd. Maar nog een keer dan.aze2000 schreef:maar waarom zou je blokken willen bewaren en of bij de sloop ophalen als je de auto's prima onderhoud? het scheef of een van de 2 sneller weg slijten komt dan toch ook bij jou niet voor, omdat je dat in een vroeg stadia ontdek en gelijk aanpak.
Voor als het iemand (mezelf?) overkomt dat het een keer goed blijft hangen en een blok net wat te veel versleten is tov de andere. Heb je er dan nog een van een vervangen setje liggen die wel dik genoeg is kun je weer een tijd vooruit zonder dat het meteen een nieuwe set kost.
Overigens is een blok van de sloop een uiterste die ik ook liever vermijdt als dat mogelijk is, maar in geval van nood doe ik dat met vol vertrouwen (mits zelf de blok beoordeeld als goed).
Ik houd het bij ja, maar dan nog kan het weleens gebeuren dat ineens iets blijft hangen en een blok net wat teveel slijt. Of te warm is geweest omdat hij net wat te vaak te lang wat tegen de schijf bleef hangen. En ook heb ik al eens gehad dat een blok van nog vrij nieuwe set (maar net niet nieuw genoeg voor garantie) ging scheuren, en toen was ik ook blij dat ik nog een vervangende blok had liggen en niet meteen weer geld uit hoefde te geven voor een nieuwe set. Mijn wielen liggen er echt niet elke week of maand af dus soms merk ik het soms ook pas als het net te laat naar mijn zin is.
Als blok R op is terwijl blok L nog 50% is voldoet "de beste" van de vervangen set vaak nog prima ernaast.
Bij mijn hummie nog niet gehad, maar bij mijn vorige auto bijvoorbeeld wel, en ook toen blij dat ik nog wat goede blokjes had liggen.
Yep. Net als waar de meeste japanner om bekend staan, hun lage onderhoud en onderhoudskosten, en weinig problemen. Zoals ook Toyota's al jaren bekend staan. En Mitsubishi ook.SP-Boxer schreef:Onderdelen zijn wat duurder, maar je hebt ze veel minder nodig. Per saldo pakt gewoonlijk het onderhoud aan een Subaru veel voordeliger uit dan bij andere merken.
Inderdaad. En ook niets mis met zulke tips delen met wie er iets mee kan en wil. En wie niet, ook best.SP-Boxer schreef:En ja, iemand met kennis van zaken kan heel eenvoudig honderden euro's per jaar besparen. Ik ben er ook zo eentje.
Wat is er mis met een (beunhaas) advies een beschadigde hoes tijdelijk te lijmen als dat nog kan om er apk op te krijgen (want gewoon goedkeur!) zodat iemand even een wat minder dure maand af kan wachten om de hoes alsnog te laten vervangen? Zeker als deze persoon zelf aan geeft een goedkopere oplossing op prijs te stellen.
Waarom zou iets meteen vernieuwd vervangen moeten worden als het nog prima te repareren of reviseren is?
Jammer dat er sommigen (vooral telkens dezelfde) dan persoonlijk moeten gaan worden door te pogen belachelijk te maken en uit te lachen alsof alles buiten een eigen filosofie genaamd de garage/dealer "beunhazerij" is. Weer andere leden zitten niet te wachten op altijd de duurste oplossingen.
Re: adv. verschillend remmen achter
mooi dat er ook een ander geluid is. Ik haal zoveel mogelijk goede onderdelen voor een habbekrats van slopers. Niet alleen om geld uit te sparen maar
ik vind het ook zonde van goede spullen. Schijven zonder randjes, remblokken met 8 mm voering, nieuwe benzinepompen enz, je komt het allemaal tegen.
Trouwens niet iedereen heeft de keus om qua financiën alles nieuw te kopen en te laten doen. Zoals hier dan beweert wordt dat je
de verkeersveiligheid vermindert: is gewoon niet zo. Goed = goed.
ik vind het ook zonde van goede spullen. Schijven zonder randjes, remblokken met 8 mm voering, nieuwe benzinepompen enz, je komt het allemaal tegen.
Trouwens niet iedereen heeft de keus om qua financiën alles nieuw te kopen en te laten doen. Zoals hier dan beweert wordt dat je
de verkeersveiligheid vermindert: is gewoon niet zo. Goed = goed.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: adv. verschillend remmen achter
Inderdaad. Zo al zo vaak bekenden geholpen.
Wilden de auto eruit doen "want zoveel onkosten dus niet meer haalbaar". Moesten ze in een garage 1500 aftikken wat voor de auto niet meer rendabel was.
Even een helpende hand geboden (slooponderdelen) en voor honderd euro klaar, en een aantal hebben de auto nog jaren gereden.
Dan krijg je ook reacties "maar van de sloop, is dat wel goed?".
Bijvoorbeeld een startmotor kapot. Ja, voor 1500 is het 99% zeker goed. Op de sloop kun je soms een keer pech hebben met een miskoop en dan verlies je 3-4 tientjes (soms niet want ook daar 'garantie'). Maar ik zei dan "boeiend want dan haal je de volgende ook weer voor 3-4 tientjes en dan ben nog maar 8 tientjes kwijt".
Waaronder sommigen die (door omstandigheden) dan voorlopig geen auto zouden kunnen rijden. En zo wel, waardoor ze niet in hun dal blijven hangen door onnodig hoge kosten en er nu weer prima bovenop zijn.
Trouwens ook al eens gehad dat ik een auto netjes bij een garage liet repareren. Probleem bleef, en na indringend gesprek bleken ze zonder mijn medeweten gerepareerd met een slooponderdeel (maar wel rekening op garageniveau). Dat hebben ze geweten. Is alsnog goed gekomen (voor mij dan ).
En grappig. Altijd nadat ik op de sloop ben geweest worden mijn auto's weer wat luxer want ik vind altijd wel een luxe feature die nog niet op mijne zit die dan meteen ook mee gaat. Na een tijdje zijn mijn auto's vaak stukken luxer dan origineel.
Wilden de auto eruit doen "want zoveel onkosten dus niet meer haalbaar". Moesten ze in een garage 1500 aftikken wat voor de auto niet meer rendabel was.
Even een helpende hand geboden (slooponderdelen) en voor honderd euro klaar, en een aantal hebben de auto nog jaren gereden.
Dan krijg je ook reacties "maar van de sloop, is dat wel goed?".
Bijvoorbeeld een startmotor kapot. Ja, voor 1500 is het 99% zeker goed. Op de sloop kun je soms een keer pech hebben met een miskoop en dan verlies je 3-4 tientjes (soms niet want ook daar 'garantie'). Maar ik zei dan "boeiend want dan haal je de volgende ook weer voor 3-4 tientjes en dan ben nog maar 8 tientjes kwijt".
Waaronder sommigen die (door omstandigheden) dan voorlopig geen auto zouden kunnen rijden. En zo wel, waardoor ze niet in hun dal blijven hangen door onnodig hoge kosten en er nu weer prima bovenop zijn.
Trouwens ook al eens gehad dat ik een auto netjes bij een garage liet repareren. Probleem bleef, en na indringend gesprek bleken ze zonder mijn medeweten gerepareerd met een slooponderdeel (maar wel rekening op garageniveau). Dat hebben ze geweten. Is alsnog goed gekomen (voor mij dan ).
En grappig. Altijd nadat ik op de sloop ben geweest worden mijn auto's weer wat luxer want ik vind altijd wel een luxe feature die nog niet op mijne zit die dan meteen ook mee gaat. Na een tijdje zijn mijn auto's vaak stukken luxer dan origineel.
Laatst gewijzigd door hummie op 01 sep 2019 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: adv. verschillend remmen achter
Er is niets mis met onderdelen van de sloop halen, zolang dat met gezond verstand gebeurt.
Liever iemand die remblokken van de sloop haalt dan iemand die ze niet vervangt omdat ze origineel te duur zijn.
Liever iemand die remblokken van de sloop haalt dan iemand die ze niet vervangt omdat ze origineel te duur zijn.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: adv. verschillend remmen achter
Nou, hebben we dat gelukkig duidelijk. Hopelijk allemaal, zodat dit soort discussies door eenzijdige (dure) adviezen niet meer nodig zijn. Want niet prettig elke keer.
Alle redelijke adviezen zijn goede adviezen. En wie uiteindelijk waarvoor kiest moet dat ieder voor zich weten.
Kunnen we hier in elk geval over op houden en lekker door gaan elkaar vooruit te helpen.
Alle redelijke adviezen zijn goede adviezen. En wie uiteindelijk waarvoor kiest moet dat ieder voor zich weten.
Kunnen we hier in elk geval over op houden en lekker door gaan elkaar vooruit te helpen.
Re: adv. verschillend remmen achter
Ik zie ook niet in, waarom spullen van de sloop slechter zouden moeten zijn? Ik vind dat een vooroordeel. Alsof de voorbezitters van die sloopwagens hun wagens ook maar verwaarlozen... En vaak kun je best wel zien of iets goed of slecht is. En soms heb je inderdaad eens een keer pech. Maar als je een goede band met de sloperij hebt, doen ze vaak niet zo heel erg moeilijk.
Ik heb op mijn Impreza ook gebruikte remklauwen gebruikt. De remschijven heb ik wel vervangen door nieuwe, maar de oude heb ik zeker niet weggegooid. Remvoering wel vervangen voor nieuwe. En voor de achterremmen ga ik waarschijnlijk hetzelfde doen. Zolang je het maar met goed verstand en kennis doet, is er helemaal niets met 2e hands onderdelen. Marktplaats staat er vol mee...
Ik heb op mijn Impreza ook gebruikte remklauwen gebruikt. De remschijven heb ik wel vervangen door nieuwe, maar de oude heb ik zeker niet weggegooid. Remvoering wel vervangen voor nieuwe. En voor de achterremmen ga ik waarschijnlijk hetzelfde doen. Zolang je het maar met goed verstand en kennis doet, is er helemaal niets met 2e hands onderdelen. Marktplaats staat er vol mee...
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: adv. verschillend remmen achter
hummie schreef:Inderdaad. Zo al zo vaak bekenden geholpen.
Wilden de auto eruit doen "want zoveel onkosten dus niet meer haalbaar". Moesten ze in een garage 1500 aftikken wat voor de auto niet meer rendabel was.
Even een helpende hand geboden (slooponderdelen) en voor honderd euro klaar, en een aantal hebben de auto nog jaren gereden.
Dan krijg je ook reacties "maar van de sloop, is dat wel goed?".
Bijvoorbeeld een startmotor kapot. Ja, voor 1500 is het 99% zeker goed. Op de sloop kun je soms een keer pech hebben met een miskoop en dan verlies je 3-4 tientjes (soms niet want ook daar 'garantie'). Maar ik zei dan "boeiend want dan haal je de volgende ook weer voor 3-4 tientjes en dan ben nog maar 8 tientjes kwijt".
Waaronder sommigen die (door omstandigheden) dan voorlopig geen auto zouden kunnen rijden. En zo wel, waardoor ze niet in hun dal blijven hangen door onnodig hoge kosten en er nu weer prima bovenop zijn.
Trouwens ook al eens gehad dat ik een auto netjes bij een garage liet repareren. Probleem bleef, en na indringend gesprek bleken ze zonder mijn medeweten gerepareerd met een slooponderdeel (maar wel rekening op garageniveau). Dat hebben ze geweten. Is alsnog goed gekomen (voor mij dan ).
En grappig. Altijd nadat ik op de sloop ben geweest worden mijn auto's weer wat luxer want ik vind altijd wel een luxe feature die nog niet op mijne zit die dan meteen ook mee gaat. Na een tijdje zijn mijn auto's vaak stukken luxer dan origineel.
totaal niks mis mee materiaal van de sloop,,, alleen maar goed juist,,,ben erg van het er gebruiken ,,, zeer goed uitgangspunt qua milieu
en zoals al eerder aangegeven ,, doe alles met verstand..
en wie wat koop van de sloop,,, dat moet ieder zelf weten natuurlijk..
Groet Robert
Re: adv. verschillend remmen achter
Is inderdaad niks mis mee om onderdelen op de sloop te halen,dat is de discussie ook niet...maar gebruikte remblokken op de sloop halen gaat me persoonlijk te ver.Vmax schreef:Ik zie ook niet in, waarom spullen van de sloop slechter zouden moeten zijn?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: adv. verschillend remmen achter
Prima.quikfit schreef:Is inderdaad niks mis mee om onderdelen op de sloop te halen,dat is de discussie ook niet...maar gebruikte remblokken op de sloop halen gaat me persoonlijk te ver.
Overigens wat ReinO ook al bevestigde. Op de sloop vind je regelmatig nagenoeg nieuwe onderdelen. Ook remblokken van enkele weken oud, omdat de auto net na vervanging naar de sloop ging vanwege ongeluk of wat dan ook.
Sterker nog. Ik kwam al heel vaak bij een sloperij waar ook auto's stonden die nog geen km op de weg gereden hadden, en nog geen 100 op de teller hadden (ca 60 v/d testbaan), naast de schadegevallen met nog geen 1000 of 2000 op de teller. Die remblokken zijn vrijwel zeker beter dan wat er nu onder jouw en mijn auto hangt.
Daar koop je nagenoeg gloedjenieuwe banden voor nog niet de helft van de prijs. Klein nadeeltje dat ze vaak maar setjes van 3 of 2 hebben staan omdat 1 of 2 hoeken van de auto weg was.
Dus wie weet waar hij op moet letten kan prima in geval van nood een keer blokjes van de sloop gebuiken om niet meteen te hoeven vervangen omdat 1 blok veel harder is versleten terwijl de rest nog gewoon goed is. En wie het niet aan durft, gewoon naar de garage gaan. Ook niets mis met een keer een tegenvaller dragen als je dat gewoon kunt (en wilt) missen.
Re: adv. verschillend remmen achter
Bedankt voor de bruikbare info,, ik ga er mee aan de slag
Bij deze sluit ik deze topic.
Bij deze sluit ik deze topic.
Groet Robert
Re: adv. verschillend remmen achter
Wat zien die schijven er slecht (verglaasd) uit wordt hier wel om de 2 jaar remvloeistof vervangen?aze2000 schreef:Vraagje,, de achterste remblokken zijn aan de buitenkant niet geheel afgesleten.
aan de binnenkant zijn ze prima maar aan de buitenzijde niet zie foto..
nou heb ik alles schoongemaakt maar er was eigenlijk niks te zien,, iemand een idee? remmen doet hij ook prima.
of is dit een redelijk normaal verschijnsel bij de boswachter
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Dat is ook omdat de schijven ook richting vervangen gaan. Kijk maar naar de inslijting (randen).
Scherp opgemerkt.Tanisha. ik had nog niet naar de schijven gekeken.
Met advies van alleen nieuwe blokken zullen die ook snel weer slecht zijn.
Scherp opgemerkt.Tanisha. ik had nog niet naar de schijven gekeken.
Met advies van alleen nieuwe blokken zullen die ook snel weer slecht zijn.
Re: adv. verschillend remmen achter
Wie zegt trouwens dat garages zo goed zijn de meeste zou ik nog niet aan mijn auto laten sleutelen al zou ik geld toe krijgen.
Ik ben nog al een zijkert als het op remmen aan komt ik vervang hoe dan ook eens in de 2 jaar mijn remvloeistof.
Zelfs met merken remblokken ben ik zeer selectief want er zit wel degelijk een hoop verschil in de samenstelling van remblokken en de eigenschappen die er mee samenhangen.
Remschijven kunnen ook gebalanceerd zijn sommige auto's hebben dat zelfs nodig om niet te trillen met remmen.
Dat soort dingen maar echt een enorm verschil in hoe een auto aanvoelt en wat je remweg is.
Ik ben nog al een zijkert als het op remmen aan komt ik vervang hoe dan ook eens in de 2 jaar mijn remvloeistof.
Zelfs met merken remblokken ben ik zeer selectief want er zit wel degelijk een hoop verschil in de samenstelling van remblokken en de eigenschappen die er mee samenhangen.
Remschijven kunnen ook gebalanceerd zijn sommige auto's hebben dat zelfs nodig om niet te trillen met remmen.
Dat soort dingen maar echt een enorm verschil in hoe een auto aanvoelt en wat je remweg is.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Remvloeistof elke 2 jaar vervangen is preventief en vaak niet nodig. Je kunt het vochtpercentage gewoon meten en dan bepalen of het wel of niet nodig is.
Mijn ervaring is dat 3-5 jaar gewoon haalbaar is zonder teveel vocht in de vloeistof te krijgen. En vocht is het enige dat de functie van de vloeistof beïnvloed.
Maar ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Mijn ervaring is dat 3-5 jaar gewoon haalbaar is zonder teveel vocht in de vloeistof te krijgen. En vocht is het enige dat de functie van de vloeistof beïnvloed.
Maar ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt.
"I feel Legacy"
Re: adv. verschillend remmen achter
Tja na 2 jaar kost het je al meters remweg en rem je niet meer zo vel als met frisse remvloeistof.
Het zal je maar gebeuren dat je die meters nodig had om een aanrijding te voorkomen het kost je maar een paar tientjes remvloeistof en hoogstens een half uurtje werk.
Maar goed zoals ik al zij ik ben erg precies als het op remmen aan komt dat is naar mijn mening het belangrijkste op een auto.
Het zal je maar gebeuren dat je die meters nodig had om een aanrijding te voorkomen het kost je maar een paar tientjes remvloeistof en hoogstens een half uurtje werk.
Maar goed zoals ik al zij ik ben erg precies als het op remmen aan komt dat is naar mijn mening het belangrijkste op een auto.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Geen idee waar die wijsheid vandaan komt, maar als je een beetje weet hoe een remsysteem werkt, dan weet je ook dat dit helemaal niet kan.Tanisha schreef:Tja na 2 jaar kost het je al meters remweg en rem je niet meer zo vel als met frisse remvloeistof.
Zelfs met 10 jaar oude remvloeistof is je remweg gelijk. Het is niets meer dan een hydraulisch systeem. Al zou je er motorolie in kieperen, dan remt je auto met één enkele remactie nog uitstekend.
Remweg wordt bepaald door de wrijving die je kunt genereren tussen remblok en remschijf. Die wrijving wordt bepaald door het materiaal van het remblok en de remschijf. Daarnaast is de druk die je remzuiger kan uitoefen op het blok van belang. Deze druk kan afnemen wanneer er teveel vocht in je remvloeistof komt, want dat vocht kan gaan koken.
Zolang de temperatuur van de remvloeistof onder het kookpunt van dat vocht blijft, remt je auto altijd hetzelfde.
Dus of je hebt het over keihard circuitgebruik, waarbij de remvloeistof continue richting kookpunt wordt gebracht, of je hebt geen idee waar je het over hebt.
Bij straatgebruik lever je geen cm remweg in.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. verschillend remmen achter
Marcel heeft gelijk.
Zelfs puur water remt net zo goed als remvloeistof de eerste keer vanaf 100 km/u.
Daarna krijg je sneller vapourlock en neemt de remweg toe.
En ver daarna zal de oude remvloeistof ook eerder koken dan nieuwe remvloeistof.
Wat ook veel invloed heeft is inderdaad de voering van je remblokken.
En of ze nieuw of bijna versleten zijn.
Bijna versleten merk je goed bij remmen vanaf 120+ km/h.
Dat is ook de reden waarom je niet aan 1 kant nieuwe blokken of die van
de sloop moet monteren, hoe goed ze ook zijn.
AMT heeft ooit een rembloktest gedaan en uitslag was verhelderend…, soms slecht.
Vaak zat meegemaakt dat op de remmenbank te veel verschil op
leverde en dat is afkeur of een proefrit waar weer andere problemen
boven water komen zoals snelheidsmeter of fietspompen, ehh schokbrekers lek
die dan heel mooi schoongespoten zijn met ontvetter.
Eric
Zelfs puur water remt net zo goed als remvloeistof de eerste keer vanaf 100 km/u.
Daarna krijg je sneller vapourlock en neemt de remweg toe.
En ver daarna zal de oude remvloeistof ook eerder koken dan nieuwe remvloeistof.
Wat ook veel invloed heeft is inderdaad de voering van je remblokken.
En of ze nieuw of bijna versleten zijn.
Bijna versleten merk je goed bij remmen vanaf 120+ km/h.
Dat is ook de reden waarom je niet aan 1 kant nieuwe blokken of die van
de sloop moet monteren, hoe goed ze ook zijn.
AMT heeft ooit een rembloktest gedaan en uitslag was verhelderend…, soms slecht.
Vaak zat meegemaakt dat op de remmenbank te veel verschil op
leverde en dat is afkeur of een proefrit waar weer andere problemen
boven water komen zoals snelheidsmeter of fietspompen, ehh schokbrekers lek
die dan heel mooi schoongespoten zijn met ontvetter.
Eric
Re: adv. verschillend remmen achter
Ik heb ruime ervaring Saab en met name tuning dat doe ik al ongeveer 10 jaar.
Vooral als het spul lomp hard loopt komt het op remmen aan en wat ik schrijf is vooral eigen ervaring en wat ik bij mijn klanten zie.
Vooral als het spul lomp hard loopt komt het op remmen aan en wat ik schrijf is vooral eigen ervaring en wat ik bij mijn klanten zie.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Dan snap ik niet hoe de paar keren dat ik deze tijdelijke noodoplossing toepastte de auto's gewoon door de apk kwamen.erichendri schreef:Dat is ook de reden waarom je niet aan 1 kant nieuwe blokken of die van
de sloop moet monteren, hoe goed ze ook zijn.
AMT heeft ooit een rembloktest gedaan en uitslag was verhelderend…, soms slecht.
Als een goede gebruikte blok met een passende dikte goed gemonteerd wordt rolt hij er zo doorheen. Wel twee kanten gangbaar maken dan want anders krijg je daardoor verschillen. En dat doet lang niet iedereen, maar allern de kant waaraan gewerkt wordt.
Ik zag trouwens ook vaak zat mensen met nieuwe blokken niet door de herkeuring komen door verschillen om dezelfde reden. Dat zegt weinig.
En ja twee kanten gelijk is gewoon het beste, maar het ging hier over de laatste optie in rij als tijdelijke noodoplossing wat prima haalbaar is.
Ook dat van dat remverschil bij blokken is verwaarloosbaar. Overmatig goede remmen wil je ook niet want dan blokkeren je wielen te snel en verlies je controle
Ik heb nog nooit naar specifieke merken gevraagd, maar gewoon "goede" blokken.
Met bijna een miljoen km's zelf en veelvouden daarvan bij chauffeurs is er nog nooit een probleen geweest met te lange remweg. En daarbij zaten toch een aantal situaties dat mijn leven in herinnering voorbij kwamen.
Alle onderdelen op de nl/eu markt hebben dezelfde tests moeten doorstaan en voldoen allemaal aan de eisen, anders komen ze simpelweg niet op de markt. Er worden hier geen slechte onderdelen verkocht.
Re: adv. verschillend remmen achter
Dot 3,4 en 5 verwijzen naar 'kookpunten' die we allemaal zo laat mogelijk willen toch?
En bij 1 procent water heb je al een 25 graden lager kookpunt (Bron AMT magazine).
En bij 1 procent water heb je al een 25 graden lager kookpunt (Bron AMT magazine).
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: adv. verschillend remmen achter
Ik hoef absoluut niet een DOT5.1 met het hoogst mogelijke kookpunt. Wat je nodig hebt is iets dat volstaat voor je toepassing. DOT5.1 heb je voor straatgebruik niet bijster veel aan, toch rijdt half GTT/WRX rijdend NL er mee rond. Meer om er bij te horen, dan dat ze ook maar een benul hebben van de onderlinge verschillen.
"I feel Legacy"
Re: adv. verschillend remmen achter
Jij mag het dan wel onzin vinden maar dit is het absoluut niet er is een reden waarom fabrikanten voorschrijven om remvloeistof 2 jaarlijks remvloeistof te vervangen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Mijn leone uit 1984 heeft in 2012 nieuwe remvloeistof gekregen en dat zit er nog steeds op , we zijn intussen ook al ruim 50.000 km verder.
De keurmeester kijkt bij elke APK of het vochtgehalte niet te hoog is en dat is tot nu toe altijd nog binnen de perken gebleven.
Waar je dat dan vandaan haalt dat het elke 2 jaar vervangen moet worden is me een raadsel...de vervangingstermijn lijkt me eerder te koppelen aan het gereden kilometers dan aan een tijdstermijn.
De keurmeester kijkt bij elke APK of het vochtgehalte niet te hoog is en dat is tot nu toe altijd nog binnen de perken gebleven.
Waar je dat dan vandaan haalt dat het elke 2 jaar vervangen moet worden is me een raadsel...de vervangingstermijn lijkt me eerder te koppelen aan het gereden kilometers dan aan een tijdstermijn.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: adv. verschillend remmen achter
2 jaar, is de voorgeschreven vervangingstermijn, klopt. Dat heet preventief onderhoud, zoals alles in het onderhoudsschema.
Maar zoals reeds aangegeven is remvloeistof heel snel en goedkoop te controleren. Te veel vocht, of dicht er tegen aan --> vervangen. Ruim binnen de tolerantie --> lekker laten zitten!
Remweg is NIET 1 op 1 gerelateerd aan de kwaliteit van je remvloeistof. Zoals Eric al zei, met water kun je nog remmen. Remweg wordt pas langer zodra temperaturen TE hoog oplopen. Dat gebeurd bij normaal gebruik niet.
Niets mis met elke 2 jaar vervangen, maar dat je remweg er "meters" langer van wordt is niet waar.
Maar zoals reeds aangegeven is remvloeistof heel snel en goedkoop te controleren. Te veel vocht, of dicht er tegen aan --> vervangen. Ruim binnen de tolerantie --> lekker laten zitten!
Remweg is NIET 1 op 1 gerelateerd aan de kwaliteit van je remvloeistof. Zoals Eric al zei, met water kun je nog remmen. Remweg wordt pas langer zodra temperaturen TE hoog oplopen. Dat gebeurd bij normaal gebruik niet.
Niets mis met elke 2 jaar vervangen, maar dat je remweg er "meters" langer van wordt is niet waar.
"I feel Legacy"
Re: adv. verschillend remmen achter
Was het ook niet zo dat Dot 5 niet verouderd.
Eigenlijk geen vocht aantrekt??
Dan zou je het levensduur auto kunnen laten zitten toch?
Weet wel als er dot 3 of 4 inzit je er geen dot5 van kan maken.
Of je moet alle seals in het systeem vervangen.
Eigenlijk geen vocht aantrekt??
Dan zou je het levensduur auto kunnen laten zitten toch?
Weet wel als er dot 3 of 4 inzit je er geen dot5 van kan maken.
Of je moet alle seals in het systeem vervangen.
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. verschillend remmen achter
Meen dat je wel een remsysteem moet hebben die tegen dot 5 kan.
Marcel heeft wel gelijk over dat erbij horen.
De vervangingstermijn is inderdaad preventief.
Bij abs auto's is het advies zelfs jaarlijks.
Maar dat heeft meer met alle klepjes in de abs pomp te maken.
Je wilt niet weten wat er gebeurt als er 1 klepje vastzit door 1 of ander.
Adviezen zijn wereldwijd, er zijn landen met een veel hoger vochtigheids gehalte als NL.
Eric
Marcel heeft wel gelijk over dat erbij horen.
De vervangingstermijn is inderdaad preventief.
Bij abs auto's is het advies zelfs jaarlijks.
Maar dat heeft meer met alle klepjes in de abs pomp te maken.
Je wilt niet weten wat er gebeurt als er 1 klepje vastzit door 1 of ander.
Adviezen zijn wereldwijd, er zijn landen met een veel hoger vochtigheids gehalte als NL.
Eric
Re: adv. verschillend remmen achter
FF Googelen... https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... -cookies=1Propje schreef:Was het ook niet zo dat Dot 5 niet verouderd.
Eigenlijk geen vocht aantrekt??
Dan zou je het levensduur auto kunnen laten zitten toch?
Weet wel als er dot 3 of 4 inzit je er geen dot5 van kan maken.
Of je moet alle seals in het systeem vervangen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. verschillend remmen achter
Thnx Q.
Ik wist dat er wat was maar niet precies wat.
Toch ga je uit nieuwsgierigheid ff googlen.
Ik zou dat pas doen tegen de tijd dat…….
Eric
Ik wist dat er wat was maar niet precies wat.
Toch ga je uit nieuwsgierigheid ff googlen.
Ik zou dat pas doen tegen de tijd dat…….
Eric
Re: adv. verschillend remmen achter
Vocht komt er dus altijd in en -zoals al gemeld- 1 % water verlaagt het kookpunt al met 25 graden. bron: AMT.
Merk je dat? Ik alleen bij stevige / meerdere remacties, tja en die komen af en toe voor en dan wil je
liever meer stopkracht hebben dan je voorligger.
In het overzicht staan dezelfde kookpunten voor 5.1 en 5.0 alleen is de vochtopnemend en de andere niet.
Merk je dat? Ik alleen bij stevige / meerdere remacties, tja en die komen af en toe voor en dan wil je
liever meer stopkracht hebben dan je voorligger.
In het overzicht staan dezelfde kookpunten voor 5.1 en 5.0 alleen is de vochtopnemend en de andere niet.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken