adv. verschillend remmen achter

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door Tanisha »

Tja na 2 jaar kost het je al meters remweg en rem je niet meer zo vel als met frisse remvloeistof.
Het zal je maar gebeuren dat je die meters nodig had om een aanrijding te voorkomen het kost je maar een paar tientjes remvloeistof en hoogstens een half uurtje werk.

Maar goed zoals ik al zij ik ben erg precies als het op remmen aan komt dat is naar mijn mening het belangrijkste op een auto.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door SP-Boxer »

Tanisha schreef:Tja na 2 jaar kost het je al meters remweg en rem je niet meer zo vel als met frisse remvloeistof.
Geen idee waar die wijsheid vandaan komt, maar als je een beetje weet hoe een remsysteem werkt, dan weet je ook dat dit helemaal niet kan.
Zelfs met 10 jaar oude remvloeistof is je remweg gelijk. Het is niets meer dan een hydraulisch systeem. Al zou je er motorolie in kieperen, dan remt je auto met één enkele remactie nog uitstekend.

Remweg wordt bepaald door de wrijving die je kunt genereren tussen remblok en remschijf. Die wrijving wordt bepaald door het materiaal van het remblok en de remschijf. Daarnaast is de druk die je remzuiger kan uitoefen op het blok van belang. Deze druk kan afnemen wanneer er teveel vocht in je remvloeistof komt, want dat vocht kan gaan koken.
Zolang de temperatuur van de remvloeistof onder het kookpunt van dat vocht blijft, remt je auto altijd hetzelfde.

Dus of je hebt het over keihard circuitgebruik, waarbij de remvloeistof continue richting kookpunt wordt gebracht, of je hebt geen idee waar je het over hebt.
Bij straatgebruik lever je geen cm remweg in.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door erichendri »

Marcel heeft gelijk.
Zelfs puur water remt net zo goed als remvloeistof de eerste keer vanaf 100 km/u.
Daarna krijg je sneller vapourlock en neemt de remweg toe.
En ver daarna zal de oude remvloeistof ook eerder koken dan nieuwe remvloeistof.
Wat ook veel invloed heeft is inderdaad de voering van je remblokken.
En of ze nieuw of bijna versleten zijn.
Bijna versleten merk je goed bij remmen vanaf 120+ km/h.
Dat is ook de reden waarom je niet aan 1 kant nieuwe blokken of die van
de sloop moet monteren, hoe goed ze ook zijn.
AMT heeft ooit een rembloktest gedaan en uitslag was verhelderend…, soms slecht.
Vaak zat meegemaakt dat op de remmenbank te veel verschil op
leverde en dat is afkeur of een proefrit waar weer andere problemen
boven water komen zoals snelheidsmeter of fietspompen, ehh schokbrekers lek
die dan heel mooi schoongespoten zijn met ontvetter.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door Tanisha »

Ik heb ruime ervaring Saab en met name tuning dat doe ik al ongeveer 10 jaar.
Vooral als het spul lomp hard loopt komt het op remmen aan en wat ik schrijf is vooral eigen ervaring en wat ik bij mijn klanten zie.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Dat is ook de reden waarom je niet aan 1 kant nieuwe blokken of die van
de sloop moet monteren, hoe goed ze ook zijn.
AMT heeft ooit een rembloktest gedaan en uitslag was verhelderend…, soms slecht.
Dan snap ik niet hoe de paar keren dat ik deze tijdelijke noodoplossing toepastte de auto's gewoon door de apk kwamen.

Als een goede gebruikte blok met een passende dikte goed gemonteerd wordt rolt hij er zo doorheen. Wel twee kanten gangbaar maken dan want anders krijg je daardoor verschillen. En dat doet lang niet iedereen, maar allern de kant waaraan gewerkt wordt.
Ik zag trouwens ook vaak zat mensen met nieuwe blokken niet door de herkeuring komen door verschillen om dezelfde reden. Dat zegt weinig.
En ja twee kanten gelijk is gewoon het beste, maar het ging hier over de laatste optie in rij als tijdelijke noodoplossing wat prima haalbaar is.

Ook dat van dat remverschil bij blokken is verwaarloosbaar. Overmatig goede remmen wil je ook niet want dan blokkeren je wielen te snel en verlies je controle
Ik heb nog nooit naar specifieke merken gevraagd, maar gewoon "goede" blokken.
Met bijna een miljoen km's zelf en veelvouden daarvan bij chauffeurs is er nog nooit een probleen geweest met te lange remweg. En daarbij zaten toch een aantal situaties dat mijn leven in herinnering voorbij kwamen.

Alle onderdelen op de nl/eu markt hebben dezelfde tests moeten doorstaan en voldoen allemaal aan de eisen, anders komen ze simpelweg niet op de markt. Er worden hier geen slechte onderdelen verkocht.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door ReinO »

Dot 3,4 en 5 verwijzen naar 'kookpunten' die we allemaal zo laat mogelijk willen toch?
En bij 1 procent water heb je al een 25 graden lager kookpunt (Bron AMT magazine).
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door SP-Boxer »

Ik hoef absoluut niet een DOT5.1 met het hoogst mogelijke kookpunt. Wat je nodig hebt is iets dat volstaat voor je toepassing. DOT5.1 heb je voor straatgebruik niet bijster veel aan, toch rijdt half GTT/WRX rijdend NL er mee rond. Meer om er bij te horen, dan dat ze ook maar een benul hebben van de onderlinge verschillen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door Tanisha »

Jij mag het dan wel onzin vinden maar dit is het absoluut niet er is een reden waarom fabrikanten voorschrijven om remvloeistof 2 jaarlijks remvloeistof te vervangen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door Rene »

Mijn leone uit 1984 heeft in 2012 nieuwe remvloeistof gekregen en dat zit er nog steeds op , we zijn intussen ook al ruim 50.000 km verder.
De keurmeester kijkt bij elke APK of het vochtgehalte niet te hoog is en dat is tot nu toe altijd nog binnen de perken gebleven.
Waar je dat dan vandaan haalt dat het elke 2 jaar vervangen moet worden is me een raadsel...de vervangingstermijn lijkt me eerder te koppelen aan het gereden kilometers dan aan een tijdstermijn.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door SP-Boxer »

2 jaar, is de voorgeschreven vervangingstermijn, klopt. Dat heet preventief onderhoud, zoals alles in het onderhoudsschema.

Maar zoals reeds aangegeven is remvloeistof heel snel en goedkoop te controleren. Te veel vocht, of dicht er tegen aan --> vervangen. Ruim binnen de tolerantie --> lekker laten zitten!

Remweg is NIET 1 op 1 gerelateerd aan de kwaliteit van je remvloeistof. Zoals Eric al zei, met water kun je nog remmen. Remweg wordt pas langer zodra temperaturen TE hoog oplopen. Dat gebeurd bij normaal gebruik niet.
Niets mis met elke 2 jaar vervangen, maar dat je remweg er "meters" langer van wordt is niet waar.
"I feel Legacy"
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door Propje »

Was het ook niet zo dat Dot 5 niet verouderd.
Eigenlijk geen vocht aantrekt??
Dan zou je het levensduur auto kunnen laten zitten toch?
Weet wel als er dot 3 of 4 inzit je er geen dot5 van kan maken.
Of je moet alle seals in het systeem vervangen.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door erichendri »

Meen dat je wel een remsysteem moet hebben die tegen dot 5 kan.
Marcel heeft wel gelijk over dat erbij horen.
De vervangingstermijn is inderdaad preventief.
Bij abs auto's is het advies zelfs jaarlijks.
Maar dat heeft meer met alle klepjes in de abs pomp te maken.
Je wilt niet weten wat er gebeurt als er 1 klepje vastzit door 1 of ander.
Adviezen zijn wereldwijd, er zijn landen met een veel hoger vochtigheids gehalte als NL.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door quikfit »

Propje schreef:Was het ook niet zo dat Dot 5 niet verouderd.
Eigenlijk geen vocht aantrekt??
Dan zou je het levensduur auto kunnen laten zitten toch?
Weet wel als er dot 3 of 4 inzit je er geen dot5 van kan maken.
Of je moet alle seals in het systeem vervangen.
FF Googelen... https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... -cookies=1

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door erichendri »

Thnx Q.
Ik wist dat er wat was maar niet precies wat.
Toch ga je uit nieuwsgierigheid ff googlen.
Ik zou dat pas doen tegen de tijd dat…….

Eric
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door ReinO »

Vocht komt er dus altijd in en -zoals al gemeld- 1 % water verlaagt het kookpunt al met 25 graden. bron: AMT.
Merk je dat? Ik alleen bij stevige / meerdere remacties, tja en die komen af en toe voor en dan wil je
liever meer stopkracht hebben dan je voorligger.
In het overzicht staan dezelfde kookpunten voor 5.1 en 5.0 alleen is de vochtopnemend en de andere niet.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: adv. verschillend remmen achter

Bericht door *thomas* »

Kleine bijdrage: in een dot 3 systeem (dat van onze wagens) mag DACHT IK geen dot 5, wel 4 en 5.1 (en uiteraard 3).
Plaats reactie