adv. verschillend remmen achter
Re: adv. verschillend remmen achter
Nou, hebben we dat gelukkig duidelijk. Hopelijk allemaal, zodat dit soort discussies door eenzijdige (dure) adviezen niet meer nodig zijn. Want niet prettig elke keer.
Alle redelijke adviezen zijn goede adviezen. En wie uiteindelijk waarvoor kiest moet dat ieder voor zich weten.
Kunnen we hier in elk geval over op houden en lekker door gaan elkaar vooruit te helpen.
Alle redelijke adviezen zijn goede adviezen. En wie uiteindelijk waarvoor kiest moet dat ieder voor zich weten.
Kunnen we hier in elk geval over op houden en lekker door gaan elkaar vooruit te helpen.
Re: adv. verschillend remmen achter
Ik zie ook niet in, waarom spullen van de sloop slechter zouden moeten zijn? Ik vind dat een vooroordeel. Alsof de voorbezitters van die sloopwagens hun wagens ook maar verwaarlozen... En vaak kun je best wel zien of iets goed of slecht is. En soms heb je inderdaad eens een keer pech. Maar als je een goede band met de sloperij hebt, doen ze vaak niet zo heel erg moeilijk.
Ik heb op mijn Impreza ook gebruikte remklauwen gebruikt. De remschijven heb ik wel vervangen door nieuwe, maar de oude heb ik zeker niet weggegooid. Remvoering wel vervangen voor nieuwe. En voor de achterremmen ga ik waarschijnlijk hetzelfde doen. Zolang je het maar met goed verstand en kennis doet, is er helemaal niets met 2e hands onderdelen. Marktplaats staat er vol mee...
Ik heb op mijn Impreza ook gebruikte remklauwen gebruikt. De remschijven heb ik wel vervangen door nieuwe, maar de oude heb ik zeker niet weggegooid. Remvoering wel vervangen voor nieuwe. En voor de achterremmen ga ik waarschijnlijk hetzelfde doen. Zolang je het maar met goed verstand en kennis doet, is er helemaal niets met 2e hands onderdelen. Marktplaats staat er vol mee...
Met vriendelijke groet,
Patrick
Patrick
Re: adv. verschillend remmen achter
hummie schreef:Inderdaad. Zo al zo vaak bekenden geholpen.
Wilden de auto eruit doen "want zoveel onkosten dus niet meer haalbaar". Moesten ze in een garage 1500 aftikken wat voor de auto niet meer rendabel was.
Even een helpende hand geboden (slooponderdelen) en voor honderd euro klaar, en een aantal hebben de auto nog jaren gereden.
Dan krijg je ook reacties "maar van de sloop, is dat wel goed?".
Bijvoorbeeld een startmotor kapot. Ja, voor 1500 is het 99% zeker goed. Op de sloop kun je soms een keer pech hebben met een miskoop en dan verlies je 3-4 tientjes (soms niet want ook daar 'garantie'). Maar ik zei dan "boeiend want dan haal je de volgende ook weer voor 3-4 tientjes en dan ben nog maar 8 tientjes kwijt".
Waaronder sommigen die (door omstandigheden) dan voorlopig geen auto zouden kunnen rijden. En zo wel, waardoor ze niet in hun dal blijven hangen door onnodig hoge kosten en er nu weer prima bovenop zijn.
Trouwens ook al eens gehad dat ik een auto netjes bij een garage liet repareren. Probleem bleef, en na indringend gesprek bleken ze zonder mijn medeweten gerepareerd met een slooponderdeel (maar wel rekening op garageniveau). Dat hebben ze geweten. Is alsnog goed gekomen (voor mij dan ).
En grappig. Altijd nadat ik op de sloop ben geweest worden mijn auto's weer wat luxer want ik vind altijd wel een luxe feature die nog niet op mijne zit die dan meteen ook mee gaat. Na een tijdje zijn mijn auto's vaak stukken luxer dan origineel.
totaal niks mis mee materiaal van de sloop,,, alleen maar goed juist,,,ben erg van het er gebruiken ,,, zeer goed uitgangspunt qua milieu
en zoals al eerder aangegeven ,, doe alles met verstand..
en wie wat koop van de sloop,,, dat moet ieder zelf weten natuurlijk..
Groet Robert
Re: adv. verschillend remmen achter
Is inderdaad niks mis mee om onderdelen op de sloop te halen,dat is de discussie ook niet...maar gebruikte remblokken op de sloop halen gaat me persoonlijk te ver.Vmax schreef:Ik zie ook niet in, waarom spullen van de sloop slechter zouden moeten zijn?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: adv. verschillend remmen achter
Prima.quikfit schreef:Is inderdaad niks mis mee om onderdelen op de sloop te halen,dat is de discussie ook niet...maar gebruikte remblokken op de sloop halen gaat me persoonlijk te ver.
Overigens wat ReinO ook al bevestigde. Op de sloop vind je regelmatig nagenoeg nieuwe onderdelen. Ook remblokken van enkele weken oud, omdat de auto net na vervanging naar de sloop ging vanwege ongeluk of wat dan ook.
Sterker nog. Ik kwam al heel vaak bij een sloperij waar ook auto's stonden die nog geen km op de weg gereden hadden, en nog geen 100 op de teller hadden (ca 60 v/d testbaan), naast de schadegevallen met nog geen 1000 of 2000 op de teller. Die remblokken zijn vrijwel zeker beter dan wat er nu onder jouw en mijn auto hangt.
Daar koop je nagenoeg gloedjenieuwe banden voor nog niet de helft van de prijs. Klein nadeeltje dat ze vaak maar setjes van 3 of 2 hebben staan omdat 1 of 2 hoeken van de auto weg was.
Dus wie weet waar hij op moet letten kan prima in geval van nood een keer blokjes van de sloop gebuiken om niet meteen te hoeven vervangen omdat 1 blok veel harder is versleten terwijl de rest nog gewoon goed is. En wie het niet aan durft, gewoon naar de garage gaan. Ook niets mis met een keer een tegenvaller dragen als je dat gewoon kunt (en wilt) missen.
Re: adv. verschillend remmen achter
Bedankt voor de bruikbare info,, ik ga er mee aan de slag
Bij deze sluit ik deze topic.
Bij deze sluit ik deze topic.
Groet Robert
Re: adv. verschillend remmen achter
Wat zien die schijven er slecht (verglaasd) uit wordt hier wel om de 2 jaar remvloeistof vervangen?aze2000 schreef:Vraagje,, de achterste remblokken zijn aan de buitenkant niet geheel afgesleten.
aan de binnenkant zijn ze prima maar aan de buitenzijde niet zie foto..
nou heb ik alles schoongemaakt maar er was eigenlijk niks te zien,, iemand een idee? remmen doet hij ook prima.
of is dit een redelijk normaal verschijnsel bij de boswachter
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Dat is ook omdat de schijven ook richting vervangen gaan. Kijk maar naar de inslijting (randen).
Scherp opgemerkt.Tanisha. ik had nog niet naar de schijven gekeken.
Met advies van alleen nieuwe blokken zullen die ook snel weer slecht zijn.
Scherp opgemerkt.Tanisha. ik had nog niet naar de schijven gekeken.
Met advies van alleen nieuwe blokken zullen die ook snel weer slecht zijn.
Re: adv. verschillend remmen achter
Wie zegt trouwens dat garages zo goed zijn de meeste zou ik nog niet aan mijn auto laten sleutelen al zou ik geld toe krijgen.
Ik ben nog al een zijkert als het op remmen aan komt ik vervang hoe dan ook eens in de 2 jaar mijn remvloeistof.
Zelfs met merken remblokken ben ik zeer selectief want er zit wel degelijk een hoop verschil in de samenstelling van remblokken en de eigenschappen die er mee samenhangen.
Remschijven kunnen ook gebalanceerd zijn sommige auto's hebben dat zelfs nodig om niet te trillen met remmen.
Dat soort dingen maar echt een enorm verschil in hoe een auto aanvoelt en wat je remweg is.
Ik ben nog al een zijkert als het op remmen aan komt ik vervang hoe dan ook eens in de 2 jaar mijn remvloeistof.
Zelfs met merken remblokken ben ik zeer selectief want er zit wel degelijk een hoop verschil in de samenstelling van remblokken en de eigenschappen die er mee samenhangen.
Remschijven kunnen ook gebalanceerd zijn sommige auto's hebben dat zelfs nodig om niet te trillen met remmen.
Dat soort dingen maar echt een enorm verschil in hoe een auto aanvoelt en wat je remweg is.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Remvloeistof elke 2 jaar vervangen is preventief en vaak niet nodig. Je kunt het vochtpercentage gewoon meten en dan bepalen of het wel of niet nodig is.
Mijn ervaring is dat 3-5 jaar gewoon haalbaar is zonder teveel vocht in de vloeistof te krijgen. En vocht is het enige dat de functie van de vloeistof beïnvloed.
Maar ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Mijn ervaring is dat 3-5 jaar gewoon haalbaar is zonder teveel vocht in de vloeistof te krijgen. En vocht is het enige dat de functie van de vloeistof beïnvloed.
Maar ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt.
"I feel Legacy"
Re: adv. verschillend remmen achter
Tja na 2 jaar kost het je al meters remweg en rem je niet meer zo vel als met frisse remvloeistof.
Het zal je maar gebeuren dat je die meters nodig had om een aanrijding te voorkomen het kost je maar een paar tientjes remvloeistof en hoogstens een half uurtje werk.
Maar goed zoals ik al zij ik ben erg precies als het op remmen aan komt dat is naar mijn mening het belangrijkste op een auto.
Het zal je maar gebeuren dat je die meters nodig had om een aanrijding te voorkomen het kost je maar een paar tientjes remvloeistof en hoogstens een half uurtje werk.
Maar goed zoals ik al zij ik ben erg precies als het op remmen aan komt dat is naar mijn mening het belangrijkste op een auto.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Geen idee waar die wijsheid vandaan komt, maar als je een beetje weet hoe een remsysteem werkt, dan weet je ook dat dit helemaal niet kan.Tanisha schreef:Tja na 2 jaar kost het je al meters remweg en rem je niet meer zo vel als met frisse remvloeistof.
Zelfs met 10 jaar oude remvloeistof is je remweg gelijk. Het is niets meer dan een hydraulisch systeem. Al zou je er motorolie in kieperen, dan remt je auto met één enkele remactie nog uitstekend.
Remweg wordt bepaald door de wrijving die je kunt genereren tussen remblok en remschijf. Die wrijving wordt bepaald door het materiaal van het remblok en de remschijf. Daarnaast is de druk die je remzuiger kan uitoefen op het blok van belang. Deze druk kan afnemen wanneer er teveel vocht in je remvloeistof komt, want dat vocht kan gaan koken.
Zolang de temperatuur van de remvloeistof onder het kookpunt van dat vocht blijft, remt je auto altijd hetzelfde.
Dus of je hebt het over keihard circuitgebruik, waarbij de remvloeistof continue richting kookpunt wordt gebracht, of je hebt geen idee waar je het over hebt.
Bij straatgebruik lever je geen cm remweg in.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. verschillend remmen achter
Marcel heeft gelijk.
Zelfs puur water remt net zo goed als remvloeistof de eerste keer vanaf 100 km/u.
Daarna krijg je sneller vapourlock en neemt de remweg toe.
En ver daarna zal de oude remvloeistof ook eerder koken dan nieuwe remvloeistof.
Wat ook veel invloed heeft is inderdaad de voering van je remblokken.
En of ze nieuw of bijna versleten zijn.
Bijna versleten merk je goed bij remmen vanaf 120+ km/h.
Dat is ook de reden waarom je niet aan 1 kant nieuwe blokken of die van
de sloop moet monteren, hoe goed ze ook zijn.
AMT heeft ooit een rembloktest gedaan en uitslag was verhelderend…, soms slecht.
Vaak zat meegemaakt dat op de remmenbank te veel verschil op
leverde en dat is afkeur of een proefrit waar weer andere problemen
boven water komen zoals snelheidsmeter of fietspompen, ehh schokbrekers lek
die dan heel mooi schoongespoten zijn met ontvetter.
Eric
Zelfs puur water remt net zo goed als remvloeistof de eerste keer vanaf 100 km/u.
Daarna krijg je sneller vapourlock en neemt de remweg toe.
En ver daarna zal de oude remvloeistof ook eerder koken dan nieuwe remvloeistof.
Wat ook veel invloed heeft is inderdaad de voering van je remblokken.
En of ze nieuw of bijna versleten zijn.
Bijna versleten merk je goed bij remmen vanaf 120+ km/h.
Dat is ook de reden waarom je niet aan 1 kant nieuwe blokken of die van
de sloop moet monteren, hoe goed ze ook zijn.
AMT heeft ooit een rembloktest gedaan en uitslag was verhelderend…, soms slecht.
Vaak zat meegemaakt dat op de remmenbank te veel verschil op
leverde en dat is afkeur of een proefrit waar weer andere problemen
boven water komen zoals snelheidsmeter of fietspompen, ehh schokbrekers lek
die dan heel mooi schoongespoten zijn met ontvetter.
Eric
Re: adv. verschillend remmen achter
Ik heb ruime ervaring Saab en met name tuning dat doe ik al ongeveer 10 jaar.
Vooral als het spul lomp hard loopt komt het op remmen aan en wat ik schrijf is vooral eigen ervaring en wat ik bij mijn klanten zie.
Vooral als het spul lomp hard loopt komt het op remmen aan en wat ik schrijf is vooral eigen ervaring en wat ik bij mijn klanten zie.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Dan snap ik niet hoe de paar keren dat ik deze tijdelijke noodoplossing toepastte de auto's gewoon door de apk kwamen.erichendri schreef:Dat is ook de reden waarom je niet aan 1 kant nieuwe blokken of die van
de sloop moet monteren, hoe goed ze ook zijn.
AMT heeft ooit een rembloktest gedaan en uitslag was verhelderend…, soms slecht.
Als een goede gebruikte blok met een passende dikte goed gemonteerd wordt rolt hij er zo doorheen. Wel twee kanten gangbaar maken dan want anders krijg je daardoor verschillen. En dat doet lang niet iedereen, maar allern de kant waaraan gewerkt wordt.
Ik zag trouwens ook vaak zat mensen met nieuwe blokken niet door de herkeuring komen door verschillen om dezelfde reden. Dat zegt weinig.
En ja twee kanten gelijk is gewoon het beste, maar het ging hier over de laatste optie in rij als tijdelijke noodoplossing wat prima haalbaar is.
Ook dat van dat remverschil bij blokken is verwaarloosbaar. Overmatig goede remmen wil je ook niet want dan blokkeren je wielen te snel en verlies je controle
Ik heb nog nooit naar specifieke merken gevraagd, maar gewoon "goede" blokken.
Met bijna een miljoen km's zelf en veelvouden daarvan bij chauffeurs is er nog nooit een probleen geweest met te lange remweg. En daarbij zaten toch een aantal situaties dat mijn leven in herinnering voorbij kwamen.
Alle onderdelen op de nl/eu markt hebben dezelfde tests moeten doorstaan en voldoen allemaal aan de eisen, anders komen ze simpelweg niet op de markt. Er worden hier geen slechte onderdelen verkocht.
Re: adv. verschillend remmen achter
Dot 3,4 en 5 verwijzen naar 'kookpunten' die we allemaal zo laat mogelijk willen toch?
En bij 1 procent water heb je al een 25 graden lager kookpunt (Bron AMT magazine).
En bij 1 procent water heb je al een 25 graden lager kookpunt (Bron AMT magazine).
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: adv. verschillend remmen achter
Ik hoef absoluut niet een DOT5.1 met het hoogst mogelijke kookpunt. Wat je nodig hebt is iets dat volstaat voor je toepassing. DOT5.1 heb je voor straatgebruik niet bijster veel aan, toch rijdt half GTT/WRX rijdend NL er mee rond. Meer om er bij te horen, dan dat ze ook maar een benul hebben van de onderlinge verschillen.
"I feel Legacy"
Re: adv. verschillend remmen achter
Jij mag het dan wel onzin vinden maar dit is het absoluut niet er is een reden waarom fabrikanten voorschrijven om remvloeistof 2 jaarlijks remvloeistof te vervangen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: adv. verschillend remmen achter
Mijn leone uit 1984 heeft in 2012 nieuwe remvloeistof gekregen en dat zit er nog steeds op , we zijn intussen ook al ruim 50.000 km verder.
De keurmeester kijkt bij elke APK of het vochtgehalte niet te hoog is en dat is tot nu toe altijd nog binnen de perken gebleven.
Waar je dat dan vandaan haalt dat het elke 2 jaar vervangen moet worden is me een raadsel...de vervangingstermijn lijkt me eerder te koppelen aan het gereden kilometers dan aan een tijdstermijn.
De keurmeester kijkt bij elke APK of het vochtgehalte niet te hoog is en dat is tot nu toe altijd nog binnen de perken gebleven.
Waar je dat dan vandaan haalt dat het elke 2 jaar vervangen moet worden is me een raadsel...de vervangingstermijn lijkt me eerder te koppelen aan het gereden kilometers dan aan een tijdstermijn.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: adv. verschillend remmen achter
2 jaar, is de voorgeschreven vervangingstermijn, klopt. Dat heet preventief onderhoud, zoals alles in het onderhoudsschema.
Maar zoals reeds aangegeven is remvloeistof heel snel en goedkoop te controleren. Te veel vocht, of dicht er tegen aan --> vervangen. Ruim binnen de tolerantie --> lekker laten zitten!
Remweg is NIET 1 op 1 gerelateerd aan de kwaliteit van je remvloeistof. Zoals Eric al zei, met water kun je nog remmen. Remweg wordt pas langer zodra temperaturen TE hoog oplopen. Dat gebeurd bij normaal gebruik niet.
Niets mis met elke 2 jaar vervangen, maar dat je remweg er "meters" langer van wordt is niet waar.
Maar zoals reeds aangegeven is remvloeistof heel snel en goedkoop te controleren. Te veel vocht, of dicht er tegen aan --> vervangen. Ruim binnen de tolerantie --> lekker laten zitten!
Remweg is NIET 1 op 1 gerelateerd aan de kwaliteit van je remvloeistof. Zoals Eric al zei, met water kun je nog remmen. Remweg wordt pas langer zodra temperaturen TE hoog oplopen. Dat gebeurd bij normaal gebruik niet.
Niets mis met elke 2 jaar vervangen, maar dat je remweg er "meters" langer van wordt is niet waar.
"I feel Legacy"
Re: adv. verschillend remmen achter
Was het ook niet zo dat Dot 5 niet verouderd.
Eigenlijk geen vocht aantrekt??
Dan zou je het levensduur auto kunnen laten zitten toch?
Weet wel als er dot 3 of 4 inzit je er geen dot5 van kan maken.
Of je moet alle seals in het systeem vervangen.
Eigenlijk geen vocht aantrekt??
Dan zou je het levensduur auto kunnen laten zitten toch?
Weet wel als er dot 3 of 4 inzit je er geen dot5 van kan maken.
Of je moet alle seals in het systeem vervangen.
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. verschillend remmen achter
Meen dat je wel een remsysteem moet hebben die tegen dot 5 kan.
Marcel heeft wel gelijk over dat erbij horen.
De vervangingstermijn is inderdaad preventief.
Bij abs auto's is het advies zelfs jaarlijks.
Maar dat heeft meer met alle klepjes in de abs pomp te maken.
Je wilt niet weten wat er gebeurt als er 1 klepje vastzit door 1 of ander.
Adviezen zijn wereldwijd, er zijn landen met een veel hoger vochtigheids gehalte als NL.
Eric
Marcel heeft wel gelijk over dat erbij horen.
De vervangingstermijn is inderdaad preventief.
Bij abs auto's is het advies zelfs jaarlijks.
Maar dat heeft meer met alle klepjes in de abs pomp te maken.
Je wilt niet weten wat er gebeurt als er 1 klepje vastzit door 1 of ander.
Adviezen zijn wereldwijd, er zijn landen met een veel hoger vochtigheids gehalte als NL.
Eric
Re: adv. verschillend remmen achter
FF Googelen... https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... -cookies=1Propje schreef:Was het ook niet zo dat Dot 5 niet verouderd.
Eigenlijk geen vocht aantrekt??
Dan zou je het levensduur auto kunnen laten zitten toch?
Weet wel als er dot 3 of 4 inzit je er geen dot5 van kan maken.
Of je moet alle seals in het systeem vervangen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: adv. verschillend remmen achter
Thnx Q.
Ik wist dat er wat was maar niet precies wat.
Toch ga je uit nieuwsgierigheid ff googlen.
Ik zou dat pas doen tegen de tijd dat…….
Eric
Ik wist dat er wat was maar niet precies wat.
Toch ga je uit nieuwsgierigheid ff googlen.
Ik zou dat pas doen tegen de tijd dat…….
Eric
Re: adv. verschillend remmen achter
Vocht komt er dus altijd in en -zoals al gemeld- 1 % water verlaagt het kookpunt al met 25 graden. bron: AMT.
Merk je dat? Ik alleen bij stevige / meerdere remacties, tja en die komen af en toe voor en dan wil je
liever meer stopkracht hebben dan je voorligger.
In het overzicht staan dezelfde kookpunten voor 5.1 en 5.0 alleen is de vochtopnemend en de andere niet.
Merk je dat? Ik alleen bij stevige / meerdere remacties, tja en die komen af en toe voor en dan wil je
liever meer stopkracht hebben dan je voorligger.
In het overzicht staan dezelfde kookpunten voor 5.1 en 5.0 alleen is de vochtopnemend en de andere niet.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: adv. verschillend remmen achter
Kleine bijdrage: in een dot 3 systeem (dat van onze wagens) mag DACHT IK geen dot 5, wel 4 en 5.1 (en uiteraard 3).
Mijn Subaru's スバル・レガシィ