ophogen forester

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

ophogen forester

Bericht door marzon »

iemand hier ervaring met ophogen van een forester ?
misschien een techneut die meer weet over de lengte van de schokbrekers ? zodat je bijvoorbeeld de shocks van een ander type monteert dat hij hoger staat ?

er staan wel een aantal dingen over op internet, maar meest ver weg, ik zoek wat hollandse info of leveranciers.
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: ophogen forester

Bericht door Rudy »

Halo Marzon,

Ophogen van een Forester betekend vaak een compromie maken tussen spacers plaatsen tussen de topmounts van de veerpoten en de carroserie i.c.m. met een grotere bandenmaat zoals bijv van 205/70R15 naar 225/70R15.

Overweeg je een lift van meer dan 20 millimeter, adviseer ik om alle vooras en achterasbevestigingen te voorzien van spacers die dezelfde dikte hebben als die je gebruikt bij je veerpoten.

Uiteraard zal je zaken als remleidingen en de afstand van de stuurstang naar het stuurhuis dan ook evenredig aan de lifthoogte aan moeten passen.

Dit is dan ook zo'n beetje de wetenschap waarmee ik de Baja ga liften
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: ophogen forester

Bericht door marzon »

Rudy schreef: Dit is dan ook zo'n beetje de wetenschap waarmee ik de Baja ga liften
mooi, dat wordt contact houden ;)

bij de lift kits heeft men het over vulbussen op de bovenkant van de schokbrekers, is het niet veel simpeler om de onderzijde te verlengen ?
en hoe ver kun je gaan voor de stabilisatorstangen en de assen het niet meer trekken ?
ik wil max 4 cm omhoog vooralsnog
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: ophogen forester

Bericht door Rudy »

marzon schreef:
Rudy schreef: Dit is dan ook zo'n beetje de wetenschap waarmee ik de Baja ga liften
mooi, dat wordt contact houden ;)

bij de lift kits heeft men het over vulbussen op de bovenkant van de schokbrekers, is het niet veel simpeler om de onderzijde te verlengen ?
en hoe ver kun je gaan voor de stabilisatorstangen en de assen het niet meer trekken ?
ik wil max 4 cm omhoog vooralsnog
Bij de Subs zijn de shockers aan de onderzijde allemaal van het 2 boutensysteem. Dat maakt het niet mogelijk om daar iets mee te doen. Als je max. 4 cm wil liften, dan doe je er denk ik goed aan om een iets grotere bandenmaat te nemen. Met 225/70R15 win je dus al 70% van 20mm is 14 MM. Daarmee vullen de wielen de wielbakken wat beter op en kijkt meteen een stuk robuuster.
Dan hoef je eigenlijk alleen maar boven de shockers schetsplaten te maken van bijv aluminium door het 3 bouts montagepasvlak uit te zagen op aluminiumplaat van 2 x 10 mm of 20mm en deze met langere bouten weer op zijn plaats te zetten. Daarnaast hoef je buiten een uitlijncontrole niets aan te passen.
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: ophogen forester

Bericht door marzon »

als je die schocks de onderste van de schok in de bovenste van de wielhub zet, zit je al gauw 3cm hoger, dan middels een vulbus en 2 dikke stalen strips met 3 gaten het hele spul star afmonteren.

das een makkelijkere methode toch ?

de banden is ook een handige manier natuurlijk, alleen zit je dan al snel met een tellerafwijking.

zijn er geen issues met de stabilisatorstangen en de steekassen te verwachten ?
hoe hoger de auto hoe langer de assen.... die homokineten vangen veel op, maar ergens zit de grens.
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: ophogen forester

Bericht door Rudy »

marzon schreef:als je die schocks de onderste van de schok in de bovenste van de wielhub zet, zit je al gauw 3cm hoger, dan middels een vulbus en 2 dikke stalen strips met 3 gaten het hele spul star afmonteren.

das een makkelijkere methode toch ?.


Niet verstandig!!! Je Camber zal behoorlijk gaan afwijken en met de stevigheid heb ik ook mijn twijfels.
marzon schreef:de banden is ook een handige manier natuurlijk, alleen zit je dan al snel met een tellerafwijking.?.

Die tellerafwijking heeft ie nu ook al; Ik denk dat de teller daarmee zelfs minder gaat afwijken.
marzon schreef:zijn er geen issues met de stabilisatorstangen en de steekassen te verwachten ?
hoe hoger de auto hoe langer de assen.... die homokineten vangen veel op, maar ergens zit de grensDie 2 cm zal dan ook wel de max zijn; verdere lift vergt veel meer aanpassingen..?.
Die 20 mm lft op de assen is op deze manier ook wel zo.n beetje de max. Verdere lift vergt veel meer aanpassing.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: ophogen forester

Bericht door justyfever »

Rudy schreef:
marzon schreef:als je die schocks de onderste van de schok in de bovenste van de wielhub zet, zit je al gauw 3cm hoger, dan middels een vulbus en 2 dikke stalen strips met 3 gaten het hele spul star afmonteren.

das een makkelijkere methode toch ?.
Niet verstandig!!! Je Camber zal behoorlijk gaan afwijken en met de stevigheid heb ik ook mijn twijfels.
Inderdaad absoluut niet doen, op die manier kan het scharnieren ;)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ophogen forester

Bericht door erichendri »

Hallo.

In Duitsland gaan ze met een tüv goedkeuring tot 7 cm.
Dan krijg je stuggere veren,platen boven op de schokbreker
en hogere banden.
Ik heb er toen een gezien en deze was erg hoog,klaar
voor een stevige terreinrit,leek wel een toyota landcruiser.
Die hogere banden is de laatste stap en gaat niet zonder
de andere verhogings aanpassingen.
Heb mijn 99'er legacy 5 cm verhoogd(plaaten en veren) en
heb tot nu toe 70000 probleemloze km's gereden.
Heb mijn auto bij een dealer in Wenden laten doen, dat
is in Sauerland,kreeg een leenauto mee tijdens de aanpassing
en heb een mooi toertje door de mooie omgeving gemaakt.
Zijn ook peugeot dealer dus google daar maar eens op.
Heb eventueel een telefoonnummer voor je.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 28 okt 2011 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: ophogen forester

Bericht door marzon »

waar moet je vanuit gaan qua prijskaartje voor zoiets ?
(vakantie kosten niet meegeteld :lol: )
dat is natuurlijk wel de kortste klap.

hoe bevalt het jou op de stuggere veren ten opzichte van standaard ?
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ophogen forester

Bericht door erichendri »

Dat weet ik niet meer precies.
Dacht ongeveer 750 euro voor 5 cm hoger.
Merk je overigens niet zoveel van,alleen bij het instappen.
Helt ook minder over in bochten.

Eric
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: ophogen forester

Bericht door marzon »

dus eigenlijk alleen maar positief, dat is heel mooi :-)
Nulla tenaci invia est via !
dutch fozzy
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2013 17:38

Re: ophogen forester

Bericht door dutch fozzy »

hallo, ik ben nieuw hier en wil mijn forester ook wel graag een aantal cm's hoger hebben.
Waar kan ik dit laten doen of de onderdelen kopen?
ik heb van wat rondneuzen begrepen dat het met 2 beetje 3hoek achtige plaatjes met een verhoogbus ertussen zou kunnen per veerpoot,
voorkant:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
achterkant:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

zo zou het er dan uit moeten komen te zien, heb de plaatjes geleend van een buitenlands forum.
Ben zelf nou niet echt zo'n techneut en vroeg me af of er hier mensen waren die dit gedaan of gemaakt hebben en de ervaringen?

bij voorbaat dank
gr.
Roelof
Plaats reactie