montage stofhoezen remzuigers

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

montage stofhoezen remzuigers

Bericht door boswachterfan »

Bij controle van de remmen bleek er een stofhoes van één van de zuigers gescheurd te zijn. Balen, ws gewoon lompigheid bij het schoonmaken, wat ik ieder jaar laat doen. Aanleiding tot de controle was lichte trilling in de voorremmen. Aangezien ik het weer behoorlijk gehad heb met garages ga ik maar weer zelf aan de gang. Er komen nieuwe schijven en blokken op. En een nieuw stofhoesje, uiteraard. Blokken zijn nog niet zo oud en wij zijn gematigde remmers. Hebben ze nieuwe blokken op nagenoeg versleten schijven gezet, zo'n 15K km geleden, zucht.... :x
De vraag: Heeft iemand die hoesjes wel eens gemonteerd? De gescheurde was ook deels uit de groef gefloept. Met remmenpasta en wat handigheid kreeg ik hem terug. Maar wat is nou de goede montage? Zuiger eruit of zuiger helemaal naar binnen duwen? Ik begrijp het niet helemaal uit de handleiding. Het zal best aan mij liggen, hoor...


Afbeelding
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
KevinHoogendam
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:11

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door KevinHoogendam »

Bij mijn motor moest de stofkap eerst en dan de zuiger. Voor zover mijn kennis is, zal het ook niet lukken door de zuiger volledig in te drukken.
Is het al vrijdag?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door SP-Boxer »

Tsja, hoe leg je dat nu uit... Het is een enorm gepiel bij de klauwen waar het hoesje in een groef van de cilinder moet vallen. Ik heb het ook wel eens 20x moeten doen voor hij goed zat.

Ik schuif meestal de zuiger met de bodem een stukje in de hoes, daarna prop ik de stofhoes in de groef van de cilinder en zodra ik denk dat deze goed zit duw ik de zuiger naar binnen tot de stofhoes in de groef van de zuiger valt. Klinkt heel eenvoudig, maar aangezien alles onder de pasta zit en dus enorm glibberig is zul je doorgaans veel pogingen moeten doen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door boswachterfan »

Oké, het is dus gewoon even tobben. Da's niet zo'n probleem. Met remmenpasta en een kunststof mini spateltje lukte het me om de huidige weer terug te krijgen in de groef. Ik ga me er mentaal op voorbereiden. :lol:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door Wout-P11 »

Het is inderdaad een lastig klusje bij een remklauw waarbij de groef voor de stofhoes in de cilinder zit.
Ik doe de hoes over de zuiger, tot hij bijna aan de onderzijde er weer af schiet.
Je zuiger draagt de stofhoes dan als een soort jurk, zeg maar...

Dan de onderzijde van de stofhoes in de groef werken, tot deze rondom lijkt te zitten zoals hij hoort te zitten.
Vervolgens de zuiger voorzichtig te cilinder in duwen. Wanneer de zuiger eenmaal de stofhoes in de groef passeert kan het eigenlijk haast niet meer mis gaan. Vervolgens het kraagje van de stofhoes nog even goed in de groef van de zuiger helpen en klaar.

En ja, dit is iets wat je soms in 1x lukt, en soms in 20x.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door Norge »

Goede uitleg op 12:45
https://youtu.be/XcYg7OhaxtI
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door boswachterfan »

Da's duidelijk, bedankt. Maar wat een bende maakt hij ervan met die remvloeistof. Als de resten daarvan op de klauw blijven zitten is dat ook niet heel goed, lijkt me. Ik gebruik wel de remmenpasta van ATE.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door Propje »

Hij gebruikt in ieder geval genoeg brakecleaner.
ik gebruik ook blauwe tube ATE vet maar elk siliconenvet is goed.
want dat is ATE.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door erichendri »

Remvloeistof kan beter op je klauw komen dan op je autolak.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: montage stofhoezen remzuigers

Bericht door boswachterfan »

Daar ben ik in een ver verleden al eens achter gekomen :D
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie