Pagina 1 van 1

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 01 mei 2019 16:27
door boswachterfan
Kijk, dat wist ik nou weer niet...

M.b.t. de wetgeving. Je links gaan naar hoofdstuk 5, permanente eisen. Dat zijn de eisen waaraan een voertuig altijd moet blijven voldoen. Hst. 3 gaat over Toelating tot de weg. Je antwoord is waarschijnlijk in één van de 43652 :) bijlagen te vinden. Dit soort eisen worden vaak in bijlagen gezet, dat zijn algemene maatregelen van bestuur die makkelijk te wijzigen zijn. Wetswijzigingen moeten door de 2e en 1e Kamer.

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 01 mei 2019 17:07
door Raph
SP-Boxer schreef:Er is geen 1 op 1 relatie tussen de snelheidsmeter en de kilometerteller.
Dat verandert de zaak (een beetje, maar toch...). Ook niet bij de tegenwoordig gangbare systemen, zoals je die bijvoorbeeld in een MY2007 Subaru Legacy aantreft? Want dat zou betekenen dat je via de ECU zowel de snelheidsmeter als de kilometerteller apart van elkaar kan kalibreren. Lijkt me toch wel een beetje zorgelijk.

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 01 mei 2019 23:02
door Raph
boswachterfan schreef:M.b.t. de wetgeving. Je links gaan naar hoofdstuk 5, permanente eisen. Dat zijn de eisen waaraan een voertuig altijd moet blijven voldoen. Hst. 3 gaat over Toelating tot de weg. Je antwoord is waarschijnlijk in één van de 43652 :) bijlagen te vinden. Dit soort eisen worden vaak in bijlagen gezet, dat zijn algemene maatregelen van bestuur die makkelijk te wijzigen zijn. Wetswijzigingen moeten door de 2e en 1e Kamer.
Via zoekopdrachten als https://www.google.com/search?q="banden ... akingen.nl kun je in AMvB's zoeken. In dit voorbeeld krijg je trouwens vrij veel hits die weinig relevant zijn. Maar af en toe zit er wel leuk materiaal tussen, zoals een voorstel voor de modernisering van de APK uit 2008.

Maar zoeken op "APK" "bandenmaat" levert ook bruikbare resultaten op, zoals https://www.leenapk.nl/faq/banden-en-de-apk-regels/:
De banden op één as moeten dezelfde afmetingen hebben, dat wil dus zeggen dat bijvoorbeeld linksvoor en rechtsvoor dezelfde band hoort te zitten. De gebruikte bandenmaat mag afwijken van het origineel zolang de band goed op de velg blijft zitten en nergens aanloopt. Er mogen geen spijkers e.d. in zitten (dus niet met je stoere op-het-ijs-rijden banden naar de keuring!). Verder moet de band intern (de ijzeren verstevigingen en de diverse lagen onderling) in orde zijn. Dit is te controleren door de band op bulten e.d. te controleren.
Bovenstaande komt aardig overeen met het beeld ik had na het bezoek aan https://handboek.rdw.nl/personenautos: er zijn, naast de 'common sense' zaken, geen specifieke voorschriften voor de bandenmaat.

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 02 mei 2019 07:09
door ReinO
ik rij inmiddels al weer een tijdje met Geolanders. Het valt mij enorm mee qua geluid en comfort op de weg. Ik merk eigenlijk geen verschil met normale 4-season banden.
Het is nog steeds droog hier dus wat het terrein gaat brengen weet ik niet.

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 02 mei 2019 13:34
door SP-Boxer
Raph schreef:Ook niet bij de tegenwoordig gangbare systemen, zoals je die bijvoorbeeld in een MY2007 Subaru Legacy aantreft? Want dat zou betekenen dat je via de ECU zowel de snelheidsmeter als de kilometerteller apart van elkaar kan kalibreren. Lijkt me toch wel een beetje zorgelijk.
Volgens mij werkt elke analoge snelheidsmeter op eenzelfde manier. Dus in dat geval ook de MY07.
Ik verwacht dat er 1 instelling gedaan wordt die beide aanpast, dus zowel snelheidsmeter als kilometerteller. Neemt niet weg dat het naaldje "contactloos" wordt bestuurd en daarin kan (en zal) altijd een geringe afwijking zitten.

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 02 mei 2019 14:45
door sufos
De prijs van een band varieert nogal sterk in prijs, de Michelin is hier nu onder de €100

https://www.topbanden.com/goedkope-band ... lie=161232

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 02 mei 2019 15:09
door Mr.Q

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 05 jun 2019 00:20
door Raph
Update: Inmiddels heb ik ruim 2000 kilometer afgelegd met de nieuwe banden in maat 215/55R17. Ten opzichte van de vorige banden, maat 215/45R17, heb ik nog geen nadeel ontdekt. De nieuwe banden zijn vertrouwenwekkend koersvast en stabiel, ook bij hogere snelheden, bij scherpe bochten en onder natte omstandigheden. Een belangrijk voordeel is het toegenomen rijcomfort: met de vorige banden merkte je duidelijk als je over dwarsrichels en oneffenheden reed; met de nieuwe merk je het nog maar amper.
Het gemiddelde brandstofverbruik is inmiddels gezakt van 10,51 l/100km naar 10,27 l/100km (heb in totaal 8500 km met de auto gereden). Dat ligt volgens mij mede aan de betere beheersing van de rechtervoet en de langere afstanden; bij veel korte afstanden stijgt het verbruik razendsnel met een grote motor, zo is inmiddels de ervaring. Bij de laatste tankbeurt bleek het verbruik zelfs maar 9,19 l/100km; da's een stuk beter dan de officiële opgave.
Het is nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over slijtage. Na de zomervakantie, als het rondje Oostzee er op zit, is daar vast wat meer over te vertellen.

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Geplaatst: 16 aug 2019 15:15
door Raph
Inmiddels zijn we alweer 3,5 maanden verder. Net een vakantierit achter de rug: met een volgeladen auto (4 volwassenen, een volledige kampeeruitrusting en - helaas - een dakkoffer) zijn we bijna 4 weken via de Baltische staten naar Scandinavië geweest. Aanrader! Ik denk dat ik inmiddels begrijp waarom Quickfit in Noorwegen woont... ;)

Over de banden zelf en over het formaat 215/55R17 heb ik geen klachten. Integendeel! Onder alle omstandigheden deden ze prima hun werk. De maat paste net, maar ik heb tot dusverre nergens een spoor van aanlopen of iets dergelijks aangetroffen. De auto is een feest om te rijden, met name op bochtige en onverharde wegen en (vooral) bergop. Bergop de I-drive van de automaat in standje S# en gewoon gáán. Erg verslavend! En een aanzienlijk verschil met de Mazda Tribute 2.0, m'n vorige auto. Die kon op het onverharde ook aardig uit de voeten, maar bergop had-ie echt geen puf. Ook tijdens heftige regenbuien deden de banden onverstoorbaar hun werk; geen spoor van aquaplaning kunnen ontdekken. Onder die omstandigheden heb ik uiteraard wel wat langzamer gereden, want de ruitenwissers konden het af en toe echt niet bijbenen.

In totaal hebben we ruim 7900km afgelegd. Het gemiddelde over de hele vakantie was 9,53 l/100 km, ofwel 1 op 10,5. Dat lijkt me een heel nette verbruikswaarde voor een Soeb-met-H6. Volgens mij hebben de banden positieve invloed gehad op het gerealiseerde verbruik.

Tot slot heb ik vandaag de profieldiepte van de banden opgemeten. Die blijkt na 11.400 km tussen 6,9 en 7,1 mm te zijn. Ten opzichte van de reserveband is het verschil 1 tot 1,2 mm.