Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden
Geplaatst: 20 apr 2019 18:17
Omdat m'n achterbanden maar weinig profiel overhebben - en bovendien van een ander merk zijn dan m'n voorbanden - ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe set. Inclusief een nieuwe reserveband trouwens, want die is van wéér een ander merk... Nou had ik natuurlijk naar m'n garage kunnen gaan en een setje vers rubber kunnen bestellen, maar ik vind het gewoon te leuk om zelf uit te zoeken welke band de beste is.
Voor wie het interesseert via welke route ik uiteindelijk bij mijn keuze terecht ben gekomen heb ik hieronder m'n zoektocht beschreven.
Een wat hogere band
Omdat ik had besloten dat er 5 nieuwe banden moesten komen, leek dat me het ideale moment om het antwoord te gaan zoeken op m'n vraag of er wellicht wat hogere banden onder de Legacy zouden passen. Wat er nu onder zit is van de maat 215/45 R17. Kleinere velgen gaat 'm niet worden, zo heb ik begrepen, want die passen er voor niet op: de voorste remschijven zijn simpelweg te groot. Daarom ben ik op zoek gegaan naar de variatie aan wiel- en bandenmaten waarmee de Legacy IV in stationwagenuitvoering op verschillende markten is uitgerust. Leuke zoektocht, maar de meeste websites waarop ik terecht kwam waren bestemd voor de Amerikaanse markt. Via de zoekopdracht "European tire finder by car" in Google (zonder de dubbele haakjes...) kwam ik uiteindelijk terecht op een Europees overzicht en nog in m'n moerstaal ook: https://www.goodyear.eu/nl_nl/consumer. ... w_-245-hp_. Uit het overzicht blijkt dat de maat 215/55 R17 de hoogste band is waarmee mijn type Legacy is geleverd. Geen idee op welke markt(en) dat was, trouwens.
Shortlist
Op die maat ben ik gaan zoeken op de autobanden prijsvergelijker van Autoweek.nl. Daar kun je uit de nodige opties kiezen. Een bruikbare strategie leek me om eerst te filteren op banden die op papier het ideaal het dichtst benaderen en daarna te onderzoeken welke banden uit de shortlist die dat oplevert ook in praktijktests goed scoren. De shortlist bestaat uit drie pagina's: https://banden.autoweek.nl/banden/215-5 ... B&safety=A, https://banden.autoweek.nl/banden/215-5 ... d=W&fuel=A en https://banden.autoweek.nl/zomerbanden/ ... B&safety=A.
ExtraLoad
In het overzicht komt geen filter "4x4" meer voor. Wel een filter "ExtraLoad". Op https://www.oponeo.nl/banden-informatie ... en-nadelen vond ik een informatief artikel over het onderwerp. Mijn conclusie: versterkte banden hebben meer voor- dan nadelen. Dus bij de filters ExtraLoad aangevinkt, met als resultaat een lijstje van maar drie banden: de Debica Presto UHP 2 215/55 R17 98 W XL, de Sava Intensa UHP 2 215/55 R17 98 W XL en de Nokian Hakka Blue 2 215/55 R17 98 W XL. De Nokian viel meteen af, want die band kost per stuk bijna 200 euro. Blijven over: de Debica en de Sava. Debica blijkt een Pools merk te zijn en Sava Sloveens. Wat opvallend is, is dat beide merken deel uitmaken van de Goodyear Tire and Rubber Company. Net als Dunlop en het Duitse Fulda... Weer wat geleerd!
Bandentests napluizen
Maar goed, je kan dan wel tot een bekende familie behoren, dat wil echter niet zeggen dat de twee overgebleven banden die op papier goed scoren het ook in de praktijk goed doen. Daarom ben ik er de autobandentests op gaan naslaan en heb ik op verschillende websites de gebruikersreviews bekeken.
In Autoweek 14 uit 2016 vond ik een test van 50 zomerbanden waaraan de Debica meedeed. Niet de precieze maat die ik zocht, maar toch beter dan niks. De Debica eindigde in de test op de 16e plaats en alleen de eerste vijftien werden verder getest. Jammer.
De Sava kwam voor in de Autoweek zomerbandentest uit 2017, helaas ook niet in exact dezelfde maat, en scoorde daar een 12e plaats. In een groepje met onder meer de Michelin Primacy 3, de Uniroyal RainSport 3 en de Vredestein Ultrac Satin.
Het testresultaat en de reviews gaven me voldoende vertrouwen om voor de Sava te gaan. En met een prijs van 71,46 euro per band leek me de verhouding prijs/kwaliteit me wel heel gunstig.
De keuze heb ik trouwens begin maart gemaakt. Dat was voordat de Autoweek zomerbandentest uit 2019 uitkwam. De Sava scoort daar 'goed', net als de Nokian Wetproof, Pirelli P Zero, Vredestein Ultrac Vorti, Bridgestone Turanza T005, Apollo Aspire XP en Dunlop Sport Maxx RT2.
Volgens mij is de keuze voor de Sava een goede geweest. Hoe ze rijden weet ik nog niet, want ze gaan vrijdag pas onder de auto.
En toch, als ik vandaag een band had moeten uitkiezen was ik waarschijnlijk op een andere band uitgekomen. De reden: de Sava is inmiddels meer dan 20 euro duurder geworden. En in die prijsklasse is er een band die in de zomerbandentest 2019 het predikaat 'zeer goed' kreeg: de Fulda SportControl 2 215/55 R17 98 Y. Van de Fulda is trouwens geen ExtraLoad uitvoering beschikbaar. En verder heb ik ruim 100 euro bespaard door de Sava's vorige maand te kopen; da's ook prettig.
Toch?
Voor wie het interesseert via welke route ik uiteindelijk bij mijn keuze terecht ben gekomen heb ik hieronder m'n zoektocht beschreven.
Een wat hogere band
Omdat ik had besloten dat er 5 nieuwe banden moesten komen, leek dat me het ideale moment om het antwoord te gaan zoeken op m'n vraag of er wellicht wat hogere banden onder de Legacy zouden passen. Wat er nu onder zit is van de maat 215/45 R17. Kleinere velgen gaat 'm niet worden, zo heb ik begrepen, want die passen er voor niet op: de voorste remschijven zijn simpelweg te groot. Daarom ben ik op zoek gegaan naar de variatie aan wiel- en bandenmaten waarmee de Legacy IV in stationwagenuitvoering op verschillende markten is uitgerust. Leuke zoektocht, maar de meeste websites waarop ik terecht kwam waren bestemd voor de Amerikaanse markt. Via de zoekopdracht "European tire finder by car" in Google (zonder de dubbele haakjes...) kwam ik uiteindelijk terecht op een Europees overzicht en nog in m'n moerstaal ook: https://www.goodyear.eu/nl_nl/consumer. ... w_-245-hp_. Uit het overzicht blijkt dat de maat 215/55 R17 de hoogste band is waarmee mijn type Legacy is geleverd. Geen idee op welke markt(en) dat was, trouwens.
Shortlist
Op die maat ben ik gaan zoeken op de autobanden prijsvergelijker van Autoweek.nl. Daar kun je uit de nodige opties kiezen. Een bruikbare strategie leek me om eerst te filteren op banden die op papier het ideaal het dichtst benaderen en daarna te onderzoeken welke banden uit de shortlist die dat oplevert ook in praktijktests goed scoren. De shortlist bestaat uit drie pagina's: https://banden.autoweek.nl/banden/215-5 ... B&safety=A, https://banden.autoweek.nl/banden/215-5 ... d=W&fuel=A en https://banden.autoweek.nl/zomerbanden/ ... B&safety=A.
ExtraLoad
In het overzicht komt geen filter "4x4" meer voor. Wel een filter "ExtraLoad". Op https://www.oponeo.nl/banden-informatie ... en-nadelen vond ik een informatief artikel over het onderwerp. Mijn conclusie: versterkte banden hebben meer voor- dan nadelen. Dus bij de filters ExtraLoad aangevinkt, met als resultaat een lijstje van maar drie banden: de Debica Presto UHP 2 215/55 R17 98 W XL, de Sava Intensa UHP 2 215/55 R17 98 W XL en de Nokian Hakka Blue 2 215/55 R17 98 W XL. De Nokian viel meteen af, want die band kost per stuk bijna 200 euro. Blijven over: de Debica en de Sava. Debica blijkt een Pools merk te zijn en Sava Sloveens. Wat opvallend is, is dat beide merken deel uitmaken van de Goodyear Tire and Rubber Company. Net als Dunlop en het Duitse Fulda... Weer wat geleerd!
Bandentests napluizen
Maar goed, je kan dan wel tot een bekende familie behoren, dat wil echter niet zeggen dat de twee overgebleven banden die op papier goed scoren het ook in de praktijk goed doen. Daarom ben ik er de autobandentests op gaan naslaan en heb ik op verschillende websites de gebruikersreviews bekeken.
In Autoweek 14 uit 2016 vond ik een test van 50 zomerbanden waaraan de Debica meedeed. Niet de precieze maat die ik zocht, maar toch beter dan niks. De Debica eindigde in de test op de 16e plaats en alleen de eerste vijftien werden verder getest. Jammer.
De Sava kwam voor in de Autoweek zomerbandentest uit 2017, helaas ook niet in exact dezelfde maat, en scoorde daar een 12e plaats. In een groepje met onder meer de Michelin Primacy 3, de Uniroyal RainSport 3 en de Vredestein Ultrac Satin.
Het testresultaat en de reviews gaven me voldoende vertrouwen om voor de Sava te gaan. En met een prijs van 71,46 euro per band leek me de verhouding prijs/kwaliteit me wel heel gunstig.
De keuze heb ik trouwens begin maart gemaakt. Dat was voordat de Autoweek zomerbandentest uit 2019 uitkwam. De Sava scoort daar 'goed', net als de Nokian Wetproof, Pirelli P Zero, Vredestein Ultrac Vorti, Bridgestone Turanza T005, Apollo Aspire XP en Dunlop Sport Maxx RT2.
Volgens mij is de keuze voor de Sava een goede geweest. Hoe ze rijden weet ik nog niet, want ze gaan vrijdag pas onder de auto.
En toch, als ik vandaag een band had moeten uitkiezen was ik waarschijnlijk op een andere band uitgekomen. De reden: de Sava is inmiddels meer dan 20 euro duurder geworden. En in die prijsklasse is er een band die in de zomerbandentest 2019 het predikaat 'zeer goed' kreeg: de Fulda SportControl 2 215/55 R17 98 Y. Van de Fulda is trouwens geen ExtraLoad uitvoering beschikbaar. En verder heb ik ruim 100 euro bespaard door de Sava's vorige maand te kopen; da's ook prettig.
Toch?