Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

Omdat m'n achterbanden maar weinig profiel overhebben - en bovendien van een ander merk zijn dan m'n voorbanden - ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe set. Inclusief een nieuwe reserveband trouwens, want die is van wéér een ander merk... Nou had ik natuurlijk naar m'n garage kunnen gaan en een setje vers rubber kunnen bestellen, maar ik vind het gewoon te leuk om zelf uit te zoeken welke band de beste is.

Voor wie het interesseert via welke route ik uiteindelijk bij mijn keuze terecht ben gekomen heb ik hieronder m'n zoektocht beschreven.

Een wat hogere band
Omdat ik had besloten dat er 5 nieuwe banden moesten komen, leek dat me het ideale moment om het antwoord te gaan zoeken op m'n vraag of er wellicht wat hogere banden onder de Legacy zouden passen. Wat er nu onder zit is van de maat 215/45 R17. Kleinere velgen gaat 'm niet worden, zo heb ik begrepen, want die passen er voor niet op: de voorste remschijven zijn simpelweg te groot. Daarom ben ik op zoek gegaan naar de variatie aan wiel- en bandenmaten waarmee de Legacy IV in stationwagenuitvoering op verschillende markten is uitgerust. Leuke zoektocht, maar de meeste websites waarop ik terecht kwam waren bestemd voor de Amerikaanse markt. Via de zoekopdracht "European tire finder by car" in Google (zonder de dubbele haakjes...) kwam ik uiteindelijk terecht op een Europees overzicht en nog in m'n moerstaal ook: https://www.goodyear.eu/nl_nl/consumer. ... w_-245-hp_. Uit het overzicht blijkt dat de maat 215/55 R17 de hoogste band is waarmee mijn type Legacy is geleverd. Geen idee op welke markt(en) dat was, trouwens.

Shortlist
Op die maat ben ik gaan zoeken op de autobanden prijsvergelijker van Autoweek.nl. Daar kun je uit de nodige opties kiezen. Een bruikbare strategie leek me om eerst te filteren op banden die op papier het ideaal het dichtst benaderen en daarna te onderzoeken welke banden uit de shortlist die dat oplevert ook in praktijktests goed scoren. De shortlist bestaat uit drie pagina's: https://banden.autoweek.nl/banden/215-5 ... B&safety=A, https://banden.autoweek.nl/banden/215-5 ... d=W&fuel=A en https://banden.autoweek.nl/zomerbanden/ ... B&safety=A.

ExtraLoad
In het overzicht komt geen filter "4x4" meer voor. Wel een filter "ExtraLoad". Op https://www.oponeo.nl/banden-informatie ... en-nadelen vond ik een informatief artikel over het onderwerp. Mijn conclusie: versterkte banden hebben meer voor- dan nadelen. Dus bij de filters ExtraLoad aangevinkt, met als resultaat een lijstje van maar drie banden: de Debica Presto UHP 2 215/55 R17 98 W XL, de Sava Intensa UHP 2 215/55 R17 98 W XL en de Nokian Hakka Blue 2 215/55 R17 98 W XL. De Nokian viel meteen af, want die band kost per stuk bijna 200 euro. Blijven over: de Debica en de Sava. Debica blijkt een Pools merk te zijn en Sava Sloveens. Wat opvallend is, is dat beide merken deel uitmaken van de Goodyear Tire and Rubber Company. Net als Dunlop en het Duitse Fulda... Weer wat geleerd!

Bandentests napluizen
Maar goed, je kan dan wel tot een bekende familie behoren, dat wil echter niet zeggen dat de twee overgebleven banden die op papier goed scoren het ook in de praktijk goed doen. Daarom ben ik er de autobandentests op gaan naslaan en heb ik op verschillende websites de gebruikersreviews bekeken.
In Autoweek 14 uit 2016 vond ik een test van 50 zomerbanden waaraan de Debica meedeed. Niet de precieze maat die ik zocht, maar toch beter dan niks. De Debica eindigde in de test op de 16e plaats en alleen de eerste vijftien werden verder getest. Jammer.
De Sava kwam voor in de Autoweek zomerbandentest uit 2017, helaas ook niet in exact dezelfde maat, en scoorde daar een 12e plaats. In een groepje met onder meer de Michelin Primacy 3, de Uniroyal RainSport 3 en de Vredestein Ultrac Satin.
Het testresultaat en de reviews gaven me voldoende vertrouwen om voor de Sava te gaan. En met een prijs van 71,46 euro per band leek me de verhouding prijs/kwaliteit me wel heel gunstig.

De keuze heb ik trouwens begin maart gemaakt. Dat was voordat de Autoweek zomerbandentest uit 2019 uitkwam. De Sava scoort daar 'goed', net als de Nokian Wetproof, Pirelli P Zero, Vredestein Ultrac Vorti, Bridgestone Turanza T005, Apollo Aspire XP en Dunlop Sport Maxx RT2.

Volgens mij is de keuze voor de Sava een goede geweest. Hoe ze rijden weet ik nog niet, want ze gaan vrijdag pas onder de auto.
En toch, als ik vandaag een band had moeten uitkiezen was ik waarschijnlijk op een andere band uitgekomen. De reden: de Sava is inmiddels meer dan 20 euro duurder geworden. En in die prijsklasse is er een band die in de zomerbandentest 2019 het predikaat 'zeer goed' kreeg: de Fulda SportControl 2 215/55 R17 98 Y. Van de Fulda is trouwens geen ExtraLoad uitvoering beschikbaar. En verder heb ik ruim 100 euro bespaard door de Sava's vorige maand te kopen; da's ook prettig.

Toch?
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door sufos »

De naam Sava ken ik wel, de banden niet. Jij hebt in ieder geval wel goed je best gedaan om de voor jou meest gunstige band te vinden. Ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen, laat je dat ook nog een keer weten ?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door JSE »

Smeer die 100€ die je nu hebt bespaard door een goedkope band te nemen eens uit over 25000 km... zo’n bijzondere vorm van zuinigheid vind ik dit!

Ja, ik heb ervaring met het merk. Misschien niet de maat of het type, maar die ene ervaring is voor mij voldoende om er nooit meer wat van te bestellen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door SP-Boxer »

Dat is een hoop moeite geweest, en dan vind ik het ook erg jammer dat dit de uiteindelijke keuze is.

Allereerst heb je nu de Outback maat onder een Legacy. merkwaardige keuze. In 17" is de 215/50R17 een veel mooiere compromis. Volgens mij ook de grootste maat die Subaru zelf aanbeveelt onder een Legacy. (vergeet niet dat een Outback ook als Legacy staat geregistreerd!!!) Ik hoop dus voor je dat de banden überhaupt vrij zullen lopen van de schokbrekers.
Daarnaast krijg je nu een teller die voor het mooie ook opnieuw ingesteld moet worden bij de dealer. Met de 215/45 band wijkt hij redelijk af, maar vergelijk deze maat eens met een GPS signaal.

Op banden moet je nooit besparen! Je gaat 245pk loslaten op 4 kleine stukjes rubber.
Op de Spec B liggen 215/45R18 banden, maar zelfs die kon ik voor net boven de 100 euro krijgen van Bridgestone. Als je niet teveel wilt betalen, dan is het aan te bevelen om de prijzen gewoon een tijdje in de gaten te houden. Dan kun je gewoon A-merk banden kopen voor hele schappelijke prijzen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

Dank voor de reacties tot dusverre. Ik heb geprobeerd zo methodisch mogelijk te werk te gaan en niet enkel af te gaan op de reputatie van de A-merken. En de informatie over de vergelijkende bandentests nauwkeurig bestudeerd voorafgaand aan de keuze. Ik ken de verhalen over de veronderstelde relatie tussen prijs en kwaliteit. Vaak zijn ze waar, maar niet altijd. En dat is precies waar ik naar op zoek ben: de uitzonderingen op die veronderstelde regel, want die zijn het interessantst. Niet enkel vanwege de financiën, hoewel dat een leuke bonus is, maar vooral omdat m'n ervaring is dat het leidt tot inzichten en ervaringen die ik anders niet had opgedaan.

Trouwens, op die manier ben ik ook bij m'n Legacy terecht gekomen. En daarvoor bij een Mazda Tribute en weer daarvoor bij een Toyota Camry Customwagon. Geen gangbare keuzes, maar als ik alleen had gefocust op A-merken had dan was ik waarschijnlijk elke keer bij een Volkswagen of iets soortgelijks terecht gekomen.
Andere keuzes dus; niet omdat het per se anders moest zijn, maar simpelweg omdat het betere keuzes leken te zijn. Volgens mij zijn de nodige leden van dit forum op die manier ooit bij Subaru uitgekomen. Toch? In het Engels bestaat hier trouwens een uitdrukking voor: a dark horse. Die term geeft heel mooi aan wat Subaru - althans in Nederland - is: bij het grote publiek totaal niet op de radar, maar met kwaliteiten die geen enkel ander merk weet te bieden.

Terug naar de banden. Het kan inderdaad best zijn dat ik er naast zit. Dat de nieuwe banden inderdaad niet blijken te passen (heb het zo zorgvuldig mogelijk nagemeten, maar toch...). Dat ze niet lekker rijden. Of dat de tellerafwijking van de nieuwe banden ten opzichte van de 215/45 R17 groter is dan de berekende 6,88 procent. Want in dat geval is 100km/u op de teller net geen 100km/u is op de GPS (die ik trouwens altijd gebruik als ik aan het rijden ben). Als een van die dingen zich voordoet heb ik pech gehad en moet ik m'n verlies nemen. Maar dan heb ik ook weer wat geleerd en daarmee kom je ook verder. Op maatje 215/50 R17, dat dan weer wel... ;)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door quikfit »

Ik heb nu drie verschillende zomer setjes onder de Forester gehad.

Nokian Line...Continental Premium Contact...en nu de Goodyear EfficientGrip Performance,allen in de maat 215/60 R16 99H XL
Iets wat bij mij een grote rol speelt in het kiezen uit de premium banden is dat ze goed presteren in vochtige omstandigheden en met name aquaplanning,hier in Noorwegen ligt er geen ZOAB en blijven sporen vaak vol met water staan.
Alle drie de verschillende merken presteerde prima en sleten allemaal even snel,het enige waar ik me aan ergerde was de Continental Premium Contact...dat ik het profiel hoorde en voelde bij de lagere snelheden(tot 60km)op het asfalt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Op banden moet je nooit besparen! Je gaat 245pk loslaten op 4 kleine stukjes rubber.
Mee eens.
SP-Boxer schreef:Op de Spec B liggen 215/45R18 banden, maar zelfs die kon ik voor net boven de 100 euro krijgen van Bridgestone. Als je niet teveel wilt betalen, dan is het aan te bevelen om de prijzen gewoon een tijdje in de gaten te houden. Dan kun je gewoon A-merk banden kopen voor hele schappelijke prijzen.
Waar het volgens mij om gaat is dat een band een goede performance levert, ongeacht of het nou een A-merk is of niet. Prijs is niet doorslaggevend, maar is wel degelijk een relevant criterium, in het bijzonder in geval van vergelijkbare kwaliteit.

Ik heb de zomerbandentest 2019 uit Autoweek 14 er even bijgehaald en gekeken of de banden van de A-merken beschikbaar zijn in de maat waarop ik gezocht heb.

De kenmerken waarop is gefilterd:
Breedte: 215
Hoogte: 55
Diameter: R17
Snelheidsindex: V of hoger

Het resultaat:
1e plaats: Michelin Pilot Sport 4 -> beschikbaar vanaf 120 euro p.st. (geen ExtraLoad)
2e plaats: Goodyear Eagle F1 Assymmetric 5 -> niet beschikbaar met opgegeven parameters
3e plaats: Continental Premium Contact 6 -> beschikbaar vanaf 129 euro p.st. (geen ExtraLoad)
3e plaats: Falken Azenis FK510 -> niet beschikbaar met opgegeven parameters
3e plaats: Hankook Ventus S1 Evo3 -> niet beschikbaar met opgegeven parameters
4e plaats: Nokian Wetproof -> beschikbaar vanaf 99 euro p.st. (geen ExtraLoad)
4e plaats: Sava Intensa UHP 2

Overige A-merken in de top-20:
5e plaats: Bridgestone Turanza T005 -> beschikbaar vanaf 124 euro p.st. (ExtraLoad; zonder v.a. 99 euro)
5e plaats: Pirelli P Zero -> niet beschikbaar met opgegeven parameters
6e plaats: Dunlop SportMaxx RT2 -> beschikbaar vanaf 107 euro p.st. (geen ExtraLoad)
6e plaats: Vredestein Ultrac Vorti-> niet beschikbaar met opgegeven parameters

Conclusie:
De Michelin zou in beeld zijn geweest als de optie 'ExtraLoad' niet was aangevinkt. Dat is iets waar ik een volgende keer meer rekening zal houden. Afgaande op de resultaten die op een pagina als http://www.autobandentest.eu/michelin-pilot-sport-4 beschikbaar zijn zou de Michelin zeker een kandidaat geweest zijn. Overigens waren de eerste drie tests die op genoemde pagina getoond worden begin maart nog niet beschikbaar. De Bridgestone en Dunlop zouden met de kennis van nu geen kandidaat geweest zijn, want ze hebben zowel een lagere testscore als een hogere prijs
Op basis van bovenstaande is de keuze voor de Sava nog steeds geen slechte, want dit specifieke type band van het merk weet zich prima te handhaven tussen de premiummerken. Ook de slijtvastheid is prima voor elkaar. Alles bij elkaar bevestigt het mijn stelling dat merk en vooral prijs zwakke indicatoren zijn voor de kwaliteit van autobanden.
quikfit schreef:Iets wat bij mij een grote rol speelt in het kiezen uit de premium banden is dat ze goed presteren in vochtige omstandigheden en met name aquaplanning, hier in Noorwegen ligt er geen ZOAB en blijven sporen vaak vol met water staan.
Da's ook in Nederland een belangrijk criterium. Op het punt 'nat wegdek' scoort de Sava in bovengenoemde test adequaat, maar ook niet meer dan dat. Wel heeft de band op het onderdeel aquaplaning in bochten de beste score van alle banden. Da's prettig om te weten.

Tot slot: wat ik niet snap dat in de conclusie in de (papieren) Autoweek de band van Fulda wordt wordt aanbevolen, terwijl die een lagere score haalt dan de Nokian en de Sava.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

Ik schreef:Het kan inderdaad best zijn dat ik er naast zit. Dat de nieuwe banden inderdaad niet blijken te passen (heb het zo zorgvuldig mogelijk nagemeten, maar toch...). Dat ze niet lekker rijden. Of dat de tellerafwijking van de nieuwe banden ten opzichte van de 215/45 R17 groter is dan de berekende 6,88 procent. Want in dat geval is 100km/u op de teller net geen 100km/u is op de GPS (die ik trouwens altijd gebruik als ik aan het rijden ben). Als een van die dingen zich voordoet heb ik pech gehad en moet ik m'n verlies nemen. Maar dan heb ik ook weer wat geleerd en daarmee kom je ook verder. Op maatje 215/50 R17, dat dan weer wel... ;)
Update:
De banden zijn vandaag gemonteerd. Alles past gelukkig; niks loopt aan. Bij de maximale uitslag van de voorwielen past er nog ruim een hand tussen aan de voor- en achterkant. En tijdens een kort proefritje over de snelweg blijkt de afwijking van de teller 1 tot 2km/u te zijn ten opzichte van de GPS: 99km/u op de GPS is 100km/u op de teller.
De eerste indruk van de banden is goed, sturen gaat trefzeker en het voelt stabiel aan. Maar een kort ritje over een droge asfaltweg zegt lang niet alles natuurlijk.
Dat de wielkasten nu net wat voller zijn staat de auto goed. En verder is de bodemvrijheid met 2,15cm toegenomen. Procentueel lijkt het heel wat: ruim 14%. Desondanks is de bodemspeling nog steeds verre van terreinwaardig. :)
Laatst gewijzigd door Raph op 27 apr 2019 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1629
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Rene »

Ben benieuwd welke banden het zijn geworden..
Overigens is 1km afwijking tussen de teller en GPS best netjes..let er wel mee op dat de kans op snelheidsbekeuringen wat groter word ;)
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

Rene schreef:Ben benieuwd welke banden het zijn geworden.
De Sava Intensa UHP 2 215/55 R17 98 W XL. Die had ik in maart al besteld.
De band behaalde bij de Autoweek zomerbandentest van begin april een vierde plaats (op een totaal van 52).
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door snoef »

Op https://www.gbshop.nl/content/informati ... kening.htm zou de snelheidsafwijking wel 6 km op 100km kunnen zijn. Fijn dat het allemaal lekker loopt, ondanks de flink grotere maat.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door SP-Boxer »

snoef schreef:Op https://www.gbshop.nl/content/informati ... kening.htm zou de snelheidsafwijking wel 6 km op 100km kunnen zijn. Fijn dat het allemaal lekker loopt, ondanks de flink grotere maat.
Dat geeft vooral aan dat je 6 km op 100 afwijkt ten opzichte van de maat waarmee je vergelijkt en dus niets over de werkelijkheid (GPS).
"I feel Legacy"
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door snoef »

Volgens genoemde website moet het verschil met de originele bandenmaat binnen de normen blijven. Hoe gaat het als je door de apk moet en een 215 70 R16 hebt ipv. een 215 65 R16? De Cooper AT3's lijken me n.l. wel wat en die zijn er niet in 215 65 R16. Ik las ergens dat de 215 70 R16 zonder lift geen rubbing geven, dus dat zal geen probleem geven.
SP-Boxer schreef:
snoef schreef:Op https://www.gbshop.nl/content/informati ... kening.htm zou de snelheidsafwijking wel 6 km op 100km kunnen zijn. Fijn dat het allemaal lekker loopt, ondanks de flink grotere maat.
Dat geeft vooral aan dat je 6 km op 100 afwijkt ten opzichte van de maat waarmee je vergelijkt en dus niets over de werkelijkheid (GPS).
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door SP-Boxer »

Er is geen controle op, dus afwijken kan zonder problemen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door erichendri »

Bij de apk kijken ze alleen naar de bandenmaat op 1 as.
Zelf rijdt ik al jaren met 215/65-16 ipv 195/60-15.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door snoef »

Dat geeft hoop :)) Bedankt Eric en SP
erichendri schreef:Bij de apk kijken ze alleen naar de bandenmaat op 1 as.
Zelf rijdt ik al jaren met 215/65-16 ipv 195/60-15.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

snoef schreef:Op https://www.gbshop.nl/content/informati ... kening.htm zou de snelheidsafwijking wel 6 km op 100km kunnen zijn.
Op genoemde website staat:
Het verschil in percentage mag niet:
- Groter zijn dan 1,5%
- Kleiner zijn dan -2%
De percentages gaan over de afwijking ten opzichte van de standaard gemonteerde banden. Helaas is me niet gelukt om te achterhalen wat de (wettelijke) grondslag is voor de genoemde percentages.
Weet iemand waar die percentages vandaan komen? Is het 'slechts' een advies of is sprake van een wettelijk voorschrift? Ik heb de Regeling voertuigen en de Regeling aanpassing voertuigen er op nageplozen, maar er geen informatie over kunnen vinden. Ook niet over andere bandenmaten trouwens. Of heb ik ergens overheen gelezen of een regeling gemist?

In elk geval zijn bij het monteren van een andere maat banden de twee belangrijkste zaken:
[1] (praktisch) of de banden veilig onder de auto passen, en
[2] (juridisch) of de tellerafwijking als gevolg van de andere maat binnen wettelijke marges valt.

Over dat laatste zegt Artikel 70m van de Wegenverkeerswet 1994:
Het is eenieder verboden om de tellerstand van bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde categorieën motorrijtuigen die dienen te zijn ingeschreven en tenaamgesteld zodanig te wijzigen of te doen wijzigen of de werking van de kilometerteller zodanig te beïnvloeden of te doen beïnvloeden dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand.
Het gaat in dit geval over "de werking van de kilometerteller zodanig [...] beïnvloeden [...] dat de op de teller aangegeven afstand niet overeenkomt met de door dat motorrijtuig werkelijk afgelegde afstand." Maar over marges wordt niet gesproken. Ook niet in de eerder aangehaalde Regeling voertuigen en de Regeling aanpassing voertuigen

Vraagje: klopt de aanname dat er een directe relatie bestaat tussen de snelheidsmeter en de kilometerteller? Dus dat als je één uur lang rijdt met exact 100km/u op de snelheidsmeter na een uur de kilometerteller exact 100km meer aangeeft? Want als dat niet zo is, dan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld. En als het wel zo is en je artikel 70m heel letterlijk interpreteert, dan zou praktisch iedereen in overtreding zijn. Want de op de teller aangegeven afstand komt vrijwel nooit exact overeen met de werkelijk afgelegde afstand.

Met het monteren van een andere maat banden is feitelijk al sprake van "de werking van de kilometerteller beïnvloeden". Maar ik neem aan dat je pas in de problemen kunt komen als een kilometerteller daarna minder aangeeft de werkelijk afgelegde afstand. Het is niet gelukt om hierover jurisprudentie te vinden; wat ik vond gaat enkel over moedwillige tellerfraude.

Wie in dit forum heeft links naar formele bronnen waarin duidelijkheid wordt verschaft over wat wel en wat niet is toegestaan?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door boswachterfan »

Dat artikel uit de Wvw is om knoeien met tellerstanden strafbaar te stellen. Dat gaat niet over snelheid. Marges bij snelheid zul je misschien in de Toelatingseisen van het RV kunnen vinden. Maar op die eisen wordt niet gehandhaafd omdat de fabrikant moet zorgen dat het voertuig aan de eisen voldoet voordat het op de Nederlandse markt komt.
6 km afwijking bij 100 vind ik overigens niet abnormaal. Dat wijkt mijn Forester teller nu ook af, met de standaard banden. Ik denk dat je je geen zorgen moet maken hierover. Alleen rekening houden met de afwijking voor de prenten. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

@boswachterfan: Dank voor de reactie. Ik ben op zoek gegaan naar de toelatingseisen, maar de Regeling Toelatingseisen blijkt vandaag precies 10 jaar geleden te zijn vervallen! Of dat een feestje waard is weet ik niet.

Hoe dan ook, je hebt me op een goed spoor gezet, want via een paar tussenstappen kwam ik uit op het APK-handboek van de RWD. De twee voor de vraag relevante pagina's zijn:
[1] https://handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden en
[2] https://handboek.rdw.nl/personenautos/k ... leapparaat

Op beide pagina's heb ik geen informatie kunnen vinden over de bandenomtrek in relatie tot tellerafwijking. Overigens met uitzondering van (personen)auto's die zijn voorzien van een 'controleapparaat'. Daarmee wordt een tachograaf bedoeld, zo begrijp ik uit de informatie onder de tabbladen 'Wijze van keuren' en 'Toelichting'.
Ook over maximale (of minimale) afmetingen van banden heb ik geen informatie kunnen vinden. Spoorbreedte, wielen en velgen zijn in dit geval niet veranderd.

Weer een hoop geleerd vandaag.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door SP-Boxer »

Er is geen 1 op 1 relatie tussen de snelheidsmeter en de kilometerteller.
Een snelheidsmeter werkt middels een opgewekte Lorentzkracht. Loopt het naaldje wat stroef, dan is deze al niet accuraat.
De kilometerteller wordt mechanisch, of elektronisch aangestuurd. In ieder geval met een vaste verhouding tot de signaalgever.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door boswachterfan »

Kijk, dat wist ik nou weer niet...

M.b.t. de wetgeving. Je links gaan naar hoofdstuk 5, permanente eisen. Dat zijn de eisen waaraan een voertuig altijd moet blijven voldoen. Hst. 3 gaat over Toelating tot de weg. Je antwoord is waarschijnlijk in één van de 43652 :) bijlagen te vinden. Dit soort eisen worden vaak in bijlagen gezet, dat zijn algemene maatregelen van bestuur die makkelijk te wijzigen zijn. Wetswijzigingen moeten door de 2e en 1e Kamer.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Er is geen 1 op 1 relatie tussen de snelheidsmeter en de kilometerteller.
Dat verandert de zaak (een beetje, maar toch...). Ook niet bij de tegenwoordig gangbare systemen, zoals je die bijvoorbeeld in een MY2007 Subaru Legacy aantreft? Want dat zou betekenen dat je via de ECU zowel de snelheidsmeter als de kilometerteller apart van elkaar kan kalibreren. Lijkt me toch wel een beetje zorgelijk.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

boswachterfan schreef:M.b.t. de wetgeving. Je links gaan naar hoofdstuk 5, permanente eisen. Dat zijn de eisen waaraan een voertuig altijd moet blijven voldoen. Hst. 3 gaat over Toelating tot de weg. Je antwoord is waarschijnlijk in één van de 43652 :) bijlagen te vinden. Dit soort eisen worden vaak in bijlagen gezet, dat zijn algemene maatregelen van bestuur die makkelijk te wijzigen zijn. Wetswijzigingen moeten door de 2e en 1e Kamer.
Via zoekopdrachten als https://www.google.com/search?q="banden ... akingen.nl kun je in AMvB's zoeken. In dit voorbeeld krijg je trouwens vrij veel hits die weinig relevant zijn. Maar af en toe zit er wel leuk materiaal tussen, zoals een voorstel voor de modernisering van de APK uit 2008.

Maar zoeken op "APK" "bandenmaat" levert ook bruikbare resultaten op, zoals https://www.leenapk.nl/faq/banden-en-de-apk-regels/:
De banden op één as moeten dezelfde afmetingen hebben, dat wil dus zeggen dat bijvoorbeeld linksvoor en rechtsvoor dezelfde band hoort te zitten. De gebruikte bandenmaat mag afwijken van het origineel zolang de band goed op de velg blijft zitten en nergens aanloopt. Er mogen geen spijkers e.d. in zitten (dus niet met je stoere op-het-ijs-rijden banden naar de keuring!). Verder moet de band intern (de ijzeren verstevigingen en de diverse lagen onderling) in orde zijn. Dit is te controleren door de band op bulten e.d. te controleren.
Bovenstaande komt aardig overeen met het beeld ik had na het bezoek aan https://handboek.rdw.nl/personenautos: er zijn, naast de 'common sense' zaken, geen specifieke voorschriften voor de bandenmaat.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door ReinO »

ik rij inmiddels al weer een tijdje met Geolanders. Het valt mij enorm mee qua geluid en comfort op de weg. Ik merk eigenlijk geen verschil met normale 4-season banden.
Het is nog steeds droog hier dus wat het terrein gaat brengen weet ik niet.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door SP-Boxer »

Raph schreef:Ook niet bij de tegenwoordig gangbare systemen, zoals je die bijvoorbeeld in een MY2007 Subaru Legacy aantreft? Want dat zou betekenen dat je via de ECU zowel de snelheidsmeter als de kilometerteller apart van elkaar kan kalibreren. Lijkt me toch wel een beetje zorgelijk.
Volgens mij werkt elke analoge snelheidsmeter op eenzelfde manier. Dus in dat geval ook de MY07.
Ik verwacht dat er 1 instelling gedaan wordt die beide aanpast, dus zowel snelheidsmeter als kilometerteller. Neemt niet weg dat het naaldje "contactloos" wordt bestuurd en daarin kan (en zal) altijd een geringe afwijking zitten.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door sufos »

De prijs van een band varieert nogal sterk in prijs, de Michelin is hier nu onder de €100

https://www.topbanden.com/goedkope-band ... lie=161232
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Mr.Q »

Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

Update: Inmiddels heb ik ruim 2000 kilometer afgelegd met de nieuwe banden in maat 215/55R17. Ten opzichte van de vorige banden, maat 215/45R17, heb ik nog geen nadeel ontdekt. De nieuwe banden zijn vertrouwenwekkend koersvast en stabiel, ook bij hogere snelheden, bij scherpe bochten en onder natte omstandigheden. Een belangrijk voordeel is het toegenomen rijcomfort: met de vorige banden merkte je duidelijk als je over dwarsrichels en oneffenheden reed; met de nieuwe merk je het nog maar amper.
Het gemiddelde brandstofverbruik is inmiddels gezakt van 10,51 l/100km naar 10,27 l/100km (heb in totaal 8500 km met de auto gereden). Dat ligt volgens mij mede aan de betere beheersing van de rechtervoet en de langere afstanden; bij veel korte afstanden stijgt het verbruik razendsnel met een grote motor, zo is inmiddels de ervaring. Bij de laatste tankbeurt bleek het verbruik zelfs maar 9,19 l/100km; da's een stuk beter dan de officiële opgave.
Het is nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over slijtage. Na de zomervakantie, als het rondje Oostzee er op zit, is daar vast wat meer over te vertellen.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

Inmiddels zijn we alweer 3,5 maanden verder. Net een vakantierit achter de rug: met een volgeladen auto (4 volwassenen, een volledige kampeeruitrusting en - helaas - een dakkoffer) zijn we bijna 4 weken via de Baltische staten naar Scandinavië geweest. Aanrader! Ik denk dat ik inmiddels begrijp waarom Quickfit in Noorwegen woont... ;)

Over de banden zelf en over het formaat 215/55R17 heb ik geen klachten. Integendeel! Onder alle omstandigheden deden ze prima hun werk. De maat paste net, maar ik heb tot dusverre nergens een spoor van aanlopen of iets dergelijks aangetroffen. De auto is een feest om te rijden, met name op bochtige en onverharde wegen en (vooral) bergop. Bergop de I-drive van de automaat in standje S# en gewoon gáán. Erg verslavend! En een aanzienlijk verschil met de Mazda Tribute 2.0, m'n vorige auto. Die kon op het onverharde ook aardig uit de voeten, maar bergop had-ie echt geen puf. Ook tijdens heftige regenbuien deden de banden onverstoorbaar hun werk; geen spoor van aquaplaning kunnen ontdekken. Onder die omstandigheden heb ik uiteraard wel wat langzamer gereden, want de ruitenwissers konden het af en toe echt niet bijbenen.

In totaal hebben we ruim 7900km afgelegd. Het gemiddelde over de hele vakantie was 9,53 l/100 km, ofwel 1 op 10,5. Dat lijkt me een heel nette verbruikswaarde voor een Soeb-met-H6. Volgens mij hebben de banden positieve invloed gehad op het gerealiseerde verbruik.

Tot slot heb ik vandaag de profieldiepte van de banden opgemeten. Die blijkt na 11.400 km tussen 6,9 en 7,1 mm te zijn. Ten opzichte van de reserveband is het verschil 1 tot 1,2 mm.
Plaats reactie