Verhogen van een Legacy Wagon (BPE, modeljaar 2008). Zijn originele Outback-onderdelen de beste optie?

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 381
Lid geworden op: 14 Dec 2018 00:24
Type auto: Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Mk IV [MY2007, 1-2009 op kenteken]

Verhogen van een Legacy Wagon (BPE, modeljaar 2008). Zijn originele Outback-onderdelen de beste optie?

Berichtdoor Raph » 14 Jan 2019 00:50

Op dit forum gaat het met enige regelmaat over op- of verhogen van Subaru's, maar over het verhogen van een Legacy IV heb ik geen informatie kunnen vinden. Daarom start ik er maar een draadje over...

Momenteel ben ik me aan het oriënteren op de (on)mogelijkheid om m'n onlangs aangeschafte Legacy IV (een Touring Touring Wagon 3.0R van modeljaar 2008) op zo verantwoord mogelijke wijze te verhogen. Volgens de info op http://www.clubsub.org.nz/forum/index.php?/topic/49381-lifting-a-legacy-wagon/ kan dat simpelweg met de veren en schokdempers van een even oude Outback. Heeft iemand (in Nederland) hier ervaring mee, of is de claim van de Nieuw-Zeelanders te simplistisch? En ook: blijft de automatische niveauregeling dan behouden?

Een alternatieve - en waarschijnlijk veel goedkopere - oplossing lijkt een liftkit, zoals het setje dat TEMA 4x4 aanbiedt. Die wordt onder meer verkocht via https://www.ebay.co.uk/itm/Complete-leveling-lift-kit-40mm-for-Subaru-OUTBACK-LEGACY-2003-2009/192559246892. De kosten zijn een voordeel, maar wat zijn de nadelen van een dergelijke lift kit ten opzichte van een conversie met Outback-onderdelen?

Mijn voorlaatste vraag is welke Subaru-specialisten de meeste ervaring hebben met een dergelijke klus. En de laatste: waarmee moet je rekening houden voor wat betreft de kosten van een dergelijke operatie?
__________________

AWD: All We'll Drive


__________________
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4791
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Verhogen van een Legacy Wagon (BPE, modeljaar 2008). Zijn originele Outback-onderdelen de beste optie?

Berichtdoor erichendri » 14 Jan 2019 11:47

Tsja, verhogen met outback onderdelen is natuurlijk een optie maar wel een dure.
Zelf zou ik een 2" set in Amerika scoren bij Anderson design fabrique. https://andersondesign-fab.com/
Of eentje scoren bij subi lift oz. http://www.subieliftoz.com/lift-kits/
En dan heb je nog sumoparts. http://www.sumoparts.com/product_index.asp
Of als laatste subtle solutions. http://www.subtle-solutions.com/
Bij de ebay set moet je veerpoot uit elkaar en bij de andere niet.
Je behoud bij al deze liftkits gewoon je niveauregeling.
Bij de stalen liftkits zit een camber correctie ingebouwd.
Informeer bij bovenstaande USA fabrikanten of ze ook naar Nederland verzenden.
Voor montage kan je terecht bij garage nuland in Volkel, hij kan ook de auto tegenwoordig meteen uitlijnen.
Voor de montage moet je een uur of 2-3 rekening mee houden exclusief het uitlijnen.
Daarna, dat staat dan veel mooier dan die kleine wieltjes moet je op zoek nar wat grotere banden.
Succes en vragen staat vrij.
Zelf rijdt ik met een liftkit van 6 cm bovenop mijnschokbrekers en 3 cm door sterkere veren.
Deze veren zijn geen optie bij niveau dempers.

Eric

Terug naar “Chassis”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten