welke bouten voor subframe aan chassis?

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
josu210
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2013 16:47

welke bouten voor subframe aan chassis?

Bericht door josu210 »

Goeden avond,

Ik ben bij mijn Forester (van 2001) het achter subframe aan het vervangen (nadat ik eerst het erg roestige plaatwerk rond de linker veerpoot heb hersteld...). Het subframe ligt inmiddels onder de auto, maar bij het schoonmaken van de bouten zag ik dat er slecht één bout onder zat met een kraag van 15 mm (passend bij de betreffende bussen) en drie bouten met een kraag van 12 mm. Nu weet ik niet of dit zo hoort. Zou kunnen om het monteren makkelijker te maken en eventuele speling / verschillen in de maatvoering op te kunnen vangen. Maar ik kan me voorstellen dat het subframe dan ook niet precies op z'n plek komt te zitten en de achterwielophanging niet precies zo onder de auto zit als het de bedoeling is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Als het goed is, heb ik een foto van de verschillende bouten bijgevoegd.
Alvast bedankt en
bouten subframe aan chassis3.jpg
bouten subframe aan chassis3.jpg (71.31 KiB) 3810 keer bekeken
Met vriendelijke groet, Jörg
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke bouten voor subframe aan chassis?

Bericht door quikfit »

Als ik het goed begrijp zijn dit de 4 bouten die het subframe aan de auto bevestigen? ( Je schrijft; ''Het subframe ligt inmiddels onder de auto'')
Zit het al vast? Die met de grote kraag past zeer waarschijnlijk maar in 1 gat,als je de bouten op de zelfde plaats monteert moet het goedkomen.Ik heb een fotootje bijgevoegd van een subframe...maar daar lijkt het dat alle 4 de gaten even groot zijn.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Subframe Achter Forester.'97-'02
Subframe Achter Forester.'97-'02
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
josu210
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2013 16:47

Re: welke bouten voor subframe aan chassis?

Bericht door josu210 »

"ligt onder de auto" is nog letterlijk een meter eronder. Maar zowel bij het oude subframe als ook bij het nieuwe zijn de gaten 15 mm terwijl 3 van de 4 bouten slechts 12 mm zijn. De draad is overigens hetzelfde bij alle vier bouten.
In elk geval bedankt voor de reactie. Mocht er iemand het fijne van weten dan hoor ik het graag, maar vanmiddag bevestig ik het nieuwe subframe weer onder de auto. Ik zal wel kijken of ik daarbij nog verschillen tegen kom.
subframe oud en nieuw.jpg
Groet, Jörg
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welke bouten voor subframe aan chassis?

Bericht door quikfit »

Kijk dan goed aan de onderkant(andere kant dan op de foto) van het subframe of daar 1 van de gaten afwijkt met de andere 3.Het lijkt dat het draad van de 15mm ook iets korter is.


Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: welke bouten voor subframe aan chassis?

Bericht door SP-Boxer »

De bout met de borst dient gewoon ter positionering van het subframe (opsluiting in de x- en y-richting), de overige bouten houden het subframe enkel in de z-richting op zijn plaats.
4 positioneerbouten past in de praktijk nooit en niet positioneren zorgt voor allerlei vreemde uitlijnfouten.

Wist niet dat het zo in elkaar zat hoor, maar dit is een simpel maar doeltreffend stukje werktuigbouw.
"I feel Legacy"
josu210
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2013 16:47

Re: welke bouten voor subframe aan chassis?

Bericht door josu210 »

Bedankt SP-Boxer,

ik heb de bout met borst rechts achter gemonteerd omdat ik meende dat de bout die daar zat meer moeite kostte bij de demontage. Vervolgvraag / opmerking is dan nog dat de carrosserieringen overdreven groot waren en totaal verroest. Voor de drie "gewone"bouten heb ik dan ook maar ringen van 12 mm gebruikt.

Groet, Jörg
Plaats reactie