Pagina 1 van 2

Remmen kleven

Geplaatst: 26 apr 2018 23:21
door wivoorst
Daar ben ik weer, nu op een ander terrein. (Dus niet Fürstenau :) ) Voor alle duidelijkheid: ik rij heel weinig maar genoeg om roest te voorkomen.
Mijn Forester heeft niet lang geleden nieuwe (heel dure) remklauwen etc. vóór, en nieuwe remschoenen áchter erop gekregen. Sinds kort blijven de remmen echter beetje 'vast' staan, (kleven) nadat ik tot stilstand ben gekomen. Ongeacht of ik hard remde of zacht. Bij optrekken merk je om de haverklap duidelijk dat er 10-sec-lijm tussen de schijven / trommels /etc zit. Tijdens rijden merk ik er niets van, alleen na stoppen. Ook achteruit is dit het geval. Maakt ook niet veel uit of ik voor het optrekken het stuur beetje omdraai om alles evt 'los' te krijgen. Hij trekt op moment suprême ook niet naar links of rechts, dus ligt niet aan 1 rem. wagen blijft netjes recht rijden, ook als ik rem. Het lijkt vnl door de voorremmen te komen. De leidingen zijn zo te zien niet erg oud en tevens zijn de klauwen door garage gemonteerd en olie is vervangen; lijkt me dat ze wel weten wat ze doen. Ik ga er daarom vanuit dat er geen ophoping van vloeistof in zit (door beetje opbollende -oude-leidingen). Want het maakt ook niet uit of ik hem een poosje zonder rem ingetrapt laat staan. Handrem staat niet te strak. Na opkrikken kun je de wielen met wat druk ronddraaien zonder schurend geluid. Maar er blijft blijkbaar soms druk op de leidingen staan. Heb deze keer geen malle dingen gedaan en zijn dus schoon.

Waar ga ik verder met mijn zoektocht? :roll:

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 27 apr 2018 10:17
door SP-Boxer
Blijft de Hill holder over, maar die zou niet mogen inschakelen op een vlakke ondergrond.

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 27 apr 2018 10:46
door Timo
Daar dacht ik ook gelijk aan na zijn uitgebreide omschrijving,
maar een hellingrem op een automaat? Die heeft ie toch niet, of hoe werkt het daarbij dan?

Edit: geen automaat, dus moet het bijna wel de hillholder zijn

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 27 apr 2018 20:22
door erichendri
Meen dat hij nu een handbak uitvoering heeft.
Helling rem zou ik ook als eerste aan denken.
Maar Wivoorst, ga een stukje rijden en voel aan elke velg of je een temperatuurverschil voelt.
dan wordt je rem en je velg best wel warm van.

Eric

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 27 apr 2018 22:51
door wivoorst
Dank allemaal. Gaat idd om handbak. De vlegen / naven had ik al bekeken en rondom worden ze al na 1 km behoorlijk heet (na heen en weer rijden)...dus druk op de leiding. Hellingrem ben ik fysiek nog niet tegengekomen (ook nog niet gezocht) maar zal er best inzitten. Zal morgen eens kijken. Dat de kogel die het mechanisme open / dicht houdt blijft hangen, kan best. Een goede kennis opperde dat er lucht in de leiding zou kunnen zitten; maar mijn ervaring is dat de rem dan sponzig aanvoelt en niet direct blijft kleven.Weet iemand evt reparatiemogelijkheden? Zit dus al nieuwe olie in en voor zover ik weet geen lucht.

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 27 apr 2018 23:20
door wivoorst
Ik denk het al te weten: vorige week nieuwe master en slave cilinders van koppeling vervangen. De hillholder is hieraan gekoppeld. Best mogelijk dat ik weer wat ga leren :D

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 01 mei 2018 23:18
door erichendri
Ik moet ook met mijn hydraulische koppeling aan de slag.
Heb daar een wpl boek van de legacy voor.
Mischien heb je wat aan deze bladzijden.
Zal denk ik niet veel verschillen met de forester.
Mijn pedaal blijft halverwege hangen als hij goed warm is, minstens uurtje rijden.
Cilinder op de bak al losgehad en is gangbaar.

Eric

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 02 mei 2018 23:44
door wivoorst
Oorzaak was idd de HH! Ik heb niets gewijzigd na monteren van de koppeling-cilinders. wel de veer die de HH open houdt (dan werkt hij goed, anders gaat de klept maar gedeeltelijk open en krijgt hij niet genoeg druk om de kogel weg te duwen en gaat hij op de rem) met remmenreiniger goed schoongemaakt. Na een aantal km's en 100x optrekken/remmen deed hij het nog een klein beetje. Ik heb het met een polo ook gehad, precies hetzelfde gevoel.
Je kunt vrij makkelijk zien of een vd rubbers in een cilinder lekt: als de (rem-)vloeistof van de HH zwart is, dan weet je dat een ervan versleten is. De vloeistof loopt dan weer terug naar het vat en lijkt dus of alles goed is. Het zwarte is het aluminium wat vd zijkanten is 'afgeschuurd'.
Wat bedoel je met 'blijft hangen'?

Meteen een elektrische vraag van mij: de sigarettenaansteker achter heeft door een waterkoker de geest gegeven. Omdat mijn bagageruimte een -zeg maar- open kast is geworden kan ik er niet bij, tenzij ik alles weer uitbouw. Heel stom dat ik bij inbouw daar niet aan heb gedacht ;-) Op het schema kan ik niet vinden hoe de bedrading loopt (rear accessory power suply) en of hij soms gezekerd is met een oververhitting-smeltzekering, kwam wel voor bij andere auto's. Dan moet de plugin eruit (kan bij mij dus niet zomaar) en opnieuw worden gesoldeerd. Mijn achteruitrijcamera zit hier ook op aangesloten en doet dus niets meer. Ik wil hem constant aan hebben dus niet op achteruitrijlamp. Een idee hoe dit zit?
Btw:Een waterkoker is dus veel (!)te zwaar. Zelfs op de voor-plugin trekt hij de accu leeg.

Vergeten: op een hoge drempel blijft hij netjes op de HH staan vóór en achteruit.

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 03 mei 2018 08:14
door SP-Boxer
HH zou alleen moeten werken met de neus omhoog. Is dat nu toch ook zo?

Van de optionele power supply weet ik even niet waar deze op gezekerd zit. Wel is het max. vermogen wat minder dan de voorste.
Ik dacht dat voorin max. 120W is en de optionele is maar 80 of 100W.

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 03 mei 2018 13:31
door wivoorst
Ik heb het nogmaals geprobeerd, niet op een echt steile berg maar hoge drempel. Het is even spelen met de pedalen, maar doet het wel. Ook een monteur gaf aan dat dit wel hoort te werken. Als hij met de neus naar beneden staat en de koppeling ingedrukt houdt na remmen, dan sluit de koppeling de toevoer van de remvleistof naar de HH-'pomp' af waardoor hij de remmen diagonaal blokkeert. Laat je de koppeling los met de rem in, dan zou hij weer los moeten komen. Echter, met de Polo was dit niet zo. Althans niet geprobeerd.
Laat je partner de wagen even optillen dan weet je het zo; deze moet alleen hard rennen :lol:

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 03 mei 2018 13:39
door SP-Boxer
Merkwaardig, maar wellicht is het systeem van eind jaren 90 anders dan dat van begin jaren 90. (of ik heb de volledige werking niet duidelijk voor ogen)
In de Legacy I werkt het met een kogel welke op een helling (neus omhoog) naar achteren rolt en daarmee de remmen inschakelt. Zo uit mijn hoofd werkte het niet met de neus naar beneden. De kogel kan dan ook niet naar achteren rollen.

Aan de andere kant, mijn laatste meters in een Legacy I zijn al weer bijna 6 jaar geleden en de HH ligt er sinds 2009 al uit... :roll:

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 03 mei 2018 20:12
door Timo
HH wertk bij mijn Legacy 1 en 3, en Impreza 2 alleen met de neus naar boven inderdaad.

Remmen kleven

Geplaatst: 03 mei 2018 23:08
door wivoorst
Maar ach, zo belangrijk is het voor mij niet. HH met neus naar boven is het belangrijkste.
Ik heb inmddels de aansluiting van camera verwisseld naar de bedrading van een achterlicht. Is toch wel heel praktisch als je laadruimte het zicht blokkeert. En dat voor 35€!

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 03 mei 2018 23:24
door erichendri
Achter op de aansteker zit een klein draadje die smelt.
HH, als je achteruit rijdt en koppeling al rijdend intrapt en iets remt blijft hij daarna doorremmen.
Is op de vlakke weg.

Eric

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 05 mei 2018 11:33
door hummie
wivoorst schreef:Maar ach, zo belangrijk is het voor mij niet. HH met neus naar boven is het belangrijkste.
Ik heb inmddels de aansluiting van camera verwisseld naar de bedrading van een achterlicht. Is toch wel heel praktisch als je laadruimte het zicht blokkeert. En dat voor 35€!
Had ff in de wielbak gekeken. Daar ligt de stekker voor de trekhaak en daar kun je heel handig vanuit werken.

Hellingrem is erg handig. Wat Eric ook zeg, remt al als je achteruit rijdt. En bij minste geringste helling. Ideaal bij licht oplopende kruisingen met stoplicht of voorrang (en dat zijn er heeel veel).
De werking is wel bepalend naar mate je 'm in trapt. Op een steile helling moet je de rempedaal goed intrappen om ook echt te blijven staan.

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 07 mei 2018 14:20
door SP-Boxer
Het systeem doet dan ook niets anders dan de gegeven remdruk vasthouden. Soms hoor je de remmen dan goed kraken, kwestie van de druk wat opvoeren met het rempedaal en het is over.

Remmen kleven niet meer..

Geplaatst: 07 mei 2018 23:13
door wivoorst
Wel ander onderwerp op elektronica.. gaat over diodebrug als laadstroomregelaar..

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 11:38
door niksnut
inhakend op het remmen probleem. op welke 2 remmen werkt de Hillholder ?? na diverse keren de remklauwen los gehad te hebben en er zeker van te zijn dat alles goed gangbaar is wordt de linker voorrem heter dan de rechter. met een behoorlijk verschil. remmen doet hij goed en hij trekt niet . dus heb het idee dat de hillholder mij hier parte speelt . maar dan moet die wel op de rem werken die heet wordt ;)

gaat om de forester SF5 1998

en t veerstje op de hillholder zit er op , de hevel beweegt goed maar komt soms niet 100% terug. zeg maar 99%

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 12:19
door quikfit
Volgens mij op alle vier de wielen maar volgens het fotootje LV en RA? dat is me niet helemaal duidelijk,de druk in het systeem word vastgehouden bij het intrappen van de koppeling en het rempedaal.
Hij zou alleen moeten werken als de auto in een bepaalde hoek staat(berg op)
Werkt de Pressure Hold Valve goed? is ie schoon?(ook de remvloeistof en koppelingvloeistof?

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 12:44
door niksnut
thanks quick.
de werking is mij bekend en hij werkt echt kruislings op 2 remmen .
ik vond het volgende plaatje op een caravan wegsite. daar staat rechts voor maar ik weet niet of dit van mijn fozzy is. volgens jou plaatje is het links voor. als dit zeker van een SF5 fozzy is dan moet ik het inderdaad in de PHV valve gaan zoeken. remolie is vers en tig keer ontlucht.
1485.png
1485.png (40.66 KiB) 7988 keer bekeken

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 15:22
door quikfit
Mijn plaatje was van een Subaru uit 1993...
Er staat ook nog wat info bij. https://www.2carpros.com/questions/suba ... aru-legacy
Maar als LV bij jouw aanloopt,dan zou dat rechtsachter ook zo moeten zijn als het in de PHV zit.
Het koppelingspedaal moet ook juist zijn afgesteld en de hevel moet 100% terugkomen...niet 99% ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 15:44
door erichendri
En als je de kabel er eens af haalt onder de motorkap en de hevel goed terug duwt??
Dat gaat vrij simpel.

Eric

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 16:11
door SP-Boxer
Dat is ook mijn idee Eric. Ik vermoed dat het niet de hillholder is, maar door even losgooien weet je het zeker.

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 16:27
door niksnut
thanks luitjes.

achter heb ik niet gecontroleerd omdat hij voor een keer stonk.
koppeling is niet af te stellen want die is hydraulisch. werkt trouwens goed. vrije slag in t rempedaal is goed.
kabel loshalen ga ik vanavond of morgen ff doen of een stuk terug stellen hoewel de kabel wel de slag heeft om de hevel van de PHV helemaal terug te doen komen , denk dat de kabel of de hevel gewoon iets te zwaar lopen of de veel te zwak is geworden om soms niet helemaal terug te komen.

hou jullie op de hoogte

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 20:56
door niksnut
updatetje

kabel PHV los gehaald en hevel nog een stukje verder terug gedraaid . vanavond stuk snelweg gereden. bij weg rijden leek het normaal . de snelweg op stuur heftig trillen. na 5 kilometer met 100kmh trillen weg. bij tussentijdse controle ( na een kilometer of 10 ) leek de temperatuur aan beide kanten gelijk en achter ook . tussentijds niet hard geremd. op de terugweg wel wat geremd en eenmaal thuis links voor veel heter dan rechts voor , linksachter zat ook meer warmte in dan rechts achter. lijkt dus aan de linkerkant te zitten en niet in de PHV klep. zou in de hoofdrem cilinder kunnen zitten .

we gaan verder studeren

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 20:58
door quikfit
Zuigers/cilinders vast van de remklauw...beste is om ook de afdichtingsringen te vervangen(revisiesetje) :(

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 21:02
door niksnut
is uitgesloten quick. 2 jaar geleden ze zelf gereviseerd met nieuwe zuigers en seals . en vorige week heeft mijn garage ze ook nog los en uit elkaar gehad en niets vreemds kunnen vinden.

IMG_20171222_155412.jpg

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 22:12
door quikfit
Stuur trillen is voorremmen...aan jouw wat de oorzaak is. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 28 nov 2019 23:25
door erichendri
Op de brug zetten, rem paar keer stevig intrappen en kijken of je de wielen rond kan draaien.
Oorzaak 1 van het vastzitten van de remzuiger is de roestrand tussen remzuiger o-ring en stofhoes.
Neem aan dat je al gekeken hebt of de zuiger simpel met een tang terug te knijpen is.
Verder kan je eens naar je L remslang kijken. Lees wel eens dat deze inwendig stuk gaan en daardoor de druk vasthouden.
Ook vrij simpel is om na hard remmen kijken hou de auto de laatste meter uitrolt bij het stoplicht, moet soepel uitrollen, soms zelfs iets terug in een ribbel rollen.

Eric

Re: Remmen kleven

Geplaatst: 29 nov 2019 01:32
door niksnut
Eric. Dat niet uitrollen was waar ik het aan ontdekte. Momenteel als hij koud is rolt hij wel uit. Eenmaal de remmen warm dan voel je dat de boel niet goed los komt.
Had zelf vanavond ook al bedacht om te kijken of hij druk vasthoud. Want dat vermoed ik wel. Dacht zelf aan de hoofdrem cilinder of de phv of de purge valve. Die van die slang kon ik nog niet. Gaan we ook naar kijken.
Beesie wordt 22 dus zou zo maar kunnen