foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Hallo
Mijn Outback 2009 (modeljaar 2010) geeft de foutcode C0045 (volgens http://obdii.pro/en/code/C0045 "TCM malfunction/Incorrect VDC Control Module specifications").
Zoals de verkoper (Subarugarage Duitsland) mij aanraadde, heb ik de ABS/ESP-unit al vervangen door een tweedehands exemplaar, maar dat heeft niets gewijzigd.
De auto rijdt echter probleemloos en er is geen andere fout, behalve dan dat de oranje lampjes "VDC" (NIET het lampje "VDC off") en "ABS" permanent branden (en ABS en VDC dus uitgeschakeld zijn).
Ik heb de fout C0045 gewist, maar deze komt telkens terug, zowel met het contact op als met draaiende motor. Bij de carrossier is de auto verscheidene keren gestart met behulp van een jump starter omdat de batterij aan vervanging toe is. Zou dat iets kunnen maken? Ook met draaiende motor, voldoende opgeladen en opladende batterij blijft de foutmelding C0045 na het wissen binnen een fractie van een seconde terugkomen.
Ik heb heel wat zekeringen nagekeken, en die zijn allemaal nog OK.
Toen ik de wagen van bij de carrossier ophaalde, merkte ik dat de cruise control ook niet meer werkt. Deze deed het wel nog ervoor. Maar als ik tijdens het starten de cruise controlknop ingedrukt houdt, gaat de melding "CRUISE" op het dashboard knipperen, zoals beschreven is in de handleiding. Hieruit concludeer ik dat de knop ook werkt. Ik vind geen zekering van de cruise control.
Bij de carrossier ging het om kleinere schade (blutsen en deuken). De auto zou geen accident gehad hebben.
Alle input is welkom; heb totaal geen idee! Terugkeren naar Duitsland is geen optie.
Bedankt en groetjes uit België
Mijn Outback 2009 (modeljaar 2010) geeft de foutcode C0045 (volgens http://obdii.pro/en/code/C0045 "TCM malfunction/Incorrect VDC Control Module specifications").
Zoals de verkoper (Subarugarage Duitsland) mij aanraadde, heb ik de ABS/ESP-unit al vervangen door een tweedehands exemplaar, maar dat heeft niets gewijzigd.
De auto rijdt echter probleemloos en er is geen andere fout, behalve dan dat de oranje lampjes "VDC" (NIET het lampje "VDC off") en "ABS" permanent branden (en ABS en VDC dus uitgeschakeld zijn).
Ik heb de fout C0045 gewist, maar deze komt telkens terug, zowel met het contact op als met draaiende motor. Bij de carrossier is de auto verscheidene keren gestart met behulp van een jump starter omdat de batterij aan vervanging toe is. Zou dat iets kunnen maken? Ook met draaiende motor, voldoende opgeladen en opladende batterij blijft de foutmelding C0045 na het wissen binnen een fractie van een seconde terugkomen.
Ik heb heel wat zekeringen nagekeken, en die zijn allemaal nog OK.
Toen ik de wagen van bij de carrossier ophaalde, merkte ik dat de cruise control ook niet meer werkt. Deze deed het wel nog ervoor. Maar als ik tijdens het starten de cruise controlknop ingedrukt houdt, gaat de melding "CRUISE" op het dashboard knipperen, zoals beschreven is in de handleiding. Hieruit concludeer ik dat de knop ook werkt. Ik vind geen zekering van de cruise control.
Bij de carrossier ging het om kleinere schade (blutsen en deuken). De auto zou geen accident gehad hebben.
Alle input is welkom; heb totaal geen idee! Terugkeren naar Duitsland is geen optie.
Bedankt en groetjes uit België
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Oh oh, voor veel codes is de dealertt onmisbaar want die kan veel meer onderdelen in de auto uitlezen.
Bij uw auto lijkt een remdruksensor of wielsensor als ik heel ff snel gogel.
Ten 2de nooit blind onderdelen vervangen, is slecht voor de portemonnee en
stel dat er ergens sluiting zit heb je weer een defect onderdeel.
Juiste werkwijze is wissen en rijden tot hij weer terugkomt.
Daarna de sensorwaardes uitlezen of bedrading doormeten.
Zie je sensor waardes dan is de bedrading heel.
Japanse auto's kennende is de bedrading nooit de boosdoener.
Eric
Bij uw auto lijkt een remdruksensor of wielsensor als ik heel ff snel gogel.
Ten 2de nooit blind onderdelen vervangen, is slecht voor de portemonnee en
stel dat er ergens sluiting zit heb je weer een defect onderdeel.
Juiste werkwijze is wissen en rijden tot hij weer terugkomt.
Daarna de sensorwaardes uitlezen of bedrading doormeten.
Zie je sensor waardes dan is de bedrading heel.
Japanse auto's kennende is de bedrading nooit de boosdoener.
Eric
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Accu vervangen! Koop een goed merk,accu's zijn in de moderne auto's met veel gevoelige elektronica essentieel,alleen een halfgare accu kan al storingen opleveren,laat dan ook de meteen de dynamo controleren.
http://www.subaruoutback.org/forums/109 ... c0045.html
Check ook de massa aansluiting.Mocht de storing eventueel terugkomen dan weet je dat het niet aan de stroomvoorziening ligt.De accu staat op nr.1 bij de ANWB wat betreft storingen onderweg.
Zorg er ook voor dat de sensors en gevers heel en schoon zijn.
Gr. Quikfit
http://www.subaruoutback.org/forums/109 ... c0045.html
Check ook de massa aansluiting.Mocht de storing eventueel terugkomen dan weet je dat het niet aan de stroomvoorziening ligt.De accu staat op nr.1 bij de ANWB wat betreft storingen onderweg.
Zorg er ook voor dat de sensors en gevers heel en schoon zijn.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Heb net de batterijen van onze Outbacks omgewisseld: probleem blijft! Er zit nu een 2 jaar oude Exide Premium EA655 (65 Ah, 580 A) in!
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Heb je de foutcode gewist? Het is ook mogelijk dat de foutcode na verloop van een tijdje rijden en een paar keer starten (enkele ritten) verdwijnt mocht het de accu toch zijn geweest.
Het volgende punt is het controleren en/of schoonmaken van de ABS ringen en sensoren en of de kabels niet zijn doorgesleten/geknakt of dat stekkers slecht verbinding maken ...Dit probleem ontstond nadat je bij de ''carrossier'' bent geweest? Dan zou ik vragen wat ze hebben losgehaald...of misschien hebben ze wel wat beschadigd...de bedrading loopt door de gehele auto
Gr. Quikfit
Het volgende punt is het controleren en/of schoonmaken van de ABS ringen en sensoren en of de kabels niet zijn doorgesleten/geknakt of dat stekkers slecht verbinding maken ...Dit probleem ontstond nadat je bij de ''carrossier'' bent geweest? Dan zou ik vragen wat ze hebben losgehaald...of misschien hebben ze wel wat beschadigd...de bedrading loopt door de gehele auto
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Ja, heb de foutcode C0045 proberen te wissen maar zonder resultaat. Het enige extra probleem dat zich voordoet na het bezoek aan de carrossier, is het niet meer werken van de cruise control.
Ik denk dat we de ABS-sensoren nagekeken hebben. Met WOW-diagnosesoftware konden we de snelheid nameten: terwijl we de auto in de garage duwden, kregen we waarden van 1 à 2 km per uur (voor de 4 wielen afzonderlijk). Of zijn dit andere sensoren?
Er bevindt zich ook een marteralarm in de auto, maar dat heb ik ondertussen onderbroken (zekering uitgehaald), omdat ik dit er aanvankelijk van verdacht de oorzaak te zijn van een platte batterij. Heb zojuist gebeld met de vorige eigenaar, en volgens hem was de auto in OK-staat toen hij de auto verkocht had aan de Subaru-dealer (alleszins geen foutmelding). Het marteralarm had hij destijds preventief geïnstalleerd Het probleem zou zich dan voorgedaan moeten hebben toen de auto te koop stond bij de dealer?!
Ik heb nu toch niet zo heel veel tijd; nu de batterijen gewisseld zijn, rijd ik zo even rond met onze goede auto (met verdachte batterij). Als de goede Exide-batterij in de "probleem Outback" nu ook leeg is binnen enkele dagen, is er ergens misschien een aardingslek of zo???
Overigens, een lijstje van wat er niet origineel van Subaru is aan deze auto: LPG (geïnstalleerd door Subaru Duitsland), marteralarm, parkeersensoren vooraan, parkeersensoren achteraan en trekhaak.
Aangezien ik de gordel middenachter ook moet vervangen (doorgesneden, NIET o.w.v. een accident), moet ik zowat de hele binnenbekleding van de auto strippen (met uitzondering van het dashboard). Zijn er dan dingen die ik zou moeten kunnen zien / die ik kan nakijken / testen? De carrossier heeft enkel de bekleding binnen en bumper rechtsachter losgemaakt ter hoogte van waar de gasleiding naar buiten komt.
Ook dienen er enkele lampjes vervangen te worden, waaronder de mistlamp.
Te merken aan stukjes schuim onder de achterzetel, heeft er ook een muis in de auto gezeten. Zou die een kabel aan de binnenzijde van de auto kunnen doorgeknabbeld hebben?
Ik vermeld maar alles wat mij is opgevallen; misschien kunnen jullie er iets van maken?!
Alvast bedankt om met me mee te denken. Mentaal blijf ik ermee bezig, maar o.w.v. mijn werk zal ik er de eerste 4 dagen waarschijnlijk niet meer veel tijd aan kunnen besteden.
Ik denk dat we de ABS-sensoren nagekeken hebben. Met WOW-diagnosesoftware konden we de snelheid nameten: terwijl we de auto in de garage duwden, kregen we waarden van 1 à 2 km per uur (voor de 4 wielen afzonderlijk). Of zijn dit andere sensoren?
Er bevindt zich ook een marteralarm in de auto, maar dat heb ik ondertussen onderbroken (zekering uitgehaald), omdat ik dit er aanvankelijk van verdacht de oorzaak te zijn van een platte batterij. Heb zojuist gebeld met de vorige eigenaar, en volgens hem was de auto in OK-staat toen hij de auto verkocht had aan de Subaru-dealer (alleszins geen foutmelding). Het marteralarm had hij destijds preventief geïnstalleerd Het probleem zou zich dan voorgedaan moeten hebben toen de auto te koop stond bij de dealer?!
Ik heb nu toch niet zo heel veel tijd; nu de batterijen gewisseld zijn, rijd ik zo even rond met onze goede auto (met verdachte batterij). Als de goede Exide-batterij in de "probleem Outback" nu ook leeg is binnen enkele dagen, is er ergens misschien een aardingslek of zo???
Overigens, een lijstje van wat er niet origineel van Subaru is aan deze auto: LPG (geïnstalleerd door Subaru Duitsland), marteralarm, parkeersensoren vooraan, parkeersensoren achteraan en trekhaak.
Aangezien ik de gordel middenachter ook moet vervangen (doorgesneden, NIET o.w.v. een accident), moet ik zowat de hele binnenbekleding van de auto strippen (met uitzondering van het dashboard). Zijn er dan dingen die ik zou moeten kunnen zien / die ik kan nakijken / testen? De carrossier heeft enkel de bekleding binnen en bumper rechtsachter losgemaakt ter hoogte van waar de gasleiding naar buiten komt.
Ook dienen er enkele lampjes vervangen te worden, waaronder de mistlamp.
Te merken aan stukjes schuim onder de achterzetel, heeft er ook een muis in de auto gezeten. Zou die een kabel aan de binnenzijde van de auto kunnen doorgeknabbeld hebben?
Ik vermeld maar alles wat mij is opgevallen; misschien kunnen jullie er iets van maken?!
Alvast bedankt om met me mee te denken. Mentaal blijf ik ermee bezig, maar o.w.v. mijn werk zal ik er de eerste 4 dagen waarschijnlijk niet meer veel tijd aan kunnen besteden.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
k weet niet in hoe verre de legacy 4 (2.0R 2004) te vergelijken is met jouw outback. bij mijn legacy was de witte stekker op de versnellingsbak los wat de cruisecontrol deed uitvallen. mss is dat alvast een controlpunt voor jouw CC?
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Hallo
Nieuw aandachtspunt: het achtermistlicht werkt niet, terwijl de lamp zelf in orde is! (Dus: C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje + geen cruise control + geen achtermistlicht)
Tot hiertoe heb ik nog niets gevonden... Ik heb de verbindingen van de batterij naar het marteralarm alvast langs beide polen onderbroken.
@Quickfit: je vraagt mij om de massa-aansluiting te checken: hoe doe ik dat? Op de batterij lijken de polen en kabels OK. En welke sensoren en gevers zou ik in het bijzonder moeten nakijken?
Op het vlak van elektriciteit ben ik nogal een leek, maar ik vermoed een elektrisch probleem. Gezien er een tijd een muis in de auto verbleven heeft: waar zou ik het beste kunnen zoeken? Waar zit de ECU en vertrekken de meeste aansluitingen?
Nog steeds: help! En nog steeds: bedankt!
Groetjes, Guy
Nieuw aandachtspunt: het achtermistlicht werkt niet, terwijl de lamp zelf in orde is! (Dus: C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje + geen cruise control + geen achtermistlicht)
Tot hiertoe heb ik nog niets gevonden... Ik heb de verbindingen van de batterij naar het marteralarm alvast langs beide polen onderbroken.
@Quickfit: je vraagt mij om de massa-aansluiting te checken: hoe doe ik dat? Op de batterij lijken de polen en kabels OK. En welke sensoren en gevers zou ik in het bijzonder moeten nakijken?
Op het vlak van elektriciteit ben ik nogal een leek, maar ik vermoed een elektrisch probleem. Gezien er een tijd een muis in de auto verbleven heeft: waar zou ik het beste kunnen zoeken? Waar zit de ECU en vertrekken de meeste aansluitingen?
Nog steeds: help! En nog steeds: bedankt!
Groetjes, Guy
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
De nieuwere Subaru's hebben meer dan 1 massakabel. 1 slechte geeft al de raarste foutmeldingen.
Ik zou de auto naar een merkdealer of specialist brengen en de elektronica eens goed laten doormeten, al of niet met originele Subaru software. Dan weet je in ieder geval meer.
Dan is er nog een mogelijkheid: wel een vreemde, maar toch. Zijn de tellerlampjes in het dashboard ooit vervangen? En zijn alle lampjes toen op exact dezelfde plek terug gezet? Dit kan ook de raarste foutmeldingen geven.
Succes ermee.
Ik zou de auto naar een merkdealer of specialist brengen en de elektronica eens goed laten doormeten, al of niet met originele Subaru software. Dan weet je in ieder geval meer.
Dan is er nog een mogelijkheid: wel een vreemde, maar toch. Zijn de tellerlampjes in het dashboard ooit vervangen? En zijn alle lampjes toen op exact dezelfde plek terug gezet? Dit kan ook de raarste foutmeldingen geven.
Succes ermee.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Ik heb weinig idee van de voorgeschiedenis; ik ben de derde eigenaar.
Merkdealer wacht ik nog even mee, maar m.b.t. massakabels: waar vind ik die terug?
Merkdealer wacht ik nog even mee, maar m.b.t. massakabels: waar vind ik die terug?
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Heb zojuist gevoeld aan 2 massakabels die de motor met de carrosserie verbinden: 1 van de 2 had ik vrij gemakkelijk in mijn hand (heb ik dus aan twee zijden overgetrokken, alhoewel "trekken" een zwaar woord is). Deze is helemaal gecorrodeerd. De andere kabel ziet er redelijk normaal uit en voelt ook normaal.
Zijn er nog meer massakabels? Ik heb hem op dit moment niet op een brug staan.
Edit: ik vrees er wat voor... Bij nazicht van deze twee massakabels op onze andere Outback (die probleemloos rijdt), kom ik erachter dat deze kabel hier aan één zijde loshangt... Maar we zullen dus beginnen met deze te vervangen!
Zijn er nog meer massakabels? Ik heb hem op dit moment niet op een brug staan.
Edit: ik vrees er wat voor... Bij nazicht van deze twee massakabels op onze andere Outback (die probleemloos rijdt), kom ik erachter dat deze kabel hier aan één zijde loshangt... Maar we zullen dus beginnen met deze te vervangen!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Motorcomputer zit vaak in de voetenruimte van de passagier.
Mistlamp, kan door de stekkerdoos komen als daar een mistlamswitch in zit, dia gaan wel eens vastzitten.
Eric
Mistlamp, kan door de stekkerdoos komen als daar een mistlamswitch in zit, dia gaan wel eens vastzitten.
Eric
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
@Eric: ik herinner me dat daar inderdaad de ECU stak bij onze Legacy 2002. Maar wat bedoel je met de stekkerdoos / mistlampswitch van de mistlamp?
Bedankt en groetjes, Guy
Bedankt en groetjes, Guy
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
viewtopic.php?f=7&t=3469&p=37863&hilit= ... oos#p37863guy-pc schreef:@Eric: ik herinner me dat daar inderdaad de ECU stak bij onze Legacy 2002. Maar wat bedoel je met de stekkerdoos / mistlampswitch van de mistlamp?
Bedankt en groetjes, Guy
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Trekhaak stekkerdoos.
Inspuiten met wd40 wil wel eens helpen.
Zit een beetje aan de rand.
Heb zelf dat schakelaartje weggehaald.
Eric
Inspuiten met wd40 wil wel eens helpen.
Zit een beetje aan de rand.
Heb zelf dat schakelaartje weggehaald.
Eric
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Hallo allemaal
Tot hiertoe nog niet veel nieuws. Ben op zoek gegaan naar allerlei mogelijke kabels in de auto, maar nergens knaagdierschade gevonden (wel aan de onderkant van de voorste en achterste zetels).
Ik heb de stekkerdoos met mistlampswitch nog niet gevonden; die zit alvast niet linksachter. Rechtsachter nog niet opnieuw gekeken, maar ik meen mij te herinneren dat die daar niet zat. Zoek naarstig verder wanneer ik tijd heb!
Massakabel is ook nog niet hersteld. Waar vind ik vervangmassakabels?
Ook gemerkt dat ik een 13-polige trekhaakaansluiting heb met een verloopstuk naar 7-polig. Hier kan ik toch geen problemen van verwachten, of wel?
Bedankt voor jullie feedback en geduld!
Groetjes, Guy
Tot hiertoe nog niet veel nieuws. Ben op zoek gegaan naar allerlei mogelijke kabels in de auto, maar nergens knaagdierschade gevonden (wel aan de onderkant van de voorste en achterste zetels).
Ik heb de stekkerdoos met mistlampswitch nog niet gevonden; die zit alvast niet linksachter. Rechtsachter nog niet opnieuw gekeken, maar ik meen mij te herinneren dat die daar niet zat. Zoek naarstig verder wanneer ik tijd heb!
Massakabel is ook nog niet hersteld. Waar vind ik vervangmassakabels?
Ook gemerkt dat ik een 13-polige trekhaakaansluiting heb met een verloopstuk naar 7-polig. Hier kan ik toch geen problemen van verwachten, of wel?
Bedankt voor jullie feedback en geduld!
Groetjes, Guy
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
als ik in mijn 2015 outback de 13-naar-7 polige verloop stekker er in laat zitten knippert alles snel alsof er een lamp stuk is (de belasting van de aanhanger mist ie blijkbaar).
haal ik deze er uit dan is alles weer prima, en met de aanhanger aangesloten ook weer.
haal ik deze er uit dan is alles weer prima, en met de aanhanger aangesloten ook weer.
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Bedankt voor deze aanvulling. Het is me gelukt om deze verloopstekker eruit te halen, en dat maakte geen verschil uit. Alles goed ingespoten met WD40.
Als aanvulling op mijn vorige post: ook rechtsachter gekeken voor een stekkerdoos met mistlampswitch, maar niets gevonden. Links heb ik wel een doos gevonden waar "Subaru" opstaat, maar als ik het goed op Google heb opgezocht, heeft dat te maken met keyless entry. (Cf. deze foto: , maar als het bieden op eBay gedaan is, zal deze link vermoedelijk niet meer werken; ik weet niet hoe ik foto's kan toevoegen.)
Dus: ik kan alleen nog de aarding herstellen, en dan ben ik uitgeprobeerd en moet ik externe hulp inroepen!
Als aanvulling op mijn vorige post: ook rechtsachter gekeken voor een stekkerdoos met mistlampswitch, maar niets gevonden. Links heb ik wel een doos gevonden waar "Subaru" opstaat, maar als ik het goed op Google heb opgezocht, heeft dat te maken met keyless entry. (Cf. deze foto: , maar als het bieden op eBay gedaan is, zal deze link vermoedelijk niet meer werken; ik weet niet hoe ik foto's kan toevoegen.)
Dus: ik kan alleen nog de aarding herstellen, en dan ben ik uitgeprobeerd en moet ik externe hulp inroepen!
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Nog een aanvulling: de mistlamp functioneert opnieuw wanneer de verloopstekker niet insteekt! Waarschijnlijk heeft de WD40 een tijd nodig gehad om in te werken!
Massastrip gekocht maar geen verschil.
Dan advies ingewonnen van iemand die bij VAB werkt (= Vlaamse AutomobilistenBond; zij zijn net zoals Touring het equivalent van de ANWB of ADAC). Zijn vermoeden is:
- de cruise control werkte wel met de oude, defecte ABS/ESP-unit en niet meer met de nieuwe
- de nieuwe unit geeft foutmelding C0045, wat volgens hem betekent dat deze door het systeem niet herkend wordt en hij denkt dat de nieuwe unit door de Subarudealer moet worden ingeprogrammeerd
- muizen knabbelen volgens zijn ervaring niet aan de kabels, maar wel aan bekleding en mousse etc. (dat komt overeen met wat ik vastgesteld heb)
- hij stelde voor om te controleren of de foutmelding C0045 weg zou zijn wanneer ik de oude ABS/ESP-unit terug zou inschakelen, maar het probleem is dat de oude unit onvindbaar is...
Dus: ik weet weer wat gedaan...
Is er iemand van jullie die kan bevestigen wat in het vet en onderstreept staat (namelijk dat de nieuwe ABS/EPS-unit door de Subarudealer moet worden ingeprogrammeerd)?
Bedankt en groetjes, Guy
Massastrip gekocht maar geen verschil.
Dan advies ingewonnen van iemand die bij VAB werkt (= Vlaamse AutomobilistenBond; zij zijn net zoals Touring het equivalent van de ANWB of ADAC). Zijn vermoeden is:
- de cruise control werkte wel met de oude, defecte ABS/ESP-unit en niet meer met de nieuwe
- de nieuwe unit geeft foutmelding C0045, wat volgens hem betekent dat deze door het systeem niet herkend wordt en hij denkt dat de nieuwe unit door de Subarudealer moet worden ingeprogrammeerd
- muizen knabbelen volgens zijn ervaring niet aan de kabels, maar wel aan bekleding en mousse etc. (dat komt overeen met wat ik vastgesteld heb)
- hij stelde voor om te controleren of de foutmelding C0045 weg zou zijn wanneer ik de oude ABS/ESP-unit terug zou inschakelen, maar het probleem is dat de oude unit onvindbaar is...
Dus: ik weet weer wat gedaan...
Is er iemand van jullie die kan bevestigen wat in het vet en onderstreept staat (namelijk dat de nieuwe ABS/EPS-unit door de Subarudealer moet worden ingeprogrammeerd)?
Bedankt en groetjes, Guy
Laatst gewijzigd door guy-pc op 20 mei 2018 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Mistlamp switch zit in de stekkerdoos voor de trekhaak.
Jij hebt nu de 7polige verloopstekker eruit gehaald en daardoor doen je mistlampen het weer.
Toch zou ik de auto uitlezen bij een ervaren subarudealert.
Er zit een kapot onderdeel in het circuit, daarom komt de
code er meteen weer in na wissen.
Zomaar van alles vervangen is niet de manier van werken en kan je een hoop geld kosten.
Eric
Jij hebt nu de 7polige verloopstekker eruit gehaald en daardoor doen je mistlampen het weer.
Toch zou ik de auto uitlezen bij een ervaren subarudealert.
Er zit een kapot onderdeel in het circuit, daarom komt de
code er meteen weer in na wissen.
Zomaar van alles vervangen is niet de manier van werken en kan je een hoop geld kosten.
Eric
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Beste Eric
Ik denk dat je iets gemist hebt. Inderdaad, ik heb de ABS/ESP-unit eerst vervangen omdat de Subaru-dealer waar ik de auto gekocht had, mij had laten weten dat ik dat moest doen. MAAR dat doe ik nu dus niet meer! Vandaar mijn vraag:
> Is er iemand van jullie die kan bevestigen dat de nieuwe ABS/ESP-unit door de Subarudealer moet worden ingeprogrammeerd?
Met alle respect voor andere dealers hier op dit forum, maar ik heb de indruk dat zij ook niet altijd alles weten (maar ABSOLUUT VEEL MEER dan ik)! Alleen laat ik hen niet graag in het wilde weg zoeken; ik zoek het eerst zelf liever wat uit (althans wanneer ik, zoals nu, wat tijd heb).
Wat ik dan weer gemist heb, is de betekenis van het woord "stekkerdoos": ik zat al binnenin de auto te zoeken!
Bedankt en groetjes
Guy
Ik denk dat je iets gemist hebt. Inderdaad, ik heb de ABS/ESP-unit eerst vervangen omdat de Subaru-dealer waar ik de auto gekocht had, mij had laten weten dat ik dat moest doen. MAAR dat doe ik nu dus niet meer! Vandaar mijn vraag:
> Is er iemand van jullie die kan bevestigen dat de nieuwe ABS/ESP-unit door de Subarudealer moet worden ingeprogrammeerd?
Met alle respect voor andere dealers hier op dit forum, maar ik heb de indruk dat zij ook niet altijd alles weten (maar ABSOLUUT VEEL MEER dan ik)! Alleen laat ik hen niet graag in het wilde weg zoeken; ik zoek het eerst zelf liever wat uit (althans wanneer ik, zoals nu, wat tijd heb).
Wat ik dan weer gemist heb, is de betekenis van het woord "stekkerdoos": ik zat al binnenin de auto te zoeken!
Bedankt en groetjes
Guy
Laatst gewijzigd door guy-pc op 20 mei 2018 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Dat van de abs unit had ik gelezen.
Afstands diagnoses en vervangadvies zijn niet betrouwbaar.
Ligt er niet gewoon een zekering uit?
Staat mij bij dat er soms 2 remlicht schakelaars toegepast worden bij abs voertuigen.
Eric
Afstands diagnoses en vervangadvies zijn niet betrouwbaar.
Ligt er niet gewoon een zekering uit?
Staat mij bij dat er soms 2 remlicht schakelaars toegepast worden bij abs voertuigen.
Eric
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Oh ja, heb je de abs al een keer getest op een natte klinkerweg of bospad.
Eric
Eric
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Alle zekeringen die ermee te maken zouden kunnen hebben, heb ik gecheckt.
De ABS-test op een natte klinkerweg: da's nog eens een goed idee!
Bedankt en groetjes
Guy
De ABS-test op een natte klinkerweg: da's nog eens een goed idee!
Bedankt en groetjes
Guy
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Hallo, hier zijn we weer.
Auto ondertussen laten uitlezen bij de Subaru-dealer. Deze laat weten dat het chassisnummer ondertussen ingeprogrammeerd zit in de ABS/ESP-unit. Eens dit er ingebakken is, kunnen ze het niet meer wijzigen en/of deprogrammeren. En dit veroorzaakt de foutmelding. Een nieuwe unit is onbetaalbaar (maar deze komen wel blanco en kunnen ze dan eenmalig inprogrammeren).
Ik heb mij eerder al laten vertellen dat herprogrammeren, zelfs van de ABS/ESP-unit wel degelijk mogelijk moet zijn, maar waar zou ik daarvoor terecht kunnen? Ik kom zelf uit de informaticawereld en weet ook zeker dat de juiste persoon dit zou kunnen doen, maar iemand een idee waar ik deze M/V vind? Of eventueel iemand die dit voor andere merken doet (zodat ik daar kan verdervragen)?
(En dan nog liefst niet te ver van mijn huis = regio Hasselt, België, maar als ik zeker ben dat hij/zij het oplossen kan, maak ik probleemloos wat km!)
Bedankt en groetjes
Guy
Auto ondertussen laten uitlezen bij de Subaru-dealer. Deze laat weten dat het chassisnummer ondertussen ingeprogrammeerd zit in de ABS/ESP-unit. Eens dit er ingebakken is, kunnen ze het niet meer wijzigen en/of deprogrammeren. En dit veroorzaakt de foutmelding. Een nieuwe unit is onbetaalbaar (maar deze komen wel blanco en kunnen ze dan eenmalig inprogrammeren).
Ik heb mij eerder al laten vertellen dat herprogrammeren, zelfs van de ABS/ESP-unit wel degelijk mogelijk moet zijn, maar waar zou ik daarvoor terecht kunnen? Ik kom zelf uit de informaticawereld en weet ook zeker dat de juiste persoon dit zou kunnen doen, maar iemand een idee waar ik deze M/V vind? Of eventueel iemand die dit voor andere merken doet (zodat ik daar kan verdervragen)?
(En dan nog liefst niet te ver van mijn huis = regio Hasselt, België, maar als ik zeker ben dat hij/zij het oplossen kan, maak ik probleemloos wat km!)
Bedankt en groetjes
Guy
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Kijk hier eens https://www.diagnose-service-noord.nl/d ... grammeren/
Og zoek op https://www.google.com/search?client=fi ... 6HzirDGjE4
Gr. Quikfit
Og zoek op https://www.google.com/search?client=fi ... 6HzirDGjE4
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
DANK JE WEL!
Ik zeg zelf altijd tegen iedereen dat Google je beste vriend is, maar wist eigenlijk totaal niet wat ik moest zoeken! Nu heb ik al een vertrekpunt!
Nogmaals hartelijk bedankt! en groetjes, Guy
Ik zeg zelf altijd tegen iedereen dat Google je beste vriend is, maar wist eigenlijk totaal niet wat ik moest zoeken! Nu heb ik al een vertrekpunt!
Nogmaals hartelijk bedankt! en groetjes, Guy
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Zoeken is een kunst op google.
Kan de importeur het niet?
Eric
Kan de importeur het niet?
Eric
Re: foutcode C0045 + VDC-lampje + ABS-lampje en geen cruise control op Outback 2009 (modeljaar 2010)
Dag Eric
Wat bedoel je met "de importeur"? De dealer ging het navragen "in Brussel", maar meer dan dat weet ik niet.
Groetjes, Guy
Wat bedoel je met "de importeur"? De dealer ging het navragen "in Brussel", maar meer dan dat weet ik niet.
Groetjes, Guy