Pagina 1 van 1

Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 19 mei 2017 11:08
door Bram_R
Hoewel de lagers nog in goede staat zijn, zit ik eraan te denken om de draagarmen te laten stralen en poedercoaten, waarna ik dan de lagers kan vervangen.

Ik kwam in het handboek niet zulke heel goede instructies tegen, dus wellicht hier wat hulp aanwezig is.

Ik heb de draagarmen reeds afgebouwd, het buitenste conische lager zit met de buitenste lagerschaal achter een rand (het seal heb ik reeds verwijderd, deze zit voor de rand)
IMG_5980 (Small).JPG
IMG_6129 (Small).JPG
Aan de binnenkant zit een ring met inkepingen. Ik heb begrepen dat dit een ring is, die eruit gedraaid kan worden met een speciale dop of door met een doorslag terug te tikken:
IMG_6127 (Small).JPG
Als deze ring weg is, zou het lagerpakket vanaf de buitenzijde eruit geperst kunnen worden. Daarmee moet dan het conische lager gebruikt worden om de lagerschaal eruit te persen.

Heeft iemand dit wel eens vaker gedaan?
Weet iemand wat een wiellagerset + seals voor achteras XT turbo kost (ongeveer)?

gr. bram

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 19 mei 2017 14:05
door quikfit
Volgens mij moet je de conische ring naar buiten eruit tikken,ring eruit draaien en dan het lagergedeelte dat aan de binnenkant/ringkant zit eruit persen,daar heb je volgens mij nu genoeg ruimte om een passende dop op de buitenkant van het lager te zetten omdat die conische ring al is verwijderd.
Ik denk wel dat je een pers nodig hebt...maar je kan het proberen eruit te slaan.Zorg er wel voor dat je dop o.i.d. goed op de buitenkant van het lager rust.

Gr. Quikfit

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 19 mei 2017 18:10
door Bram_R
quikfit schreef:Volgens mij moet je de conische ring naar buiten eruit tikken,ring eruit draaien en dan het lagergedeelte dat aan de binnenkant/ringkant zit eruit persen,daar heb je volgens mij nu genoeg ruimte om een passende dop op de buitenkant van het lager te zetten omdat die conische ring al is verwijderd.
Ik denk wel dat je een pers nodig hebt...maar je kan het proberen eruit te slaan.Zorg er wel voor dat je dop o.i.d. goed op de buitenkant van het lager rust.

Gr. Quikfit
De lagerschaal van het buitenste lager kan niet naar buiten, want die zit tegen een aanslag / schouder aan.

Met wat extra googlen vond ik overigens deze DIY, zeer goede foto's en info:
http://www.mainelysubarus.com/forums/to ... -4wd-rear/

Zelf wil ik kijken of ik de juiste tool kan kopen voor het loshalen van die binnenring.
In de USA noemen ze dit een pin-socket, weet niet of dit universeel is, of Subaru specificiek. Zo ziet hij eruit.
In een andere manual vond ik dat dit Subaru # 925550000 is. Weet niet of dit nog te krijgen is.
sirs-227 (Small).jpg
Lagerset per kant incl. seals zal zo rond de E 60,- zitten als ik online beetje rondkijk:
https://www.autopartsonline.nl/SUBARU/X ... 9/p/200168

gr. Bram

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 19 mei 2017 21:15
door quikfit
Dat is idd een duidelijke ''Doe het zelf''... :okeee:

Die tool heet Locknut Socket of Lock Nut Socket,geen idee wat de NL naam is....op pin-socket komt er iets anders uit... https://www.google.se/search?q=Locknut+ ... 20&bih=945

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 19 mei 2017 23:12
door SP-Boxer
Tot 1988 is het lager als het goed is de 906100007 en kost in NL bij de dealer ca. €135,- (Bij partacus.de slechts €57,-!)
De seal binnenzijde is 062440528, wordt geen prijs voor gegeven in het programma. (in Duitsland nog geen €6,-)
De seal buitenzijde is 28015AA100 en kost bij de dealer ca. €8,- (in Duitsland juist weer duurder)

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 20 mei 2017 08:48
door Bram_R
SP-Boxer schreef:Tot 1988 is het lager als het goed is de 906100007 en kost in NL bij de dealer ca. €135,- (Bij partacus.de slechts €57,-!)
De seal binnenzijde is 062440528, wordt geen prijs voor gegeven in het programma. (in Duitsland nog geen €6,-)
De seal buitenzijde is 28015AA100 en kost bij de dealer ca. €8,- (in Duitsland juist weer duurder)
Bedankt!

Kun jij ook zien of dat tool (Subaru # 925550000 ) nog leverbaar is?

gr. Bram

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 21 mei 2017 09:16
door SP-Boxer
In het programma is volgens mij geen mogelijkheid om op tools te zoeken.
Bij Partacus.de wordt hij verkocht voor (schrik niet) €81,16.

Zelf maken is dan toch ineens voordelig...

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 22 mei 2017 15:47
door Verzamelaar
Heb ik voor m'n Leone zelf gedaan en zonder speciaal gereedschap. Één ring zat echter dusdanig vast gerot dat die het er niet in one piece vanaf heeft gebracht, maar een nieuwe was gewoon leverbaar en niet duur.

Zou ten alle tijden originele Subaru lagers terug plaatsen.

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 05 jun 2017 18:49
door Bram_R
Verzamelaar schreef:Heb ik voor m'n Leone zelf gedaan en zonder speciaal gereedschap. Één ring zat echter dusdanig vast gerot dat die het er niet in one piece vanaf heeft gebracht, maar een nieuwe was gewoon leverbaar en niet duur.

Zou ten alle tijden originele Subaru lagers terug plaatsen.
Ik heb inderdaad gelezen dat je ring ook met een doorslag en hamer rond kan gaan tikken, maar het liefste natuurlijk met een juiste dop.
Bij Partacus.de wordt hij verkocht voor (schrik niet) €81,16.
Dit is nogal erg prijzig...
Ik ga ook eens wat zoeken in de USA, als ik zo'n gereedschap voor onder de E 30,- kan vinden is dat redelijk vind ik.


gr. bram

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 02 sep 2017 23:23
door Bram_R
Met 2 lasergesneden (aan elkaar gelaste) ringen, waarin ik een oude dop las voor het aandrijfvierkant, gaat het me wel lukken.
Denk een prima en niet al te duren oplossing.
10070.JPG
gr. Bram

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 22 okt 2017 22:00
door Bram_R
Intussen is het lasersnijwerk binnen, dus maar even het tool gemaakt.

In plaats van een dop in te lassen, heb ik een bout M16 erin gelast, daarop kan ik uiteraard ook een (moment)sleutel zetten.

Hier de lager borgmoer:
IMG_8579 (Small).JPG
Goed ingemeten, plaatje met nokken past goed:
IMG_8586 (Small).JPG
Bout M16 met moeren samen gelast met de 2 lasergesneden plaatjes (6mm)
IMG_8581 (Small).JPG
De tool:
IMG_8580 (Small).JPG
En draaien maar:
IMG_8590 (Small).JPG
gr. Bram

DXF files of tekeningen kunnen opgestuurd worden.

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 22 okt 2017 23:26
door quikfit
Helemaal top! :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 23 okt 2017 19:37
door boswachterfan
Mooi, hoor!

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 05 jan 2018 22:47
door Bram_R
Volgens de manual moet je bij montage eerst de 'stub-shaft' in de nieuwe lagers monteren in de draagarm.

Helaas zaten deze 'stub shafts' nog de aandrijfassen, en dat al heel wat jaartjes. Zaten muurvast.
Door uiteindelijk met een drukbus de homokineet van de stub shaft af te drukken door met een slagmoer de asmoer op te draaien, kreeg ik ze eraf.

Tussen de stub-shaft en de homokineet behuizing zit nog een seal, waarschijnlijk om inwatering in de splines te voorkomen.
Met de demontage is zowel dit seal als de metalen beschermring beschadigd, die moeten dus nieuw.

Hier wat foto's van de stubshaft.
IMG_9628 (Small).JPG
IMG_9629 (Small).JPG
IMG_9630 (Small).JPG
Morgen maar eens een poging doen om de nieuwe lagers te gaan monteren.

gr. Bram

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 06 jan 2018 22:38
door Bram_R
Vandaag verder met de wiellagers.

De oude set bestond uit 2 conische lagers, lager tussenbus, 2 conische lagerschalen (buiten) en tussenbus voor de lagerschalen. 6 delen totaal dus.
De nieuwe set bestaat maar uit 3 delen. De buitenlagerschalen en tussenbus zijn 1 bus en de lagers hebben elk de helft van de tussenbus.
Het merk van de nieuwe set is identiek aan wat er uit kwam: NTN Japan nm. Kennelijk na SKF en INA / FAG de grootste ter wereld.
Deze set komt van Brezan en zit in een doosje van ABS:
IMG_9644 (Small).JPG
Vervolgens de buitenbus in de draagarm geperst en het binnenste lager op de stubshaft.
Als daarna de stubstaft in de draagarm wordt gezet, kan het buitenste lager op de stubshaft worden gemonteerd (volgens handboek erop tikken met een hamer. Dit lager wordt later nog op moment gezet als de naaf erop komt en de asmoer wordt vastgezet.
IMG_9646 (Small).JPG
IMG_9647 (Small).JPG
Doordat volgens de FSM procedure de stubshaft al in de draagarm zit, om daarna de grote 'nokkenmoer' te monteren, past mijn 'special tool' niet meer, doordat de stubshaft wat uitsteekt :mrgreen:
Ik zal de special tool iets gaan verbouwen, zodat er een soort dop ontstaat.
Als deze nokmoer is vastgezet, kunnen de binnen- en buitenseals erin getikt worden en kunnen de draagarmen onder de auto.
IMG_9648 (Small).JPG
gr. Bram

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 13 jan 2018 11:46
door Bram_R
Na wat slijpen en lassen is lagerborgmoer-tool v2.0 klaar.
Als mensen de dxf's willen van de aangepaste tool, laat maar weten. Ik wil hem ook wel maken voor anderen.
IMG_9682 (Small).JPG
IMG_9684 (Small).JPG
IMG_9687 (Small).JPG
Hiermee kon ik de borgmoer op 200Nm zetten.

Daarna zijn de binnen- en buitenseal gemonteerd en heb ik de draagarmen onder de auto gemonteerd.
Bij de XT bestaan de draagarmen-achterzijde uit twee delen, volgende keer kan ik de draagarm samenbouwen en de schokbrekers en differentieel monteren.

gr. bram

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 13 jan 2018 15:20
door quikfit
Goed gereedschap is het halve werk. ;)

Gr. Quikfit :okeee:

Re: Achterwiellagers XT turbo vervangen

Geplaatst: 13 jan 2018 17:04
door boswachterfan
Zelf gemaakt gereedschap nog mooier! :okeee: