Pagina 1 van 1

Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 04:56
door plus
Hey,

Net nieuwe schokbrekers achteraan laten plaatsen en ik heb de indruk dat onze Forester uit 2004 nog lager hangt dan met de oude schokdempers ... :shock:

Ik heb de vertikale afstand tussen het center van het wiel en de rand van de wielboog (koetswerk) eens gemeten en dit zijn de resutaten:
- vooraan +- 43cm
- achteraan +- 36cm

kunnen er eens wat mensen een vergelijkende meting doen bij een standaard Forester (2.0x) model 2003-2005(/-2008)?

Groetjes, Tom

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 08:52
door Louis
Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 10:23
door erichendri
Ik denk dat je vorige schokbrekers niveauregelaars hadden, daar van zijn de veren slapper
dus daarom hangt je forester nu behoorlijk achterover.
Gewone schokbrekers hebben zwaardere veren namelijk.
Gewoonlijk hoort een forester op standaard veren bijna horizontaal te staan tenzij er lpg inzit.
Met niveaudempers staat de forester pas horizontaal na een paar km rijden.
als je dan toch nieuwe veren moet kopen zou je verzwaarde veren kunnen kiezen.
Mits je lpg hebt of met caravans rijdt is dat wel een must.

Eric

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 10:46
door plus
Louis schreef:Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.
Louis, en waar meet ik dat best? Aan de rand waar het koetswerk overgaat in het chassis (de onderste koetswerklijn)?

Zoiezo zie je van opzij dat de wagen achter het voorwiel veel hoger staat dan voor het achterwiel. De "onderste koetswerklijn" loopt dus naar achteren sterk schuin af. :roll:
Zo zie ik het niet op foto's die ik opzoek van gelijkaardige modellen...
Vergeleken met deze foto: Vooraan heeft onze Forester ongeveer evenveel grondspeling en opening tussen wiel en koetswerk, achteraan een pak minder en bijna geen opening tussen wiel en koetswerk. De onderste koetswerklijn loopt sterk naar achteren af.
Afbeelding

Groetjes, Tom

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 10:48
door plus
erichendri schreef:Ik denk dat je vorige schokbrekers niveauregelaars hadden, daar van zijn de veren slapper
dus daarom hangt je forester nu behoorlijk achterover.
Gewone schokbrekers hebben zwaardere veren namelijk.
Gewoonlijk hoort een forester op standaard veren bijna horizontaal te staan tenzij er lpg inzit.
Met niveaudempers staat de forester pas horizontaal na een paar km rijden.
als je dan toch nieuwe veren moet kopen zou je verzwaarde veren kunnen kiezen.
Mits je lpg hebt of met caravans rijdt is dat wel een must.

Eric
Hoe kan ik dat weten dat die niveauregeling had? Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien (ik heb de oude schokdempers niet meer)? Ik heb nooit gemerkt dat die "omhoog" ging tijdens het rijden...

LPG ligt er wel in, maar dat lag er voor de nieuwe schokdempers ook al in... toen hing die ook iets lager achteraan t.o.v. vooraan maar nu is het echt wel heel fel...

Enkel de schokdempers zijn achteraan vervangen, de veren zijn behouden (zien er nog vuil uit)
As ik zo even op internet zoek dan vind je enkel schokdempers "voor voertuigen zonder niveauregeling"... zouden deze mét niveauregeling enkel te verkrijgen zijn via de officiele dealer? Ik heb dit laten uitvoeren bij een lokale garage. Ik had geen tijd om op een afspraak bij een officiele garage te wachten en die ligt ook even rijden van ons af... ik vloog bijna uit de bocht met de kapotte schokdemper :?
Ik zou graag wat meer info hebben voordat ik bij de garage, die dit geplaatst heeft, ga aankloppen met dit probleem...
Is vorige week geplaatst.

Groetjes en bedankt voor de hulp...

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 11:50
door erichendri
Dat omhoog gaan met rijden merk je haast niet, is ook maar een cm of 4-5.
Je ziet alleen dat hij erg laag staat na een nachtje of na belading.
Na een rit staat hij dan hoger achter en zie je pas als je er naast staat.
Zoals ik al schreef, je hebt voor de standaard dempers standaard veren of verzwaarde veren voor
auto's die op lpg rijden of regelmatig met zware belading.
Ik zou voor de verzwaarde veren gaan in uw geval.
Auto moet na monteren andere veren of dempers weer uitgelijnd worden.
Overigens staat geen enkele auto bijna helemaal recht of vlak.

Eric

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 13:26
door Mr.Q
Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien
Nee, want de niveauregeling zit in de schokbreker zelf.
Zoals Eric zegt: zwaardere veren toepassen (vooral met de LPG-tank achter de achter-as)

Greetz, Q

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 13:35
door plus
Mr.Q schreef:Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien
Nee, want de niveauregeling zit in de schokbreker zelf.
Zoals Eric zegt: zwaardere veren toepassen (vooral met de LPG-tank achter de achter-as)

Greetz, Q
Dank je,

Dus enkel zwaardere veren met behoud van deze nieuwe schokdempers?
Of toch best óók terug schokdempers met niveauregeling plaatsen (i.c.m. de zwaardere veren)?

Rijd de wagen dan niet een stuk stugger met die zwaardere veren?

Groetjes

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 15:12
door Mr.Q
Schokbrekers met niveauregeling kosten een fortuin. Zijn vlgs. mij alleen origineel te verkrijgen.

Misschien heb je wat aan dit topic:
https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... 8#p1098028

Greetz, Q

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 15:25
door Scuby
Ik heb op het forum gelezen dat er ook een bedrijf is dat de oude schokbrekers renoveert. kosten 250 Euro meen ik mij te herinneren...kan de link niet zo gauw vinden. (dan heb je wel de oude schokbrekers nodig, dus ff snel bellen met de garage)

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 16:53
door boswachterfan
Dat bedrijf is JD Shocks. Wel een beetje lomp van je garage, imho. Zij horen toch te zien dat het niveauregelaars zijn, lijkt me. Die nemen een deel van de veerkracht voor hun rekening.

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 17:36
door erichendri
Zelfs reviseren blijft volgens mij nog duurder als een complete nieuwe set.
En hoelang blijft het daarna Heel.

Eric

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 20:49
door plus
Heb naar de dealer (B) gebeld. Dat model zou origineel steeds uitgerust zijn met niveauregeling.
En deze kosten in B zo'n mooie kleine 400 per stuk exclusief BTW en enkel origineel verkrijgbaar :shock:

Zonder deze niveauregeling raden ze erg af, zelfs met zwaardere veren.

De garage die ze geplaatst heeft gaat zelf ook prijs vragen en ook eens prijs van de zwaardere veren...

Ohja, en als je in B andere veren steekt... dan moet de wagen een speciale keuring ondergaan om te zien of de "uitlijning" nog corect is :roll:

Ik slik al eventjes :|

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 apr 2017 21:02
door plus
Ik zei nog tegen de persoon van de garage ... leg hem anders vooraan ook ineens wat lager dan is dat opgelost... :mrgreen: *groen lachen*
(al is het wel een goedkope manier om te verlagen als je dat wil 8-) )

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 12 apr 2017 07:39
door ferluci
heb hetzelfde gehad. ook alleen de dempers laten vervangen en er achter komen dat je nivellerende had en geen "gewone" schokbrekers.
dat gaat niet goed.
gelukkig voor weinig een andere set kunnen kopen en die zitten er alweer een 20.000 onder.
in jou geval zou ik eens kijken op deze site.
http://www.carsupport.nl
check wel eerst even of je vering taps toeloopt of niet, daar zit verschil in, ze leveren beide types, moet je alleen wel even aangeven welke.
als je belt geven ze je prima advies en bij bestellen binnen twee dagen thuis of bij een garage naar keuze (ook even aangeven).
succes

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 12 apr 2017 11:05
door erichendri
De uitlijning is gewoon af te stellen, zowel voor als achter.
Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor met andere veerpoten gemonteerd.

Eric

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 10 aug 2017 16:27
door Powerfred
Even dit topic weer aktief maken.

Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 10 aug 2017 16:31
door Powerfred
plus schreef:Hey,

Net nieuwe schokbrekers achteraan laten plaatsen en ik heb de indruk dat onze Forester uit 2004 nog lager hangt dan met de oude schokdempers ... :shock:

Ik heb de vertikale afstand tussen het center van het wiel en de rand van de wielboog (koetswerk) eens gemeten en dit zijn de resutaten:
- vooraan +- 43cm
- achteraan +- 36cm

kunnen er eens wat mensen een vergelijkende meting doen bij een standaard Forester (2.0x) model 2003-2005(/-2008)?

Groetjes, Tom
Bij mij is de auto zowel voor als achteraan 43 cm volgens jouw meet methode.
Echt net ff gemeten, auto staat achter ons huis

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 10 aug 2017 19:06
door quikfit
''Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter'' Het zou mij niet verbazen dat ze het niet meer doen na 10 a 15 jaar ;)
Zie ze dagelijks voorbij komen ''met de kont in de grond'' op de Noorse marktplaats alhier.

Deze opmerking van Lowie gelezen? ''Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.''

En meet dan voor en na een stuk gereden te hebben op de rand van de stalen dorpel(niet op het kunststof gedeelte)
Zorg dat de auto beide keren recht staat op een vlakke gedeelte.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 10 aug 2017 22:29
door erichendri
Forester zou volgens de folder een cm of 22 -
23 bodemvrijheid moeten hebben.

Eric

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 10 aug 2017 23:24
door quikfit
Heb overgenomen wat Lowie schreef...als het maar gelijk is voor en achter...

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 aug 2017 08:08
door Mr.Q
Ik meet altijd onderkant dorpelflens (dus waar de krik overheen gaat) tot aan de grond.

Dit is overigens niet de (kleinere) bodemvrijheid die in de Sub-folder wordt genoemd.
Weet niet waar hun dit bepalen.

Greetz, Q

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 aug 2017 10:36
door SP-Boxer
De fabrikant meet gewoon vanaf het laagste punt. (Uitlaat of beschermplaat lijkt me)

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 aug 2017 11:24
door quikfit
Mr.Q schreef:Ik meet altijd onderkant dorpelflens (dus waar de krik overheen gaat) tot aan de grond.
Yep...dat zou ik ook doen,ik had dat vermeld in mijn reactie van 10 Aug 2017 19:06
Het gaat erom dat de wagen recht staat wat betreft de dorpelrand/flens.

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 11 aug 2017 13:47
door Powerfred
quikfit schreef:''Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter'' Het zou mij niet verbazen dat ze het niet meer doen na 10 a 15 jaar ;)
Zie ze dagelijks voorbij komen ''met de kont in de grond'' op de Noorse marktplaats alhier.

Deze opmerking van Lowie gelezen? ''Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.''

En meet dan voor en na een stuk gereden te hebben op de rand van de stalen dorpel(niet op het kunststof gedeelte)
Zorg dat de auto beide keren recht staat op een vlakke gedeelte.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Okay, gaan we doen!

Grt Fred

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 31 aug 2017 19:27
door Powerfred
24 cm voor en 24 cm achter
Links en rechts hetzelfde op vlakke ondergrond

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 31 aug 2017 20:21
door quikfit
Hangt ie achterover? Zoniet is het toch oke!?

Gr. Quikfit :mrgreen:

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Geplaatst: 01 sep 2017 17:33
door Powerfred
Zonder caravan is het zeer zeker oké.
Gelukkig wel!
Ik rijd meer zonder dan mèt ;-)