Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Hey,
Net nieuwe schokbrekers achteraan laten plaatsen en ik heb de indruk dat onze Forester uit 2004 nog lager hangt dan met de oude schokdempers ...
Ik heb de vertikale afstand tussen het center van het wiel en de rand van de wielboog (koetswerk) eens gemeten en dit zijn de resutaten:
- vooraan +- 43cm
- achteraan +- 36cm
kunnen er eens wat mensen een vergelijkende meting doen bij een standaard Forester (2.0x) model 2003-2005(/-2008)?
Groetjes, Tom
Net nieuwe schokbrekers achteraan laten plaatsen en ik heb de indruk dat onze Forester uit 2004 nog lager hangt dan met de oude schokdempers ...
Ik heb de vertikale afstand tussen het center van het wiel en de rand van de wielboog (koetswerk) eens gemeten en dit zijn de resutaten:
- vooraan +- 43cm
- achteraan +- 36cm
kunnen er eens wat mensen een vergelijkende meting doen bij een standaard Forester (2.0x) model 2003-2005(/-2008)?
Groetjes, Tom
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Ik denk dat je vorige schokbrekers niveauregelaars hadden, daar van zijn de veren slapper
dus daarom hangt je forester nu behoorlijk achterover.
Gewone schokbrekers hebben zwaardere veren namelijk.
Gewoonlijk hoort een forester op standaard veren bijna horizontaal te staan tenzij er lpg inzit.
Met niveaudempers staat de forester pas horizontaal na een paar km rijden.
als je dan toch nieuwe veren moet kopen zou je verzwaarde veren kunnen kiezen.
Mits je lpg hebt of met caravans rijdt is dat wel een must.
Eric
dus daarom hangt je forester nu behoorlijk achterover.
Gewone schokbrekers hebben zwaardere veren namelijk.
Gewoonlijk hoort een forester op standaard veren bijna horizontaal te staan tenzij er lpg inzit.
Met niveaudempers staat de forester pas horizontaal na een paar km rijden.
als je dan toch nieuwe veren moet kopen zou je verzwaarde veren kunnen kiezen.
Mits je lpg hebt of met caravans rijdt is dat wel een must.
Eric
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Louis, en waar meet ik dat best? Aan de rand waar het koetswerk overgaat in het chassis (de onderste koetswerklijn)?Louis schreef:Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.
Zoiezo zie je van opzij dat de wagen achter het voorwiel veel hoger staat dan voor het achterwiel. De "onderste koetswerklijn" loopt dus naar achteren sterk schuin af.
Zo zie ik het niet op foto's die ik opzoek van gelijkaardige modellen...
Vergeleken met deze foto: Vooraan heeft onze Forester ongeveer evenveel grondspeling en opening tussen wiel en koetswerk, achteraan een pak minder en bijna geen opening tussen wiel en koetswerk. De onderste koetswerklijn loopt sterk naar achteren af.
Groetjes, Tom
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Hoe kan ik dat weten dat die niveauregeling had? Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien (ik heb de oude schokdempers niet meer)? Ik heb nooit gemerkt dat die "omhoog" ging tijdens het rijden...erichendri schreef:Ik denk dat je vorige schokbrekers niveauregelaars hadden, daar van zijn de veren slapper
dus daarom hangt je forester nu behoorlijk achterover.
Gewone schokbrekers hebben zwaardere veren namelijk.
Gewoonlijk hoort een forester op standaard veren bijna horizontaal te staan tenzij er lpg inzit.
Met niveaudempers staat de forester pas horizontaal na een paar km rijden.
als je dan toch nieuwe veren moet kopen zou je verzwaarde veren kunnen kiezen.
Mits je lpg hebt of met caravans rijdt is dat wel een must.
Eric
LPG ligt er wel in, maar dat lag er voor de nieuwe schokdempers ook al in... toen hing die ook iets lager achteraan t.o.v. vooraan maar nu is het echt wel heel fel...
Enkel de schokdempers zijn achteraan vervangen, de veren zijn behouden (zien er nog vuil uit)
As ik zo even op internet zoek dan vind je enkel schokdempers "voor voertuigen zonder niveauregeling"... zouden deze mét niveauregeling enkel te verkrijgen zijn via de officiele dealer? Ik heb dit laten uitvoeren bij een lokale garage. Ik had geen tijd om op een afspraak bij een officiele garage te wachten en die ligt ook even rijden van ons af... ik vloog bijna uit de bocht met de kapotte schokdemper
Ik zou graag wat meer info hebben voordat ik bij de garage, die dit geplaatst heeft, ga aankloppen met dit probleem...
Is vorige week geplaatst.
Groetjes en bedankt voor de hulp...
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Dat omhoog gaan met rijden merk je haast niet, is ook maar een cm of 4-5.
Je ziet alleen dat hij erg laag staat na een nachtje of na belading.
Na een rit staat hij dan hoger achter en zie je pas als je er naast staat.
Zoals ik al schreef, je hebt voor de standaard dempers standaard veren of verzwaarde veren voor
auto's die op lpg rijden of regelmatig met zware belading.
Ik zou voor de verzwaarde veren gaan in uw geval.
Auto moet na monteren andere veren of dempers weer uitgelijnd worden.
Overigens staat geen enkele auto bijna helemaal recht of vlak.
Eric
Je ziet alleen dat hij erg laag staat na een nachtje of na belading.
Na een rit staat hij dan hoger achter en zie je pas als je er naast staat.
Zoals ik al schreef, je hebt voor de standaard dempers standaard veren of verzwaarde veren voor
auto's die op lpg rijden of regelmatig met zware belading.
Ik zou voor de verzwaarde veren gaan in uw geval.
Auto moet na monteren andere veren of dempers weer uitgelijnd worden.
Overigens staat geen enkele auto bijna helemaal recht of vlak.
Eric
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien
Nee, want de niveauregeling zit in de schokbreker zelf.
Zoals Eric zegt: zwaardere veren toepassen (vooral met de LPG-tank achter de achter-as)
Greetz, Q
Nee, want de niveauregeling zit in de schokbreker zelf.
Zoals Eric zegt: zwaardere veren toepassen (vooral met de LPG-tank achter de achter-as)
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Dank je,Mr.Q schreef:Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien
Nee, want de niveauregeling zit in de schokbreker zelf.
Zoals Eric zegt: zwaardere veren toepassen (vooral met de LPG-tank achter de achter-as)
Greetz, Q
Dus enkel zwaardere veren met behoud van deze nieuwe schokdempers?
Of toch best óók terug schokdempers met niveauregeling plaatsen (i.c.m. de zwaardere veren)?
Rijd de wagen dan niet een stuk stugger met die zwaardere veren?
Groetjes
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Schokbrekers met niveauregeling kosten een fortuin. Zijn vlgs. mij alleen origineel te verkrijgen.
Misschien heb je wat aan dit topic:
https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... 8#p1098028
Greetz, Q
Misschien heb je wat aan dit topic:
https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... 8#p1098028
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Ik heb op het forum gelezen dat er ook een bedrijf is dat de oude schokbrekers renoveert. kosten 250 Euro meen ik mij te herinneren...kan de link niet zo gauw vinden. (dan heb je wel de oude schokbrekers nodig, dus ff snel bellen met de garage)
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Dat bedrijf is JD Shocks. Wel een beetje lomp van je garage, imho. Zij horen toch te zien dat het niveauregelaars zijn, lijkt me. Die nemen een deel van de veerkracht voor hun rekening.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Zelfs reviseren blijft volgens mij nog duurder als een complete nieuwe set.
En hoelang blijft het daarna Heel.
Eric
En hoelang blijft het daarna Heel.
Eric
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Heb naar de dealer (B) gebeld. Dat model zou origineel steeds uitgerust zijn met niveauregeling.
En deze kosten in B zo'n mooie kleine 400 per stuk exclusief BTW en enkel origineel verkrijgbaar
Zonder deze niveauregeling raden ze erg af, zelfs met zwaardere veren.
De garage die ze geplaatst heeft gaat zelf ook prijs vragen en ook eens prijs van de zwaardere veren...
Ohja, en als je in B andere veren steekt... dan moet de wagen een speciale keuring ondergaan om te zien of de "uitlijning" nog corect is
Ik slik al eventjes
En deze kosten in B zo'n mooie kleine 400 per stuk exclusief BTW en enkel origineel verkrijgbaar
Zonder deze niveauregeling raden ze erg af, zelfs met zwaardere veren.
De garage die ze geplaatst heeft gaat zelf ook prijs vragen en ook eens prijs van de zwaardere veren...
Ohja, en als je in B andere veren steekt... dan moet de wagen een speciale keuring ondergaan om te zien of de "uitlijning" nog corect is
Ik slik al eventjes
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Ik zei nog tegen de persoon van de garage ... leg hem anders vooraan ook ineens wat lager dan is dat opgelost... *groen lachen*
(al is het wel een goedkope manier om te verlagen als je dat wil )
(al is het wel een goedkope manier om te verlagen als je dat wil )
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
heb hetzelfde gehad. ook alleen de dempers laten vervangen en er achter komen dat je nivellerende had en geen "gewone" schokbrekers.
dat gaat niet goed.
gelukkig voor weinig een andere set kunnen kopen en die zitten er alweer een 20.000 onder.
in jou geval zou ik eens kijken op deze site.
http://www.carsupport.nl
check wel eerst even of je vering taps toeloopt of niet, daar zit verschil in, ze leveren beide types, moet je alleen wel even aangeven welke.
als je belt geven ze je prima advies en bij bestellen binnen twee dagen thuis of bij een garage naar keuze (ook even aangeven).
succes
dat gaat niet goed.
gelukkig voor weinig een andere set kunnen kopen en die zitten er alweer een 20.000 onder.
in jou geval zou ik eens kijken op deze site.
http://www.carsupport.nl
check wel eerst even of je vering taps toeloopt of niet, daar zit verschil in, ze leveren beide types, moet je alleen wel even aangeven welke.
als je belt geven ze je prima advies en bij bestellen binnen twee dagen thuis of bij een garage naar keuze (ook even aangeven).
succes
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
De uitlijning is gewoon af te stellen, zowel voor als achter.
Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor met andere veerpoten gemonteerd.
Eric
Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor met andere veerpoten gemonteerd.
Eric
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Even dit topic weer aktief maken.
Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter
Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Bij mij is de auto zowel voor als achteraan 43 cm volgens jouw meet methode.plus schreef:Hey,
Net nieuwe schokbrekers achteraan laten plaatsen en ik heb de indruk dat onze Forester uit 2004 nog lager hangt dan met de oude schokdempers ...
Ik heb de vertikale afstand tussen het center van het wiel en de rand van de wielboog (koetswerk) eens gemeten en dit zijn de resutaten:
- vooraan +- 43cm
- achteraan +- 36cm
kunnen er eens wat mensen een vergelijkende meting doen bij een standaard Forester (2.0x) model 2003-2005(/-2008)?
Groetjes, Tom
Echt net ff gemeten, auto staat achter ons huis
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
''Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter'' Het zou mij niet verbazen dat ze het niet meer doen na 10 a 15 jaar
Zie ze dagelijks voorbij komen ''met de kont in de grond'' op de Noorse marktplaats alhier.
Deze opmerking van Lowie gelezen? ''Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.''
En meet dan voor en na een stuk gereden te hebben op de rand van de stalen dorpel(niet op het kunststof gedeelte)
Zorg dat de auto beide keren recht staat op een vlakke gedeelte.
Gr. Quikfit
Zie ze dagelijks voorbij komen ''met de kont in de grond'' op de Noorse marktplaats alhier.
Deze opmerking van Lowie gelezen? ''Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.''
En meet dan voor en na een stuk gereden te hebben op de rand van de stalen dorpel(niet op het kunststof gedeelte)
Zorg dat de auto beide keren recht staat op een vlakke gedeelte.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Forester zou volgens de folder een cm of 22 -
23 bodemvrijheid moeten hebben.
Eric
23 bodemvrijheid moeten hebben.
Eric
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Heb overgenomen wat Lowie schreef...als het maar gelijk is voor en achter...
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Ik meet altijd onderkant dorpelflens (dus waar de krik overheen gaat) tot aan de grond.
Dit is overigens niet de (kleinere) bodemvrijheid die in de Sub-folder wordt genoemd.
Weet niet waar hun dit bepalen.
Greetz, Q
Dit is overigens niet de (kleinere) bodemvrijheid die in de Sub-folder wordt genoemd.
Weet niet waar hun dit bepalen.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
De fabrikant meet gewoon vanaf het laagste punt. (Uitlaat of beschermplaat lijkt me)
"I feel Legacy"
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Yep...dat zou ik ook doen,ik had dat vermeld in mijn reactie van 10 Aug 2017 19:06Mr.Q schreef:Ik meet altijd onderkant dorpelflens (dus waar de krik overheen gaat) tot aan de grond.
Het gaat erom dat de wagen recht staat wat betreft de dorpelrand/flens.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Okay, gaan we doen!quikfit schreef:''Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter'' Het zou mij niet verbazen dat ze het niet meer doen na 10 a 15 jaar
Zie ze dagelijks voorbij komen ''met de kont in de grond'' op de Noorse marktplaats alhier.
Deze opmerking van Lowie gelezen? ''Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.''
En meet dan voor en na een stuk gereden te hebben op de rand van de stalen dorpel(niet op het kunststof gedeelte)
Zorg dat de auto beide keren recht staat op een vlakke gedeelte.
Gr. Quikfit
Grt Fred
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
24 cm voor en 24 cm achter
Links en rechts hetzelfde op vlakke ondergrond
Links en rechts hetzelfde op vlakke ondergrond
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Hangt ie achterover? Zoniet is het toch oke!?
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?
Zonder caravan is het zeer zeker oké.
Gelukkig wel!
Ik rijd meer zonder dan mèt
Gelukkig wel!
Ik rijd meer zonder dan mèt