Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 Aug 2016 14:51
Type auto: Forester 2.0X '04

Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor plus » 11 Apr 2017 04:56

Hey,

Net nieuwe schokbrekers achteraan laten plaatsen en ik heb de indruk dat onze Forester uit 2004 nog lager hangt dan met de oude schokdempers ... :shock:

Ik heb de vertikale afstand tussen het center van het wiel en de rand van de wielboog (koetswerk) eens gemeten en dit zijn de resutaten:
- vooraan +- 43cm
- achteraan +- 36cm

kunnen er eens wat mensen een vergelijkende meting doen bij een standaard Forester (2.0x) model 2003-2005(/-2008)?

Groetjes, Tom
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 586
Lid geworden op: 18 Nov 2011 12:19
Type auto: MY00 Subaru Legacy III LX station

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor Louis » 11 Apr 2017 08:52

Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.
Groeten, Louis
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3335
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor erichendri » 11 Apr 2017 10:23

Ik denk dat je vorige schokbrekers niveauregelaars hadden, daar van zijn de veren slapper
dus daarom hangt je forester nu behoorlijk achterover.
Gewone schokbrekers hebben zwaardere veren namelijk.
Gewoonlijk hoort een forester op standaard veren bijna horizontaal te staan tenzij er lpg inzit.
Met niveaudempers staat de forester pas horizontaal na een paar km rijden.
als je dan toch nieuwe veren moet kopen zou je verzwaarde veren kunnen kiezen.
Mits je lpg hebt of met caravans rijdt is dat wel een must.

Eric
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 Aug 2016 14:51
Type auto: Forester 2.0X '04

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor plus » 11 Apr 2017 10:46

Louis schreef:Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.

Louis, en waar meet ik dat best? Aan de rand waar het koetswerk overgaat in het chassis (de onderste koetswerklijn)?

Zoiezo zie je van opzij dat de wagen achter het voorwiel veel hoger staat dan voor het achterwiel. De "onderste koetswerklijn" loopt dus naar achteren sterk schuin af. :roll:
Zo zie ik het niet op foto's die ik opzoek van gelijkaardige modellen...
Vergeleken met deze foto: Vooraan heeft onze Forester ongeveer evenveel grondspeling en opening tussen wiel en koetswerk, achteraan een pak minder en bijna geen opening tussen wiel en koetswerk. De onderste koetswerklijn loopt sterk naar achteren af.
Afbeelding

Groetjes, Tom
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 Aug 2016 14:51
Type auto: Forester 2.0X '04

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor plus » 11 Apr 2017 10:48

erichendri schreef:Ik denk dat je vorige schokbrekers niveauregelaars hadden, daar van zijn de veren slapper
dus daarom hangt je forester nu behoorlijk achterover.
Gewone schokbrekers hebben zwaardere veren namelijk.
Gewoonlijk hoort een forester op standaard veren bijna horizontaal te staan tenzij er lpg inzit.
Met niveaudempers staat de forester pas horizontaal na een paar km rijden.
als je dan toch nieuwe veren moet kopen zou je verzwaarde veren kunnen kiezen.
Mits je lpg hebt of met caravans rijdt is dat wel een must.

Eric

Hoe kan ik dat weten dat die niveauregeling had? Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien (ik heb de oude schokdempers niet meer)? Ik heb nooit gemerkt dat die "omhoog" ging tijdens het rijden...

LPG ligt er wel in, maar dat lag er voor de nieuwe schokdempers ook al in... toen hing die ook iets lager achteraan t.o.v. vooraan maar nu is het echt wel heel fel...

Enkel de schokdempers zijn achteraan vervangen, de veren zijn behouden (zien er nog vuil uit)
As ik zo even op internet zoek dan vind je enkel schokdempers "voor voertuigen zonder niveauregeling"... zouden deze mét niveauregeling enkel te verkrijgen zijn via de officiele dealer? Ik heb dit laten uitvoeren bij een lokale garage. Ik had geen tijd om op een afspraak bij een officiele garage te wachten en die ligt ook even rijden van ons af... ik vloog bijna uit de bocht met de kapotte schokdemper :?
Ik zou graag wat meer info hebben voordat ik bij de garage, die dit geplaatst heeft, ga aankloppen met dit probleem...
Is vorige week geplaatst.

Groetjes en bedankt voor de hulp...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3335
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor erichendri » 11 Apr 2017 11:50

Dat omhoog gaan met rijden merk je haast niet, is ook maar een cm of 4-5.
Je ziet alleen dat hij erg laag staat na een nachtje of na belading.
Na een rit staat hij dan hoger achter en zie je pas als je er naast staat.
Zoals ik al schreef, je hebt voor de standaard dempers standaard veren of verzwaarde veren voor
auto's die op lpg rijden of regelmatig met zware belading.
Ik zou voor de verzwaarde veren gaan in uw geval.
Auto moet na monteren andere veren of dempers weer uitgelijnd worden.
Overigens staat geen enkele auto bijna helemaal recht of vlak.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 282
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor Mr.Q » 11 Apr 2017 13:26

Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien
Nee, want de niveauregeling zit in de schokbreker zelf.
Zoals Eric zegt: zwaardere veren toepassen (vooral met de LPG-tank achter de achter-as)

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 Aug 2016 14:51
Type auto: Forester 2.0X '04

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor plus » 11 Apr 2017 13:35

Mr.Q schreef:Of kan ik dat nog aan de wagen zelf zien
Nee, want de niveauregeling zit in de schokbreker zelf.
Zoals Eric zegt: zwaardere veren toepassen (vooral met de LPG-tank achter de achter-as)

Greetz, Q

Dank je,

Dus enkel zwaardere veren met behoud van deze nieuwe schokdempers?
Of toch best óók terug schokdempers met niveauregeling plaatsen (i.c.m. de zwaardere veren)?

Rijd de wagen dan niet een stuk stugger met die zwaardere veren?

Groetjes
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 282
Lid geworden op: 01 Jun 2010 11:45
Type auto: Outback 2.5i CVT Exclusive G3 2010; (Legacy Touring 2.0R Executive G3 2007 )
Locatie: Brug bij Schagen

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor Mr.Q » 11 Apr 2017 15:12

Schokbrekers met niveauregeling kosten een fortuin. Zijn vlgs. mij alleen origineel te verkrijgen.

Misschien heb je wat aan dit topic:
https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... 8#p1098028

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Scuby
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 Aug 2015 19:28
Type auto: Forester

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor Scuby » 11 Apr 2017 15:25

Ik heb op het forum gelezen dat er ook een bedrijf is dat de oude schokbrekers renoveert. kosten 250 Euro meen ik mij te herinneren...kan de link niet zo gauw vinden. (dan heb je wel de oude schokbrekers nodig, dus ff snel bellen met de garage)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 585
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor boswachterfan » 11 Apr 2017 16:53

Dat bedrijf is JD Shocks. Wel een beetje lomp van je garage, imho. Zij horen toch te zien dat het niveauregelaars zijn, lijkt me. Die nemen een deel van de veerkracht voor hun rekening.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3335
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor erichendri » 11 Apr 2017 17:36

Zelfs reviseren blijft volgens mij nog duurder als een complete nieuwe set.
En hoelang blijft het daarna Heel.

Eric
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 Aug 2016 14:51
Type auto: Forester 2.0X '04

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor plus » 11 Apr 2017 20:49

Heb naar de dealer (B) gebeld. Dat model zou origineel steeds uitgerust zijn met niveauregeling.
En deze kosten in B zo'n mooie kleine 400 per stuk exclusief BTW en enkel origineel verkrijgbaar :shock:

Zonder deze niveauregeling raden ze erg af, zelfs met zwaardere veren.

De garage die ze geplaatst heeft gaat zelf ook prijs vragen en ook eens prijs van de zwaardere veren...

Ohja, en als je in B andere veren steekt... dan moet de wagen een speciale keuring ondergaan om te zien of de "uitlijning" nog corect is :roll:

Ik slik al eventjes :|
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 Aug 2016 14:51
Type auto: Forester 2.0X '04

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor plus » 11 Apr 2017 21:02

Ik zei nog tegen de persoon van de garage ... leg hem anders vooraan ook ineens wat lager dan is dat opgelost... :mrgreen: *groen lachen*
(al is het wel een goedkope manier om te verlagen als je dat wil 8-) )
ferluci
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 Mei 2014 10:25
Type auto: Subaru Forester 2.0 AWD XT Turbo bj 2003

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor ferluci » 12 Apr 2017 07:39

heb hetzelfde gehad. ook alleen de dempers laten vervangen en er achter komen dat je nivellerende had en geen "gewone" schokbrekers.
dat gaat niet goed.
gelukkig voor weinig een andere set kunnen kopen en die zitten er alweer een 20.000 onder.
in jou geval zou ik eens kijken op deze site.
http://www.carsupport.nl
check wel eerst even of je vering taps toeloopt of niet, daar zit verschil in, ze leveren beide types, moet je alleen wel even aangeven welke.
als je belt geven ze je prima advies en bij bestellen binnen twee dagen thuis of bij een garage naar keuze (ook even aangeven).
succes
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3335
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor erichendri » 12 Apr 2017 11:05

De uitlijning is gewoon af te stellen, zowel voor als achter.
Maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor met andere veerpoten gemonteerd.

Eric
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 Jun 2017 09:36
Type auto: SUBARU FORESTER (SG) | 2002.06-2012.10 - 2.0 AWD - 1994ccm 125pk (29LSPJ)
Locatie: Zoetermeer

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor Powerfred » 10 Aug 2017 16:27

Even dit topic weer aktief maken.

Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter
Gebruikersavatar
Powerfred
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 Jun 2017 09:36
Type auto: SUBARU FORESTER (SG) | 2002.06-2012.10 - 2.0 AWD - 1994ccm 125pk (29LSPJ)
Locatie: Zoetermeer

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor Powerfred » 10 Aug 2017 16:31

plus schreef:Hey,

Net nieuwe schokbrekers achteraan laten plaatsen en ik heb de indruk dat onze Forester uit 2004 nog lager hangt dan met de oude schokdempers ... :shock:

Ik heb de vertikale afstand tussen het center van het wiel en de rand van de wielboog (koetswerk) eens gemeten en dit zijn de resutaten:
- vooraan +- 43cm
- achteraan +- 36cm

kunnen er eens wat mensen een vergelijkende meting doen bij een standaard Forester (2.0x) model 2003-2005(/-2008)?

Groetjes, Tom


Bij mij is de auto zowel voor als achteraan 43 cm volgens jouw meet methode.
Echt net ff gemeten, auto staat achter ons huis
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1796
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor quikfit » 10 Aug 2017 19:06

''Mijn Forester zou ook die zelf niveau dempers moeten hebben, merk dr geen reet van met de caravan er achter'' Het zou mij niet verbazen dat ze het niet meer doen na 10 a 15 jaar ;)
Zie ze dagelijks voorbij komen ''met de kont in de grond'' op de Noorse marktplaats alhier.

Deze opmerking van Lowie gelezen? ''Je kan beter de grondspeling van de bodem voor en achter meten, dat is nauwkeuriger. Het hoort standaard 30 cm te zijn bij een lege auto. Meet achter de voorwielen en voor de achterwielen de bodemspeling op.
De voorste wielkasten zijn nl. hoger, zoals bij veel auto's.''

En meet dan voor en na een stuk gereden te hebben op de rand van de stalen dorpel(niet op het kunststof gedeelte)
Zorg dat de auto beide keren recht staat op een vlakke gedeelte.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3335
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Forester '04: neus omhoog, kont in de grond?

Berichtdoor erichendri » 10 Aug 2017 22:29

Forester zou volgens de folder een cm of 22 -
23 bodemvrijheid moeten hebben.

Eric

Terug naar “Chassis”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast