Vivio: rempedaal ingedrukt tot op de vloer na rembeurt

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kaya@keicar
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2016 15:54

Vivio: rempedaal ingedrukt tot op de vloer na rembeurt

Bericht door kaya@keicar »

Ik heb laatst iets heel vreemds meegemaakt en ik hoop dat iemand weet waar het aan lag. Excuses alvast voor het lange verhaal.

Het gaat om een 1996 Vivio 0.7 xli en de rechtsvoor remklauw.
Mijn Remschijven en blokken aan de voorkant moesten vervangen worden. Bij verwijderen werkte de rechter remklauw niet mee en zat helemaal vast aan de remschijf. De remklauw van de schijf af geforceerd met een grote schroevendraaier en veel spierpijn.

Uiteraard bij het terugzetten van de zuiger in de Rechterremklauw had ik veel moeite. De zuiger zat echt vast in de remklauw. Ik moest hem met veel kracht terug zetten en dat ging eigenlijk alleen met behulp van remklauw gereedschap. Uiteindelijk wel gelukt en verder geen aandacht meer aan besteed, want hiervoor had ik niet echt veel problemen met de remmen.

Ik heb de oude remblokken (rechtsvoor) nog even nagekeken en ik zag dat de buitenste remblok helemaal op was, tot op het metaal (wat ik kon horen en dat was de reden om te beginnen met de remjob). De binnenste remblok had nog wat 'vlees' over.

De volgende dag had ik bij de eerste rit al een probleem. De rechterrem zat vast en na 10 minuten rijden was de velg te heet voor mijn vingers. Dus na het afkoelen weer terug naar huis. In de ochtend even naar gekeken. De rubbers en bout/geleidepen van de remklauw schoongemaakt (siliconenspray) en ontroest met een borsteltje. De bout van de rechterremklauw beweegt nu wel goed in zijn behuizing. Daarvoor was hij wel wat stroef. De remmen ontlucht. En na het ontluchten terug in de auto, zat het rempedaal tot op de vloer...Oh nee!

Ik denk dus dat ik bij het ontluchten teveel en te hard heb gedrukt op de rempedaal van een te oude auto. Teveel risico genomen. Nu was mijn diagnose een defecte hoofdremcylinder. Een tweede hoofdremcylinder gevonden bij de sloop en ook maar gelijk een andere remklauw. En nu komt het...

Omdat ik een 2e remklauw had, dacht ik, ik ga nu maar eens goed kijken naar die oude remklauw, dus de zuiger eruit gepompt met mijn rempedaal. Rempedaal met een lange stok vastgezet tot op de vloer zodat er geen olie lekt. Op de zuiger zat wat roest en wat vuil, dus alles even ontvet, schoongeschuurd en alles teruggezet. En toen ik alles nog een keer ontlucht had, werkte mijn rempedaal weer heel goed.

Rara hoe kan dat. Wat heb ik fout gedaan? Ik weet het zelf echt niet.

(Er was wel 1 moment dat ik bij het checken van de remolie in het reservoir zag dat er nog maar 1/10e van vloeistof zat in het reservoir. En misschien dat er dan wat lucht is gekropen in de hoofdremcylinder, maar helemaal op was hij niet. Dus ik twijfel hier ook nog aan.)
een beter milieu begint bij...mijzelf...
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Vivio: rempedaal ingedrukt tot op de vloer na rembeurt

Bericht door Verzamelaar »

Je hebt het ontluchten denk ik niet helemaal goed aangepakt. Het handigste is om dat met z'n tweeen te doen.
Gewoon omdat het kan.
Plaats reactie