Uitlijnen

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Uitlijnen

Bericht door HEZ »

Karelsen banden in Soest is ook een topper.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Uitlijnen

Bericht door RJS »

dank voor de tip.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Uitlijnen

Bericht door RJS »

Gemiddeld door het jaar 1:11. In de zomer 1:12, 12,5... Best zuinig vind ik. Dat haalt de RAV van mijn buurman bij lange na niet. Maar het gebruik zou wel weer iets beter moeten worden bij hardere banden. Toch vind ik 2.6 wel erg hard hoor, zeker afgezet tegen het fabrieksadvies. SP-Boxer: begrijp ik uit jou verhaal nu dat het rondrijden met vier banden op dezelfde spanning niet goed zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Uitlijnen

Bericht door SP-Boxer »

Ehh, nee, dat zou je niet moeten kunnen lezen in mijn verhaal.
Een fors verschil in spanning tussen voor en achter kan funest zijn voor je middendiff. Zolang de spanning (vrijwel) gelijk is, is er niets aan de hand.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Uitlijnen

Bericht door RJS »

OK, maar onder zware belasting is het wel van belang dat je de achterbanden harder oppompt, zegt althans de sticker bij de linker voordeur van mijn auto...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Uitlijnen

Bericht door SP-Boxer »

Klopt, maar ten eerste is het verschil tussen voor en achter dan nog niet heel groot.
En ten tweede veren de banden onder continue zwaardere belasting ook meer in en om dat te compenseren stop je er meer lucht in ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Uitlijnen

Bericht door RJS »

Klopt, maar ten eerste is het verschil tussen voor en achter dan nog niet heel groot.
Is inderdaad maar 0,2 bar.
ToKkE82
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2015 09:41

Re: Uitlijnen

Bericht door ToKkE82 »

is er eigenlijk een oplossing gevonden voor het naar rechts trekken?
Ik ben recent een trotse eigenaar geworden van een Forester, de auto rijd heel leuk maar het op de autosnelweg naar rechts trekken irriteert mij mateloos!
Ondertussen heb ik hem eens laten uitlijnen bij een bandenboer. De banden zijn verwisselt geweest, voor naar achter, links rechts, nieuwe banden getest,.. helaas allemaal zonder resultaat.. Of die bandenboer heeft niet genoeg kennis van zaken om de wagen correct uit te lijnen of is er iets anders aan de hand? Voor wie interesse heeft ik heb het uitlijnrapport..
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlijnen

Bericht door erichendri »

Laat maar zien hier.
Wij bij mazda kregen bij trekauto's het advies om de wielvlucht
van het rechterwiel negatiever te zetten als het linkerwiel.

Eric
ToKkE82
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2015 09:41

Re: Uitlijnen

Bericht door ToKkE82 »

Rapport:
Voor_uitlijning.jpg
Achter_uitlijning.jpg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlijnen

Bericht door erichendri »

Hij kan rechts nog een stuk negatiever en binnen de toleranties blijven.
Welk merk en type banden zitten erop.
Doet hij het ook met je winterbanden?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Uitlijnen

Bericht door SP-Boxer »

Op een goed aangelegde weg hoort een auto naar rechts te trekken.

Overigens staat het rechterwiel al negatiever dan links. Ik vind het verschil tussen links en rechts wel groot zat zo als het nu is.
"I feel Legacy"
ToKkE82
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2015 09:41

Re: Uitlijnen

Bericht door ToKkE82 »

Ik ben akkoord dat een wagen naar rechts trekt voor de afwatering van het regenwater.. maar hoe hij nu rijd is veel erger dan ik ooit heb meegemaakt met andere wagens.. als voorbeeld: het veranderen van rijvak na inhalen kan ik gewoon doen door het los laten van het stuur. Ik ben eigenlijk constant aan het tegensturen naar links...

Vandaag heb ik ook eens het hoogte verschil gemeten tussen het wiel en de wielkas. Tussen het linker en rechter wiel aan de voorkant is een verschil van 1 cm (de achterkant is perfect gelijk). Dit lijkt me tocht echt te veel? Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe kan dit opgelost worden?

Het wiel rechts meer negatief zetten lijkt mij niet de oplossing dat de oorzaak aanpakt...
De banden zelf hebben we ook uitgesloten door middel van het testen van een ander set wielen/banden. Het fenomeen bleef hetzelfde..

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlijnen

Bericht door erichendri »

Meet de wielbasis eens links en rechts.
Toch zou ik hem iets negatiever proberen.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Uitlijnen

Bericht door Louis »

ToKkE82 schreef:Vandaag heb ik ook eens het hoogte verschil gemeten tussen het wiel en de wielkas. Tussen het linker en rechter wiel aan de voorkant is een verschil van 1 cm (de achterkant is perfect gelijk). Dit lijkt me tocht echt te veel? Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe kan dit opgelost worden?
Zijn de veerpoten nog in orde? De auto moet wel recht op zijn pootjes staan anders rijdt dat niet lekker.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlijnen

Bericht door erichendri »

Accu?
Rechts is zeker iets hoger?
Meet het eens ergens anders of in een parkeergarage.
Die hebbeb een echt vlakke vloer.

Eric
Wilg
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2016 13:00

Re: Uitlijnen

Bericht door Wilg »

Zelfde euvel bij outback 2010. Banden vervangen, nieuwe remschijven/blokken, remklauwen vrij gemaakt, Geen verbetering . Stuur staat niet in midline ,laten uitlijnen . Rechter voorwiel camber niet te corrigeren doordat het reeds in maximale correctie stond. Opvallend meer kracht nodig om een bocht naar links te maken. Na 4 autobedrijven eindelijk een oplossing !? Defect stuurhuis : schijnt vaker voor te komen sinds ze elektrisch zijn. We gaan het binnenkort merken. Verder veel trillingen in carrosserie bij alle frequenties maar met name toenemend boven de 80 km per uur. Iemand ervaring mee ???

Zie ook : http://wheels.blogs.nytimes.com/2011/03 ... vibration/

Ook in Europa een probleem geweest !
Hoor het graag
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlijnen

Bericht door erichendri »

Onbalans achter.
Niet echt ronde banden.
Onbalans in een aandrijfas.
Over wat voor auto hebben we het en hoe oud en hoeveel gelopen.

@ Tokke82, hoe stond de askanteling en is de auto niet krom??
Wielvlucht staat echt niet zo snel in zijn maximale stand.
Waar wilden zij de wielvlucht stellen, boven of beneden.
Meeste bedrijven doen geeneens de wielvlucht of askanteling.

Eric
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Uitlijnen

Bericht door FrieseForester »

Mijn auto trilde zo erg bij 120 km dat je vullingen er haast uit vielen. Bleek dat de achtervelgen vol met aangekoekte modder zaten na de Veluwerit 2015.
Boel goed schoon gemaakt en nu weer heerlijk 160 !!! :o :D ;)
Wilg
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2016 13:00

Re: Uitlijnen

Bericht door Wilg »

Outback 2010, 2.5 benzine lineartronic 115000km
Nieuwe Yokohama's van recente productiedatum brachten geen verbetering. Wat bedoel je met onbalans achter ? Velg,as, aandrijfas,dempers, veren ? Hoe kun je hierin differentiëren ? Een gedeelte lijkt uit de aandrijflijn te komen ; bij stilstand in neutraal nauwelijks trillingen hoewel je duidelijk voelt waarnemer de koelfans aanslaan en gaan draaien. Bij stilstand in drive begint het al een beetje te trillen. Bij 80 km trilt het behoorlijk , indien dan in neutraal verdwijnt er maar een gedeelte van de trillingen. Dus wellicht ook wat anders dan de aandrijf. Neem aan dat aandrijfas In neutral niet draait Klopt dat? Ben geen monteur dus :
Weet iemand een goed adres om dit soort grappen eens te bekijken. Heb er wel wat voor over om het in orde te krijgen. Verder namelijk erg fijne auto.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlijnen

Bericht door erichendri »

Tsja, waar woon je in de buurt??
Je bent niet de enige hier die dat geheim houdt.
In principe moet ieder bedrijf dat kunnen.
Al eens op een Amerikaans forum hierover iets gelezen??
USA en Australië zijn outback landen.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Uitlijnen

Bericht door Mr.Q »

Heb ook een Out 2010 (115k), maar herken de klachten niet.
Waar woon je?
Om te vergelijken, mag je wel eens met mijn Out rijden.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Uitlijnen

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Tsja, waar woon je in de buurt??
Je bent niet de enige hier die dat geheim houdt.
In principe moet ieder bedrijf dat kunnen.
Al eens op een Amerikaans forum hierover iets gelezen??
USA en Australië zijn outback landen.

Eric
Niet iedereen kiest ervoor om zijn NAW gegevens op het net te zetten...(wat ik overigens heel verstandig vind)...wat wel kan is een subtiele woonomgeving aangeven. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Uitlijnen

Bericht door FrieseForester »

Zoals ik die in de buurt van Heerenveen woon.
Dat ik in Friesland woon is dan wat minder subtiel qua woonomgeving.
Wilg
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2016 13:00

Re: Uitlijnen

Bericht door Wilg »

Heren (of ook dames),
bedankt voor jullie reacties en het aanbod om een keer in een goed rijdende Outback te mogen rijden. Waardeer ik zeer. Woon in het het midoosten van het land. Vandaag een spontane oplossing van alle problemen. Met fietsdrager + 4 fietsen (Thule) ongeveer 85 kg, dus net de maximale kogeldruk, een uurtje onderweg naar vakantiehuisje op de Veluwe (Vierhouten) . Mooie weg met aan het einde veel bochtjes en uiteindelijk een zandpad met wat gehobbel. Tijdens het rijden langzaam steeds minder getril en trekken naar rechts plots verdwenen. Bij aankomst fietsen en drager eraf en even snel ritje : al het getril en trekken naar rechts geheel verdwenen. CVT bromt duidelijk veel minder (minder weerstand ? Ben benieuwd naar nieuwe verbruikscijfers (gem was 8,4) . Auto rijdt echt heerlijk nu. Ben super blij maar geen idee wat er aan de hand is geweest.
Hoop dat het wegblijft. Zal laten weten hoe het verder gaat. Spannende dagen.
Subarumouse

Re: Uitlijnen

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Handrem eenzijdig vastgezeten?
Niveauregeling, indien aanwezig, eenzijdig vast/ defect en nu door extra gewicht en gebonk los geschoten?
Idem een bevestigingsrubber / blok dat nu weer goed zit veroorzaakt door een foutieve montage?
Heeft de Outback ook onderleggers waar de spiraal veer op staat en zijn deze verplaatst / verdraaid door een gebroken veer of slordige montage?

Ik woon ook in het midden-oosten (losser).
Op het Duitse Feroza forum werd er op een kaart een huisje geprikt met de naam / nickname er bij. Dus geen adres etc.
Dan kun je gericht aan iemand uit de buurt een PB sturen.

Benno
Wilg
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2016 13:00

Re: Uitlijnen

Bericht door Wilg »

Heren/Dames,

Toch nog eens jullie opties voor het getril in hele auto / gebrom van CVT en trekken naar rechts. Het is allemaal weer terug. Eigenlijk merk je het al bij het starten van de auto : de auto trilt merkbaar meer bij stationair lopen. Bij inschakelen van Drive is er nog duidelijker verschil. Lijkt alsof door het koppelen van de CVT de trilling versterkt wordt. Afwijking lijkt dan toch in de aandrijving te zitten maar wat draait er op dat moment allemaal ? Er zijn geen onderdelen kapot want het kan geweldig functioneren. Maar wat kan er los zitten dat met druk op de trekhaak in elkaar geduwd wordt waardoor het trillen/brommen verdwijnt ?
Hoop dat iemand een goed idee heeft want ben het langzamerhand zat.
Auto rijdt echt niet lekker, denk aan verkoop.
Groet,
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlijnen

Bericht door erichendri »

Terug ermee naar de verkopende partij.
Je hebt toch nog garantie?
Weet je de onderhouds geschiedenis?
En als je de 2wd zekering plaatst?

Eric
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Uitlijnen

Bericht door HEZ »

Bij mijn Forester ontdekte ik juist dat de bout die bij de voorkant excentrisch is om de boel goed uit te kunnen lijnen (onder aan de veerpoot) dit aan de achterkant niet is.
Wie weet of dit klopt? Zo is het toch niet uit te lijnen?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlijnen

Bericht door erichendri »

Dat hoort zo.
Ze zijn wel voor achter te koop.

Eric
Plaats reactie