Uitlijnen

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 Feb 2014 15:09
Type auto: Forester '99 2.0
Locatie: Het Gooi

Re: Uitlijnen

Berichtdoor HEZ » 09 Jul 2014 12:36

Karelsen banden in Soest is ook een topper.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 895
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester 2001
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Uitlijnen

Berichtdoor RJS » 10 Jul 2014 22:29

dank voor de tip.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 895
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester 2001
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Uitlijnen

Berichtdoor RJS » 10 Jul 2014 22:33

Gemiddeld door het jaar 1:11. In de zomer 1:12, 12,5... Best zuinig vind ik. Dat haalt de RAV van mijn buurman bij lange na niet. Maar het gebruik zou wel weer iets beter moeten worden bij hardere banden. Toch vind ik 2.6 wel erg hard hoor, zeker afgezet tegen het fabrieksadvies. SP-Boxer: begrijp ik uit jou verhaal nu dat het rondrijden met vier banden op dezelfde spanning niet goed zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3881
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Uitlijnen

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Jul 2014 09:38

Ehh, nee, dat zou je niet moeten kunnen lezen in mijn verhaal.
Een fors verschil in spanning tussen voor en achter kan funest zijn voor je middendiff. Zolang de spanning (vrijwel) gelijk is, is er niets aan de hand.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 895
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester 2001
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Uitlijnen

Berichtdoor RJS » 11 Jul 2014 12:19

OK, maar onder zware belasting is het wel van belang dat je de achterbanden harder oppompt, zegt althans de sticker bij de linker voordeur van mijn auto...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3881
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Uitlijnen

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Jul 2014 21:32

Klopt, maar ten eerste is het verschil tussen voor en achter dan nog niet heel groot.
En ten tweede veren de banden onder continue zwaardere belasting ook meer in en om dat te compenseren stop je er meer lucht in ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 895
Lid geworden op: 18 Mar 2011 10:48
Type auto: Subaru Forester 2001
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Uitlijnen

Berichtdoor RJS » 19 Jul 2014 09:59

Klopt, maar ten eerste is het verschil tussen voor en achter dan nog niet heel groot.


Is inderdaad maar 0,2 bar.
ToKkE82
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 Mei 2015 09:41
Type auto: Subaru Forester 2011

Re: Uitlijnen

Berichtdoor ToKkE82 » 10 Mei 2015 09:52

is er eigenlijk een oplossing gevonden voor het naar rechts trekken?
Ik ben recent een trotse eigenaar geworden van een Forester, de auto rijd heel leuk maar het op de autosnelweg naar rechts trekken irriteert mij mateloos!
Ondertussen heb ik hem eens laten uitlijnen bij een bandenboer. De banden zijn verwisselt geweest, voor naar achter, links rechts, nieuwe banden getest,.. helaas allemaal zonder resultaat.. Of die bandenboer heeft niet genoeg kennis van zaken om de wagen correct uit te lijnen of is er iets anders aan de hand? Voor wie interesse heeft ik heb het uitlijnrapport..
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Uitlijnen

Berichtdoor erichendri » 10 Mei 2015 20:36

Laat maar zien hier.
Wij bij mazda kregen bij trekauto's het advies om de wielvlucht
van het rechterwiel negatiever te zetten als het linkerwiel.

Eric
ToKkE82
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 Mei 2015 09:41
Type auto: Subaru Forester 2011

Re: Uitlijnen

Berichtdoor ToKkE82 » 11 Mei 2015 10:26

Rapport:
Voor_uitlijning.jpg

Achter_uitlijning.jpg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Uitlijnen

Berichtdoor erichendri » 11 Mei 2015 14:26

Hij kan rechts nog een stuk negatiever en binnen de toleranties blijven.
Welk merk en type banden zitten erop.
Doet hij het ook met je winterbanden?

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3881
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Uitlijnen

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Mei 2015 21:38

Op een goed aangelegde weg hoort een auto naar rechts te trekken.

Overigens staat het rechterwiel al negatiever dan links. Ik vind het verschil tussen links en rechts wel groot zat zo als het nu is.
"I feel Legacy"
ToKkE82
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 Mei 2015 09:41
Type auto: Subaru Forester 2011

Re: Uitlijnen

Berichtdoor ToKkE82 » 11 Mei 2015 22:37

Ik ben akkoord dat een wagen naar rechts trekt voor de afwatering van het regenwater.. maar hoe hij nu rijd is veel erger dan ik ooit heb meegemaakt met andere wagens.. als voorbeeld: het veranderen van rijvak na inhalen kan ik gewoon doen door het los laten van het stuur. Ik ben eigenlijk constant aan het tegensturen naar links...

Vandaag heb ik ook eens het hoogte verschil gemeten tussen het wiel en de wielkas. Tussen het linker en rechter wiel aan de voorkant is een verschil van 1 cm (de achterkant is perfect gelijk). Dit lijkt me tocht echt te veel? Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe kan dit opgelost worden?

Het wiel rechts meer negatief zetten lijkt mij niet de oplossing dat de oorzaak aanpakt...
De banden zelf hebben we ook uitgesloten door middel van het testen van een ander set wielen/banden. Het fenomeen bleef hetzelfde..

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Uitlijnen

Berichtdoor erichendri » 12 Mei 2015 08:33

Meet de wielbasis eens links en rechts.
Toch zou ik hem iets negatiever proberen.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 586
Lid geworden op: 18 Nov 2011 12:19
Type auto: MY00 Subaru Legacy III LX station

Re: Uitlijnen

Berichtdoor Louis » 12 Mei 2015 09:15

ToKkE82 schreef:Vandaag heb ik ook eens het hoogte verschil gemeten tussen het wiel en de wielkas. Tussen het linker en rechter wiel aan de voorkant is een verschil van 1 cm (de achterkant is perfect gelijk). Dit lijkt me tocht echt te veel? Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe kan dit opgelost worden?

Zijn de veerpoten nog in orde? De auto moet wel recht op zijn pootjes staan anders rijdt dat niet lekker.
Groeten, Louis
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Uitlijnen

Berichtdoor erichendri » 12 Mei 2015 10:08

Accu?
Rechts is zeker iets hoger?
Meet het eens ergens anders of in een parkeergarage.
Die hebbeb een echt vlakke vloer.

Eric
Wilg
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 Jan 2016 14:00
Type auto: Outback 2010

Re: Uitlijnen

Berichtdoor Wilg » 21 Jan 2016 21:06

Zelfde euvel bij outback 2010. Banden vervangen, nieuwe remschijven/blokken, remklauwen vrij gemaakt, Geen verbetering . Stuur staat niet in midline ,laten uitlijnen . Rechter voorwiel camber niet te corrigeren doordat het reeds in maximale correctie stond. Opvallend meer kracht nodig om een bocht naar links te maken. Na 4 autobedrijven eindelijk een oplossing !? Defect stuurhuis : schijnt vaker voor te komen sinds ze elektrisch zijn. We gaan het binnenkort merken. Verder veel trillingen in carrosserie bij alle frequenties maar met name toenemend boven de 80 km per uur. Iemand ervaring mee ???

Zie ook : http://wheels.blogs.nytimes.com/2011/03 ... vibration/

Ook in Europa een probleem geweest !
Hoor het graag
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3332
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Uitlijnen

Berichtdoor erichendri » 21 Jan 2016 21:43

Onbalans achter.
Niet echt ronde banden.
Onbalans in een aandrijfas.
Over wat voor auto hebben we het en hoe oud en hoeveel gelopen.

@ Tokke82, hoe stond de askanteling en is de auto niet krom??
Wielvlucht staat echt niet zo snel in zijn maximale stand.
Waar wilden zij de wielvlucht stellen, boven of beneden.
Meeste bedrijven doen geeneens de wielvlucht of askanteling.

Eric
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 143
Lid geworden op: 04 Okt 2015 20:38
Type auto: Subaru Forester 2.0 SG

Re: Uitlijnen

Berichtdoor FrieseForester » 21 Jan 2016 22:09

Mijn auto trilde zo erg bij 120 km dat je vullingen er haast uit vielen. Bleek dat de achtervelgen vol met aangekoekte modder zaten na de Veluwerit 2015.
Boel goed schoon gemaakt en nu weer heerlijk 160 !!! :o :D ;)
Dacia 4 all, Subaru 4 selected
Wilg
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 Jan 2016 14:00
Type auto: Outback 2010

Re: Uitlijnen

Berichtdoor Wilg » 22 Jan 2016 03:19

Outback 2010, 2.5 benzine lineartronic 115000km
Nieuwe Yokohama's van recente productiedatum brachten geen verbetering. Wat bedoel je met onbalans achter ? Velg,as, aandrijfas,dempers, veren ? Hoe kun je hierin differentiëren ? Een gedeelte lijkt uit de aandrijflijn te komen ; bij stilstand in neutraal nauwelijks trillingen hoewel je duidelijk voelt waarnemer de koelfans aanslaan en gaan draaien. Bij stilstand in drive begint het al een beetje te trillen. Bij 80 km trilt het behoorlijk , indien dan in neutraal verdwijnt er maar een gedeelte van de trillingen. Dus wellicht ook wat anders dan de aandrijf. Neem aan dat aandrijfas In neutral niet draait Klopt dat? Ben geen monteur dus :
Weet iemand een goed adres om dit soort grappen eens te bekijken. Heb er wel wat voor over om het in orde te krijgen. Verder namelijk erg fijne auto.

Terug naar “Chassis”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast