Pagina 1 van 2

Uitlijnen

Geplaatst: 06 jul 2014 10:37
door RJS
Mijn Forester loopt iets naar rechts op de snelweg de laatste tijd. Wordt deels veroorzaakt door de lichte bolling van de weg en eventuele zijwind, maar ik moet altijd iets tegensturen. De auto remt perfect en ik heb niet het idee dat er iets aanloopt of zo. Ook is er geen sprake van ongelijkmatige bandenslijtage. Heeft het zin om de auto eens uit te laten lijnen? En zo ja: zijn er zaken waarop gelet moet worden bij het AWD onderstel van de Forester. Wat is een goed adres of kan Kwikfit het ook?

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 06 jul 2014 12:21
door Louis
Check eerst je bandenspanning van alle banden.
Trekt-ie nog steeds naar rechts dan kan uitlijnen helpen maar ga aub niet naar Kwikshit of andere beun, beter een echt goede banden SPECIALIST. Die hebben de uitlijn gegevens van alle auto's in de computer zitten, met of zonder AWD, maakt niet uit.
In Schoonhoven weet ik een hele goede bandenspecialist maar ik weet niet of dat te ver is voor jou.
Succes ernee.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 06 jul 2014 12:24
door Louis
O ja, het kan ook zijn dat er wat versleten is aan de ophanging, maar daar kom je achter als de auto voor het uitlijnen op de brug staat.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 06 jul 2014 13:09
door RJS
De bandenspanning zal goed zijn, die controleer ik regelmatig. Welke uitlijnert is dat in Schoonhoven? Kwaad kan het niet om het te laten doen. Ik zou graag de koesrvastheid willen verbeteren (wat dat betreft mis ik nog steeds mijn op rails lopende Xsara). Zijn er anderen in Amersfoort en omgeving die weten waar ik voor zo'n uitlijnbeurt goed terecht kan?

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 06 jul 2014 14:02
door Louis
Peet Borst.
ff googlen ;)

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 06 jul 2014 19:06
door RJS
Auto is net door Rudy van Nuland van beurt voorzien en gekeurd, die vond niks... Het is altijd al zo geweest, eigenlijk... De laatste tijd begint het me soms een beetje te irriteren. Verder rijdt de auto voortreffelijk. Gisteren lekker 130 naar huis, tijdens de voetbalwedstrijd. Aan een stuk snorren op de cruise controle. Heerlijke rit was dat.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 06 jul 2014 20:12
door erichendri
Als de slijtage patroon van de banden goed is zou je
de wielen voor compleet kunnen wisselen onderling.
Dat wil ook wel eens helpen.
Echter, dit kan niet als je richtingsgebonden banden hebt.
koersvastheid kan ook door de hogere wang van de banden minder zijn.
Harder oppompen wil wel eens helpen (2,6 rondom)
Uitlijnen blijft bij ieder bedrijf een gok, het ligt aan de monteur
die het doet.
Maar, plaats na uitlijnen het rapport en we geven je een mening.

Eric

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 07 jul 2014 11:13
door RJS
Bandenspanning is bij mij 0,2 bar hoger dan voorgeschreven, ik dacht nu voor 2.2 en achter 2.0 (ipv 2.0 en 1.8). Naar 2.6 is dat niet een beetje erg hard ? Krijg je dan geen slijtage in het midden van het loopvlak? Het zal wel zuiniger rijden...

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 07 jul 2014 11:31
door erichendri
Bij mijn legacy gaat het prima die 2,6 bar.

Eric

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 07 jul 2014 12:15
door Louis
En ik rij met 2,8 bar voor en 2,6 bar achter. Gaat prima.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 07 jul 2014 13:20
door SP-Boxer
Wordt er serieus 2.0/1.8 voorgeschreven voor een onbeladen Forester??? Dat is wel erg weinig.

Ik rijd doorgaans op 2.5 rondom. Harder gaat ook prima.
Voor de normale bestuurders zou ik gewoon standaard de waarden aanhouden die worden opgegeven voor maximale belading.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 07 jul 2014 15:07
door freeman
rij zelf ook met 2.8 rondom.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 08 jul 2014 09:13
door RJS
Voor de normale bestuurders
:?: Hoe bedoelluu... :D Ik zal de banden eens lekker oppompen. Ik markeer tijdens de winterbandenwissel wel altijd de banden, dus de banden komen altijd op dezelfde plek terug. Slijtageverschillen voor/achter zie ik niet. Bij mijn Renault 6 van heel lang geleden hielp het diagonaal wisselen van de banden ook de koersvastheid te verbeteren. Wat betreft de wanghoogte. Mijn Xsara had wangen met een erg lage wang en die liep inderdaad op rails...

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 08 jul 2014 09:41
door SP-Boxer
Geen extreem sportieve rijstijl ;) en ook geen afwijkende wensen ten aanzien van de spanning. Ik neem aan dat jij iemand bent die ze gewoon af en toe wil checken, oppompen en verder vooral niet naar kijken.

Voor die mensen adviseer ik om altijd de waarden voor maximale belading te gebruiken.


Wat voor banden zitten er eigenlijk onder? Niet toevallig Yokohama's?

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 08 jul 2014 21:51
door erichendri
RJS, ondanks de permanente 4WD slijten de voorwielen iets sneller als achter.
Wordt het verschil te groot dan is dat slecht voor je visco.
Ook schijnt volgens de subaru goeroe uit Alphen de bandenspanning
grote invloed daarop te hebben.
Omdat je toch de wielen elke winter wisselt zou ik ze gelijk achter / voor wisselen.

Eric

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 08 jul 2014 22:51
door Vincentkluitje
Mijn banden spanning is ook 2.6 rondom.

@Eric: in welke mate heeft bandenspanning hier dan invloed op?
Want in een andere topic is t hierover ook al een keer gegaan en toen werd er aangegeven dat dit geen invloed had op de visco

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 08 jul 2014 23:40
door erichendri
Kofferbak vol en de bandenspanning gewoon op 1.8.
Gerrit stoel de goeroe gaf dit ook al aan.
Ik dacht ook dat dit niet uitmaakte want de omtrek blijft hetzelfde.
Kennelijk veranderd dan ook de omtrek bij een lage bandenspanning??
Nu ik er weer over nadenk zijn er bandendruk waarschuwingssystemen die de ABS sensoren
gebruiken om je te waarschuwen voor een lekke band.
Dus bij een lekke band geeft één sensor een lagere snelheid aan.

Eric

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 09 jul 2014 08:15
door RJS
Wat voor banden zitten er eigenlijk onder? Niet toevallig Yokohama's?
Bridgestone Duellers... En inderdaad ik ben qua rijstijl nogal behoudend... :mrgreen:

Volgens het boekje moet de bandenspanning voor 0.2 bar hoger zijn dan achter. Dit zal wel te maken hebben met het gewicht van de motor. Is het niet zo dat de omtrek bij een zachte band wat kleiner is dan bij een hardere - of dat de omtrek van een zwaarder belaste band (bijvoorbeeld vanwege het gewicht van de motor) wat kleiner is en dat die band dus wat harder opgepomt moet worden om dezelfde diameter te behouden. Zo bezien is het rijden met dezelfde bandenspanning rondom ook niet goed voor je diff.

Voordat ik ga laten uitlijnen zal ik de spanning verhogen (met 0.2 bar verschil voor/achter) en de wielen eens wisselen.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 09 jul 2014 09:38
door SP-Boxer
Dat had Eric inderdaad zelf kunnen bedenken...

Te groot verschil in bandenspanning tussen voor en achter resulteert in verschillende omloopsnelheden en dus een continue belasting van het midden diff. Reken maar dat dit van veel grotere invloed is dan het verschil tussen een nieuwe band achter en versleten banden voor!
Daar maakt men zich in mijn ogen té druk over, terwijl bandenspanning soms wordt verwaarloosd.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 09 jul 2014 10:49
door Vincentkluitje
Precies, dat was ook mijn beredenatie...

:D

@RJS: wat is trouwens je verbruik met deze banden spanning? Ik heb rondom 2.6 bar en van de week met het tanken uitgerekend wat het verbruik was, ik kwam uit op 1:12,6

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 09 jul 2014 12:36
door HEZ
Karelsen banden in Soest is ook een topper.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 10 jul 2014 22:29
door RJS
dank voor de tip.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 10 jul 2014 22:33
door RJS
Gemiddeld door het jaar 1:11. In de zomer 1:12, 12,5... Best zuinig vind ik. Dat haalt de RAV van mijn buurman bij lange na niet. Maar het gebruik zou wel weer iets beter moeten worden bij hardere banden. Toch vind ik 2.6 wel erg hard hoor, zeker afgezet tegen het fabrieksadvies. SP-Boxer: begrijp ik uit jou verhaal nu dat het rondrijden met vier banden op dezelfde spanning niet goed zou kunnen zijn?

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 11 jul 2014 09:38
door SP-Boxer
Ehh, nee, dat zou je niet moeten kunnen lezen in mijn verhaal.
Een fors verschil in spanning tussen voor en achter kan funest zijn voor je middendiff. Zolang de spanning (vrijwel) gelijk is, is er niets aan de hand.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 11 jul 2014 12:19
door RJS
OK, maar onder zware belasting is het wel van belang dat je de achterbanden harder oppompt, zegt althans de sticker bij de linker voordeur van mijn auto...

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 11 jul 2014 21:32
door SP-Boxer
Klopt, maar ten eerste is het verschil tussen voor en achter dan nog niet heel groot.
En ten tweede veren de banden onder continue zwaardere belasting ook meer in en om dat te compenseren stop je er meer lucht in ;)

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 19 jul 2014 09:59
door RJS
Klopt, maar ten eerste is het verschil tussen voor en achter dan nog niet heel groot.
Is inderdaad maar 0,2 bar.

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 10 mei 2015 09:52
door ToKkE82
is er eigenlijk een oplossing gevonden voor het naar rechts trekken?
Ik ben recent een trotse eigenaar geworden van een Forester, de auto rijd heel leuk maar het op de autosnelweg naar rechts trekken irriteert mij mateloos!
Ondertussen heb ik hem eens laten uitlijnen bij een bandenboer. De banden zijn verwisselt geweest, voor naar achter, links rechts, nieuwe banden getest,.. helaas allemaal zonder resultaat.. Of die bandenboer heeft niet genoeg kennis van zaken om de wagen correct uit te lijnen of is er iets anders aan de hand? Voor wie interesse heeft ik heb het uitlijnrapport..

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 10 mei 2015 20:36
door erichendri
Laat maar zien hier.
Wij bij mazda kregen bij trekauto's het advies om de wielvlucht
van het rechterwiel negatiever te zetten als het linkerwiel.

Eric

Re: Uitlijnen

Geplaatst: 11 mei 2015 10:26
door ToKkE82
Rapport:
Voor_uitlijning.jpg
Achter_uitlijning.jpg