Uitlijnen
Uitlijnen
Mijn Forester loopt iets naar rechts op de snelweg de laatste tijd. Wordt deels veroorzaakt door de lichte bolling van de weg en eventuele zijwind, maar ik moet altijd iets tegensturen. De auto remt perfect en ik heb niet het idee dat er iets aanloopt of zo. Ook is er geen sprake van ongelijkmatige bandenslijtage. Heeft het zin om de auto eens uit te laten lijnen? En zo ja: zijn er zaken waarop gelet moet worden bij het AWD onderstel van de Forester. Wat is een goed adres of kan Kwikfit het ook?
Re: Uitlijnen
Check eerst je bandenspanning van alle banden.
Trekt-ie nog steeds naar rechts dan kan uitlijnen helpen maar ga aub niet naar Kwikshit of andere beun, beter een echt goede banden SPECIALIST. Die hebben de uitlijn gegevens van alle auto's in de computer zitten, met of zonder AWD, maakt niet uit.
In Schoonhoven weet ik een hele goede bandenspecialist maar ik weet niet of dat te ver is voor jou.
Succes ernee.
Trekt-ie nog steeds naar rechts dan kan uitlijnen helpen maar ga aub niet naar Kwikshit of andere beun, beter een echt goede banden SPECIALIST. Die hebben de uitlijn gegevens van alle auto's in de computer zitten, met of zonder AWD, maakt niet uit.
In Schoonhoven weet ik een hele goede bandenspecialist maar ik weet niet of dat te ver is voor jou.
Succes ernee.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Uitlijnen
O ja, het kan ook zijn dat er wat versleten is aan de ophanging, maar daar kom je achter als de auto voor het uitlijnen op de brug staat.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Uitlijnen
De bandenspanning zal goed zijn, die controleer ik regelmatig. Welke uitlijnert is dat in Schoonhoven? Kwaad kan het niet om het te laten doen. Ik zou graag de koesrvastheid willen verbeteren (wat dat betreft mis ik nog steeds mijn op rails lopende Xsara). Zijn er anderen in Amersfoort en omgeving die weten waar ik voor zo'n uitlijnbeurt goed terecht kan?
Re: Uitlijnen
Peet Borst.
ff googlen
ff googlen
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Uitlijnen
Auto is net door Rudy van Nuland van beurt voorzien en gekeurd, die vond niks... Het is altijd al zo geweest, eigenlijk... De laatste tijd begint het me soms een beetje te irriteren. Verder rijdt de auto voortreffelijk. Gisteren lekker 130 naar huis, tijdens de voetbalwedstrijd. Aan een stuk snorren op de cruise controle. Heerlijke rit was dat.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Uitlijnen
Als de slijtage patroon van de banden goed is zou je
de wielen voor compleet kunnen wisselen onderling.
Dat wil ook wel eens helpen.
Echter, dit kan niet als je richtingsgebonden banden hebt.
koersvastheid kan ook door de hogere wang van de banden minder zijn.
Harder oppompen wil wel eens helpen (2,6 rondom)
Uitlijnen blijft bij ieder bedrijf een gok, het ligt aan de monteur
die het doet.
Maar, plaats na uitlijnen het rapport en we geven je een mening.
Eric
de wielen voor compleet kunnen wisselen onderling.
Dat wil ook wel eens helpen.
Echter, dit kan niet als je richtingsgebonden banden hebt.
koersvastheid kan ook door de hogere wang van de banden minder zijn.
Harder oppompen wil wel eens helpen (2,6 rondom)
Uitlijnen blijft bij ieder bedrijf een gok, het ligt aan de monteur
die het doet.
Maar, plaats na uitlijnen het rapport en we geven je een mening.
Eric
Re: Uitlijnen
Bandenspanning is bij mij 0,2 bar hoger dan voorgeschreven, ik dacht nu voor 2.2 en achter 2.0 (ipv 2.0 en 1.8). Naar 2.6 is dat niet een beetje erg hard ? Krijg je dan geen slijtage in het midden van het loopvlak? Het zal wel zuiniger rijden...
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Uitlijnen
Bij mijn legacy gaat het prima die 2,6 bar.
Eric
Eric
Re: Uitlijnen
En ik rij met 2,8 bar voor en 2,6 bar achter. Gaat prima.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Uitlijnen
Wordt er serieus 2.0/1.8 voorgeschreven voor een onbeladen Forester??? Dat is wel erg weinig.
Ik rijd doorgaans op 2.5 rondom. Harder gaat ook prima.
Voor de normale bestuurders zou ik gewoon standaard de waarden aanhouden die worden opgegeven voor maximale belading.
Ik rijd doorgaans op 2.5 rondom. Harder gaat ook prima.
Voor de normale bestuurders zou ik gewoon standaard de waarden aanhouden die worden opgegeven voor maximale belading.
"I feel Legacy"
Re: Uitlijnen
rij zelf ook met 2.8 rondom.
Re: Uitlijnen
Hoe bedoelluu... Ik zal de banden eens lekker oppompen. Ik markeer tijdens de winterbandenwissel wel altijd de banden, dus de banden komen altijd op dezelfde plek terug. Slijtageverschillen voor/achter zie ik niet. Bij mijn Renault 6 van heel lang geleden hielp het diagonaal wisselen van de banden ook de koersvastheid te verbeteren. Wat betreft de wanghoogte. Mijn Xsara had wangen met een erg lage wang en die liep inderdaad op rails...Voor de normale bestuurders
Re: Uitlijnen
Geen extreem sportieve rijstijl en ook geen afwijkende wensen ten aanzien van de spanning. Ik neem aan dat jij iemand bent die ze gewoon af en toe wil checken, oppompen en verder vooral niet naar kijken.
Voor die mensen adviseer ik om altijd de waarden voor maximale belading te gebruiken.
Wat voor banden zitten er eigenlijk onder? Niet toevallig Yokohama's?
Voor die mensen adviseer ik om altijd de waarden voor maximale belading te gebruiken.
Wat voor banden zitten er eigenlijk onder? Niet toevallig Yokohama's?
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Uitlijnen
RJS, ondanks de permanente 4WD slijten de voorwielen iets sneller als achter.
Wordt het verschil te groot dan is dat slecht voor je visco.
Ook schijnt volgens de subaru goeroe uit Alphen de bandenspanning
grote invloed daarop te hebben.
Omdat je toch de wielen elke winter wisselt zou ik ze gelijk achter / voor wisselen.
Eric
Wordt het verschil te groot dan is dat slecht voor je visco.
Ook schijnt volgens de subaru goeroe uit Alphen de bandenspanning
grote invloed daarop te hebben.
Omdat je toch de wielen elke winter wisselt zou ik ze gelijk achter / voor wisselen.
Eric
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Uitlijnen
Mijn banden spanning is ook 2.6 rondom.
@Eric: in welke mate heeft bandenspanning hier dan invloed op?
Want in een andere topic is t hierover ook al een keer gegaan en toen werd er aangegeven dat dit geen invloed had op de visco
@Eric: in welke mate heeft bandenspanning hier dan invloed op?
Want in een andere topic is t hierover ook al een keer gegaan en toen werd er aangegeven dat dit geen invloed had op de visco
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Uitlijnen
Kofferbak vol en de bandenspanning gewoon op 1.8.
Gerrit stoel de goeroe gaf dit ook al aan.
Ik dacht ook dat dit niet uitmaakte want de omtrek blijft hetzelfde.
Kennelijk veranderd dan ook de omtrek bij een lage bandenspanning??
Nu ik er weer over nadenk zijn er bandendruk waarschuwingssystemen die de ABS sensoren
gebruiken om je te waarschuwen voor een lekke band.
Dus bij een lekke band geeft één sensor een lagere snelheid aan.
Eric
Gerrit stoel de goeroe gaf dit ook al aan.
Ik dacht ook dat dit niet uitmaakte want de omtrek blijft hetzelfde.
Kennelijk veranderd dan ook de omtrek bij een lage bandenspanning??
Nu ik er weer over nadenk zijn er bandendruk waarschuwingssystemen die de ABS sensoren
gebruiken om je te waarschuwen voor een lekke band.
Dus bij een lekke band geeft één sensor een lagere snelheid aan.
Eric
Re: Uitlijnen
Bridgestone Duellers... En inderdaad ik ben qua rijstijl nogal behoudend...Wat voor banden zitten er eigenlijk onder? Niet toevallig Yokohama's?
Volgens het boekje moet de bandenspanning voor 0.2 bar hoger zijn dan achter. Dit zal wel te maken hebben met het gewicht van de motor. Is het niet zo dat de omtrek bij een zachte band wat kleiner is dan bij een hardere - of dat de omtrek van een zwaarder belaste band (bijvoorbeeld vanwege het gewicht van de motor) wat kleiner is en dat die band dus wat harder opgepomt moet worden om dezelfde diameter te behouden. Zo bezien is het rijden met dezelfde bandenspanning rondom ook niet goed voor je diff.
Voordat ik ga laten uitlijnen zal ik de spanning verhogen (met 0.2 bar verschil voor/achter) en de wielen eens wisselen.
Re: Uitlijnen
Dat had Eric inderdaad zelf kunnen bedenken...
Te groot verschil in bandenspanning tussen voor en achter resulteert in verschillende omloopsnelheden en dus een continue belasting van het midden diff. Reken maar dat dit van veel grotere invloed is dan het verschil tussen een nieuwe band achter en versleten banden voor!
Daar maakt men zich in mijn ogen té druk over, terwijl bandenspanning soms wordt verwaarloosd.
Te groot verschil in bandenspanning tussen voor en achter resulteert in verschillende omloopsnelheden en dus een continue belasting van het midden diff. Reken maar dat dit van veel grotere invloed is dan het verschil tussen een nieuwe band achter en versleten banden voor!
Daar maakt men zich in mijn ogen té druk over, terwijl bandenspanning soms wordt verwaarloosd.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Uitlijnen
Precies, dat was ook mijn beredenatie...
@RJS: wat is trouwens je verbruik met deze banden spanning? Ik heb rondom 2.6 bar en van de week met het tanken uitgerekend wat het verbruik was, ik kwam uit op 1:12,6
@RJS: wat is trouwens je verbruik met deze banden spanning? Ik heb rondom 2.6 bar en van de week met het tanken uitgerekend wat het verbruik was, ik kwam uit op 1:12,6
Re: Uitlijnen
Karelsen banden in Soest is ook een topper.
Re: Uitlijnen
Gemiddeld door het jaar 1:11. In de zomer 1:12, 12,5... Best zuinig vind ik. Dat haalt de RAV van mijn buurman bij lange na niet. Maar het gebruik zou wel weer iets beter moeten worden bij hardere banden. Toch vind ik 2.6 wel erg hard hoor, zeker afgezet tegen het fabrieksadvies. SP-Boxer: begrijp ik uit jou verhaal nu dat het rondrijden met vier banden op dezelfde spanning niet goed zou kunnen zijn?
Re: Uitlijnen
Ehh, nee, dat zou je niet moeten kunnen lezen in mijn verhaal.
Een fors verschil in spanning tussen voor en achter kan funest zijn voor je middendiff. Zolang de spanning (vrijwel) gelijk is, is er niets aan de hand.
Een fors verschil in spanning tussen voor en achter kan funest zijn voor je middendiff. Zolang de spanning (vrijwel) gelijk is, is er niets aan de hand.
"I feel Legacy"
Re: Uitlijnen
OK, maar onder zware belasting is het wel van belang dat je de achterbanden harder oppompt, zegt althans de sticker bij de linker voordeur van mijn auto...
Re: Uitlijnen
Klopt, maar ten eerste is het verschil tussen voor en achter dan nog niet heel groot.
En ten tweede veren de banden onder continue zwaardere belasting ook meer in en om dat te compenseren stop je er meer lucht in
En ten tweede veren de banden onder continue zwaardere belasting ook meer in en om dat te compenseren stop je er meer lucht in
"I feel Legacy"
Re: Uitlijnen
Is inderdaad maar 0,2 bar.Klopt, maar ten eerste is het verschil tussen voor en achter dan nog niet heel groot.
Re: Uitlijnen
is er eigenlijk een oplossing gevonden voor het naar rechts trekken?
Ik ben recent een trotse eigenaar geworden van een Forester, de auto rijd heel leuk maar het op de autosnelweg naar rechts trekken irriteert mij mateloos!
Ondertussen heb ik hem eens laten uitlijnen bij een bandenboer. De banden zijn verwisselt geweest, voor naar achter, links rechts, nieuwe banden getest,.. helaas allemaal zonder resultaat.. Of die bandenboer heeft niet genoeg kennis van zaken om de wagen correct uit te lijnen of is er iets anders aan de hand? Voor wie interesse heeft ik heb het uitlijnrapport..
Ik ben recent een trotse eigenaar geworden van een Forester, de auto rijd heel leuk maar het op de autosnelweg naar rechts trekken irriteert mij mateloos!
Ondertussen heb ik hem eens laten uitlijnen bij een bandenboer. De banden zijn verwisselt geweest, voor naar achter, links rechts, nieuwe banden getest,.. helaas allemaal zonder resultaat.. Of die bandenboer heeft niet genoeg kennis van zaken om de wagen correct uit te lijnen of is er iets anders aan de hand? Voor wie interesse heeft ik heb het uitlijnrapport..
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Uitlijnen
Laat maar zien hier.
Wij bij mazda kregen bij trekauto's het advies om de wielvlucht
van het rechterwiel negatiever te zetten als het linkerwiel.
Eric
Wij bij mazda kregen bij trekauto's het advies om de wielvlucht
van het rechterwiel negatiever te zetten als het linkerwiel.
Eric