Plaatjes bij remblokken

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Plaatjes bij remblokken

Bericht door the dude »

Wat hebben de metalen plaatjes voor dienst bij de remblokken?

Behalve als opvulmateriaal zie ik er eigenlijk geen nut voor. Bij de noodreparatie heb ik na het voorzichtig afslijpen van de voorschijven, deze niet meer teruggeplaatst. De foto spreekt, hoewel onscherp, voor zich......
IMG_0188.JPG
bijgeslepen remschijf
bijgeslepen remschijf
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door LeoneTurbo »

Voorkomt dat de zuigers aan de blokken vastroesten; bovendien een soort dempen om piepen te voorkomen!
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door Bram_R »

Bij de Legacy remmen staat in het handboek dat bij een setje remblokken in totaal 6 plaatjes horen

- 4 zwarte, metalen met rubber laagje
- 2 metaal blanke

Op iedere remblok druk je zo'n zwart plaatje
En op de remblokken die tegen je remzuiger rusten, ook nog eens zo'n metaal blanken plaatje.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door SP-Boxer »

Grappig deze vraag!

Ik heb van de week schijven + blokken van de MiniJumbo vervangen. Bij de nieuwe blokken zaten deze plaatjes niet en de oude waren redelijk onbruikbaar geworden. Dus de blokken zonder gemonteerd. (wel voldoende kopervet op de achterzijde van het blok gesmeerd ter voorkoming van vastroesten!)


Nu heb ik nog een aanvullende vraag betreffende de remmen en plaatjes :D

Remblokken glijden links en rechts altijd door een soort geleideplaatjes. Nu pasten mijn remblokken net niet met de beide plaatjes erin :? Heb dus slechts 1 van de beide plaatjes laten zitten. Ik kreeg niet bepaald de indruk dat mijn remblokken er nu uit konden vallen... Kan ik problemen verwachten?


PS: JEZUS; wat remt een MiniJumbo hard :shock: :shock: :shock:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door LeoneTurbo »

Ja die geleiders zijn nodig zodat de remblokken kunnen bewegen in de klauw; de uitsparing in de klauw zelf is te ruw. Als de geleiders niet passen, even de klauw met een staalborstel te lijf, dan moet het wel werken. Nu zullen de blokken waarschijnlijk schuin afslijten.

Zeker geen originele set blokken gebruikt? Daar zit normaal alles nieuw bij!

Voor een volgende keer:

26290KA120 REMBLOKKEN SET 52,66 Euro bruto ex BTW (Dealer adviesprijs)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door SP-Boxer »

Voor de MiniJumbo (lees: woon-werk slet) neem ik het iets minder nauw voor wat betreft onderdelen. Het is de sport geworden om daarmee zo goedkoop mogelijk auto te rijden :lol:

Ik was 21 euro kwijt inclusief verzenden vanuit de UK voor deze remblokken. Het prijsverschil met OEM was me dus net ff te groot.

Ik zal binnenkort proberen of ik de resterende plaatjes er alsnog tussen kan krijgen.
Maar schuin afslijten in deze klauwen betwijfel ik. De remzuigers zijn bijna net zo groot als de breedte van een remblok :shock:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door the dude »

Kan men de plaatjes (die van de foto dus, want er is een voorkruipertje met weer andere plaatjes bezig :mrgreen: ) ook gewoon bestellen bij de dealer of automat.zaak?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:Voor de MiniJumbo (lees: woon-werk slet) neem ik het iets minder nauw voor wat betreft onderdelen. Het is de sport geworden om daarmee zo goedkoop mogelijk auto te rijden :lol:

Ik was 21 euro kwijt inclusief verzenden vanuit de UK voor deze remblokken. Het prijsverschil met OEM was me dus net ff te groot.

Ik zal binnenkort proberen of ik de resterende plaatjes er alsnog tussen kan krijgen.
Maar schuin afslijten in deze klauwen betwijfel ik. De remzuigers zijn bijna net zo groot als de breedte van een remblok :shock:
Ik had nog een setje remblokken van Onno gekregen van FBL, hier ook geen plaatjes bij, dus voor nu zonder gemonteerd.
Marnix heeft gelijk, ze gaan ook het piepen van de remmen tegen.

Je blokken monteren zonder die geleideplaatjes zou ik niet doen. Je kunt het risico niet lopen dat er nu eentje verklemd of eruit valt. Deze horen er volgens mij echt wel in.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door SP-Boxer »

Mijn blokken waren van FAB als ik me niet vergis.

Ik heb wel bewust het geleideplaatje er zo in gezet dat de remblokken er in geduwd worden wanneer ik vooruit rijd en rem. Ik heb het vage vermoeden dat ik zelf na staalborstelwerk de plaatjes er niet in ga krijgen. En anders zitten ze wellicht te klem.

Maar ik ga er hoe dan ook nog naar kijken hoor. Wat me wel meevalt is dat ik wel een super soepel en strak remmende Jumbo heb. De Legacy remt lang zo goed niet. (eigenlijk ronduit slecht!)
Ik denk dat ik qua remcapaciteit menig moderne auto eruit rem...
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door LeoneTurbo »

Reden = GEWICHT (of het gebrek eraan :))
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door SP-Boxer »

Dat had ik ook bedacht ;)

Toch verbaas ik me als ik het formaat van de schijfjes zie. De Legacy schijven zijn 3x zo zwaar schat ik.
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Plaatjes bij remblokken

Bericht door LeoneTurbo »

Het gaat ook om de verhouding diameter remschijf t.o.v. diameter wiel. Een grote remschijf met een klein wiel heeft een groter remmend vermogen dan een kleine remschijf en een groot wiel.
Plaats reactie