Vering en lift Forester 99
Vering en lift Forester 99
Mijn Forester uit '99 hangt wat door aan de achterkant. Ik heb begrepen dat dit vaker voorkomt omdat de veren inzakken. Ik was al eens aan het kijken naar een liftkitje maar nu ik dit weet kan ik misschien beter gewoon de veren vervangen. Ik loop alleen even tegen de volgende vragen aan:
-Sommige modellen hebben de niveauregelende veren. Hoe kom ik er achter wat er onder die van mij zit? Ze zijn knalgroen.
-Wat is een goede veer die standaard ook een 30mm verhoging geeft? Ik ken Carsupport maar die standaard verhoging is maar 10mm.
-Moet na het vervangen (en dus verhogen) van de veren ook weer uitgelijnd worden?
-Sommige modellen hebben de niveauregelende veren. Hoe kom ik er achter wat er onder die van mij zit? Ze zijn knalgroen.
-Wat is een goede veer die standaard ook een 30mm verhoging geeft? Ik ken Carsupport maar die standaard verhoging is maar 10mm.
-Moet na het vervangen (en dus verhogen) van de veren ook weer uitgelijnd worden?
Re: Vering en lift Forester 99
Niveauregeling kwam pas in 2002 met de eerste Forester SG... of de jouwe zijn al eens vervangen.
Uitlijnen kan nooit kwaad. Je zal je verbazen over het weggedrag.
Goedkoopste oplossing is vervangingsveren.
Uitlijnen kan nooit kwaad. Je zal je verbazen over het weggedrag.
Goedkoopste oplossing is vervangingsveren.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Vering en lift Forester 99
Vanaf '97 leveren ze al schokbrekers met nivauregeling op de forester's. Meestal groen.HEZ schreef:Mijn Forester uit '99 hangt wat door aan de achterkant. Ik heb begrepen dat dit vaker voorkomt omdat de veren inzakken. Ik was al eens aan het kijken naar een liftkitje maar nu ik dit weet kan ik misschien beter gewoon de veren vervangen. Ik loop alleen even tegen de volgende vragen aan:
-Sommige modellen hebben de niveauregelende veren. Hoe kom ik er achter wat er onder die van mij zit? Ze zijn knalgroen.
Here is a list of part numbers for 97-02 SF Rear Struts
Part numbers for Non-Self Levelling struts
right hand side
20360FC100
20360FC101
20360FC120
20360FC140
left hand side
20360FC110
20360FC111
20360FC130
20360FC150
Part numbers for Self Levelling Strutsright hand side
20360FC200
20360FC220
20360FC221
20360FC240
left hand side
20360FC210
20360FC230
20360FC231
20360FC250
Wanneer je de Veren van Carsupport (ook groen ) neemt en dan de type PER zijn ze de volgende hoogte
AUTOHOOGTE Onbeladen Max.beladen
type PER +20/30mm +45/55mm
En daarna altijd uitlijnen ( zeg ik uit eigen ervaring). Ik had ook last van doorhangen totdat ik de dempers en de veren (PER) had vervangen. geen last van doorhangen en dat met een LPG-tank er in.
Dit is volbeladen met de vakantie en een volle benzine en LPG tank en 2 kinderen op de achterbank.
Gr Rick
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Vering en lift Forester 99
Niveauschokbrekers hebben er een uitwendig reservoir aanzitten.
Standaar dempers dus niet, in de bijbehorende achterveren zit dus ook verschil.
Er zijn veren die echt +3,5 cm extra geven doordat ze veel sterker zijn.
Deze gaan niet in combinatie met die niveaudempers.
Je hebt ironman- en kingspring veren, reken op 125 euro per veer.
Mijn legacy is ook door sterkere veren 2,5 cm hoger gezet.
En een extra 2,5 cm door een even dikke spacer.
Weggedrag gaat er op voorruit door die sterkere veren.
In ieder geval altijd uitlijnen, je sporing veranderd als je verhoogd, tevens veranderd je camber
ook doordat er camberbouten toegepast worden door subaru.
Eric
Standaar dempers dus niet, in de bijbehorende achterveren zit dus ook verschil.
Er zijn veren die echt +3,5 cm extra geven doordat ze veel sterker zijn.
Deze gaan niet in combinatie met die niveaudempers.
Je hebt ironman- en kingspring veren, reken op 125 euro per veer.
Mijn legacy is ook door sterkere veren 2,5 cm hoger gezet.
En een extra 2,5 cm door een even dikke spacer.
Weggedrag gaat er op voorruit door die sterkere veren.
In ieder geval altijd uitlijnen, je sporing veranderd als je verhoogd, tevens veranderd je camber
ook doordat er camberbouten toegepast worden door subaru.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 19 mei 2014 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vering en lift Forester 99
Zeer bruikbare info, bedankt! En Rick: gave Forester!
Ik ben er inmiddels achter dat de veren van KYB niet gecombineerd moeten worden met standaard schokbrekers, deze kunnen daar stuk gaan. Denk dat ik de andere genoemde merken ook nog even ga bekijken. Carsupport geef dus iig goed resultaat.
Ik ben er inmiddels achter dat de veren van KYB niet gecombineerd moeten worden met standaard schokbrekers, deze kunnen daar stuk gaan. Denk dat ik de andere genoemde merken ook nog even ga bekijken. Carsupport geef dus iig goed resultaat.
Re: Vering en lift Forester 99
De niveaudempers onder de forester tot '02 haddden geen uitwendig reservoir en waren zelfs niet eens altijd groen. Je kon het alleen controleren op de eerder vermelde serienummers en op de werking ervan.erichendri schreef:Niveauschokbrekers hebben er een uitwendig reservoir aanzitten.
Standaar dempers dus niet, in de bijbehorende achterveren zit dus ook verschil.
Er zijn veren die echt +3,5 cm extra geven doordat ze veel sterker zijn.
Deze gaan niet in combinatie met die niveaudempers.
Je hebt ironman- en kingspring veren, reken op 125 euro per veer.
Mijn legacy is ook door sterkere veren 2,5 cm hoger gezet.
En een extra 2,5 cm door een even dikke spacer.
Weggedrag gaat er op voorruit door die sterkere veren.
In ieder geval altijd uitlijnen, je sporing veranderd als je verhoogd, tevens veranderd je camber
ook doordat er camberbouten toegepast worden door subaru.
Eric
De veren van carssupport voor foresters tot '02 ondersteunen ook niveaudempers.
Forester 4x4 98-02 *31
Forester 4x4 02-08 *32
*31 Vervangende veren voor auto's met of zonder niveauregelingsschokdempers: 1. Als deze worden *31 Replacement springs for cars with or without self levelling shock absorbers:
vervangen door conventionele schokdempers. 2. Om de niveauregelingsschokdempers te 1. if these are replaced by conventional shocks.
ondersteunen en ook tijdens stilstand op correcte hoogte te houden. 2. for keeping the car also while stationary at correct height.
*32 Voor auto's met niveauregelingsschokdempers. Deze veren ondersteunen de hoogteregeling en *32 For cars with self levelling shock absorbers. Helps when the levelling system is insufficient
houden de auto ook tijdens stilstand op correcte hoogte.
Re: Vering en lift Forester 99
Ik heb trouwens mijn kapotte niveaudempers vervangen door KYB of Sachs standaard dempers.
Re: Vering en lift Forester 99
OK. Dus de Forester had altijd al niveauregeling. Dat wist ik niet. Leermomentje voor mij.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Vering en lift Forester 99
Ik heb voor de maximale verhoging ook de PER besteld. Nu nog monteren...dat zal wel een uitdaging worden.
Re: Vering en lift Forester 99
Zo, alles klaar. Beurtje gehad en meteen de veren maar laten monteren. In plaats van de PER werd me toch de PRO geadviseerd omdat de auto eigenlijk altijd zonder lading rijdt. Ook geen LPG tank.
Ook de banden gedaan. Wikken en wegen en menig uurtje internetstudie maar uiteindelijk toch de Grabber AT2 gekozen. Witte letters aan de zichtzijde natuurlijk
Ik ben vergeten te meten maar hij staat zichtbaar hoger en op de 'na'foto liggen er nog 4 banden in de auto. Nu de modder eens opzoeken!
Voor:
Na:
Ook de banden gedaan. Wikken en wegen en menig uurtje internetstudie maar uiteindelijk toch de Grabber AT2 gekozen. Witte letters aan de zichtzijde natuurlijk
Ik ben vergeten te meten maar hij staat zichtbaar hoger en op de 'na'foto liggen er nog 4 banden in de auto. Nu de modder eens opzoeken!
Voor:
Na:
Re: Vering en lift Forester 99
Ziet er goed uit. Nu nog een foto na je modderig ritje. Ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door eduard op 28 jun 2014 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Re: Vering en lift Forester 99
Zit daar een deuk rechts achter of is dat de lichtval?
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Vering en lift Forester 99
Ziet er goed uit.
Re: Vering en lift Forester 99
Kom net van de Veluwe, geen modder te bekennen helaas.
Dat deukje...tja..er reed iemand achteruit in
Al met al zouden de banden voor wat minder weggedrag moeten zorgen maar ik denk dat de nieuwe veren dit ruimschoots compenseren!
En het geluid? Ach, wel hoorbaar maar dat kan me echt zo weinig schelen. De auto voelt als een tank nu hahaha.
Dat deukje...tja..er reed iemand achteruit in
Al met al zouden de banden voor wat minder weggedrag moeten zorgen maar ik denk dat de nieuwe veren dit ruimschoots compenseren!
En het geluid? Ach, wel hoorbaar maar dat kan me echt zo weinig schelen. De auto voelt als een tank nu hahaha.
Re: Vering en lift Forester 99
goede keuze! ik heb ook at2's. echt meesters in terrein, maar ook op de weg ben ik zeker niet ontevreden. en cool profiel.
heb je 215/65/16?
heb je 215/65/16?
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Vering en lift Forester 99
En Hez en Petur.
Deze banden zijn perfect op rotsachtig terrein.
Eric
Deze banden zijn perfect op rotsachtig terrein.
Eric
Re: Vering en lift Forester 99
205/75-15. Ik rij op de originele stalen velg. De banden zien er idd erg cool uit. De Forester krijgt toch vaak het predikaat ouwelullenbak maar dat is in dit geval echt voorbij ghegheghe.petur schreef:goede keuze! ik heb ook at2's. echt meesters in terrein, maar ook op de weg ben ik zeker niet ontevreden. en cool profiel.
heb je 215/65/16?
erichendri schreef:En Hez en Petur.
Deze banden zijn perfect op rotsachtig terrein.
Eric
Ik kijk uit naar een georganiseerd ritje, zou ik best eens aan mee willen doen. Bestaan er ook greenlaning gidsen in Nederland?
Re: Vering en lift Forester 99
oef, je hebt de modderbak net gemist. zie het forumtopic 'modderbak'. met een wel hoge gemiddelde leeftijd hebben de 'bejaarden' plus enkele jongelingen zich met hun foresters, een verhoogde legacy een een dajhatsjie rocky in zich enkele weken geleden in het modderbad gewenteld. volg eduard_ernie, manus of erichendri. dat zijn de modderbeesten in hart en nieren. ook op de site van scn staan af en toe vette modderfeesten.
-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 02 sep 2013 19:13
Re: Vering en lift Forester 99
Toch wel mooi zulke bandjes!
En ergens is het misschien ook wel een beetje 'n ouwe lullenbak.. Maar erg praktisch! Heb toendertijd ook gekeken voor een Grand Vitara maar dan heb je bij lange na niet dezelfde laadvermogen achterin!
En omdat ie er zo appart uitziet issie toch eigenlijk wel weer mooi
Afgelopen weekend een tafel van 2 meter lang achterin de Forester gegooid met 6 tuinstoelen en dat kan allemaal(alles nog in verpakking met karton), het is gewoon een erg veelzijdige auto
Oja en die enkele jongelingen waar Petur het over heeft, hoor ik ook bij !
En ergens is het misschien ook wel een beetje 'n ouwe lullenbak.. Maar erg praktisch! Heb toendertijd ook gekeken voor een Grand Vitara maar dan heb je bij lange na niet dezelfde laadvermogen achterin!
En omdat ie er zo appart uitziet issie toch eigenlijk wel weer mooi
Afgelopen weekend een tafel van 2 meter lang achterin de Forester gegooid met 6 tuinstoelen en dat kan allemaal(alles nog in verpakking met karton), het is gewoon een erg veelzijdige auto
Oja en die enkele jongelingen waar Petur het over heeft, hoor ik ook bij !
Re: Vering en lift Forester 99
Hallo mooie bandjes zonde van de deuk, als er geen lakschade is kunnen ze hem eruit masseren werkt super.
Mijn vraag is echter het volgende.
De forester 1999 turbo hing door op de kont 210.000 km.
Schockbrekers waren lek maar na vervanging nog de kont naar beneden, dus nieuwe veren gemonteerd, probleem over.
Echter de rubbers van de wiel ophanging zijn gaar en die van de dwarsstangen hebben ook betere tijden gekend.
Mijn vraag is heeft iemand onderdeel nrs en een afbeelding( explodedview) van de ophanging zodat ik gelijk de goede rubbers kan bestellen.
Met vriendelijke groet.
A3
Mijn vraag is echter het volgende.
De forester 1999 turbo hing door op de kont 210.000 km.
Schockbrekers waren lek maar na vervanging nog de kont naar beneden, dus nieuwe veren gemonteerd, probleem over.
Echter de rubbers van de wiel ophanging zijn gaar en die van de dwarsstangen hebben ook betere tijden gekend.
Mijn vraag is heeft iemand onderdeel nrs en een afbeelding( explodedview) van de ophanging zodat ik gelijk de goede rubbers kan bestellen.
Met vriendelijke groet.
A3
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Vering en lift Forester 99
Ik vrees dat dat complete draagarmpjes worden.
Wacht gewoon de APK af, laat hem een maandje
eerder keuren, niet als afgekeurd laten afmelden.
Je hebt dan een maandje om die delen te regelen.
Eric
Wacht gewoon de APK af, laat hem een maandje
eerder keuren, niet als afgekeurd laten afmelden.
Je hebt dan een maandje om die delen te regelen.
Eric
Re: Vering en lift Forester 99
Volgens mij moet je hier een heel eind komen: http://opposedforces.com/parts/forester ... uspension/
Re: Vering en lift Forester 99
Of bij Fineline in Almere. Heb daar een veerpootbrug vandaan en die bleek ook te passen in een Impreza, wel van dezelfde periode uiteraard.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Vering en lift Forester 99
Dit is wel te verklaren, waarschijnlijk zijn je schokbrekers vervangen door schokbrekers zonder niveauregeling (goed op zich, zou ik ook doen).adri72 schreef: De forester 1999 turbo hing door op de kont 210.000 km.
Schockbrekers waren lek maar na vervanging nog de kont naar beneden, dus nieuwe veren gemonteerd, probleem over
A3
Maar de veren die gebruikt worden op schokbrekers met niveauregeling zijn slapper dan de veren zonder niveauregeling.
Dus de oude veren konden eigenlijk niet gebruikt worden.